Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Onkos tällä saralla tapahtunut edistystä? Kiinnostas noiden RC-hilujen hyödyntäminen sen Shumaherin tyyliin. Isohko lennokkimoottori, nopeudensäätimellä tehojen rajoitus sallittuun ja passelit "kaasukahvat" tms. ja Lipot akuiksi. Mitenkähän sen kampien pyörinän seuraamisen saisi helpoiten yhdistettyä tuohon? Periaatteessa ainakin tarkoitus miettiä sellanen luvallinen systeemi. Sinälläänhän tuo tehon rajouttaminen (ohjelmoitavalla?)nopeudensäätimellä ei pitäs olla mikään ongelma, kun ainakin käsitys on sellanen, että maksimi jännitteet ja virrat saa rajoitettua suht helposti. Jos ja kun noista 250W sähköpyörien napamoottoreistakin saa enempi tehoa pihalle, jos vain moottorinohjaus sen sallii, niin en jaksa nähdä isona ongelmana sitä, että ottaa isohkon lennokki/kopterin moottorin ja tekee siitä tehoja rajoittamalla 250Wattisen. Isommissa moottoreissa akselit on 8-12mm halkaisijaltaan, joten niihin on suhteellisen helppoa viritellä kiinnitykset hammasrattaalle tai hihnapyörälle. Ne 250W tehoiset lennokki/kopteri moottorit on niin pieniä ja hulluna kiertäviä, että niiden hyödyntäminen on käytännössä ihan mahdotonta.

Ei kai noilla moottoreilla ole väliä miten päin niitä pyörittää? Alennusvaihteen toteutuksesta riippuen moottorin pitäs pyöriä joko myötä tai vastapäivään.. Niin joo ja tarkoitus olisi käyttää sellasta harjatonta outrunner moottoria, kun ne kiertää vähemmän.

Tossa jo tullut miettineeksi sitäkin, että mitenkähän se Jorin ehdottama konsepti, eli pienempää ketjua suoraan moottorilta takavanteelle. Takaratas sähkövedolle tulisi jarrulevyn tilalle. Sitten jos käytössä olisi vielä normaalia pienempi ketju -> lyhkäsemmät hampaat, eli levyn ulkokehä olisi suht ehjä -> jarrusatula takakolmion sisäpuolelle, jolloin ketjut ei osuisi jarrusatulaan ja takana voisi käyttää levyjarruja. Vastaavaa jarrulevyn ja takarattaan yhdistelmää on käytetty ainakin joissakin (näyttely)moottoripyörissä, mutta tiiä sitten miten toimisi käyttöpyörässä. Pyöriin näkyy yleisesti olevan tarjolla 203 ja 220mm jarrulevyjä joten ei pitäs olla ongelma jos tekee sen kokoisen takarattaan. Tosin, ei riitä vielä 220mm, koska 220:20 = 11, eli edessä pitäisi olla 11mm halkaisijainen ratas, että välitykset saisi tiputettua 20:1. Noiden jarrulevy/takahammasratas systeemien piirtely pitäs onnistua aika kätevästi sillä sproceteer ohjelmalla ja sitten leikkauttaminenkaan ei nykyään pitäs olla iso ongelma, kun laserleikkaus vermeet alkaa olemaan jo melko monella pajalla (en tarkota talleja :wink: ).

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Model: TR80-100-B
Wire Turns: 8
Resistance: 32ohm
Idle Current: 2A
ESC Required: 130A
Input Voltage : max. 48V
Kv : 130 rpm/V
Weight: 1570g
Shaft: 12mm

Tuota moottoria ei tarvitse pyörittää kuin yhteen suuntaan, koska siinä on akselit molemmissa päissä. :)

Se pedelec kytkin on helpointa tehdä ketjun yläpuolta hankaavalla mikrokytkimellä. Löysänä roikkuva ketju päästää kytkimen avautumaan ja polkemisen kiristämä ketju painaa kytkimen kiinni.

Tuosta edellisen sivun linkin (speksilista tuossa ylhäällä) 6,5kW moottorista saisi jännitettä laskemalla nätisti sopivan apumoottorin. 12V lyijyakun syöttöjännitteellä maksimi pyörimisnopeus olisi 1560 rpm, tai kahdella litiumkennolla 6,4 V vain 834 rpm. Näille riittäsi välitykseksi jo selvästi alle kymmenen välityssuhde, jottei menisi ylinopeutta. Jos maksiminopeudeksi rajoitetaan lain mukainen 25 km/h tulisi 12V välityssuhteeksi 650mm kiekoille 204:1560 = 1:7,64 ja 6,4V litiumversiolle 1:4, mitkä molemmat onnistuvat jo helposti sillä jarrulevysysteemillä.

Jarrulevyketjupyörän ongelmana on ketjuvaihteen pyöriminen myös vapaalla rullatessa. Minusta vapaaratas on parempi idea. Vähintäänkin pyörän oma vapaaratas, jossa rataspakan suurin ketjupyörä on korvattu pienihampaisemmalla suuremmalla alumiinisella ketjupyörällä. Tosin tässäkin ketjuvälitys pyörii mukana, mutta vain silloin kun poljetaan. Vapaarattaan sijoittaminen moottorin akselille ei paljon pelasta. Vaikka moottori ei pyörisikään mukana, ketjuvälitys rallattaa silti. Polkimet pyörivät sähköajossa mukana, joten pelkkä jalkojen pitäminen polkimilla riittää kuvaamaan polkemista ja on siis laillista. ;)

Paras olisi tietenkin kokonaan oma erillinen vapaaratas toisella puolen pyörää, tai vapaana pyörivässä pyörässä (perinteisissä malleissa etupyörä).

Tuosta moottorista irtoaa tehoa riittävästi jo näilläkin jännitteillä. Ongelmaksi jää enää ohjauselektroniikan toimivuus näin alhaisella jännitteellä. Speksilistassa alimmaksi jännitteeksi on mainittu 20V. Riippuu paljon siitä, miten tuo ohjauspiiri on kytketty. Kysymys on nimenomaan harjattoman moottorin hal-antureilla ohjattujen fettien ohjausjännitteen riittävyydestä. Onkos kellään kokemusta tai kavereita joilla olisi tuollainen kone, jotta voisi kokeilla. Tuossa vielä kuva hiiliharjattoman sähkökoneen toimintaperiaatteesta. Kuva

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin