sh11

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, taisi olla niin, että viimeksi ostamani 40 A (ei siis 60 A) releen volttiluku olikin 12, eikä 24 V, vaikka kyllä ostaessani sanoin, että sen pitäisi olla 24 V. Täytyy mennä takaisin kauppaan.

Kun avasin releen, näyttivät käämit ihan hyviltä, mutta koskettimet olivat palaneet kiinni.

Joutilas: "Alkujaanhan näissä moottorihommissa on ollut puhe sähköavusteisuudesta; sähkö auttaa kiperissä tilanteissa, joista periaatteessa voisi selvitä pelkällä lihasmassallakin. Tällöin akun ehtyminen ei olisi mikään lopullinen katastrofi."

Kyllä näin on. Olen muutaman kerran vääntänyt Wessmannin mäen ylös, kun akku on loppunut. On vaan kymmenkunta kiloa ylimääräistä painoa moottorista ja akusta.

Täytyy oppia muistamaan, että tosiaan käyttää vain vastamäissä moottoria, jos on tarkoitus tehdä pitempi matka.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pikkunen peräkärry johon 100euron agrikaatti ja akku laturi, ei lopu virta kesken :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Joo, taisi olla niin, että viimeksi ostamani 40 A (ei siis 60 A) releen volttiluku olikin 12, eikä 24 V, vaikka kyllä ostaessani sanoin, että sen pitäisi olla 24 V.

Kun avasin releen, näyttivät käämit ihan hyviltä, mutta koskettimet olivat palaneet kiinni.

40A:kin pitäisi olla 250W moottorilla käypä arvo. Periaatteessa virrat olisivat nimellisteholla 10A luokkaa, mutta starteissa ja rajummin kuormitettaessa se tietysti voidaan ylittääkin. Vaikea sanoa, kun en yhtään tunne systeemin säätölogiikkaa, eli onko siinä jotain "mustaa laatikkoa" akun ja moottorin välissä (vaikka piilossa siellä moottorin sisälläkin).

Vai oli käämi ehjä, mutta koskettimet palaneet yhteen.

Jos rele on muuten oikeassa ympäristössä, niin tuo saattaisi viittaa koskettimien huonoon kontaktiin tai heikkoihin kosketinpaineisiin. Jos kosketus syystä tai toisesta jää heikoksi, se synnyttää kuumenemista, valokaarta ja koskettimien sulamista.

Uudessa releessä asetusten olettaisi olevan kohdallaan. Voisiko syynä olla se, että rele syystä tai toisesta ei saa käämilleen riittävästi virtaa, josta johtuen sen ankkuri ei jaksaisi vetää kokonaan kiinni, vaan pysähtyisi kosketinpaineiden vaikutuksesta jo ennenaikaisesti?

Nyt, kun rele muutenkin toimi ylijännitteellä, tuo tuntuu uskomattomalta - sai kaksinkertaisen vetovirran, mutta onko sen ohjaus täysin suora, eli tuleeko se suoraan ilman ylimääräistä vastusta siitä kädensijan vipukytkimeltä. Ettei siinäkin olisi välissä jotain hämärää pilveä? Uudesta releestä voisi kannattaa mitata sen kääminpäissä oleva jännite.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikös tuommonen moottori ole induktiivinen kuorma, eli nopea virran katkaisu tekee jännite piikin joka lyö valokaarena läpi releen kärkien välissä? Eli aikansa kun napsuttelee niin kärjet palaa, joko auki tai sulaa kiinni. Kondensaattori releen rinnalle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jviirret kirjoitti:

Eikös tuommonen moottori ole induktiivinen kuorma, eli nopea virran katkaisu tekee jännite piikin joka lyö valokaarena läpi releen kärkien välissä?
Kondensaattori releen rinnalle?

Silti tuntuu melko kovalta tuo kulutus: melkein rele ja päivä.

Releen koskettimien rinnalle viritetty konkka-sarjavastus-yhdistelmä voisi auttaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eikös tuommonen moottori ole induktiivinen kuorma, eli nopea virran katkaisu tekee jännite piikin joka lyö valokaarena läpi releen kärkien välissä?
Kondensaattori releen rinnalle?

Silti tuntuu melko kovalta tuo kulutus: melkein rele ja päivä.

Releen koskettimien rinnalle viritetty konkka-sarjavastus-yhdistelmä voisi auttaa.

Asensin sh11:een kaksinkertaisen moottorin ohjauksen:

Kuva

Siis kahdella releellä. Kaavion on laatinut Nojanalle. Akkujen osalta se ei pidä paikkaansa. Minullahan on nyt yksi 24 V / 16 A akku.

Saa nähdä loppuuko releiden palaminen.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Siis kahdella releellä.
Saa nähdä loppuuko releiden palaminen.

Saattaa olla, että jotain muutosta tulee. Kytkentähetkellähän tuolla ei ole vaikutusta: hitaammin vetävä rele (sen kosketin) kytkee sähköt moottorille.

Katkaisuhetkellä, jolloin induktiojännitteet esiintyvät, valokaari saattaa sammua tehokkaammin. Valokaari palaa ehkä vain releiden päästöaikojen eron ajan?

Samaan tulokseen olisi päässyt yhdellä releellä, jossa kaksi sulkukosketinta. En tosin ole tutustunut markkinoiden tarjontaan.

Kun kuulin ensikertaa tästä kaksoisrelekytkennästä, oletin että koskettimet olisi kytketty rinnan. Sekin olisi voitu järjestää yhdellä releellä, jossa on kaksi sulkukosketinta.

Tuossa piirroksen kytkennässä ei nähdäkseni ole eroa siinä, missä järjestyksessä akku, rele, moottori ja rele ovat. Yhtä hyvin se voisi olla akku, rele, rele, moottori.

Mutta kerropa tuloksista, miten releet kestävät.

Mitkä käämien jännitteet nyt olivat? Tuossa kytkennässä olisi voinut kytkeä näppärästi kaksi 12V käämiä sarjaankin. Nythän niiden pitäisi olla 24V käämejä.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Vielä:

Onko tuossa kuvassa moottorin molemmin puolin varokkeet (sulakkeet)?

Jos on, niin toisen voisi huoletta jättää poiskin. Nyt se tuottaa vain turhaa vastusta ja lämmönhukkaa ja mahdollisen vikapaikan.

Jos 'akkusähkö' on kelluva, eli ei ole missään kohdassa maadoitettu, eikä pääse muutenkaan rungon kanssa mihinkään tekemisiin, varoke voi olla kummassa johdossa vaan.

Jos jompikumpi akun napa on maadoitettu, niin varoke sijoitetaan siihen toisen navan sähköön/ johtoon.

Kaikkein selvintä on sijoittaa varoke akun navasta lähtevään johtoon (ei kuitenkaan ihan akun kylkeen), silloin se suojaa kaikkein laajimmin verkkoa. Noin varsinkin, jos toinen napa on maadoitettu. Silloin varoke ehdottomasti akun 'kuumasta navasta' lähtevään johtoon, että kaikki maasulut tulevat suojauksen piiriin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tein tänään 27 km:n testilenkin. Jouduin muutamiin tiukkoihin paikkoihin. Kiperässä käännöksessä vastamäessä oli moottori käynnissä hetken aikaa pysähdyksissä jarrut päällä. Ajattelin, että nyt varmaan releet paloivat, mutta eivätpä palaneetkaan. Eikä koko matkallakaan. Akku kuitenkin sen sijaan lopahti muutamaa sataa metriä ennen perille pääsyä. Näyttää olevan tuo 30 km maksimi matka, jos ei malta käyttää moottoria vain selvissä vastamäissä.

Joutilas: "Onko tuossa kuvassa moottorin molemmin puolin varokkeet (sulakkeet)?
Jos on, niin toisen voisi huoletta jättää poiskin. Nyt se tuottaa vain turhaa vastusta ja lämmönhukkaa ja mahdollisen vikapaikan."

Kyllä nyt on sulakkeet, moottorin molemmin puolin. Täytyypä kokeilla ja poistaa toinen. Akkusähkö on kelluva, navat eivät ole maadoitettuja.

Joutilas: "Mitkä käämien jännitteet nyt olivat? Tuossa kytkennässä olisi voinut kytkeä näppärästi kaksi 12V käämiä sarjaankin. Nythän niiden pitäisi olla 24V käämejä."

En ole mitannut käämien jännitteitä. Tarkoitat varmaan releiden käämejä?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Joutilas: "Mitkä käämien jännitteet nyt olivat? Tuossa kytkennässä olisi voinut kytkeä näppärästi kaksi 12V käämiä sarjaankin. Nythän niiden pitäisi olla 24V käämejä."

En ole mitannut käämien jännitteitä. Tarkoitat varmaan releiden käämejä?

Tarkoitin, mille käyttäjännitteelle releidet käämit on ajateltu; 12 tai 24V?

Kun on kaksi relettä, niin oikea kytkentä löytyy molemmille jännitevaihtoehdoille: 12V käämit sarjaan tai 24V käämit rinnan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Joutilas: "Mitkä käämien jännitteet nyt olivat? Tuossa kytkennässä olisi voinut kytkeä näppärästi kaksi 12V käämiä sarjaankin. Nythän niiden pitäisi olla 24V käämejä."

En ole mitannut käämien jännitteitä. Tarkoitat varmaan releiden käämejä?

Tarkoitin, mille käyttäjännitteelle releidet käämit on ajateltu; 12 tai 24V?

Kun on kaksi relettä, niin oikea kytkentä löytyy molemmille jännitevaihtoehdoille: 12V käämit sarjaan tai 24V käämit rinnan.

SKF:stä ostamissani releissä on toisissa ampeeriluvuksi merkitty joko 30 ja toisissa 40 A, mutta ei merkintää jännitteestä. Autostartista ostamassani releessä on jännitteeksi merkitty 24 V, mutta ei amppeerilukua.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Kyllä nyt on sulakkeet, moottorin molemmin puolin. Täytyypä kokeilla ja poistaa toinen.

Tarkoitus ei ole "opettaa isälleni mitään sellaista, jota hän on harrastanut jo ennen minua", kunhan joutessani piirtelin. :oops:

Kuvan pitäisi olennaisilta osin vastata aiemman viestin ruutupaperikuvaa.

Elleivät olevat sulakkeet liity kiinteästi moottorin rakenteisiin, yhdensulakkeen ratkaisun voisi toteuttaa esimerkiksi liitekuvan mukaisesti.

Vaikka moottorissa olisi omakin sulake, niin jos akkua ja virtapiirejä yleensäkin on tarkoitus suojata ylivirroilta, niin joku vastaava varoke akkujohdoista pitäisi löytyä. Noin yksinkertainen kytkentä tulee kyllä varsin hyvin toimeen tuolla pelkällä akkusulakkeellakin.

Kuvasta ilmenee myös yksi mahdollinen paikka hätäkytkimelle.

Edit: Vaihdoin kuvan. Edellisessä releiden nimet väärin.

Liitteet
Päävaroke.jpg
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, noin päin minäkin olen numerot merkannut releihin.

Tuosta kaaviosta poikkeavasti minulla on päävaroke moottorin ja 1 releen 30:n välillä. Hätä katkaisu on juuri tuossa paikassa. Toimii näinkin ihan hyvin eikä releitä ole enää palanut.

Ostin 24 V led-takavalon ja asensin sen suoraan moottorin johtimiin. Moottorihan tuottaa sähköä ja valo palaa liikkeellä ollessa, vaikka moottori ei ole päälläkään. Toimii hyvin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Kerkisit poistamaan kysymyksesi. :)

Tuo päävaroke kannattaisi kyllä siirtää siihen akun ja hätäkytkimen väliin.

Jos se on siellä releen ja moottorin välissä, niin se ei huomaa kuin moottorin virran. Jos releille tai mihin tahansa muualle tulee oikosulku, niin johtojen muovit saavat sulaa rauhassa. Jos varoke on akkujohdossa, se suojaa akkua ja kytkentöjä 'kaikissa' tilanteissa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh11

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:

Vielä:

Kaikkein selvintä on sijoittaa varoke akun navasta lähtevään johtoon (ei kuitenkaan ihan akun kylkeen), silloin se suojaa kaikkein laajimmin verkkoa. Noin varsinkin, jos toinen napa on maadoitettu. Silloin varoke ehdottomasti akun 'kuumasta navasta' lähtevään johtoon, että kaikki maasulut tulevat suojauksen piiriin.

En muistanutkaan, että kirjoittelit tällaista. Taidanpa siirtää varokkeen akun navasta lähtevään johtoon.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin