Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:

Onko siinä tolkkua, että yhden ihmisen eteen valjastetaan 150 hevosta hirnumaan hurjannäköisenä kulkueena, ja se on kurja surkimus, jonkä tyytyy puolikkaasen laumaan? Pyöräilijä on niin pahnanpohjimmainen lähes elinkelvoton olio, ettei hänestä kannata edes säälivästi sanaa poikittain tai pitkittäin panna. 1/4 hevosta, mielenvikaista porukkaa, avohoidossa, mutta onneksi eivät taida yleensä kovin väkivaltaiseksi heittäytyä... tai mistä sitä tietää, salaa potkivat toisten kunnon ihmisten hevosia.

Salamapyörän sivuilla oli hauskasti kommentoitu ihmisten tarvetta käyttää autoa ihan naurettavien matkojen ajoon:

”Ei ole mitään järkeä, että puolenkilometrin päässä olevaan ruokakauppaan pitää mennä 2000kg haarniska päällä samanaikaisesti sohvalla maaten”

Mutta oikeasti: niin kauan kuin autolla ajo on jokseenkin halpaa, ihmiset eivät muuta tapojaan. Sitten kun bensa seuraavan nousukauden alla maksaa 3€/litra, niin jokohan alkaa fillarointi kiinnostamaan? Harvassa ovat ne ihmiset, jotka haluavat tehdä ympäristölle hyvää ihan vain siksi, että siitä saa hyvän mielen. Onneksi heitäkin on. Loput tarvitseekin sitten porkkanan sijaan keppiä. :twisted:
Oli muuten ihan mielenkiintoinen sivusto tuo salamapyörät ( http://www.salamapyorat.fi/ ): fillareita näytti olevan tarjolla hinnat alkaen alle 800€; ei paha lithium-akulliselle. Vielä kun ottaisivat myyntiin muunnoskittejä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Sitten kun bensa seuraavan nousukauden alla maksaa 3€/litra, niin jokohan alkaa fillarointi kiinnostamaan?

Veikkaan, että hinnan pitäisi olla liki 10€/l ennen kuin alkaa vaikutttaa suuriin massoihin. Ja tietysti ennen polkupyörää siirrytään sähköautoon.

Energian hinnan noustessa kW/tonni suhde varmasti muuttuu. Kyllähän rätti-sitikallakin pääsee, ja rekatkin liikkuvat. Rekoissa teho-painosuhde on samassa kertaluokassa kuin rättärissä. Harmi kun Twike on niin törkeän kallis.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Sitten kun bensa seuraavan nousukauden alla maksaa 3€/litra, niin jokohan alkaa fillarointi kiinnostamaan?

Veikkaan, että hinnan pitäisi olla liki 10€/l ennen kuin alkaa vaikutttaa suuriin massoihin. Ja tietysti ennen polkupyörää siirrytään sähköautoon.

Ja mopoihin, sähkö-sekä polttomoottori käyttöisiin.
Halpahalli muuten myy 1000w:n moottorilla olevaa moposkootteria 100km toimintasäteellä 1800Euron kappalehintaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Sitten kun bensa seuraavan nousukauden alla maksaa 3€/litra, niin jokohan alkaa fillarointi kiinnostamaan?

Veikkaan, että hinnan pitäisi olla liki 10€/l ennen kuin alkaa vaikutttaa suuriin massoihin. Ja tietysti ennen polkupyörää siirrytään sähköautoon.
Energian hinnan noustessa kW/tonni suhde varmasti muuttuu.

Olisihan sekin toki jotain, jos saataisiin edes nuo 15l/100km katumaasturit pois liikenteestä ja 5l/100km autoja tilalle. Siihen toivoakseni riittää pienempikin bensan hinnan korotus.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Olisihan sekin toki jotain, jos saataisiin edes nuo 15l/100km katumaasturit pois liikenteestä ja 5l/100km autoja tilalle.

Taitaa noita 15l/100km maastureita olla niin vähän, ettei niiden poistumista edes kukaan huomais :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Nebulus kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Onko siinä tolkkua, että yhden ihmisen eteen valjastetaan 150 hevosta hirnumaan hurjannäköisenä kulkueena, ja se on kurja surkimus, jonkä tyytyy puolikkaasen laumaan? Pyöräilijä on niin pahnanpohjimmainen lähes elinkelvoton olio, ettei hänestä kannata edes säälivästi sanaa poikittain tai pitkittäin panna. 1/4 hevosta, mielenvikaista porukkaa, avohoidossa, mutta onneksi eivät taida yleensä kovin väkivaltaiseksi heittäytyä... tai mistä sitä tietää, salaa potkivat toisten kunnon ihmisten hevosia.

Salamapyörän sivuilla oli hauskasti kommentoitu ihmisten tarvetta käyttää autoa ihan naurettavien matkojen ajoon:

”Ei ole mitään järkeä, että puolenkilometrin päässä olevaan ruokakauppaan pitää mennä 2000kg haarniska päällä samanaikaisesti sohvalla maaten”

Mutta oikeasti: niin kauan kuin autolla ajo on jokseenkin halpaa, ihmiset eivät muuta tapojaan. Sitten kun bensa seuraavan nousukauden alla maksaa 3€/litra, niin jokohan alkaa fillarointi kiinnostamaan? Harvassa ovat ne ihmiset, jotka haluavat tehdä ympäristölle hyvää ihan vain siksi, että siitä saa hyvän mielen. Onneksi heitäkin on. Loput tarvitseekin sitten porkkanan sijaan keppiä. :twisted:
Oli muuten ihan mielenkiintoinen sivusto tuo salamapyörät ( http://www.salamapyorat.fi/ ): fillareita näytti olevan tarjolla hinnat alkaen alle 800€; ei paha lithium-akulliselle. Vielä kun ottaisivat myyntiin muunnoskittejä.

Olin tuonne Salamapyörään sähköpostiyhteydessä ja kyselin muunnoskittejä. Näin vastasivat:
kyllä konversiosarjoja on mahdollista tilata. Niiden heikko puoli on hinta. Konversiosarja maksaa samanverran kuin halvimmat litium akulliset pyörät ostaa sisään. Sen hinta menee väkisin n. 550 euroon.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

joe67 kirjoitti:

Olin tuonne Salamapyörään sähköpostiyhteydessä ja kyselin muunnoskittejä. Näin vastasivat:
kyllä konversiosarjoja on mahdollista tilata. Niiden heikko puoli on hinta. Konversiosarja maksaa samanverran kuin halvimmat litium akulliset pyörät ostaa sisään. Sen hinta menee väkisin n. 550 euroon.

Tosi harmi, kun noin tuntuu aina olevan: kitit tahtoo maksaa... seköhän siinä on, kun noita aasialaispyöriä kuitenkin saa melkein satasella muutenkin kaupasta, että sisäänostohinta on ihan olematon ja fillareissa lähinnä vain elektroniikka maksaa?
Työkaveri harrastaa kovasti kauko-ohjattavia lennokkeja ja hänen kanssaan on tullut poristua kovasti fillareiden säätöasioistakin. Vinkkasi sellaisesta sivustosta kuin hobbycity, ( http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_index.asp )jossa on varsin kohtuu hintaan litiumtekniikkaa, säätimiä ja moottoreita. Kun vain osaisi noiden sähköasioden kanssa puljata hieman enemmän kuin nyt, niin tekisi kyllä mieli lähteä suunnittelemaan tarkemminkin vetosysteemiä noilla osilla.
Esim:
5Ah, 18V li-poly akku, 666g 50$ http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=9174
6kW matalakierrosmoottori: http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=5142 :twisted:
Moottorin alla oli kommentteja sähkömopokäytöstä, mm:

omg! i put this thing in a pocket bike (mini street bike) with a small 6tooth sprocket, 140amp esc and 4 lawn mower batteries and omg! 52mph 0-top in 4 seconds and will go gor 1.5 hrs!!!

I use it on a electric moped
it does 35km/h and the amp is 32A
I use 24V,75Ah batteries
Turnigy 100A esc and UBEC works
fine, the coolingplate is replaced
with a larger one.

jne...

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=5142

Tuossa esimerkissä esim. 130 kierrosta voltilla kertoo 10 nellä voltilla olevan kierroksia 1300 ja niin edespäin kohden 6500 Wattia. Tuossa 20-48V kertaa 130 kierrosta.

Noiden lennokkimoottoreiden sopimattomuus meidän käyttöihin on juuri niiden korkeat kierrosmäärät jotka luulottelujeni vuoksi johtuvat niiden pienestä napamäärästä.

Luulottelen pyörien napamoottoreiden suuren kehän johtuvan pyrkimyksestä saada vääntöä pienemmillä tehoilla.

Noiden vähäisten räjäytyskuvien perusteella, navat näyttävät olevan aina jotain 2 - 3 cm leveitä joten useampinapaisten moottoreiden ulkokehät väkistenkin tuon havainnon mukaan kasvavat. Ja lienee merkitystä myöskin pitemmillä vipuvarsilla.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Noiden lennokkimoottoreiden suuret kierrosluvut eivä tietenkään johdu ainoastaan niiden pienestä napaluvusta vaan myöskin niihin syötetystä jaksoluvusta.

Noissa ohjaimissa pilkotaan ensin tasavirta, suunnataan ja vaiheistetaan siitä 3 vaihe-vaihtovirtaa ja jaksotetaan se noihin heidän omiin käyttöihinsä sopiviksi. Sekin miksi kierrokset ilmoitetaan volttia / kierrokset lienee ihan heidän omien ohjaintensa ja käyttöjensä kannalta hyvä.

Hitsasin aikoja sitten siimaleikkurin polttomoottoriin dynamonrattaan, sen pienen, ulkoisen, uritetun, pyörän ulkorenraaseen kiinni ottavan kontaktin. Tuollaista voisi joku joka viitsisi ja jaksaisi ja jolla olisi riittävästi harrastusta, kokeilla näillä korkeakierroksisilla lennokkimoottoreilla.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=5142
Tuossa esimerkissä esim. 130 kierrosta voltilla kertoo 10 nellä voltilla olevan kierroksia 1300 ja niin edespäin kohden 6500 Wattia. Tuossa 20-48V kertaa 130 kierrosta.
Noiden lennokkimoottoreiden sopimattomuus meidän käyttöihin on juuri niiden korkeat kierrosmäärät jotka luulottelujeni vuoksi johtuvat niiden pienestä napamäärästä.
Luulottelen pyörien napamoottoreiden suuren kehän johtuvan pyrkimyksestä saada vääntöä pienemmillä tehoilla.

Tuo moottori on itse asiassa tehty helikopterikäyttöön/isolle propelille, eli sen kierrosluku on kohtuullisen pieni noihin muihin moottoreihin verrattuna. 26" rengas ottaa 30km/h vauhdissa n.250 kierrosta minuutissa ja tuo moottori 20 voltilla 2600. Pitäisi sen kierrosluku siten pudottaa kymmenesosaan... olisi tuo silti periaatteessa tehtävissä 9/90 hampaisella ratasparilla. Julmettu rieskahan se toki olisi, jotenkin kuitenkin viehättäisi ajatus siitä, että ratasta lukuunottamatta selviäisi vakio-osilla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Tuolla on juttua rc-moottorin asennuksesta nojapyörään. http://www.recumbents.com/WISIL/shumaker/default.htm

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Marzie kirjoitti:

Tuolla on juttua rc-moottorin asennuksesta nojapyörään. http://www.recumbents.com/WISIL/shumaker/default.htm

Ei ihan jokapojan autotalli-puuhastelua. Löytyykö mitään kaupallista vaihde-systeemiä millä kierroslukua saisi reippaasti pienemmäksi?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jori »

Marzie kirjoitti:

Tuolla on juttua rc-moottorin asennuksesta nojapyörään. http://www.recumbents.com/WISIL/shumaker/default.htm

Voihan sen noinkin työläästi tehdä. Näin siinä käy, kun aloittaa yksityiskohdista ennen kuin kokonaisuus on läpi asti mietittynä. Teettää paljon työtä ja aikansa saa käyttää korjauksiin ja kokeiluihin.

Mekaanisesti suurin ongelma tuntuu olevan liian suuri ketjuvoima takapyörässä, joka taivuttaa väliakselia.
Takapyörän ketjuvoimaa voi pienentää suurentamalla takaratasta, kuten tämäkin kaveri moneen otteeseen on tehnyt.

Yksinkertaisin tapa saavuttaa tuo välityssuhde 10-30, jota tällaisen nopeakäyntisen moottorin käyttäminen polkupyörän moottorina edellyttäisi, on käyttää pienempää ketjua. Normaali puolituumaisen (n. 12 mm) ketjun pienentäminen 8 tai jopa 6 mm pienentää hammaspyöriä samassa suhteessa. Kun takapyörän hammaspyörä on riittävän suuri, jäävät ketjuvoimat pieniksi ja jopa yli 20 välityssuhde onnistuu yhdellä ketjuvälityksellä. Usean kilowatin tehot ovat tietenkin liikaa kuuden millin ketjulle, mutta sadat watit menevät heittäen.
Itävaltalaisilla http://www.akkubike.com/de_home.htm on apumoottori, jossa käytetään 6mm ketjuvälitystä ja saadaan 1,5 kg moottorivarustuksella suorakäyttöiseen napamoottoriin nähden moninkertainen työntövoima. Kuva
Tuollaisen 6 mm ketjulle tarkoitetun rattaan voisi leikkuuttaa alumiinilevystä jossain laserpajalla ja asentaa ketjuvaihteiseen takapyörään suurimman takarattaan tilalle kasettiin tai leikkuuttamalla hammaspyörän keskiöön jollekin tyypilliselle vapaarattaalle sopivan reiän suuren rattaan voi kiinnittää pienemmän ympärille.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kun olen yrittänyt haarukoida sähköavusteisuuden tarpeitani, niin: Kenties 20 minuttia päivää kohden. Josta voisin ajatella, että saisi painaa korkeintaan parikiloa akkuineen, moottoreineen, ohjaimineen päivineen - saatoin jo luata liikaakin - ehkä en viitsisi ottaa tuollaistakaan mötikkää kyytiini, vaan polkisin vaan kuten ennenkin.

Meillä Suomessa on tieliikenteessä myöskin joku 6 km/h - sääntö. Alle tuon 6 km/h liikkuvaa laitetta ei luulakseni lasketa mihinkään kulkuneuvoluokkaan vaan on jotain akuilla kulkevia pyörätuoleja.
Voisiko olla niin, että jos tehot olisivat riittävän vaatimattomia, mitään automaattisia nopeudenrajoittimia ei tarvittaisi.

Teuvo

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Meillä Suomessa on tieliikenteessä myöskin joku 6 km/h - sääntö. Alle tuon 6 km/h liikkuvaa laitetta ei luulakseni lasketa mihinkään kulkuneuvoluokkaan vaan on jotain akuilla kulkevia pyörätuoleja.
Voisiko olla niin, että jos tehot olisivat riittävän vaatimattomia, mitään automaattisia nopeudenrajoittimia ei tarvittaisi.

Pyörätuoli saa kulkea 15km/h ja max moottoriteho on 4x suurempi kuin polkupyörissä, eli 1000w:
http://www.ake.fi/autoilunerityis/fi/sivu38.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin