26" täysjousitettu SWB High Racer

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

kuva1.1.jpg

Viimein viestiketju tästä ensimmäisestä nojapyörästäni: pyörä on jotenkuten ajettavissa (yhdellä vaihteella), ja muutaman kymmentä kilometriä olen sillä mennyt, esimerkiksi pääkaupunkiseudun nojapyöräilijöiden saunailtaan. Ajoasento on mukava, niskatuelle ei vielä ole tuntunut olevan tarvetta (suunnitelmissa se kuitenkin on) ja istuinkorkeus ei tunnu olevan yhtään liian ylhäällä. Pyörän päältä näkee liikenteessä hyvin.

Perustana toimi 26-tuumainen täysjousitettu maastopyörä. Tähän liitettiin 40x40x2mm-palkista penkki ja etupuomi. Selkänojana toimii pehmustettu vaneri ja istuimena tällä hetkellä pystypyörän satula, kun alkuperäinen vaneriversio todettiin liian isoksi. Tarkoitus on vaihtaa tämän tilalle pieni vaneripenkki.

Pyörässä istutaan varsin takana, joten ohjaustanko piti tuoda hyvin pitkällä varrella taakse, mutta edelleen reidet ottavat kiinni tankoon, erityisesti tankoa käännettäessä. Muutenkin ohjaustuntuma on hyvin outo. Suunnitelmissa on korjata tilanne rakentamalla pyörään epäsuora alaohjaus: istuimen alle jonkinlainen kiinnitys, josta raidetanko etuhaarukkaan.

Keskiöiden välillä kulkeva ketju on tarkoitus siirtää pyörän toiselle puolelle, jolloin etuvaihtaja saadaan käyttöön alkuperäiselle paikalleen. Tämä keskiöiden välinen ketju kannattaa kai laittaa pieneltä rattaalta pienelle, jolloin polkemisvoiman momenttivarsi (nyt noin 10cm) takajousituksen nivelen suhteen on pienin ja vähiten energiaa hukkautuu jousta vastaan polkemiseen. Etupuomissa olevaa kiristysrullaa siirretään mahdollisesti taaemmas, jolloin mutka ketjussa loivenee. Poljettava keskiö oli alunperin etupuomin yläpuolella (jottei kantapää missään tilanteessa voisi ottaa eturenkaaseen kiinni), minkä takia rulla on nyt oudossa kohdassa.

Nykyinen halpa vaimentamaton joustohaarukka ei suostu juuri liikkumaan pesun ja voitelunkaan jälkeen, eikä se ole edes huoltopurettavissa. Kumeista tuntuu tulevan riittävästi joustoa, joten vaihdan ehkä tilalle kiinteän haarukan tai nurkista löytyvän hieman paremman joustohaarukan. Takajousituskin on vaimentamaton ja tuntuu varsin turhalta, mutta se on niin kiinteä osa pyörää, että jääköön.

Kysymyksiä:

1) Miten alaohjattava ohjaustanko kannattaisi kiinnittää ja laakeroida? Ensin ajattelin valmista laakeripukkia, joka pultattaisiin palkkiin kiinni, mutta ne taitavat "kellua". Olisiko tämän pythonin ohjausnivelen kaltainen ratkaisu parempi, valmistuisi ilman sorvia? Putken ulkopintaan kiinni ohjaustanko ja akselipultti laakerien läpi runkoon. Vai jokin muu ratkaisu? Aksiaalivoimiahan se ei joudu kantamaan kuin ohjaustangon ja kuskin käsien painon verran.

2) Mistä materiaalista raidetanko kannattaisi tehdä? Teräsputkea, kuinka paksua? Päihin pallonivelet esim. M10-vahvuisilla kiinnityksillä?

3) Kuvaako pyörän nimi sitä oikein?

Viimeksi muokannut Polkumies, 19 Helmi 2020, 22:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä tein polkimesta etäohjauksen laakeroinnin Twisteriin. Halpa, helposti saatava, pieni, kevyt ja osoittautunut lujaksi. Raidetanko on 16mm huonekaluputkea, koska M8 jatkomutteri sopii 16mm putken sisään kun hioo kantit pois. M8 nivelet ovat mielestäni oikea kokoluokka etäohjaukseen.
Linkistä lisää tietoa ja kuvia.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=150

Nimi kuvaa pyörää hyvin ja pienennä kuvan kokoa jollain sovelluksella, niin vältyt http virheiltä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti:

Olisiko tämän pythonin ohjausnivelen kaltainen ratkaisu parempi, valmistuisi ilman sorvia? Putken ulkopintaan kiinni ohjaustanko ja akselipultti laakerien läpi runkoon. Vai jokin muu ratkaisu? Aksiaalivoimiahan se ei joudu kantamaan kuin ohjaustangon ja kuskin käsien painon verran.

Vaikkei sillä tässä kohtaa olekaan merkitystä, kantaa tuollainen nivel aksiaalivoimaa ihan hyvin. Urakuulalaakeri on mitoitettu siihen suuntaan puolelle nimelliskuormastaan :wink:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti:

Minä tein polkimesta etäohjauksen laakeroinnin Twisteriin.

Näppärä ratkaisu. Tila tuossa palkin alla on vain hyvin rajallinen (n. 7cm). Polkimen akselilla on pituutta melkein 10cm, joten osa pitäisi upottaa palkin sisään suunnilleen kuvan mukaisesti. Akseli taitaa tosiaan olla kovaa materiaalia. Kannattaakohan yrittää kiinnittää sitä mitenkään muuten kuin sen omista kampeen menevistä kierteistä?

jooseha kirjoitti:

kantaa tuollainen nivel aksiaalivoimaa ihan hyvin

Joo niin tekee. Yritin hakea takaa sitä, että tässä kelpaisi sellainenkin ratkaisu, joka ei välttämättä kestä kovia aksiaalikuormia. Juuri tuollaista niveltä olen nimittäin miettinyt ohjausniveleksi runko-ohjattavaan pyörään, jossa siihen tulisi sekä säteittäis- että aksiaalikuormia. Ideoita uusiin pyöriin syntyy ennen kuin ensimmäinen on edes valmis :D

Liitteet
ohjausnivel1.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkumies kirjoitti:

Ideoita uusiin pyöriin syntyy ennen kuin ensimmäinen on edes valmis :D

Hyvä meininki :mrgreen: eikä ne tahdo koskaan valmistuakaan, ainakaan itsellä :mrgreen: Joutuvat ajoon tai sitten uutta "parempaa" pyörää rakentamaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti:

Tila tuossa palkin alla on vain hyvin rajallinen (n. 7cm). Polkimen akselilla on pituutta melkein 10cm, joten osa pitäisi upottaa palkin sisään suunnilleen kuvan mukaisesti. Akseli taitaa tosiaan olla kovaa materiaalia. Kannattaakohan yrittää kiinnittää sitä mitenkään muuten kuin sen omista kampeen menevistä kierteistä?

Lastenpyöristä vois löytyä lyhempiäkin poljinakseleita. Pystyy sitä akselia hitsaamaan, ainakin joskus aikanaan hitsasin polkimen teräskampeen, kun kammesta oli kierteet sileänä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pääset vähemmällä ja tulee parempi kun vaan siirrät penkkiä ja polkimia eteenpäin. Melkeen kaikki vaivat korjaantuu. Painopiste jakaantuu tasaisemmin. Rullaa paremmin. Etupää rupeaa joustamaan. Lyhyempi trilleri, et tarvitse monimutkaista etäohjausta, ohjausliike on "normaalimpi" pienemmällä sivuliikkellä, jolloin jalatkin saa enemmän tilaa. Veikkaan että takajousitus pompottaa vähemmän..

Ketjulinja saisi käsittääkseni mennä lähempää taka-akaselin laakerointia pompottamisen ehkäisemiseksi, eli kannattaa käyttää Keskiökasetin pienimpiä lehtiä ketjun ohjaukseen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Pääset vähemmällä ja tulee parempi kun vaan siirrät penkkiä ja polkimia eteenpäin. Melkeen kaikki vaivat korjaantuu. Painopiste jakaantuu tasaisemmin. Rullaa paremmin. Etupää rupeaa joustamaan. Lyhyempi trilleri, et tarvitse monimutkaista etäohjausta, ohjausliike on "normaalimpi" pienemmällä sivuliikkellä, jolloin jalatkin saa enemmän tilaa. Veikkaan että takajousitus pompottaa vähemmän..

Ketjulinja saisi käsittääkseni mennä lähempää taka-akaselin laakerointia pompottamisen ehkäisemiseksi, eli kannattaa käyttää Keskiökasetin pienimpiä lehtiä ketjun ohjaukseen.

Tätä samaa suullisesti ehdottelin siellä saunaillassa - ajo helpottuu, jalat saa vähän alemmas ym.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Pääset vähemmällä ja tulee parempi kun vaan siirrät penkkiä ja polkimia eteenpäin. Melkeen kaikki vaivat korjaantuu. Painopiste jakaantuu tasaisemmin. Rullaa paremmin. Etupää rupeaa joustamaan. Lyhyempi trilleri, et tarvitse monimutkaista etäohjausta, ohjausliike on "normaalimpi" pienemmällä sivuliikkellä, jolloin jalatkin saa enemmän tilaa. Veikkaan että takajousitus pompottaa vähemmän..

Ketjulinja saisi käsittääkseni mennä lähempää taka-akaselin laakerointia pompottamisen ehkäisemiseksi, eli kannattaa käyttää Keskiökasetin pienimpiä lehtiä ketjun ohjaukseen.

Tätä samaa suullisesti ehdottelin siellä saunaillassa - ajo helpottuu, jalat saa vähän alemmas ym.

Hyvä kun tuli nyt muistilista. :mrgreen:

Kovin paljon ei voi siirtää, joska ketju alkaa hälppiä etuhaarukan kruunuun, mutta nähdäkseni riittävästi. Ja ainahan voi laittaa ohjausrullan myös vetopuolelle. :)
Jotenkin näin:

kuva1.1.jpg
kuva1.1.jpg (189.18 KiB) Katsottu 3778 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti:

Pystyy sitä akselia hitsaamaan

Hyvä tietää, pitää varmaan kokeilla. Pitäisiköhän ylimääräinen akseli sitten piilottaa reiän läpi rungon sisään vai leikata poikki :?:

Härski kirjoitti:

Pääset vähemmällä ja tulee parempi kun vaan siirrät penkkiä ja polkimia eteenpäin.

Olisi varmaan kokonaisuuden kannalta hyvä, mutta sitten menee uusiksi suuri osa itse rakennetusta rungosta. Hitsaus on itsellä aika hidasta ja rungon suoraksi saamisessa kesti aikaa, joten tekisi mieli välttää tuohon runkoon kajoamista. Jos näin tekisi, helpointa olisi kai katkaista penkin palkki istuimen ja selkänojan mutkasta ja siirtää mutkaa edemmäs, ja etupuomiin tekisi mutkan. Kiinnitys emäputkeen on todella vahvasti hitsattu, ja irroittaessa pelottaisi tuhota alkuperäistä runkoa liikaa.

Kuinkahan iso vaikutus rullaavuuteen tuolla takapainoisuudella sitten on? Eikö se paino, joka takarengasta litistää ja heikentää sen rullaavuutta, ole pois eturenkaalta, joka vuorostaan rullaa paremmin? Tietenkään eturenkaan rullaavuus ei välttämättä parane yhtä paljon kuin takarenkaan heikkenee. Joka tapauksessa tekisi mieli rakentaa alaohjaus, joten jos se korjaisi tilannetta riittävästi, näkisin sen yksinkertaisimpana ratkaisuna.

jori kirjoitti:

Kovin paljon ei voi siirtää, joska ketju alkaa hälppiä etuhaarukan kruunuun

Joo alkaa ottaa kiinni, ja tarkoitus on siirtää ketju kulkemaan pieneltä rattaalta pienelle, joten silloin kyllä pitäisi laittaa ohjausrulla vetopuolellekin.

muokkaus1.jpg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 26" täysjousitettu SWB High Racer

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko täällä kiinnostunutta jatkamaan tätä projektia? Saisi hakea ilmaiseksi tai vaikka vaihtaa johonkin vanteeseen tms osaan, mille minulla olisi käyttöä. Penkin levyt, ketjut ja polkimet on harvestoitu, mutta muut osat taitaa olla tallella.

Sijaitsee Vantaalla.

Vastaa Viestiin