Fuegon hiilikuitutanko..

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Heippa kaikille !
Lowriders halusi lisätietoja ja kuvia tekemästäni hiilikutuohjaustankosta.
No koko homma on varsin yksinkertainen itse ohjausvarsi on normaalia hiilikuituputkea.Halk. 27 mm seinämävahvuus 2mm . Sarvien halk. 22mm seinämävahvuus 2mm. Kaikki muut osat, muhvit ja alapäänkiinnike ovat ristikudospakelliittiä.Kasauksessa käytin epoksiliimaa.Pintakäsittelynä on kirkas lakka.Muhvien työstämisessä käytin sahaa,pylväsporaa ja sorvia.Viimeistely oli sitten käsityötä lähinnä hiomista.Painoero on aika suuri alkuperäiseen verrattuna.Vakio rosteri/alumiini 604g ja hiilikuituversio 250g !Kesä sillä on nyt ajettu ja hyvin toiminut. Ohjausvarsi olisi ehkä saanut olla halkaisijaltaan hieman suurempaa putkea. (parempi kiertojäykkyys )Niin teinhän myös ketjulle ohjainrissan tuosta ristikudospakelliitista ,alunperin sen paikalla oli vain putki. Ja tuossapa nuita kuviaki.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva[/img]

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Fuego kirjoitti:

Heippa kaikille !
No koko homma on varsin yksinkertainen itse ohjausvarsi on normaalia hiilikuituputkea.Halk. 27 mm seinämävahvuus 2mm . Sarvien halk. 22mm seinämävahvuus 2mm. Kaikki muut osat, muhvit ja alapäänkiinnike ovat ristikudospakelliittiä.Kasauksessa käytin epoksiliimaa.Pintakäsittelynä on kirkas lakka.Muhvien työstämisessä käytin sahaa,pylväsporaa ja sorvia.Viimeistely oli sitten käsityötä lähinnä hiomista.Painoero on aika suuri alkuperäiseen verrattuna.Vakio rosteri/alumiini 604g ja hiilikuituversio 250g !Kesä sillä on nyt ajettu ja hyvin toiminut. Ohjausvarsi olisi ehkä saanut olla halkaisijaltaan hieman suurempaa putkea. (parempi kiertojäykkyys )Niin teinhän myös ketjulle ohjainrissan tuosta ristikudospakelliitista ,alunperin sen paikalla oli vain putki. Ja tuossapa nuita kuviaki.

(No koko homma on varsin yksinkertainen itse ohjausvarsi on normaalia hiilikuituputkea.Halk. 27 mm seinämävahvuus 2mm . ) Vai yksinkertainen ja normaali? Eli kuinka monta grammaa/ meliömetri on tuo seinämä ja miten olet putken tehnyt? Voisit enemmänkin kertoa.

(Kaikki muut osat, muhvit ja alapäänkiinnike ovat ristikudospakelliittiä.) Voisitko tarkenta, esim. miten sitä teit.

(Kasauksessa käytin epoksiliimaa) Mitä liimaa ja miksi et käyttänyt hartsia.

(Pintakäsittelynä on kirkas lakka) Mitä lakkaa ja miksi et käyttänyt hartsia.

Yritän juuri itse tehdä tuollaisia, siksi kiinnostukseni.

Myös nuo vaijereiden sisäänmenot kiinnosttaa, miten ne teit.

Eihän tuollaisesta luettelon omaisesta selityksestä saa mitään selvää... miten Sinä olet tuon kaiken tehnyt... tosi siistejä kaikki... minäkin haluaisin oppia nuo jutut.

Näin ensinäkemältä mieleni tekisi sanoa että puhut piiip, tuolaisia ei kotikonstein tehdä tai olet tosi taikuri...

Tuo "ristikudospakelliittiä" ei oikein sovi nykypäivään eikä noihin kuviin.

Kyllä nuo osat on tulleet koneesta ja niiden valumuotteja on työkalukoneistaja tehnyt viikkoja, niiden työkalujen arvo lasketaa tuhansissa euroissa, ei niitä ole jokapojalla.

Viimeksi muokannut Teuvo, 15 Loka 2008, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Turun Teuvolle !

Tuota hiilikuituputkea saa metritavarana monenkokoista osoitteesta www.kevra.fi.
Ristikudospakelliittiä,viiperin nimelläkin sitä kutsutaan ja voi sillä olla virallisempiki nimi en tiedä, niin sitä löytyy levytavarana monenvahvuisena ainakin 100mm vahvuuteen asti osoitteesta www.aikolon.fi. Niin ja sitä saa sen kokoisen palan kun haluaa.
Epoksiliimaa käytin sen takia koska sitä löytyy lähes joka "maitokaupasta" ja sitä ne suositteli Kevrallakin.
Sitten ne vaijerin läpiviennit,ne tein sorvaamalla oikeanmallisen aihion jonka halkaisin keskeltä.Eli siitä tuli kaksi samallaista puolikasta joihin porasin reiät vaijerinkuorille ,sitten liimasin puolikkaat putkeen paikoilleen.
Liiman kuivuttua piti tietysti vielä porata reiät potkesta läpi.
Ja se lakka on ihan tavallista rautakaupasta saatavaa kiiltävää metallilakkaa. Viimeistelytyö on sitten täysin käsityötä , jossa käytin hiomapaperia karkeampaa ja hienompaa.
Eli ei ole käytetty CNC koneita eikä mitään valuteknikkaa.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Anteeksi hyökkäävyyteni! Tuo työn laatu on uskomaton käsityöksi, näin äkkiseltään. Hyvin suunniteltu ja hyvin toteutettu. Olet hyvän työn tekiä. Tuollaisessa laadussa on haastetta.Luulin että minua retkutetaan pahemman kerran,

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Fuego kirjoitti:

Viimeistely oli sitten käsityötä lähinnä hiomista.Painoero on aika suuri alkuperäiseen verrattuna.Vakio rosteri/alumiini 604g ja hiilikuituversio 250g

Uskomattoman hieno :shock: Vaikuttaako tuollainen painonmuutos ohjaus tuntumaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Kiitoksia kuvista ja kertomuksesta!

On kyllä hienoa työtä, hyvä osoitus kuinka itsekin saa aikaan vaikka mitä, kunhan viitsii tehdä!

Itse ajattelin myös talven tultua tehdä tuotekehitystä, ja vielä kaiken lisäksi ohjaustankoon, nyt alkajaisiksi! Tästä oli paljon apua!

Kirjoitelkaa kaikki vain juttua, jos saatte aikaan hiilikuituosia. Kiinnostavat varmasti monia, kun niitä nyt yleensä pidetään jossain määrin hifi-osina.

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Jukalle!

Kyllä se hieman vaikutti,aluksi ohjaus tuntui hieman herkemmältä kun massa väheni.Osansa on varmaan silläkin kun itse sarvet on huomattvasti alkuperäisiä kapeammat.Mutta pian nohin tottui.
Se huonopuoli noissa sarvissa on se että ne on tehty vain omien mittojeni mukaan,pituussäätoähän niissä ei ole. Se kun lisäisi painoa ja oishan niissä enemmän työtäki.
Mitoitusta ja mallia testasin puumallilla.
Se pakellittihän ei ole mitään erityisen kevyttä materiaalia, mutta siitä tehdyt osat ovat suhteellisen pieniä.Mutta lujaa se on ja aika kovaa työstää, niin ja haisee pahalle työstettäessä.
Liimattavat pinnat pitää karhentaa ja puhdistaa hyvin ennen liimausta.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Tässä on juuri tietokoneen lämmössä kovettumassa kinnerin ohjauksen ylälaakerit, sortteerasin niitä paripäivää.Laakerit on rullaudan tarvike laakerit ja vanhan rullalaudan akselit. Ymmäppäsin ne alumiiniputken sisään ja kiristin halkaistun putken ruostumattomalla langalla ja sitten kaiken yli hiilikuitua ja epoksia.

Toivottavasti hiilikuidusta ja epoksista menee nopeasti tuo hifistelyn maku ja niistä ruetaan enemmän tekemaan, niin niistä tulisi tutumpia ja yhä useampi uskaltaisi niihin töihin ryhtyä.

Tuollaiset hienot esimerkit nostavat vaatimustasoa. Toimivuuden lisäksi pitää yrittää saada myös hyvännäköistä... siinä on yrittämistä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja irakas »

Todella hienoa työtä!

Onko niin, että hiilikuituputkea voi liimata teräsputkeen? Jos on, voisi nojakin rungon kasata niin, että kulmaliitokset ja esim. emäputken tekisi teräsrakenteisena. Liitoksissa hiilikuituputken sisään työntäisi jonkin matkaa sopivan kokoista liimalla siveltyä teräsputkea.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ainakin Titus on tehnyt runkoja niin, että kulmat on sorvattu titaanista, ja putket on hiilikuitua. Niillä tosin putket ovat tulleet kulmapalojen sisään. Liimaustekniikasta en tiedä, varmaan jokin epoksi.

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Ainakin Trekki teki 90-luvulla maastopyörän runkoja hiilikuituputkesta jotka oli liimattu alumiinisiin kulmamuhveihin,samoin Alani teki maasto/maantiepyörienrunkoja liimaamalla alumiiniputkista ja taisipa tehdä myös hiilikuidusta samalla tekniikalla. Heidän käyttämästään liimastahan ei ole tietoa.... Uskoisin että nojakin rungon teko onnistuisi tuolla samalla kaavalla. Liitosmuhvit varmaan kannattaisi tehdä/teettää alumiinistä.Ammattikouluillahan on nykyään CNC ohjattuja jyrsimiä ja sorveja ym tuohon soveltuvia koneita joilla tuollaisten osien teko ei ole kummoinenkaan homma ?? Ja oppilastyönä teitettynä kustannuksetkaan eivät ehkä olis kovin korkeat.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Mitenkäs se alumiini sopikaan eri hartsien kanssa? Muistelisin lukeneeni jostain, että tuossa hiilikuitu+alumiini yhdistelmässä oli jotain mitä pitää huomioida :? :?: en vaan muista mitä. Jotain sähkökemiallista siinä voisi olla? Sotkenkohan taas jotain :roll:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Fuegon hiilikuitutanko..

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

visiopetteri kirjoitti:

Mitenkäs se alumiini sopikaan eri hartsien kanssa? Muistelisin lukeneeni jostain, että tuossa hiilikuitu+alumiini yhdistelmässä oli jotain mitä pitää huomioida :? :?: en vaan muista mitä. Jotain sähkökemiallista siinä voisi olla? Sotkenkohan taas jotain :roll:

Kyllä minäkin noin luin että hiilikuitu + alumiini ei sovi merivesi olosuhteissa toistensa viereen. Onko tuo myös näissä kuivissa ajoneuvokäytöissä varteen otettava...Onhan täälläkin suolavettä talvella... Askarruttaa... Askarruttaa niin paljon että puran tuon alumiiniputki ripustukseni ja laitan tilalle ruostumatonta- tai hiilikuituputkee, kunhan löydän tai menen sitä sieltä kehäkolmoselta hakemaan...

Aluminisen keskiöputken kuitenkin laitan, laitan siihen välittömimpään kontaktiin eristeeksi lasikuitua.

On ihan kiva ajaa 400km yhden putkenpätkän takia. Onneksi on tuota moottoritietä jo noinkin pitkästi apuna. Eipä silti, mitä kauempana kehäkolmoselta asuu sitä hankalampi on löytää tavaroita.

Lähettelin Kevralle jo aiheesta sähköpostia vaan ei ne ole jaksaneet vastailla.

Vastaa Viestiin