SUMMAKULMA

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jos ohjauksen keveys on tärkeä niin caster-kulma pieneksi, ks. tuo Viebken diplomityö s 26 paikkeilla. Tuossa työssä tadpolen caster katsotaan olevan optimiksi noin 12 asteessa, mutta jos vähentää niin ohjaus kevenee. Olen luullut että olkapoikkeama ei niinkään paljon vaikuta ohjauksen raskauteen. Raskaissa ajoneuvoissa caster on pieni, vaikka 6 astetta ja kaksipyöräisissä yli 20. http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Laitampa tänne sivuavan kysymyksen . Mikä on phyttonin ihanne kulma ohjauksessa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nojanalle kirjoitti:

Laitampa tänne sivuavan kysymyksen . Mikä on phyttonin ihanne kulma ohjauksessa.

Tuolta lukemista http://www.python-lowracer.de/geometry.html
Jos luku ei kiinnosta, niin siellä suositellaan 65 astetta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Siellä on tuollainen kaavio, mistä näkee -kovasti suosittelemani- nollajättöisen ja loivakeulaisen mbb:n keskittävän kevyesti kuljettajan massalla.

Liitteet
height_vs_aa.gif
height_vs_aa.gif (9.59 KiB) Katsottu 3251 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kiitos . 63 astetta kuulostaa hyvältä , toisaltaan voisi kokeilla sitä 65 . Nyt pitää vain päättää .
Haluan pyörästä rauhallisen tältä oalta . Kun siihen tulee myös käsin polku mahdollisuus .
Sekä lukittava tiltin takapää.
Siis Nallen leikkikalu . :roll: :roll:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun järki ei kyllä tosta kaaviosta löydä keskitystä muualta kun tosta 100mm jöttöisestä käppyrästä, minkä nyt osaa ihan järkeilläkkin. Negatiivisella jätöllähän paino - teoriassa- pyrkii käätämään keulan linkkuun.

.. Ja jos ei ole ofsettia ollenkaan, ei voi olla kummoista wheel floppiakkaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Negatiivisella jätöllähän paino - teoriassa- pyrkii käätämään keulan linkkuun.

Minkä paino? Kyllä ainakin penkissäistujan paino oikaisee negatiivisella jätöllä, teoriassakin.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.varibike.com/trike_recumbent.html 57 astetta on tämän pyörän kulma .
Tilanne vaihtuu mielenkiintoisemmaksi, kun kaikki paino ei ole akselin etupuolella . Lisäksi tässä pyörässä käytetään ohjauksessa iskunvaimenninta, rauhottamassa liikkeitä .
Tämän pyörän pohjalta on osia jo työstetty monta talvee . Vähän kuin nälkämaan viulua.
Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä , koko pyörä valmiiksi .

Varibike.jpg

lisäsin kuvan -jori

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eskon Hipsussa on vielä loivempi. 53 astetta. Siitä on aika pitkä käyttökokemus.

Liitteet
Hipsu3sivukuva.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja jori »

Yritin tuosta kuvasta mitata Varibiken ohjauskulmaa ja minä kyllä sain aivan saman, ellei loivemman (50,5°) kuin tuossa Eskon Hipsussa. 57 astetta ei tullut tekemälläkään. Mistä sait tuon 57 astetta Varibiken ohjauskulmaksi, Nojanalle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti:

Yritin tuosta kuvasta mitata Varibiken ohjauskulmaa ja minä kyllä sain aivan, ellei loivemman (50,5°) kuin tuossa Eskon Hipsussa. 57 astetta ei tullut tekemälläkään. Mistä sait tuon 57 astetta Varibiken ohjauskulmaksi, Nojanalle.

Voipi olla miittavirhekin . Suoristin yhden kaaavion netistä , kuvankäsittelyssä . Siinä voi virhettä tulla jokunen aste. :roll: :roll: :lol: :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja jori »

Sitä vain katselin, että loivan ohjausakselin etupuolelle jää myös käsinvetolaitteisto, joten "etupainoa" on aika rajusti ilman jalkoja ja käsiäkin, saati niiden kanssa. Stabiilisuutta luulisi riittävän.

Varibiken ohjauskulma.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Laitampa tänne sivuavan kysymyksen . Mikä on phyttonin ihanne kulma ohjauksessa.

Tuolta lukemista http://www.python-lowracer.de/geometry.html
Jos luku ei kiinnosta, niin siellä suositellaan 65 astetta.

Ohjauskulma on monen asian kompromissi, joten ihanne on täysin subjektiivinen näkemys.
Tuo Viljamin linkkaama J. Magesin teksti pitää varmaan hänen pyörissään paikkansa, mutta yleispätevä se ei ole. Tekstin 63°:n raja on osoitettu vääräksi lähes jokaisella 406 renkaisella pyyttonilla. Niissä ohjauskulma on tyypillisesti 60°.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.varibike.com/trike_recumbent.html 57 astetta on tämän pyörän kulma .
Tilanne vaihtuu mielenkiintoisemmaksi, kun kaikki paino ei ole akselin etupuolella . Lisäksi tässä pyörässä käytetään ohjauksessa iskunvaimenninta, rauhottamassa liikkeitä .
Tämän pyörän pohjalta on osia jo työstetty monta talvee . Vähän kuin nälkämaan viulua.
Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä , koko pyörä valmiiksi .

Minkälainen etupyörä on Nallen pyörään tulossa?
Omalla kokemuksella (Luggarionissa) etukiekolle tulee niin paljon painoa, että renkaan ja kiekon kantavuus ei tahdo riittää 100+ kiloisella kuskilla. Tuossa tulee vielä enemmän painoa etupyörän kannettavaksi. Rengas rullaa huonommin raskaan massan alla, kuin esimerkiksi mulla Twisterissä, jossa paino jakautuu tasaisemmin renkaiden kesken. Pinnat löystyy ja koko kiekko natisee, ainakin normaali pyöräkauppalaatuisena. Eli pitäs olla mahdollisimman luja, laadukas kiekko ja paksu kantava kumi.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SUMMAKULMA

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

http://www.varibike.com/trike_recumbent.html 57 astetta on tämän pyörän kulma .
Tilanne vaihtuu mielenkiintoisemmaksi, kun kaikki paino ei ole akselin etupuolella . Lisäksi tässä pyörässä käytetään ohjauksessa iskunvaimenninta, rauhottamassa liikkeitä .
Tämän pyörän pohjalta on osia jo työstetty monta talvee . Vähän kuin nälkämaan viulua.
Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä , koko pyörä valmiiksi .

Minkälainen etupyörä on Nallen pyörään tulossa?
Omalla kokemuksella (Luggarionissa) etukiekolle tulee niin paljon painoa, että renkaan ja kiekon kantavuus ei tahdo riittää 100+ kiloisella kuskilla. Tuossa tulee vielä enemmän painoa etupyörän kannettavaksi. Rengas rullaa huonommin raskaan massan alla, kuin esimerkiksi mulla Twisterissä, jossa paino jakautuu tasaisemmin renkaiden kesken. Pinnat löystyy ja koko kiekko natisee, ainakin normaali pyöräkauppalaatuisena. Eli pitäs olla mahdollisimman luja, laadukas kiekko ja paksu kantava kumi.

Eiköhän homma ole mulla tältä osaa hallinnssa . :twisted: :twisted: :twisted:

Vastaa Viestiin