Räntiksen sähköt

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4003
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Kesä 2019, 14:23

1. Olen tätä testaillut useaan kertaan yli vuoden ajan. Kun käyn vakiolenkkini ajamassa, niin avustustasosta riippumatta akkua kuluu lähes saman verran. Miksi? Wattimittari näyttää kuitenkin eri lukemia eri avustustehoilla. Ei kai kontrolleri voi perustua vastuksiin? Kai se on oltava PWM tekniikkaa? Voiko pwm säädin olla jotenkin niin huonolaatuinen, että toimii huonolla hyötysuhteella?
Kontrollerin toiminta on muutenkin paljon kulmikkaampaa, kuin aiemmassa (E-cruiserin entisessä) suoravetosarjassa. Suoravetomoottorin veto loppui 25km/h nopeudessa niin pehmeästi, ettei sitä huomannut muuta kuin wattimittaria tuijottamalla. Nykyisellä setillä rajoitin katkoo rasittavasti täysillä-poissa-täysillä-poissa tyylisesti. :x

2. Entä onko vaihteellisen napamoottorin hyötysuhde huonompi kuin suoravetomoottorin? Räntiksessä on alennusvaihteellinen 250W merkitön moottori ja 36v 15Ah akku ja LWB tadpolessa oli 500W Mxus suoravetomoottori ja 36v 10Ah akku. Kummassakin kantomatka on hyvissä olosuhteissa noin 60km. Räntiksessä on siis isompi akku, se on keveämpi ja ilmanvastus on varmasti pienempi. Joku tässä ei täsmää? Molemmissa on/oli juuri saman näköinen ja fyysisesti saman kokoinen akku, toisessa vaan 5Ah enemmän. Onko kiinanpoika myynyt samaa akkua eri tarroilla? :?

Tällaiset sähköt. https://www.yosepower.com/
Kuva
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja jori » 24 Kesä 2019, 14:40

Akku kuluu vierintävastukseen ja ilmanvasukseen, jotka eivät riipu siitä, millä teholla kiihdytellään. Suurempi avustusteho kiihdyttää nopeammin (suuremmalla teholla), mutta kokonaisenergiaa tuo ei muuta, koska nopeus saavutetaan lyhyemmällä kiihdytyksellä. Akkua kuluttaa siis vain kulkuvastuksiin kulutettu teho.

Hyötysuhteista voi sanoa vain sen, että matala virta ja nimenomaan oikeaan nopeuteen käämitty moottori ovat hyötysuhteen kannalta hyväksi. Tuo sinun viittauksesi avustuksen huomaamattomaan loppumiseen viittaa juurikin siihen, että moottori on käämitty oikein ja lähestyttäessä 25 km/h nopeutta moottorin virrat ovat jo pieniä ja hyötysuhde hyvä.

Selostus viittaisi siihen, että nykyinen moottorinohjain toimii liian korkealla jännitteellä ja moottori toimisi paremmin, jos se olisi kiinni pienemmässä kiekossa tai pienempijännitteisessä akussa.

Tuohon pyörien väliseen vertailuun ehdotan ratkaisuksi vierintävastustestiä. Räntiksessä saattaa olla aurausta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja PW » 24 Kesä 2019, 15:20

Jos vaihtaa akkuja pyörästä toiseen, selviääkö sillä mitään?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja jori » 24 Kesä 2019, 15:28

PW kirjoitti:Jos vaihtaa akkuja pyörästä toiseen, selviääkö sillä mitään?

Jos tuo johtojen puolesta onnistuu, tuohan on äärimmäisen tarkka testi sille, onko akuissa eroa. Eronhan pitäisi kaksinkertaistua, kun verrataan molempia pareja ristiin. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 399
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja kuparinen » 24 Kesä 2019, 16:01

Samaan koteloon voi pakata monenlaatuisia kennoja, lukumääräkin voi vaihdella, samoin kytkentä. Tuohon kuvan malliseen koteloon on kasattu vaikka mitä, 24V, 36 V ja 48 V settejä, 10-15 Ah väliltä. Samanmallisia 18650 (?) kennoja niissä on kuitenkin, eri lailla sarjaan ja rinnan kytkettynä, teippiä ja kutistemuovia täytteenä. Minulla on retrodirect-sähköpyörässä ja tadpolessa tarakkakiinnike vähän erinäköiselle 36 V akulle jossa on kiinteä takavalo, toinen akku (Herr-Akku Saksan ebaysta) on 10 Ah, toinen (Aliexpress, mukamas Samsungin kennoilla) 15 Ah. Siis ilmoitettuja kapasiteetteja, milläs noita mittaa...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4003
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Kesä 2019, 20:18

PW kirjoitti:Jos vaihtaa akkuja pyörästä toiseen, selviääkö sillä mitään?

Vois kokeilla, mutta se lwb tadpole on ollut uudella omistajalla jo pari vuotta :D

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 25 Kesä 2019, 05:16

https://www.partco.fi/fi/mittalaitteet/ ... meter.html

Tälläisellä voi suorittaa jonkinlaisia kokeilulta. Taitaa varastaa hieman virtaa välistä, lämpenee ainaki Isommilla tehoilla vähän. Saa kuitenkin varsin vertailukelpoisia lukemia.

Edit. Olikin tuolta loppu.
https://www.aurinkosahko.net/product/99 ... -dc-50100a

Aatu

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4188
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Kesä 2019, 07:42

kuparinen kirjoitti:Siis ilmoitettuja kapasiteetteja, milläs noita mittaa...

Lataa tyhjän akun sähkönkulutusmittarin läpi. Ennen laturia voi käyttää yleistä ja halpaa 230V-mittaria, mutta laturin hyötysuhde laskee mittaustarkkuutta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja jori » 25 Kesä 2019, 08:03

jooseha kirjoitti:
kuparinen kirjoitti:Siis ilmoitettuja kapasiteetteja, milläs noita mittaa...

Lataa tyhjän akun sähkönkulutusmittarin läpi. Ennen laturia voi käyttää yleistä ja halpaa 230V-mittaria, mutta laturin hyötysuhde laskee mittaustarkkuutta.

Tuonkin, ainakin hetkellisen, hyötysuhteen saa selville asettamalla mittarin osoittamaan tehoa ja mittaamalla laturin jälkeen yleismittarilla virran ja jännitteen, kertomalla ne keskenään ja vertaamalla mittarin tehonäyttämään.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 25 Kesä 2019, 08:36

Linkittämäni mittari sopii ajon aikaiseen mittaamiseen. Akun ja kontrollerin väliin asennettuna näyttää kulutetut amppeeritunnit ja wattitunnit samaten jännitteen. Ikävästi saatu tieto katoaa kun kytkee akusta virrat/nykäisee akun töpselin irti.

Aatu

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4003
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Kesä 2019, 08:47

jori kirjoitti:Hyötysuhteista voi sanoa vain sen, että matala virta ja nimenomaan oikeaan nopeuteen käämitty moottori ovat hyötysuhteen kannalta hyväksi. Tuo sinun viittauksesi avustuksen huomaamattomaan loppumiseen viittaa juurikin siihen, että moottori on käämitty oikein ja lähestyttäessä 25 km/h nopeutta moottorin virrat ovat jo pieniä ja hyötysuhde hyvä.

Selostus viittaisi siihen, että nykyinen moottorinohjain toimii liian korkealla jännitteellä ja moottori toimisi paremmin, jos se olisi kiinni pienemmässä kiekossa tai pienempijännitteisessä akussa.

No tuossahan se juttu onkin! 500w suoravetomoottori oli vääntökäämitty, eikä se kulkenut rajoittamatta kuin hitusen yli 30km/h. Kiitos foorumille taas kerran raikkaasta näkemyksestä! Omat aivot juuttuivat pelkästään wattien tuijotteluun. :oops:
Nykyisessä 250w moottorissa olisi vielä kovasti menohaluja tuon 25km/h nopeuden jälkeenkin. Se vaan on nyt jo 406 vannekehässä, niin pienentäminen ei oikein järkevästi onnistu.

Eli miellyttävän toiminnan ja hyvän hyötysuhteen vuoksi, tulee sähkömoottorin luonnollisten huippukierrosten loppua halutussa nopeudessa. Aiheesta keskusteltiin Tepon kanssa Oulun Lowridessä, rakenteilla olevan 1CV:n tiimoilta, kun siihen on ketjuvälitys tulossa sähkömoottoriin. Tässä tuli vastaus välityspohdintaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja jori » 25 Kesä 2019, 17:13

Sietäisikö moottorinohjain jännitteen pudottamisen 36 voltista 24 volttiin. Jos sietää, on homma sillä selvä. Hyötysuhde paranee ja nykiminen lakkaa. Huipputehot tietenkin vähenevät, mutta ei niitä oikeasti tarvita. Nehän ovat juuri niitä kovassa vauhdissa nykimistä aiheuttavia watteja. :)

Oikeastihan tarvitset vain hitaan vauhdin hyvää vääntöä ja väännön loppumista 25 km/h nopeudessa. Tuolla akkujännitteen madaltamisella saa koko systeemin paremmalle hyötysuhdealueelle ja akku kestää pidempään. :D

Jos silti tekee mieli revitellä, voi laitteeseen lisätä ylöshakkurin, jolla jännitteen voi nostaa 24 Voltista 36, 42 tai jopa 80 Volttiin. Jos haluaa revitellä ja tyhjentää akkua. :twisted:

Tuolla ylöshakkurilla hyötysuhde huononee noin 10%, mutta kovilla jännitteillä ja isolla momentilla (virralla) hyötysuhde on muutenkin niin huono, ettei silloin olla köyhiä eikä kipeitä, kun boosterilla ajellaan. :twisted:

Toisaalta sitten kun ajellaan matalajännitteisemmällä akulla herrasmiehesti, on hyötusuhde korkea ja meno tyylikkää pehmeätä. 8)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4003
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntiksen sähköt

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Kesä 2019, 18:06

jori kirjoitti:Sietäisikö moottorinohjain jännitteen pudottamisen 36 voltista 24 volttiin. Jos sietää, on homma sillä selvä.

Ohjaimessa taitaa olla cut off jossain 33 voltin tienoilla, niin ei onnistu. Ja mielummin ostaisin uuden moottorin kuin akun. Silloin saisi kaksi eri pyörää toimimaan samalla akulla.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mhelander, torneol ja 3 vierailijaa