Sivu 1/1

Räntiksen sähköt

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 14:23
Kirjoittaja Vilijami
  1. Olen tätä testaillut useaan kertaan yli vuoden ajan. Kun käyn vakiolenkkini ajamassa, niin avustustasosta riippumatta akkua kuluu lähes saman verran. Miksi? Wattimittari näyttää kuitenkin eri lukemia eri avustustehoilla. Ei kai kontrolleri voi perustua vastuksiin? Kai se on oltava PWM tekniikkaa? Voiko pwm säädin olla jotenkin niin huonolaatuinen, että toimii huonolla hyötysuhteella?
    Kontrollerin toiminta on muutenkin paljon kulmikkaampaa, kuin aiemmassa (E-cruiserin entisessä) suoravetosarjassa. Suoravetomoottorin veto loppui 25km/h nopeudessa niin pehmeästi, ettei sitä huomannut muuta kuin wattimittaria tuijottamalla. Nykyisellä setillä rajoitin katkoo rasittavasti täysillä-poissa-täysillä-poissa tyylisesti. :x

  2. Entä onko vaihteellisen napamoottorin hyötysuhde huonompi kuin suoravetomoottorin? Räntiksessä on alennusvaihteellinen 250W merkitön moottori ja 36v 15Ah akku ja LWB tadpolessa oli 500W Mxus suoravetomoottori ja 36v 10Ah akku. Kummassakin kantomatka on hyvissä olosuhteissa noin 60km. Räntiksessä on siis isompi akku, se on keveämpi ja ilmanvastus on varmasti pienempi. Joku tässä ei täsmää? Molemmissa on/oli juuri saman näköinen ja fyysisesti saman kokoinen akku, toisessa vaan 5Ah enemmän. Onko kiinanpoika myynyt samaa akkua eri tarroilla? :?

Tällaiset sähköt. https://www.yosepower.com/
Kuva
Kuva


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 14:40
Kirjoittaja jori

Akku kuluu vierintävastukseen ja ilmanvasukseen, jotka eivät riipu siitä, millä teholla kiihdytellään. Suurempi avustusteho kiihdyttää nopeammin (suuremmalla teholla), mutta kokonaisenergiaa tuo ei muuta, koska nopeus saavutetaan lyhyemmällä kiihdytyksellä. Akkua kuluttaa siis vain kulkuvastuksiin kulutettu teho.

Hyötysuhteista voi sanoa vain sen, että matala virta ja nimenomaan oikeaan nopeuteen käämitty moottori ovat hyötysuhteen kannalta hyväksi. Tuo sinun viittauksesi avustuksen huomaamattomaan loppumiseen viittaa juurikin siihen, että moottori on käämitty oikein ja lähestyttäessä 25 km/h nopeutta moottorin virrat ovat jo pieniä ja hyötysuhde hyvä.

Selostus viittaisi siihen, että nykyinen moottorinohjain toimii liian korkealla jännitteellä ja moottori toimisi paremmin, jos se olisi kiinni pienemmässä kiekossa tai pienempijännitteisessä akussa.

Tuohon pyörien väliseen vertailuun ehdotan ratkaisuksi vierintävastustestiä. Räntiksessä saattaa olla aurausta.


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 15:20
Kirjoittaja PW

Jos vaihtaa akkuja pyörästä toiseen, selviääkö sillä mitään?


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 15:28
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jos vaihtaa akkuja pyörästä toiseen, selviääkö sillä mitään?

Jos tuo johtojen puolesta onnistuu, tuohan on äärimmäisen tarkka testi sille, onko akuissa eroa. Eronhan pitäisi kaksinkertaistua, kun verrataan molempia pareja ristiin. :)


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 16:01
Kirjoittaja kuparinen

Samaan koteloon voi pakata monenlaatuisia kennoja, lukumääräkin voi vaihdella, samoin kytkentä. Tuohon kuvan malliseen koteloon on kasattu vaikka mitä, 24V, 36 V ja 48 V settejä, 10-15 Ah väliltä. Samanmallisia 18650 (?) kennoja niissä on kuitenkin, eri lailla sarjaan ja rinnan kytkettynä, teippiä ja kutistemuovia täytteenä. Minulla on retrodirect-sähköpyörässä ja tadpolessa tarakkakiinnike vähän erinäköiselle 36 V akulle jossa on kiinteä takavalo, toinen akku (Herr-Akku Saksan ebaysta) on 10 Ah, toinen (Aliexpress, mukamas Samsungin kennoilla) 15 Ah. Siis ilmoitettuja kapasiteetteja, milläs noita mittaa...


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 20:18
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Jos vaihtaa akkuja pyörästä toiseen, selviääkö sillä mitään?

Vois kokeilla, mutta se lwb tadpole on ollut uudella omistajalla jo pari vuotta :D


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 05:16
Kirjoittaja Pajottaja

https://www.partco.fi/fi/mittalaitteet/ ... meter.html

Tälläisellä voi suorittaa jonkinlaisia kokeilulta. Taitaa varastaa hieman virtaa välistä, lämpenee ainaki Isommilla tehoilla vähän. Saa kuitenkin varsin vertailukelpoisia lukemia.

Edit. Olikin tuolta loppu.
https://www.aurinkosahko.net/product/99 ... -dc-50100a

Aatu


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 07:42
Kirjoittaja jooseha
kuparinen kirjoitti:

Siis ilmoitettuja kapasiteetteja, milläs noita mittaa...

Lataa tyhjän akun sähkönkulutusmittarin läpi. Ennen laturia voi käyttää yleistä ja halpaa 230V-mittaria, mutta laturin hyötysuhde laskee mittaustarkkuutta.


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 08:03
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
kuparinen kirjoitti:

Siis ilmoitettuja kapasiteetteja, milläs noita mittaa...

Lataa tyhjän akun sähkönkulutusmittarin läpi. Ennen laturia voi käyttää yleistä ja halpaa 230V-mittaria, mutta laturin hyötysuhde laskee mittaustarkkuutta.

Tuonkin, ainakin hetkellisen, hyötysuhteen saa selville asettamalla mittarin osoittamaan tehoa ja mittaamalla laturin jälkeen yleismittarilla virran ja jännitteen, kertomalla ne keskenään ja vertaamalla mittarin tehonäyttämään.


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 08:36
Kirjoittaja Pajottaja

Linkittämäni mittari sopii ajon aikaiseen mittaamiseen. Akun ja kontrollerin väliin asennettuna näyttää kulutetut amppeeritunnit ja wattitunnit samaten jännitteen. Ikävästi saatu tieto katoaa kun kytkee akusta virrat/nykäisee akun töpselin irti.

Aatu


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 08:47
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Hyötysuhteista voi sanoa vain sen, että matala virta ja nimenomaan oikeaan nopeuteen käämitty moottori ovat hyötysuhteen kannalta hyväksi. Tuo sinun viittauksesi avustuksen huomaamattomaan loppumiseen viittaa juurikin siihen, että moottori on käämitty oikein ja lähestyttäessä 25 km/h nopeutta moottorin virrat ovat jo pieniä ja hyötysuhde hyvä.

Selostus viittaisi siihen, että nykyinen moottorinohjain toimii liian korkealla jännitteellä ja moottori toimisi paremmin, jos se olisi kiinni pienemmässä kiekossa tai pienempijännitteisessä akussa.

No tuossahan se juttu onkin! 500w suoravetomoottori oli vääntökäämitty, eikä se kulkenut rajoittamatta kuin hitusen yli 30km/h. Kiitos foorumille taas kerran raikkaasta näkemyksestä! Omat aivot juuttuivat pelkästään wattien tuijotteluun. :oops:
Nykyisessä 250w moottorissa olisi vielä kovasti menohaluja tuon 25km/h nopeuden jälkeenkin. Se vaan on nyt jo 406 vannekehässä, niin pienentäminen ei oikein järkevästi onnistu.

Eli miellyttävän toiminnan ja hyvän hyötysuhteen vuoksi, tulee sähkömoottorin luonnollisten huippukierrosten loppua halutussa nopeudessa. Aiheesta keskusteltiin Tepon kanssa Oulun Lowridessä, rakenteilla olevan 1CV:n tiimoilta, kun siihen on ketjuvälitys tulossa sähkömoottoriin. Tässä tuli vastaus välityspohdintaan.


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 17:13
Kirjoittaja jori

Sietäisikö moottorinohjain jännitteen pudottamisen 36 voltista 24 volttiin. Jos sietää, on homma sillä selvä. Hyötysuhde paranee ja nykiminen lakkaa. Huipputehot tietenkin vähenevät, mutta ei niitä oikeasti tarvita. Nehän ovat juuri niitä kovassa vauhdissa nykimistä aiheuttavia watteja. :)

Oikeastihan tarvitset vain hitaan vauhdin hyvää vääntöä ja väännön loppumista 25 km/h nopeudessa. Tuolla akkujännitteen madaltamisella saa koko systeemin paremmalle hyötysuhdealueelle ja akku kestää pidempään. :D

Jos silti tekee mieli revitellä, voi laitteeseen lisätä ylöshakkurin, jolla jännitteen voi nostaa 24 Voltista 36, 42 tai jopa 80 Volttiin. Jos haluaa revitellä ja tyhjentää akkua. :twisted:

Tuolla ylöshakkurilla hyötysuhde huononee noin 10%, mutta kovilla jännitteillä ja isolla momentilla (virralla) hyötysuhde on muutenkin niin huono, ettei silloin olla köyhiä eikä kipeitä, kun boosterilla ajellaan. :twisted:

Toisaalta sitten kun ajellaan matalajännitteisemmällä akulla herrasmiehesti, on hyötusuhde korkea ja meno tyylikkää pehmeätä. 8)


Re: Räntiksen sähköt

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 18:06
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Sietäisikö moottorinohjain jännitteen pudottamisen 36 voltista 24 volttiin. Jos sietää, on homma sillä selvä.

Ohjaimessa taitaa olla cut off jossain 33 voltin tienoilla, niin ei onnistu. Ja mielummin ostaisin uuden moottorin kuin akun. Silloin saisi kaksi eri pyörää toimimaan samalla akulla.