Sivu 2/3

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 13:49
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:Mikäs tuo tuollainen moottori on. Tai oikeastaan, mihin se on tarkoitettu, jos pitää 250 W teholla kyetä seitsemän kympin nopeuksiin. Tuolla lailla käämitty moottori on auttamatta jyrkkiä alamäkiä lukuun ottamatta pyöräkäytössä aina huonolla hyötysuhdealueella, käämivirrat suuria ja kuumeneminen voimakasta.

Ei tässä ole kyse vaihteettomuudesta tai vaihteellisuudesta. Kyllä vaihteellinenkin voidaan -jopa helpommin- välittää sopivalle nopeusalueelle, joka polkupyöräkäytössä on 250 W moottorille noin 30 km/h. Onhan tuolla sinunkin moottorillasi mahdollista ajaa hyvän hyötysuhteen alueella, kun käyttää sitä (äkkiä päässä laskien) 16 V jännitteellä. Tämä tosin pudottaa tehon tuossa 30 km/h nopeusalueella n. 50 Wattiin. Tämä siis olettaen, että rajoittamaton nopeus 36 V jännitteellä tosiaan on tuon 72 km/h.

Ensinnäkin vaikka tuota myydään 250wattisena, niin mittariin heilahtaa helposti 500w kun ylämäkeen vedättää.
Ilmaan nostettuna tuo tosiaan pyörii sen 72km/h, en ymmärrä miksi?
Itse ostin tuon alennusvaihteellisen juuri siksi, että kuvittelin hyötysuhdetta jopa paremmaksi kuin suoravedossa, mutta ei. Jostain syystä tämä on tehty normaali pyöräilyvauhteja nopeammaksi, vaikka alennusvaihteella saataisiin hyvä hyötysuhde helposti sinne 30km/h luokkaan.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 13:51
Kirjoittaja Vilijami
Tuossa joku muukin testaa Yosen nopeutta. Samaa luokkaa ku mulla.
https://youtu.be/JZKropCi6Iw

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 14:01
Kirjoittaja jori
Kun tavoitellaan suuria, myyviä, numeroita, moottorin vapaa nopeus kannattaakin mitoittaa tuplaksi, sillä moottorin suurin teho saavutetaan nimenomaan tasan puolikkaalla vapaasta nopeudesta. Tämä on keino saada ulos suurempi teho, mutta tällä mitoitustavalla hyötysuhde jää kehnoksi.

Laitan vielä kerran kuvan tasavirtakoneen pyörimisnopeus-momentti-hyötysuhde-käyrästä.
Kuva

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 14:24
Kirjoittaja Vilijami
Aivan. Siksihän tuo on tuollainen.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 14:39
Kirjoittaja Vilijami
Jarcco kirjoitti:Minä en ole tuota nykimistä huomannut, säädin rajoittimen tosin 30 km/h. Eniten ajelen 1- tai 2- tason avustuksella, tehomittari näyttää tällöin 50 - 100 W. Mahtaakohan tuo mittari muuten näyttää bruttotehoa, kun huitelee 500 W paikkeilla vitostasolla?

Auttaa selvästi jos rajoittimen säätää kolmeenkymppiin, koska pyörä ei karkaa niihin nopeuksiin niin helposti pienillä avustustehoila. Itsekin ajelen enimmäkseen menomatkat 1 tasolla ja tullessa 2 tasolla, jos on raskas räntäkeli tms, niin sitten isommilla. Mutta jos rajoitin on 25km/h ja 5 tason avustus, niin se nykiminen ottaa hermoon pidemmän päälle.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 20:24
Kirjoittaja Vilijami
Tuolla on Mxus moottorien speksejä: http://www.mxusebikekit.com/prolist.aspx?Cateid=67&page=1
XF39 suoravetomoottorille on ilmoitettu juuri se 32km/h huippunopeudeksi, minkä itsekin mittasin pyörän mittarilla. Tuolla sivulla on myös alennusvaihteellisia moottoreita, joista esimerkiksi XF07:lle ilmoitetaan huippunopeudeksi 25km/h. Pitääköhän tuo paikkansa, että tosiaan moottori ei pyöri tuon lujempaa? Miten sen kiinalaisilta kysyy, että saa rehellisen vastauksen?

Muoks. Siinähän on ilmoitettu tuumakooksi 16-28", eihän rajoittamaton huippunopeus voi pitää paikkaansa tuolla skaalalla.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 20:31
Kirjoittaja Ralii
Ei noi nyt ihan täysin varmaan pidä paikkaansa. Esim mulla on toi MX01F joka pitäis ihan max 40kmh mennä ja oon sillä yksityistiellä ajanu 50kmh. Se meni tohon kevyesti ja menohaluja tuntu olevan vielä enemmänkin. Asiaan tietty voi liittyy se et ajan moottoria ns yliteholla mut senhän ei pitäis vaikuttaa maksimaaliseen kierrosnopeuteen.

Olis pitänyt älytä kattoo se pyörimisnopeus ilmassa mut ainoa akkutelakka on nyt fatbikessa kiinni hetken.

Vanne 559 eli 26-tuumaa.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 20:38
Kirjoittaja Vilijami
Ralii kirjoitti: Asiaan tietty voi liittyy se et ajan moottoria ns yliteholla mut senhän ei pitäis vaikuttaa maksimaaliseen kierrosnopeuteen.

Mitä tarkoittaa "yliteholla"?
Enemmän voltteja kuin on tarkoitettu, vai?

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 20:40
Kirjoittaja Ralii
Vilijami kirjoitti:
Ralii kirjoitti: Asiaan tietty voi liittyy se et ajan moottoria ns yliteholla mut senhän ei pitäis vaikuttaa maksimaaliseen kierrosnopeuteen.

Mitä tarkoittaa "yliteholla"?
Enemmän voltteja kuin on tarkoitettu, vai?


Tosiaan aika sekavasti asian ilmaisin. Moottori on luokiteltu 500w ja mun controlleri on säädetty nyt antamaan sille vähän reilu 1500w. Tätä siis meinasin. Voltit on luokittelun mukaiset mutta ampeereja menee läpi enemmän.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 20:59
Kirjoittaja Vilijami
Näyttää olevan näistä Mxus suoravetomoottoristakin olemassa eri versioita. On high torque ja high speed malleja sekä välimuotoja. https://electricride.de/Motoren

Muoks. Muisti palailee pätkittäin. E-Cruiser tais sanoakin että mun moottori ois ollut vääntökäämitty.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 21:03
Kirjoittaja Härski
Hmm..

Voiks sähkömoottorille kertoa kuinka tehokas se millonkin on..

Taidankin soittaa sähkölaitokselle et laittavat mut klapisirkeliin jerkkua! :mrgreen:

.. Ja joo.. Tiedän et kuristaa voi aina, mutta määräänsä enempää ei moottorista jännitettä lisäämättä mene virtaa läpi.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 22:15
Kirjoittaja Pastori
Alkaa kuulostaa ihan pikkaisen monimutkaiselta tää mun projekti. Hymiö.

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 22:45
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Alkaa kuulostaa ihan pikkaisen monimutkaiselta tää mun projekti. Hymiö.

Ei se niin monimutkaista ole. Oikeastaan se on pelkkää matematiikkaa. Teho on pyörimisnopeuden mukaan laskevan jännitteen (syöttöjännite - ankkurireaktio) ja momentin, eli virran tulosta ja häviöteho riippuu kääntäen läpi kulkevasta virrasta (momentista). 8)

Tuo tarkoittaa, että napamoottoriksi kannattaa ostaa "yli"tehoinen kone, jota ajetaan pienemmällä jännitteellä niin, että tarvittava avustusteho saavutetaan tuolla alle 30 km/h nopeudella, n. 10-25% maksimivirrasta. Jotta moottorin hyötysuhde olisi ajotilanteen teholla korkea, pitää maksimiteho olla (kuvasta katsoen) 2-3 kertainen eniten tarvittavaan (matkavauhti) avustustehoon nähden. Sekin hyöty tästä on, että ylämäkeen ei mene niin kauan aikaa so. huonohyötysuhteisia wattitunteja, koska teho kasvaa nopeuden hidastuessa, eikä hyötysuhdekaan ehdi pahasti huonota. :)
Kuva
Viisas moottorinohjain tämän kyllä osaisi tehdä akun jännitettä alentamalla, mutta paljon pehmeämmin toimii systeemi, jossa isotehoista moottoria ajetaan kolmanneksen alemmalla jännitteellä. Itse asiassa, en kyllä tiedä yhtään viisasta moottorinohjainta. :roll:

Tämä tietenkin tarkoittaa aika isoa ja painavaa moottoria, mutta välityksellisen kilowatin moottorin paino ei välttämättä ole siltikään kovin paljon suurempi, kuin vastaavan 250 wattisen. :?

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 10 Elo 2019, 23:26
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:Alkaa kuulostaa ihan pikkaisen monimutkaiselta tää mun projekti. Hymiö.

Ostat vaan minkä tahansa (kiinan) sähkösetin, niin vastatuuli muuttuu myötätuuleksi ja mäet tasoittuvat. Vähentää arkivitutusta huomattavasti. Ei mun nillitystä kannata ottaa niin tosissaan. Se on vaan turhaa täydellisyyden tavoittelua. :wink:

Re: Sähkökiekot

Lähetetty: 11 Elo 2019, 12:33
Kirjoittaja E-Cruiser
Siinä se olis, tota ei nykyään vaan saa Greennsykkeliltä kuin takarenkaaseen. 200km toimitusmatkaa.

https://www.greencycle.fi/product/113/g ... renkaaseen

Toi 1000W suoraveto on parin millin ja muutaman gramman erolla sama, kuin 500w suoraveto. Noi Greensykkelin mosat on originaali-MXUS.
Toi kulkee 36 voltilla noin 32km/h, ja sit jos haluaa mennä lujaa niin ei tartte kuin jännitettä nostaa. Etenkin talvikäyttöön voimaa on hyvä olla reservissä. Vaihdemoottorit ei välttämättä tykkää pakkasesta muovirattaineen. Nuo suoravedot ovat käytännössä ikuisia. Ainoa mistä ne ei tykkää on säilyttäminen ulkona vuoden ympäri, ruostuvat sisältä.

Sähköhomma on vähän sellainen, että siihen on teknisesti orientoituneen vaikea säilyttää etäisyyttä, jos sitä käyttää. Pää edellä siihen sukeltaminen palkitsee. Termi sähköapu on vähän huono, koska siihen sisältyy etäisyys, se määrittelee sähkön käytön ikään kuin ulkopuoliseksi. Sähkön kanssa kannattaa tehdä se filosofinen loikka että ajattelee sen olevan yhtä, ei ulkokehällä. Se ei tarkoita luopumista polkemisesta eikä kuntoilusta. Käyttökokemus paranee sitä mukaa mitä enemmän sen logiikkaan sukeltaa.

Tota saa etupyöräänkin, ei ole huono vaihtoehto tuokaan:

https://www.greencycle.fi/product/192/g ... renkaaseen