jori kirjoitti:Mikäs tuo tuollainen moottori on. Tai oikeastaan, mihin se on tarkoitettu, jos pitää 250 W teholla kyetä seitsemän kympin nopeuksiin. Tuolla lailla käämitty moottori on auttamatta jyrkkiä alamäkiä lukuun ottamatta pyöräkäytössä aina huonolla hyötysuhdealueella, käämivirrat suuria ja kuumeneminen voimakasta.
Ei tässä ole kyse vaihteettomuudesta tai vaihteellisuudesta. Kyllä vaihteellinenkin voidaan -jopa helpommin- välittää sopivalle nopeusalueelle, joka polkupyöräkäytössä on 250 W moottorille noin 30 km/h. Onhan tuolla sinunkin moottorillasi mahdollista ajaa hyvän hyötysuhteen alueella, kun käyttää sitä (äkkiä päässä laskien) 16 V jännitteellä. Tämä tosin pudottaa tehon tuossa 30 km/h nopeusalueella n. 50 Wattiin. Tämä siis olettaen, että rajoittamaton nopeus 36 V jännitteellä tosiaan on tuon 72 km/h.
Ensinnäkin vaikka tuota myydään 250wattisena, niin mittariin heilahtaa helposti 500w kun ylämäkeen vedättää.
Ilmaan nostettuna tuo tosiaan pyörii sen 72km/h, en ymmärrä miksi?
Itse ostin tuon alennusvaihteellisen juuri siksi, että kuvittelin hyötysuhdetta jopa paremmaksi kuin suoravedossa, mutta ei. Jostain syystä tämä on tehty normaali pyöräilyvauhteja nopeammaksi, vaikka alennusvaihteella saataisiin hyvä hyötysuhde helposti sinne 30km/h luokkaan.