Ketjuputket veks

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Ketjuputket veks

Viesti Kirjoittaja yuruki »

Huomasin, että foorumilla ei ole vielä riidelty ketjuputkien eduista ja haitoista. Tämä aihehan kuuluu jokaisen vakavasti otettavan nojakkifoorumin repertuaariin :D

Nazcan Gaucholla ajaessa olen jotenkin vakuuttunut siitä, että täyspitkät ketjuputket aiheuttavat reippaasti vastusta ketjun kulkuun. Luulen niiden käytön olevan jonkinlainen oikotie valmistajallekin (putki on kai halvempaa kuin rissat). Toisaalta putkessa ketju käyttäytyy siivosti.

Gauchossa ketjun paluu on kokonaan riippuvainen putkesta, ja Explorerissa myös vetopuoli. Päätin kuitenkin ottaa putket veks ja kokeilla miten käy. Ja kas, osia muutokseen tarvittiin vain kaksi: toinen rissa (TerraCycle) ja n. 4cm pitkä 6mm pultti.

Vaihdoin vetopuolen rissan TerraCyclen vastaavan kokoiseen ja laitoin alkuperäisen eteen, ketjuputken ripustimen paikalle (akselin pitäisi olla 8mm, mutta pysyy toistaiseksi paikallaan pelkällä kiristyksellä). Ketjulinjat osuivat sen verran hyvin, että mietin olisiko tämä ihan tehtaalla mietitty konversio...

Jousituksen alimmassa asennossa paluuketju ottaisi takahaarukan ripustukseen kiinni, joten laitoin vetopuolen entisen takaputken siihen kohtaan suojaksi. Lisäksi täytyy hankkia jotain suojateippiä etu ja takahaarukan suojaksi, ettei ketju hakkaa maalia rikki pompuissa (kuvassa harmaalla sähköteipillä peitetyt kohdat).

Koeajossa muutos oli selkeä. Vastusta vähemmän ja voimansiirron ääni... erilainen, ei mielestäni kuitenkaan hiljaisempi (oli hiljainen putkillakin). Jos mitään yllättävää ei satu, niin putkia ei enää takaisin laiteta. Ketjukin on nyt helpompi huoltaa.

Kunhan tämä kokoonpano on todistettu toimivaksi, lasken eturissaa vielä pari senttiä sopivalla välikappaleella, ja katson sitten saisiko tuon viimeisenkin putkenpätkän pois.

Liitteet
17072009076.jpg
17072009076.jpg (113.96 KiB) Katsottu 1455 kertaa

Nazca Gaucho 24"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7041
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjuputket veks

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mää heitin kanssa putket poijes. Tuntui että ne rohisee ja haittaa etenemistä. Veto menee nyt suoraan ilman putkia ja ketjurissaa. Jokin ketjurissa pitäisi laittaa koskapa derailleur tyyppisillä vaihteilla ei saa ketjua semmoiselle kireydelle, ettei se hyppää roimassa vauhdissa eturattaalta kun kohtaa jämäkän esteen - kuten kanttarin tai reiän asfaltissa.

Otan kuvan jahka joudan ja valokuvaaminen taas maistuu. Suutarinlapsiongelma. Olen viimepäivinä ottanut keskimäärin 700 kuvaa per työpäivä joten ei huvita kotosalla enää moinen.

Viimeksi muokannut Pastori, 18 Heinä 2009, 09:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ketjuputket veks

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Itselläni uuden nojakin hankinnassa painoi vaakakupissa yhtenä asiana juuri tuo putkettomuus. Seiranissa on vielä nuo ketjun ohjain "rattaat", jotka ainakin vielä ovat äänettömät. Vetopuoli pitäisi olla myös mahdollisimman suora, jotta ketjun voima välittyisi ilman hävikkiä takarissalle. Paluupuoli saa tulla sitten "mutkan kautta". Takapakan vaihteensiirtäjän jousi saisi vain olla jäykempi/tiukempi, tahtoo mullakin hypätä ketju isolta eturattaalta joskus yli, kun haluaa vaihtaa vauhdilla. Tuolla jossain muussa keskusteluketjussa oli puhetta matkanojakeista. Itselläni on nyt kokemusta 20/26 ja nyt 26/26 rengastuksesta. En enää vaihtaisi pikkupyöräiseen, jos on tarve ajaa huonompi pintaisilla teillä. Kuoppatutka on kuoppatutka. Etujoustostakaan en enää luopuisi... :wink:

VOTE

Vastaa Viestiin