Jive klooni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Miksi tämä kuran roiskuminen tulee tähän etuvetoiskeskusteluun? Eihän tämä asia miksikään muutu siitä, että ketjut jatkuvat etuhaarukalta taakse päin, tai kääntyvät alas.

No siinä mielessä muuttuu, että nämä etuvetoiset ovat yleensä matalempia kuin takavetoiset. SWB:ssäni ei ongelmaa ollut ja lowracerissakin se oli vähäisempi kuin pythonissa.
Pythonissa kammet 40cm, istuin 30cm ja renkaan yläreuna 60cm
Lowracerissa kammet 60cm, istuin 40cm ja renkaan yläreuna 50cm
SWB:ssä kammet 80cm, istuin 60cm ja renkaan yläreuna 60cm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Laajentaisin, että kaikki pyörät joissa on yksi rengas edessä. Esim delta-mallinen Kettwiesel: rengas nostaa veden/kuran, ja heittää sen lokarin edestä etu-yläviistoon, josta sen ajoviima levittää tasaisesti kurjettajan naamalle. Lokarin pitäisi jatkua pidemmälle eteen ettei näin kävisi.

Tämä on totta, LWB:ni sama juttu, mutta ongelmasta pääsi kun pisti pidemmän lokasuojan. Ongelma on vain erityyppinen näissä pyörissä joissa eturengas pyörii ja kääntyy jalkojen välissä, kun oikeastaan se kuravesi tulee kuljettajan päälle poistuipa se mistä tahansa kohti lokasuojan sisästä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hyvä että kaikki mahdolliset ongelmat tulevat mainituiksi. Itse pidän mahdollisina haittoina vetopyörän heikompaa pitoa ja housun sisäsauman sotkeentumista, joka ei Jorin mukaan ole ongelma. Mutta mitään vakavampaa haittapuolta etuvedosta näin toteutettuna ei ole tullut vielä esiin.

p.s. Voisitko Jori liittää pako-pyörän kuvan tähän ketjuun? Tai vaihtoehtoisesti saako sen kopsata omalle sivulle josta voisi linkittää tänne?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa tuo pakoputkipyörän "virallinen" kuva.
Kuva
Kuva on liian suuri ja siksi sitä on vaikea katsoa tässä foorumin ikkunassa. Kannattaa kopioida kuva kyytiin ja katsoa jossain katseluohjelmassa. EDIT: FireFoxissa näkyy tekstin pienentäminen (Ctrl + -) tuovan lisää kuvaa näkyviin.
Etsin (tai otan uuden) kuvan vielä nykytilanteesta, kun siinä on napamoottori takapyörässä.

Jori

PS. Mikäs täällä Linuxin (Ubuntu 8.10) puolella olisi Irfania (Win) vastaava nopea ja näppärä kuvienselaus- ja pienennysohjelma. Gimpin käynnistäminen tämän takia tuntuu liioittelulta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

PS. Mikäs täällä Linuxin (Ubuntu 8.10) puolella olisi Irfania (Win) vastaava nopea ja näppärä kuvienselaus- ja pienennysohjelma. Gimpin käynnistäminen tämän takia tuntuu liioittelulta.

XnView
Phatch

Kerään aiheeseen liittyvää infoa tänne http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=420

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pienensin Jorin mainion pakoputkipyörän vähän pienempään kokoon:

Kuva Photo Premium 10 ohjelman ja Flickr.comin avulla. :)

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 07 Marras 2008, 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
jsalok kirjoitti:

Lisäksi olen tosi monessa viestissä nähnyt viittauksia jorin pakoputkipyörään... En ainakaan haulla ole löytänyt kuvaa tai selostusta siitä mikä se on... Laittaisiko joku minulle linkin...

Jatkakaa... Seurailen taas kiinnostuneena... :D

Pakoputkipyörän kuvaukset ovat naapuri foorumilla, joka valitettavasti vaatii kirjautumisen myös lukemiseen :(
Voisin oikeastaan kopioida ne myös tänne. Tällä hetkellä yleisselostus löytyy täältä http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl?num=1184101610
ja tarkempi kuvaus vedon ja ohjauksen järjestelysitä täältä http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl?num=1184102714

Jori

Rasittava tuo naapurifoorumi jolle pitää kirjautua sisään nähdäkseen jutut.
Kopioin keskeisiä kohtia tähän.
Jos tämä tuntuu ikävältä tekijänoikeus yms. rikkomukselta, niin kerro ja otetaan veke.

Tässä siis nuo ao. jutut:

jori - naapuriforumilta kirjoitti:

Vetojärjestelystä

Etupyörä kääntyy oikealle noin 30 astetta, ennen kuin ketju koskettaa renkaaseen. Kääntäminen tästä eteenpäin onnistuu vielä hyvin, mutta rengas tietysti hankaa ketjuun. Vasemmalle ohjaus kääntyy huomattavasti enemmän, koska taaempi =vetävä ketju, on niin lähellä ohjausakselia, että etupyörän liike tällä kohdin on lähes olematon. Tämä on onnekasta, sillä pientä kääntösädettä tarvitaan yleensä vasemmalle.

Vasemmalle pyörä kääntyy siinä, kuin mikä tahansa pyörä. Kääntösäteen tarkka mitta riippuu lähinnä ajajan taidoista ei niinkään pyörän ominaisuuksista. Uukkari onnistuu minulta tavallisella kevyenliikenteenväylällä. Polkeminen jyrkän kääntymisen yhteydessä onnistuu ketjun kannalta hyvin, mutta suuripyöräisellä (28")rajoitus tulee eturenkaan osumisesta sääriin.

Ei tarvita mitään erikoisketjua. Tavallinen ketju kiertyy hämmästyttävän hyvin. Kokeile itse niin huomaat. Pakoputkipyörän ketju on vanhasta 80-luvun romu retkipyörästä, kuten moni muukin osa. Ostin uuden ketjun silloin heti, kun sain pyörän koottua, mutta tarvetta ketjun vaihtamiseen ei toistaiseksi ole ilmennyt. Ketju säilyy etuvetoisessa paljon puhtaampana, kuin takavetoisessa.

Taittopyörät sorvasin itse. Polyasetaalimuovista (POM). Niissä on molemmissa yksi pieni urakuulalaakeri keskitasossa. Akselit, joilla taittopyörät pyörivät, ovat alimittaisia, jotta taittopyörät pääsevät kääntymään ketjun haluamaan suuntaan. Tämä estää taivutusrasituksen muodostumisen ketjuun. Ratkaisu on vähän "tallin takaa"-tyyppinen, mutta ehdottoman toimiva. Ilman tätä ominaisuutta kääntyminen oikealle rajoittuisi ketjun takia, mitä se nyt ei käytännössä tee.

Vetopuolen taittopyörän kiinnitys runkoon on emä- ja runkoputken ylä etuhankaan hitsattu 18 mm putken pätkä, johon on sorvattu 14mm kaula 15mm sisämittaiselle laakerille. Taittopyörä pääsee liikkumaan 20 mm laakerikaulalla. Päästä putoamisen estää putken läpi menevä M5 ruuvi, jossa on isot aluslevyt päissä.

Täytyy laittaa parempi kuva.

Paluupuolen ketjupyörässä on sisämitaltaan 10 mm urakuulalaakeri. Se on kiinnitetty runkoputken alapintaan hitsattuun M6 jatkomutteriin ruuvaamalla osakierteinen ruuvi niin pitkälle, että kierteetön osa lukitsee ruuvin. Paluuketjun taittopyörän akseli on siis 6mm ja reikä 10 ja pultin pituus sellainen, että paluutaittopyörä pääsee liikkumaan akselia pitkin 30-40mm.

Kuva kertonee enemmän, kunhan saan lähetettyä.

Ehkä vieläkin sulavamman rakenteen paluuketjun taittopyöräksi saisi näin:
Taittopyörä ripustetaan narunpätkän päähän, kuin purjeveneen skuuttibloki siten, että taittopyörä pääsee vapaasti hakemaan parhaan aseman ja asennon.
Pylpyrä kiinnitetään vähän taaemmas ja pitempään naruun siten, että rengas hankaa oikealle käännettäessä ketjun sijaan blokin runkoon. Tällä keinoin oikealle kääntymisen rajoitukset poistuisivat kokonaan. Ei niistä paljon haittaa ole nytkään, mutta renkaaseen hankaava ketju saattaa kurakelillä likaantua.

Pieniä vierintäkitkahäviöitä toki aiheutuu verrattuna takavetoiseen, mutta ne ovat kovilla, oikein muotoilluilla, taittopyörillä niin pieniä, että niiden havaitseminen vaatii tarkkoja mittauksia eikä todellakaan tunnu pyöräillessä.

Eivät etuvetoiset ole huonoja kääntymään. Ei edes niin huonoja, kuin varsinaiset lowracerit, joiden paluuketju roikkuu pienen etupyörän sivulla.

jori - naapuriforumilta kirjoitti:

Pakoputkipyörän syntymä

Pyörän runko on Fenno Steelin pakoputkitehtaan koetaivutuskasasta etsitty käyrä, josta on tehty pyörä.

Monet teistä näkivät 2006 Ecotripillä Pakoputkitoxyn syntymän. Nyt pyörällä on ajeltu työmatkaa ja kerätty kokemuksia. Otin alun perin mallia Zox bikestä, mutta lopputulos olikin enemmän Toxy nimisen kaupallisen tekeleen näköinen.

Ensimmäiseksi täytyy sanoa, että fakiiri on ollut itsekin ihmeissään. Pyörä lähti toimimaan siltä seisomalta. Unohtuneen rajojen säädön takia rikkoutuneen vaihtajan lisäksi, ei takaiskuja ole tullut. Ohjaustangon vaihdoin Bilteman alumiiniseen ja paluuketjupyörän pultin vaihdoin senttiä pidempään ja siirsin lähemmäs ojausakselia. Nyt urapyörä pääsee liikkumaan ja kääntymään akselillaan siten, että maksimi ohjauskulma on riittävä molempiin suuntiin. Ennen sillä pääsi tekemään tiukan u-käännöksen vain vasemmalle, nyt se menee molempiin suuntiin.

Suurten 622mm pyörien takia laite on erittäin helppo ajaa. Työkaverit ovat kokeilleet, ja yhtä lukuun ottamatta, kaikki pysyneet pystyssä. Tämä yksi kaatui jo ennen kuin pyörä liikkui. Lisäksi korkeudesta on se hyöty, että taluttaminen ja pyörätelineeseen laitto ovat aivan pystypyörämäiset.

Tähän malliin voi pyöräkoon valita vapaasti väliltä 406-622. Pyöriä ja etuhaarukkaa vaihtamalla pyörä muuttuu isopyöräisestä lowrideriksi. Romukasassani ei ole jarrutapeilla varustettua 622 haarukkaa, joten olen aikeissa vaihtaa pyöräkooksi ainakin talven ajaksi 559 maastopyörän kiekot. Sellainen haarukka löytyy kasasta, mutta takakiekko (tässä tapauksessa etukiekko) puuttuu vielä.

Takajousitus on nyt (yhä 2007) narurakenteinen ja laadittu siten, että soljellisia hihnoja säätämällä voi takapään korkeutta ja jouston jäykkyyttä ja progressiivisuutta säätää portaattomasti. Naruja on kaksi - varmuuden vuoksi, vaikka yksikin riittäisi. Jousena toimii Bilteman kuminen veneen kiinnitysköyden joustin. Tämä jousitus ei paljon painoa lisää.

Kokonaisuutena laite painaa nyt 16,1 kg, josta 11,3 kg etupyörällä. Vanhat 80-luvun osat, varsinkin kampikeskiö ja iso teräsvanteinen takapyörä edessä lisäävät painoa verrattuna kaupallisiin nojiksiin. Muuten arvelen tällä konseptilla olevan mahdollista saada aikaan varsin kevyitä raasereita, jos on halua sijoittaa rahaa kevyisiin osiin.

Varsinkin istuimeen olen tyytyväinen. Se painaa pehmusteineen selvästi alle kilon ja on tukeva ja yllättävän mukava. Eikä sen rakentaminen juuri helpompaa olisi voinut olla. Neljän millin vaneri viidellä peltiruuvilla runkoputken yläpintaan kiinni. Okei, on siinä nyt yhdet tuet alla, mutta olisi ne voinut jättää poiskin. Kaareva vaneri olisi kantanut kuorman ilmankin.


Pyörät ovat tosiaan tässä kuvassa 37/622. Ohjauskulman tekisin tällä tietämyksellä hiukan vinomman. Tuo kaavailemasi 77 astetta tuossa asennossa saattaisi olla hyvä.
Pakoputkipyörän suunnitteluideana on ollut tehdä takapäästä korkeudeltaan säädettävä siten, että voin maantiellä päästellä matalana ja kaupunkiin saapuessa nykäistä perän ylemmäs paremman näkyvyyden saavuttamiseksi.

Matalana ajettaessa ilmanvastus on pieni ja asento lokoisa, mutta näkyvyys eteen ja muille tiellä liikkujille on kaupunkioloihin liian huono. Matalana ohjausgeometria muuttuu siten, että jättö kasvaa, samoin akseliväli. Laitteesta tulee siis parempi koviin nopeuksiin ja suoralle tielle. Kun perä nostetaan ylös, jättö ja akseliväli pienenevät ja pyörästä tulee ketterämpi, ja kuten sanoin, näkyvyys paranee.

Tuo mittaamasi 81 astetta on kuormittamattomasta pyörästä. Kun kuski istuutuu kyytiin perä laskee muutaman sentin ja kulma muuttuu tuonne 79 asteen kieppeille. Perän korkeus on kuitenkin kiinni kuvassa hyonosti näkyvien remmien pituuksista. Alun perin piti rakentaa talja, jolla asentoa säädettäisiin ajon aikana, mutta se on jäänyt odottamaan parempia aikoja.

Nyt näyttää siltä, että tuo pysty asento voisi olla pystympikin, eli siitä vähän loivemmasta ohjauskulmasta olisi hyötyä. Toisaalta niin matalaa asentoa, jota alun perin kaavailin en ole vielä kokeillutkaan, koska tarvetta pitkien maantietaipaleiden ajamiseen ei ole vielä ilmennyt. Eco-tripillä perä oli viitisen senttiä alempana, kuin tuossa kuvassa, eli se ohjauskulma oli silloin kutakuinkin tuon 77 astetta. Hyvin olisi voinut olla loivempikin.

Tuleviin pakoputkipyöriin olen kaavaillut ylipaksua (noin runkoputken paksuista) emäputkea, johon ohjauslaakeri asennettaisiin epäkeskeisillä laakerirei'illä varustettujen renkaiden avulla. Ohjauskulman muuttaminen onnistuisi vaihtamalla laakeripesärenkaiden paikkaa keskenään. Tällä systeemillä on mahdollista saada noin 5 asteen säätö ohjauskulmaan. (Saattaa olla tarkemmin ajatellen pelkkää turhaa painoa.)

Etuhaarukan oikaisin lähes suoraksi, jotta ohjausakseli tuottaisi silti turvallisen jätön myös lähes pystyllä ohjausakselilla. Muutenkin etuvetoisessa haarukan kannattaa olla melko suora ketjun kulun ja käyrän haarukan jouston takia. Ihan älyttömän vinoihin ohjausakseleihin ei etuvetoisella oikein järkevästi kykene liian suureksi kasvavan jätön täkia.

Toinen asia, jonka tulisi olla toisin, on selkänojan ja jalkojen välinen kulma, joka on tässä hiukan liian jyrkkä. Lompakon pitäminen etutaskussa pyöräillessä tuntuu hiukan epämukavalta, varsinkin jos polkimet on säädetty liian lähelle ja kampien pituus suuri. Viisi astetta lisää olisi varmaan OK. Tuohon kulmaan oli tässä tapauksessa kuitenkin vähän vaikea vaikuttaa, koska runkomuoto on se, mikä romuputkikasassa lähinnä muistutti oikeaa muotoa. Jos joskus taivuttamaan rupean, tulee tähän kulmaan pieni muutos, samoin reisien väliin jäävä runkoputken osuus kannattaa laatia mahdollisimman loivasti nousevaksi, jotta kylmä putki ei talvikelissä kohmeta reisien sisäpintoja. Pieni sivusuuntainen luttauskaan ei tällä kohtaa olisi haitaksi.

Lisäksi takahaarukan nivelputkea, joka toimii polkemisvoimia vastaanottavana selkänojan osana, siirrän 10-15 cm alemmas suuremman säätövaran saavuttamiseksi. Sitäpaitsi selän polkemisvoimien tukipiste on todellisuudessa alempana. Tällä muutoksella pyörän saa kaupunkiasennossa pystympään, eikä takahaarukasta silti tule liian pitkää matalaa menoa ajatellen.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

PS. Mikäs täällä Linuxin (Ubuntu 8.10) puolella olisi Irfania (Win) vastaava nopea ja näppärä kuvienselaus- ja pienennysohjelma. Gimpin käynnistäminen tämän takia tuntuu liioittelulta.

Ennen muinoin distroissa tuli mukana Xv, joka ajoi tuota asiaa, mutta sharewarena on pudonnut kelkasta.

Omaan tarpeeseeni seuraavat ovat ajaneet asiansa:

  • KDE:lle tehty showfoto näyttäisi sisältävän pyöritykset, leikkomiset ja skaalaukset, eikä ole kohtuuton mammutti.
  • imagemagick paketissa tulee ohjelma nimeltä 'display' jolla voi myös editoida kuvia, käyttöliittymässä on toki toivomisen varaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

mikkoli
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Elo 2008, 08:52
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja mikkoli »

jori kirjoitti:

Tuossa tuo pakoputkipyörän "virallinen" kuva.

PS. Mikäs täällä Linuxin (Ubuntu 8.10) puolella olisi Irfania (Win) vastaava nopea ja näppärä kuvienselaus- ja pienennysohjelma. Gimpin käynnistäminen tämän takia tuntuu liioittelulta.

gnomessa gthump (f-spot)
nautilus tiedostoselaimessa kiva lisäosa on nautilus-scripts

asenna se seuraavasti
avaa terminaali

cd ~/.gnome2/nautilus-scripts
wget http://g-scripts.sourceforge.net/nautil ... pts.tar.gz
tar zxvf nautilus-scripts.tar.gz

en muista päivittyykö nautilus automaattisesti joten ajappa vielä komento
killall nautilus
skriptit läytyy klikkaamalla tiedostoa oikealla hiiren näppäimellä.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minä olen myös innostunut tästä etuvetomallista. Odotan innolla projektin etenemistä, koska haaveilen vastaavanlaisen tekemisestä.

Onko yleinen käytäntö hommata romupyöriä joista keräillään tarvittavat rungon-osat vai pitääkö tässä alkaa opettelemaan sorvausta, jotta saa tehtyä kaikki erikoispaksuiset / kierteiset osat?

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

pikametri kirjoitti:

Onko yleinen käytäntö hommata romupyöriä joista keräillään tarvittavat rungon-osat vai pitääkö tässä alkaa opettelemaan sorvausta, jotta saa tehtyä kaikki erikoispaksuiset / kierteiset osat?

Yleisempää taitaa olla romupyörien käyttö.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä kuva tämänhetkisestä tilanteesta. Runkoputkistot on hitsausta vailla.
Kuva
Kriittiset osat tosiaan on helpompi haalia romupyöristä, romikselta, kirppareilta ym. Joka jeppe ei esim. keskiömuhvia sorvaakaan vaikka olisi laitteetkin.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Alkaa näyttää hyvältä. Sitten muutamia kysymyksiä kun ei ole vielä kokemusta näistä asioista.

  • Tilastitko piirrustukset tuolta Jive sivustolta vai kuvista modifioimalla?

  • Onko tuo runkoputki ihan normaaliterästä (40*40mm 1.5mm seinämällä) vai jotakin muuta eksoottista tavaraa, mitä pitää tilata / hakea kauempaakin?

  • Tuo etuhaarukan laakeriputki on jostakin romupyörästä vai sorvasitko sopivan sisähalkaisijan vai tilasitko valmista putkea jostakin?

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

pikametri kirjoitti:

Alkaa näyttää hyvältä. Sitten muutamia kysymyksiä kun ei ole vielä kokemusta näistä asioista.

  • Tilastitko piirrustukset tuolta Jive sivustolta vai kuvista modifioimalla?

  • Onko tuo runkoputki ihan normaaliterästä (40*40mm 1.5mm seinämällä) vai jotakin muuta eksoottista tavaraa, mitä pitää tilata / hakea kauempaakin?

  • Tuo etuhaarukan laakeriputki on jostakin romupyörästä vai sorvasitko sopivan sisähalkaisijan vai tilasitko valmista putkea jostakin?

En tilannut, muokkasin Wolfgang Bionin sivulla olleesta kuvasta, linkki ekalla sivulla. Putki on ihan rautakaupan peruskamaa juuri tuota arvaamaasi kokoa. Emäputki on romuista, kuten myös keskiö tulee olemaan. Dutchbikeltä saisi tuolle neliöputkelle sopivan keskiökiinnikkeen mutta ompi turhan kallis tähän hätään, ehkä sitten myöhemmin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jive klooni

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja muutama lisäkysymys.
Käytätkö jotain valmista etuhaarukkaa?
Vai aiotko modifioida sen jostain takahaarukasta - taikka tehdä kokonaan itse?

Vastaa Viestiin