nojapyörä suunnittelussa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Olen tekemässä kaksipyöräistä matalahkoa monokokkirunkoista nojapyörää hieman tähän http://www2.bitstream.net/dkrafft/ tyyliin. Suunnitteluvaiheessa on tullut mieleen kysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia:

  1. Mistä löydätte kapeita maantierenkaita pieniin vanteisiin?
  2. Miksi niin monessa pyörässä ketjut menevät aivan eturenkaan vierestä - miten käy käännyttäessä?
  3. Mikähän vaihdesarja mahtaisi olla paras yhdistelmä keveyttä, vaihteiden määrää ja edullisuutta?
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Höregrö kirjoitti:

Olen tekemässä kaksipyöräistä matalahkoa monokokkirunkoista nojapyörää hieman tähän http://www2.bitstream.net/dkrafft/ tyyliin. Suunnitteluvaiheessa on tullut mieleen kysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia:

  1. Mistä löydätte kapeita maantierenkaita pieniin vanteisiin?
  2. Miksi niin monessa pyörässä ketjut menevät aivan eturenkaan vierestä - miten käy käännyttäessä?
  3. Mikähän vaihdesarja mahtaisi olla paras yhdistelmä keveyttä, vaihteiden määrää ja edullisuutta?

1) Chainreactioncyclesissä on kohtuullinen valikoima ja hinnat, esim:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=30213
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=34682
Ko. kaupassa on myös iso valikoima kaikkea mahdollista muuta osaa. Postituskin on lisäksi ilmaista isommissa tilauksissa.

2) Suora ketjujen veto vähentää rissojen tarvetta ja ainakin periaattessa ketjun kokemaa jarruttavaa vastusta. Enemmän tehoa päätyy siten takarenkaalle asti. Renkaaseen hinkkaaminen ei haittaa muuta kuin hyvin hitaissa ja jyrkissä käännöksissä, luokkaa kävelyvauhti. Ketjujen kolina töyssyjen aiheuttaman sivuttaisen heilumisen takia voi toki olla ärsyttävää.

3) Maastovaihteissa shimanon tuotteet Deoresta ylöspäin (LX, SLX, XT, XTR) ovat olleet käytössä varsin toimivia ja kestävät rapakelejäkin. Maantiepuolen vaihteista on vasta vähän kokemusta, parempi jos joku muu kommentoi niitä. Yleisesti kehoittaisin välttelemään edullisemman pään sarjoja (maastopuolella alle Deore). Ovat painavia eivätkä tahdo pysyä säädöissään.
Yleisesti ottaen suosittelisin kovasti panostamaan osasarjaan: monokokkirungosta saa kuitenkin keveän ja jäykän, joten painoa on turha nostaa biltemaosilla. Esim. fillari-lehden torilla on usein vähän käytettyjä ja laadukkaita maantiepyörän osia hyvinkin kohtuulliseen hintaan kaupan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

2) Suora ketjujen veto vähentää rissojen tarvetta ja ainakin periaattessa ketjun kokemaa jarruttavaa vastusta.

Juurikin näin. Lisäksi jos hyväksyy ketjulle rengasta sivuavan linjan niin saa vapaammat kädet polkimien sijoittelun suhteen. Vaatii nimittäin sentintarkkaa mitoittamista jos meinaa saada ketjun kiertämään eturenkaan yhdellä vetopuolen ja kahdella paluupuolen ohjainrullalla. Lopputuloksena polkimet on ainakin mun makuun liian korkealla penkkiin nähden.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Fujin-kuskina voin kehua pylpyrän kautta menevää vetoa. Penkin saa mukavan alas. Mukavuus tulee siitä että pysähtyessä ei tarvitse kurotella jaloilla maahan. On myös hyvä jos keskiö on hiukan korkeammalla kuin penkin alaosa. Fujinissa on penkki kuitenkin korkeammalla kuin tuossa kuvassa. Ketjujen meneminen haarukan vierestä ei minusta aiheuta käytännössä haittaa kun normaaliajossa ohjausliikkeet ovat kuitenkin aika pieniä.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Kiitos vastauksista, etenkin nuo linkit olivat oikein hyödyllisiä! Olen nyt enemmän tai vähemmän päättänyt laittaa taakse 28" pyörän ja eteen 20". Mistäköhän löytyisi 20" alumiini vanteita? Tällä hetkellä olen löytänyt vain tälläisen http://www.pyoratohtori.fi/vanteet.htm Schuerman vanteen, mutta sen on pakko olla terästä(?) koska on niin halpa (10e).

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Höregrö kirjoitti:

Kiitos vastauksista, etenkin nuo linkit olivat oikein hyödyllisiä! Olen nyt enemmän tai vähemmän päättänyt laittaa taakse 28" pyörän ja eteen 20". Mistäköhän löytyisi 20" alumiini vanteita? Tällä hetkellä olen löytänyt vain tälläisen http://www.pyoratohtori.fi/vanteet.htm Schuerman vanteen, mutta sen on pakko olla terästä(?) koska on niin halpa (10e).

Tuossa esimerkiksi alle 300-grammainen, mutta jykevästi tehty vanne, hintaa 22,5 euroa:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=19954
Löytyy 32-reikäisenäkin, joka on normaali levyjarrullisen etunavan pinnanreikämäärä. Vanteessa on toki myös vannejarrulle jyrsitty pinta.
Chainreaction cycles tekee myös kustomoituja vanteita, eli voi itse valita navan, vannekehän ja pinnat. Hinnat työlle ovat jokseenkin samat kuin kotimaassa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Höregrö kirjoitti:

Olen tekemässä kaksipyöräistä matalahkoa monokokkirunkoista nojapyörää hieman tähän http://www2.bitstream.net/dkrafft/ tyyliin. Suunnitteluvaiheessa on tullut mieleen kysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia:

  1. Mistä löydätte kapeita maantierenkaita pieniin vanteisiin?
  2. Miksi niin monessa pyörässä ketjut menevät aivan eturenkaan vierestä - miten käy käännyttäessä?
  3. Mikähän vaihdesarja mahtaisi olla paras yhdistelmä keveyttä, vaihteiden määrää ja edullisuutta?

Vai että old school lowraceriä meinaat alkaa värkkäämään? Hieno homma, mutta kehottaisin miettimään vielä - entä jos käyttäisit vaikka 2 x 26" kiekkoja?

Maantiepuolen Deore on Shimanon 105:nen. Se on hintalaatusuhteeltaan paras ja suhtkot edullinen. Tiagra on ehdoton alaraja mitä huonompia en omaan pyörääni ostaisi. Yleinen yhdistelmä on käyttää maantiepuolelta vaihtajia, jarruja yms. ja maastopuolelta vaihteenvalitsimia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Vai että old school lowraceriä meinaat alkaa värkkäämään? Hieno homma, mutta kehottaisin miettimään vielä - entä jos käyttäisit vaikka 2 x 26" kiekkoja?

Mulla on tähänkin 20/26 vs. 26/26 mielipide :D Tuulisissa olosuhteissa, esim. rannikolla matalampi(20/26) on parempi, koska alempana tuulee vähempi ja ilmanvastus näin pienempi. Tuulettomissa olosuhteissa taas ei liene korkeudella niin suurta merkitystä, koska ilman vastus on sama 30cm, 50cm ja 70cm korkeuksilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Noita pieniä kilpurin sisä ja ulkokumeja löytyy esim kickbike.fi
nettikaupan lisävarusteet osastolta

Osasarjoista sen verran, mulla oli alunperin KMX-tadpolessa sekoitus Sram ja halpaa Shimanoa
ja ajoi asiansa kohtuullisesti.
Muutama viikko sitten entinen ammattikilpapyöräilijä vaihtoi mulle Shimano Dura-Acen 7800 sarjan
osat (10-naksu,kampisetti,pakka,takavaihtaja,ketjut) ja rahaahan siihen kyllä meni eli halpaa se ei missään nimessä ollut,
nyt olen sillä ehkä 300 km ajellut ja en ole katunut hetkeäkään........kaikki toimii loistavasti ja ajaminen tuntuu
vieläkin mukavammalta, mutta suurin muutos tuli yllättäen melutasoon..........paljon hiljaisempi verrattuna aikaisempaan

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

lowrides kirjoitti:

Vai että old school lowraceriä meinaat alkaa värkkäämään? Hieno homma, mutta kehottaisin miettimään vielä - entä jos käyttäisit vaikka 2 x 26" kiekkoja?

Maantiepuolen Deore on Shimanon 105:nen. Se on hintalaatusuhteeltaan paras ja suhtkot edullinen. Tiagra on ehdoton alaraja mitä huonompia en omaan pyörääni ostaisi. Yleinen yhdistelmä on käyttää maantiepuolelta vaihtajia, jarruja yms. ja maastopuolelta vaihteenvalitsimia.

Nyt alkoi kiinnostamaan :o, millä tavalla 2x26" olisi parempi kuin 20"+26"? Etupyörän vierintävastus olisi pienempi, se on selvää, mutta mitä hyötyä pienemmästä (kuin 28") takarenkaasta on? 20" eturengas antaa vapaammat kädet polkimien sijoitukseen ja ylipäätänsä rungon suunnitteluun, sen takia sitä olen harkinnut, mutta en ole vielä päättänyt täysin minkä kokoiset pyörät laitan joten saa yrittää ylipuhua :P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Höregrö kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostamaan :o, millä tavalla 2x26" olisi parempi kuin 20"+26"? Etupyörän vierintävastus olisi pienempi, se on selvää, mutta mitä hyötyä pienemmästä (kuin 28") takarenkaasta on?

20" on pystäreissä lasten koko 26" aikuisten. Osien saanti helpompaa ja laadukkaiden valikoimat paremmat.
Monesti kätevämpi kun edessa ja takana saman kokoiset kumit, ei esim. tarvi kuin yhden vararenkaan.
Isompi on vähänkään epätasaisella mukavampi.

28" vs 26" eroja on vähempi, kumpaankin kokoon löytyy osia, mutta jos molemmat renkaat 28" ni alkaapa tulla swb konstruktiona liian korkea. 28 rengas on hieman raskaampi, sille pitää tehdä pidempi ja jämäkämpi haarukka.

Joku(Jarcco???) täällä jossakin kirjoitti että paras koko nojakkiin olisi 24", olen valmis allekirjoittamaan tuon. Siinä vain ongelmana että mistä saa laadukkaita osia ja kumeja...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Lisää kysymyksiä :D :

1.jarrut. Olen päätynyt v-jarruihin lähinnä hinnan ja painon ansiosta. En myöskään ajele kauheasti vesikeleillä. Miten halvat ja kalliimmat v-jarrut eroavat käytännössä toisistaan? Ovatko kalliimmat vain kevyempiä vai onko halpojen osto oikeasti riskialtista. Esimerkiksi halvemmalla kuin yksi Shimano 105 jarru voisi saada kahdet Shimano Sora jarrut. Kannattaako eteen ostaa laadukkaampi ja taakse säästömalli?
2.Mistä mahtaisi löytyä sopivia etuhaarukoita pienelle vanteelle jarrukiinnityksin? Onko haarukoiden kiinnitykset/emäputken koko pyörävalmistajien välinen standardi?
3.Kuinka monta vaihdetta nojapyörissänne on? Millaiset välitykset?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

  1. Mulla on noita halpoja V-jarruja. Vaikka "länget" on paksun ja tukevan näköiset niin silti ovat veltot. Eli ei hyvät, mutta työmatka liikenteessä, jossa harvoin tulee tarvetta yleensäkkään jarruttaa, menevät kyllä.
  2. Mulla on 3 tai 7. Kolme on liian vähän, seitsemällä pärjää mutta skaala sais olla laajempi kuin noissa pystäreiden vakio pakoissa. Eli vaihteiden määrän sijaan enempi panostusta laajaan alueeseen. Mäkiseen maastoon pitää olla vielä paljo laajempi alue.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

1) Jukka vastasikin jo, eli halvoissa jarruissa länget joustavat. Siitä seuraa, että tuntuma jarrukahvaan on hieman kuin kumipalloa puristelisi. Jarrujen teho riippuu aika lailla käytettävistä paloista, mutta hyvin tehdyillä jarruilla jarrutuntuma on parempi.
2) Oletko ajatellut BMX-pyörän etuhaarukkaa? esim. fi-bmx -foorumilla niitä pitäisi olla hyvin tarjolla: http://forum.fi-bmx.com/viewforum.php?f=5. Jarrut tosin ovat erilaiset, mutta niitäkin on helposti saatavilla.
Myös trial-fillarien etuhaarukoita löytyy 20" renkaalle sekä v- että lyvyjarrukorvakkeilla. Ovat laadukkaita ja tukevia.
3) Optimassani on 18 vaihdetta. Maastopakalla 9 riittäisi Oulun maastossa ihan hyvin. Välitykset siten, että maksiminopeus on n. 50km/h, olisiko pienin 36-22 (aika turha) ja suurin 46-11. Eteen tosin on tulossa 53-hampainen ratas, jolloin kovemmissa vauhdeissa ei tarvisi niin paljon vispata. Takarengashan on 26"

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Haarukoiden kiinnitysstandardeissa on käytössä useampaa eri standardia, mutta vastaosa on joko 1 tuuman kierteellisiä tai 1 1/8 tuuman kierteettömiä. Sekä koko että kierteellisyys/kierteettömyys pitää täsmätä niin että haarukka, ohjainlaakeri ja emäputki on samaa standardia.

Takarattaissa olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että puran 11-34 ja 11-32 takapakat ja kasaan niistä pakan jossa on lehdet 11/12/13/14/15/17/20/24/32. Tämä toimii käytännössä erittäin hyvin. Maantienopeuksissa on tiuhat välit ja mäessä ei lopu vaihteet kesken. Tämän ratkaisun myötä etuvaihtajaan ei ole tullut kauheasti koskettua, ajan varmana 99% keskimmäisellä eturattaalla.

Vastaa Viestiin