AZ Warrior rakennelma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:39

Laitetaan nyt Jorin pyynnöstä kuvia projektista tähän. Vehjehän on Tadpole-trike ja Atomic Zombien Warrior. Mitat on pääsääntöisesti esikuvan mukaiset, mutta jotain on ollut pakko soveltaa.
Tuossa ensin kuva suurin piirtein tämän hetken tilanteesta:

härveli.jpg

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:42

Projekti alkoi jo jokunen vuosi sitten kun tein tuon 'päärungon', mutta jäi sitten pitoon. Pikkuhiljaa tuli hahmoteltua eri komponentteja ja kokeiltua eri toteutustapoja. Etunavan kiinnitystä suunnittelin Onshapella ja tulostin muutaman koekappaleen 3D-tulostimella. Tuossa kuva 3D testistä ja sorvatusta lopputuotteesta:

napa.jpg

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:46

Tuossa kuva etupään kiinnityksen suunnittelusta. Ärsyttävää nysväystä kun mikään ei ole kiinni missään ja kaikki leviää lattialle jos vähänkin huonosti sattuu osumaan putkihässäkkään.


IMG_20190413_150325.jpg


Penkin pohja rungon päällä:


IMG_20190413_194512.jpg

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:50

Kovasti tuossa on ollut ensikertalaiselle ihmeteltävää. Etuvanteet on elämäni ensimmäiset itserakennetut ja olisi ehkä kannattanut ensin harjoitella isommalla kiekolla. Jotenkin hankala pinnattava tuollainen pieni vanne ja melko iso napa - onneksi sai sentään tehdä symmetriset.
Toinen ärsytys on tuo polkupyöränosien mitoitus. Kaikki mitat jotain vuosien aikana hihasta ravistettuja ja tuntui että niissä ei ole mitään järkeä, eikä logiikkaa.

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:52

Sitten alkaa olla runko hitsattuna. Ohjauksen kulmien kanssa aika taiteilua ja pari kertaa ne piti käyttää irrallaan että asettui kohdalleen.

IMG_20190423_205239.jpg


IMG_20190424_185305.jpg

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:53

Kuva navasta ja akselin kiinnityksestä - jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Tuossa on vielä ylimääräiset prikat tuolla akselin välissä.

IMG_20190425_202000.jpg

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:55

Pari kuvaa jarrusatuloiden kiinnityksestä. Rälläkällä tuli veisteltyä nuo palat. CNC-plasma olisi sata jänistä.

IMG_20190602_160403_01.jpg


IMG_20190602_160352.jpg

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 20 Kesä 2019, 16:57

Jarrusatulat siis alapuolella. Kuvissa vispilä katollaan.
Tällä hetkellä haasteena penkin sovittaminen omille mitoille. Ensimmäinen versio ei tuntunut hyvältä. Saisi penkin sopivaksi, niin voisi hitsata jakkaran kiinnikkeet runkoon ja purata fillarin maalausta varten.

Ensimmäinen polkupyörä jonka olen rakentanut ja sikäli ihan tyytyväinen, että tuolla pystyy ajamaan. Jos tekisin uudelleen, niin takajousi kiinnostelisi, mutta sitä varten pitäisi koko takarunko tehdä uudelleen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10347
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja jori » 20 Kesä 2019, 17:33

Mahtavaa. Hienoa tarinaa ja upeaa työn jälkeä. Lisää tätä. :P
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

juhani.tenhunen
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja juhani.tenhunen » 21 Kesä 2019, 09:59

alfred_j_kwak kirjoitti:Projekti alkoi jo jokunen vuosi sitten kun tein tuon 'päärungon', mutta jäi sitten pitoon. Pikkuhiljaa tuli hahmoteltua eri komponentteja ja kokeiltua eri toteutustapoja. Etunavan kiinnitystä suunnittelin Onshapella ja tulostin muutaman koekappaleen 3D-tulostimella. Tuossa kuva 3D testistä ja sorvatusta lopputuotteesta:

napa.jpg


Tosi hieno projekti! Kerrotko tästä navan rakentamisesta tarkemmin. Onko tuo ”valmis” napa (jossa valmiit puolien reiät) sorvaamasi versio?


Sent from my iPad using Tapatalk

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 21 Kesä 2019, 10:11

juhani.tenhunen kirjoitti:
alfred_j_kwak kirjoitti:Projekti alkoi jo jokunen vuosi sitten kun tein tuon 'päärungon', mutta jäi sitten pitoon. Pikkuhiljaa tuli hahmoteltua eri komponentteja ja kokeiltua eri toteutustapoja. Etunavan kiinnitystä suunnittelin Onshapella ja tulostin muutaman koekappaleen 3D-tulostimella. Tuossa kuva 3D testistä ja sorvatusta lopputuotteesta:

napa.jpg


Tosi hieno projekti! Kerrotko tästä navan rakentamisesta tarkemmin. Onko tuo ”valmis” napa (jossa valmiit puolien reiät) sorvaamasi versio?


Sent from my iPad using Tapatalk


Napa on valmis netistä tilattu - ilmeisesti johonkin alamäkiajoon tarkoitettu - en tehnyt siihen kuin tuon akselin.

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 29 Heinä 2019, 11:04

Lisätään kuva tämän hetken tilanteesta:

Maalattu.jpg


Työlistalla pätkät putkea ohjaustangon päihin. Uudet ohjauslaakerit - nykyiset jostain romupyöristä ja aavistuksen loppu. Tulpat keskiöputken ja ohjauslaakereiden putkien päihin. Suurimpana ongelmana takalokasuoja. Nykyinen malli lapioi hiekkaa niskan ja selän täyteen, jolloin on riskinä hiekan joutuminen pyllyyn... Vasemman jarrun vaijeri tekee liian jyrkän mutkan ennen satulaa ja käyttö jäykähköä. Lisäksi taustapeileistä ei olisi haittaa. Juu ja rouva osti nimipäivälahjaksi huomioviirin, joka pitää vielä kiinnitellä runkoon.

Onko raadilla mielipidettä kurakaaren pituudesta? Kuinka paljon yli navan pystyakselin?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja Vilijami » 29 Heinä 2019, 12:05

alfred_j_kwak kirjoitti:Onko raadilla mielipidettä kurakaaren pituudesta? Kuinka paljon yli navan pystyakselin?

Matalassa pyörässä -jossa etu- tai takarengas on keskilinjalla- pitäisi lokasuoja olla vähintään 180 astetta, eli siis etu- ja takapuolelta navan vaaka-akselin tasolla. Mielummin ehkä vielä pidempi, jopa 270 astetta? Eikä haittaisi vaikka sivutkin ois ummessa, parantas aerodynamiikkaa ja vähentää sivupölinää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3111
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja tm » 29 Heinä 2019, 12:22

alfred_j_kwak kirjoitti:...Suurimpana ongelmana takalokasuoja. Nykyinen malli lapioi hiekkaa niskan ja selän täyteen, jolloin on riskinä hiekan joutuminen pyllyyn... Onko raadilla mielipidettä kurakaaren pituudesta? Kuinka paljon yli navan pystyakselin?

Takalokasuojan etupää takahaarukan putkien väliin, takapää jonnekin noin 45 asteen kulmaan takayläviistoon.
Siinä varmaan minimi, ettei kuraa enää lennä (kauheasti) niskaan. Toki hieman pitemmän kyllä itse tekisin...

alfred_j_kwak
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 10:55
Paikkakunta: Iittala

Re: AZ Warrior rakennelma

ViestiKirjoittaja alfred_j_kwak » 29 Heinä 2019, 12:29

Vilijami kirjoitti:
alfred_j_kwak kirjoitti:Onko raadilla mielipidettä kurakaaren pituudesta? Kuinka paljon yli navan pystyakselin?

Matalassa pyörässä -jossa etu- tai takarengas on keskilinjalla- pitäisi lokasuoja olla vähintään 180 astetta, eli siis etu- ja takapuolelta navan vaaka-akselin tasolla. Mielummin ehkä vielä pidempi, jopa 270 astetta? Eikä haittaisi vaikka sivutkin ois ummessa, parantas aerodynamiikkaa ja vähentää sivupölinää.


Aerodynamiikkaan en oikein tuossa usko kun suoraan tuon renkaan edessä on sitä huomattavasti leveämpi penkki, jolla huomattavasti leveämpi polkija. :D Ensin kai tarvittaisiin -30kg ja lakkanailoninen hiihtohaalari ja sitten ilmanohjaimet tuosta penkin/kuljettajan sivuista renkaan takareunaan asti, jottei pyörteilyä pääsisi syntymään penkin taa.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija