LWB proto 2

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On tullut rakenneltua toista protoa, kun se eka osoittautui sudeksi :D .

Kuva

Ajattelin kokeilla tuollaista kulmaa selkänojaan, kun sattui olemaan sopivamutka tuossa romuputkessa. Jotenkin tuntuu vain että selkänojasta tulee liian pysty. No lasketaan sitten myöhemmin.

Ohjain kannattimen jatko pitää kiinnittää ja penkki levyttää niin pääsee kokeilemaan.

Osaisiko joku heittää hyvän arvion mitenkä etuhaarukkaa pitäisi taivutella, kun tuo ohjauskulma muuttui?
Olisikohan 5cm jättö sopiva?

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Onko rungossa penkin ja takapyörän välissä avoin poikittainen putki? Näyttää kuin seinä punottaisi läpi.

Onko liitos riittävän tukeva, vai venyykö/painuuko putki soikeaksi; runko painuu mutkalle?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näyttääpä tutulta :lol: Selkänoja tosiaan on vähän pysty, 130astetta lantiokulmaksi on hyvä lähtökohta lähteä hakemaan itselle ja ajokille sopivaa. Lantiokulma on selkänojan ja kampikeskiöstä selkänojan tyveen vedetyn suoran välinen kulma.
5cm jätöksi on hyvä, eikä oo niin sentin päälle. Ennen haarukan taivuttelua voi kokeilla tällaisilla virityksillä:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämäntyyppisellä pyörällä ajelin pari kesää, kunnes vaihdoin isopyöräiseen lwb:hen. Nyt tämä runko on taas käytössä, mutta swb- moodissa (kts: LWB-SWB konversio aihe).
Kuva
Ohjauskulma näyttää olevan sinulla noin 50 astetta vaakatasosta mikä on mielestäni liian loiva, yleensä näissä käytetään 57-63 asteen kulmia. Tarkistin piirustuksista että jättö oli pyörässäni 30 miliä, joka toimi minusta hyvin. Toisaalta kehutussa Easy Racer TE:ssä on paljon suurempi, arviolta 65 mm jättö. Custom- pyörissä taas on pienempiä jopa negatiivisia jättöjä. Useita toimivia variaatioita siis. Olisiko mahdollista muuttaa emäputki pystympään kulmaan?
Lwb:ssä ajoasento tuppaa muodostumaan ryhdikkään pystyksi, kun muuten ei kädet yllä tangolle. Se on mukava kruisailuun, mutta istumalihakset joutuvat koville pitkillä matkoilla--> pehmustetta tarvii aika paljon.
Yksi ongelmakohta voi protossasi olla ketjun hankaaminen takahaarukkaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä loivakin ohjauskulma toimii, ajelin noilla ensimmäisillä 20/28 nojakeillani ainakin 1000km onnistuneesti työmatkoja. Eroja toki on pystympään kulmaan verrattuna:
-Ohjauskulmat on suurempia ja kääntäminen jotenkin "epälineaarista".
-Eturenkaan pito huonompi, kun haarukkaa pitää taivuttaa paljon niin rengas menee hurjan kauas painopisteestä.
-Pitoa huonontaa myös renkaan voimakkaampi kallistuminen käännettäessä.
Pystymmällä kulmalla, suoralla ohjauksella, taas tanko tekee käännettäessä "heiluri"-liikettä puolelta toiselle, eli tanko liikkuu paljon sivusuunnassa kun loivalla kulmalla pitää kääntää enempi, mutta kääntyy paikoillaan.
Mutta missään nimessä ei ole siis ajokelvoton noinkaan, kunhan jätön saa kohdilleen.
Nykyisessä LWB:ssä on tullut kokeiltua 0-jättöä, 5cm jättöä ja nyt haarukan vaihdon myötä se on vielä suurempi, kaikki toimii, mutta toki jokainen tuntuu ajaessa erilaiselta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joutilas kirjoitti:

Onko rungossa penkin ja takapyörän välissä avoin poikittainen putki?

Kyllä on.

Joutilas kirjoitti:

Onko liitos riittävän tukeva, vai venyykö/painuuko putki soikeaksi; runko painuu mutkalle?

Putkessa on ainakin 3mm seinämä.

jviirret kirjoitti:

5cm jätöksi on hyvä, eikä oo niin sentin päälle. Ennen haarukan taivuttelua voi kokeilla tällaisilla virityksillä:

Kokeillaan viidellä sentillä. Ei tuollaisia virityksiä viitsi kokeilla, jos se kerran ei ole kovin tarkkaa. Muuten hyvä idea kokeiluun. Vielä jos siinä olisi vaakasuuntaisen urat voisi kokeilla helposti eri jättöjä.

Jarcco kirjoitti:

Ohjauskulma näyttää olevan sinulla noin 50 astetta vaakatasosta mikä on mielestäni liian loiva, yleensä näissä käytetään 57-63 asteen kulmia. Tarkistin piirustuksista että jättö oli pyörässäni 30 miliä, joka toimi minusta hyvin. Toisaalta kehutussa Easy Racer TE:ssä on paljon suurempi, arviolta 65 mm jättö. Custom- pyörissä taas on pienempiä jopa negatiivisia jättöjä. Useita toimivia variaatioita siis. Olisiko mahdollista muuttaa emäputki pystympään kulmaan?

Kuvissa näkee loivempiakin kulmia, ei kyllä kaupallisissa tuotteissa. Itserakentajallehan on kaikki mahdollista :lol: .
Mihin muuten näkemyksesi ohjaus kulmasta perustuu? Omissa pyörissäsi ei tietääkseni ole noin loivia kulmia.

jviirret kirjoitti:

Pystymmällä kulmalla, suoralla ohjauksella, taas tanko tekee käännettäessä "heiluri"-liikettä puolelta toiselle, eli tanko liikkuu paljon sivusuunnassa kun loivalla kulmalla pitää kääntää enempi, mutta kääntyy paikoillaan.

Tuon "heilurin" haluan välttää.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jooseha kirjoitti:

...

Jarcco kirjoitti:

Ohjauskulma näyttää olevan sinulla noin 50 astetta vaakatasosta mikä on mielestäni liian loiva, yleensä näissä käytetään 57-63 asteen kulmia. Tarkistin piirustuksista että jättö oli pyörässäni 30 miliä, joka toimi minusta hyvin. Toisaalta kehutussa Easy Racer TE:ssä on paljon suurempi, arviolta 65 mm jättö. Custom- pyörissä taas on pienempiä jopa negatiivisia jättöjä. Useita toimivia variaatioita siis. Olisiko mahdollista muuttaa emäputki pystympään kulmaan?

Kuvissa näkee loivempiakin kulmia, ei kyllä kaupallisissa tuotteissa. Itserakentajallehan on kaikki mahdollista :lol: .
Mihin muuten näkemyksesi ohjaus kulmasta perustuu? Omissa pyörissäsi ei tietääkseni ole noin loivia kulmia.

Joskus vaan pitää uskoa muiden kokemuksiin. Sopiva alle 30 sentin "heiluri" on jopa hyödyllinen, parantaa ohjauksen keskitystä.
Päästäksesi 50 mm jättöön nykyisellä kulmalla tulee haarukkaan 120 mm offset. Saattaa olla ettei enää taivuttamalla onnistu.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarcco kirjoitti:

Joskus vaan pitää uskoa muiden kokemuksiin. Sopiva alle 30 sentin "heiluri" on jopa hyödyllinen, parantaa ohjauksen keskitystä.
Päästäksesi 50 mm jättöön nykyisellä kulmalla tulee haarukkaan 120 mm offset. Saattaa olla ettei enää taivuttamalla onnistu.

Kyllä muiden kokemuksiin pitää luottaa, mutta perustelemattomiin väitteisiin en kyllä usko. Pitää kokeilla ensin ja uskoa vasta sitten :D .

Jättö tuntuu nykyisellään melko väärältä. Kaippa tuo haarukka taipuu sen kymmenkunta senttiä lisää kun sille antaa lämpöä. Kokeillaan ainakin

Kuva

Selkänojan kulma tuntui ajaessa aika sopivalta näin aloittelevalle nojakistille. Lasketaan sitten myöhemmin, jos/kun siltä tuntuu.
Takavanne pirulainen vaan hajosi. Taisi olla vanhalle vanteelle liikaa joutua nojakin takarenkaaksi. Olisin kyllä vaihtanut siihen muutenkin vaihteellisen takarattaan, mutta se pitäisi ensin käyttää auki.

Penkkiä pitää siirtää taaksepäin. Onneksi tuli tehtyä runkoon ylimääräistä pituutta(akseliväli 171cm).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jori »

Näin vinoissa ohjauksissa jättö voi tosiaan olla pienempikin kuin tuon 1,5 kertaa renkaan leveys. Nollajättö, tai jopa hitusen negatiivinenkin, toimii ihan turvallisesti.

jviirret kirjoitti:

-Eturenkaan pito huonompi, kun haarukkaa pitää taivuttaa paljon niin rengas menee hurjan kauas painopisteestä.

Vino ohjausakseli pitää ottaa huomioon jo emäputken paikkaa valittaessa. Noin vinolla ohjausakselilla offsetti on niin suuri, että emäputki voi olla kiinni kampikeskiön putkessa. Itse asiassa akselivälistä tulee vinommalla ohjauskulmalla pienempi kun polkimet ja jalkaterät voivat leikata etupyörän kaaren sivuprojektiota, koska rengas ei näin lähellä ohjausakselia ulotu polkimiin tai jalkateriin, ainakaan ajossa käytettävillä ohjauskulmilla. Lisäksi etupyörän pito paranee kuoppaisella tiellä vinon haarukan jouston takia.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB proto 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vino ohjausakseli pitää ottaa huomioon jo emäputken paikkaa valittaessa. Noin vinolla ohjausakselilla offsetti on niin suuri, että emäputki voi olla kiinni kampikeskiön putkessa. Itse asiassa akselivälistä tulee vinommalla ohjauskulmalla pienempi kun polkimet ja jalkaterät voivat leikata etupyörän kaaren sivuprojektiota, koska rengas ei näin lähellä ohjausakselia ulotu polkimiin tai jalkateriin, ainakaan ajossa käytettävillä ohjauskulmilla.

Ei riitä ettei rengas ota, pitää huomioida mahdollinen etujarru, hammasratas ja lokasuojakin. CLWB:ni etupään mitoitin tarkoituksella pelkän eturenkaan huomioiden "tiukaksi", nytpä siihen ei sitten jarruja saakkaan kun länget ottaa käännettäessä hammasrattaaseen.
Tässä yllä on kuitenkin mielestäni paras pyörämalli ensimmäiseksi nojakki projektiksi. Helppo hitsaustaitoisen tekaista yhdessä illassa ajokuntoiseksi ilman sentin tarkkaa suunnitelmaa. Sentti sinne tai tänne, 50 55 60astetta, kaikki toimii ja rattaatki saa laittaa mitä romulavalta löytää, eikä tarvi mitään erikois osia, ohjainpyöriä tai niveliä ja aina on lopputulos ajokuntoinen. Pääsee ajamaan heti, ei tarvi käydä helsingissä, tilata ja odotella kuukausia.
Kun sillä sitten ajelee, niin alkaa huomaamaan mitä oikeasti haluaa, tangon paikka väärä, nojakulma huono, liian korkea/matala, joku paikka ehkä liian heikko, parannellaan ja muokataan. Seuraavaa voikin sitten suunnitella jo paperilla, saa senttejä ja grammoja pois, tulee lokasuojien ja tarakoiden kiinnikkeitä, tai tuleekin swb tai lowraceri. Tietää ainakin tarkemmin mitä haluaa ja minkä merkitys on suuri ja minkä pieni, netistä luettuna kun kaikki asiat vaikuttavat yhtä tärkeiltä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin