Kardaani

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Kardaani

Viesti Kirjoittaja pketola »

Kardaani-voimansiirtoa (chainless, drive shaft) on nyt tarjolla joiltakin pyörävalmistajilta.

Onko kokemusta tai tietoa niiden soveltamisesta nojapyöriin? Ensimmäinen haaste tuntuu olevan tarpeeksi pitkän kardaani-akselin löytäminen.

Osia ainakin olisi tarjolla, esim: http://www.alibaba.com/product-gs/20490 ... _bike.html

t. Pekka

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Herää kysymys, miksi kardaani polkupyörään? Kuitenkin tuon hyötysuhde ja paino ovat huonompia kun ketjulla ja rattailla. Moottoripyörien kanssa kardaani on ok huoltovapautensa takia ja niissä on tehoakin riittävästi, ettei hieman huonommasta hyötysuhteestakaan tarvi välittää.

Nurkissa jo ennestään miljoona muutakin keskeneräistä projektia, mutta jossain vaiheessa pitäisi testata, miten hyvin toimii sellainen konstruktio, jossa ketjut on ohjattu kulkemaan runkoputken sisällä.. Tadpoleen olen moisia miettinyt, ja siinä olisi ainakin se etu, että ketjut ovat kuralta suojassa, mutta myöskään ketjut ei sotke. Asian viereenhän tämä meni, mutta joo.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja jviirret »

pketola kirjoitti:

Onko kokemusta tai tietoa niiden soveltamisesta nojapyöriin? Ensimmäinen haaste tuntuu olevan tarpeeksi pitkän kardaani-akselin löytäminen.

Monessa nojakissa ketjulinja ei ole suora, eli kardaani toteutus vaatisi välille ristikoita tai jopa kulmavaihteita.
Varmaan suurin syy näiden yleistymättömyyteen on tuo huono hyötysuhde, kun pyörimisliikkeen suuntaa vaihdetaan kahdesti. Autoissahan takavedon suurempi polttoaineen kulutus suhteessa saman kokoiseen etuvetoon johtuu juurikin perän kulmavaihteesta. Etuvetoisessa on toki vetonivelet, mutta vastaava tehohäviö tulee myös takavetoisen vetoakselin nivelissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Toisaalta taas sopivassa suoraputkisessa SWB:ssä (tyyliin sen amerikkalaisen B:llä alkavan valmistajan nojakit) kardaanilla saisi suoran voimansiirron, vaikka ketjulla ei saa. Mutta on se silti varmaan tehohäviöllisesti huonompi ratkaisu. Sillä vain on potentiaalia olla puhdas ja poissa tieltä.

Strombringer
Viestit: 45
Liittynyt: 15 Touko 2009, 15:22
Paikkakunta: Ohkola/Mäntsälä

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Strombringer »

pketola kirjoitti:

Kardaani-voimansiirtoa (chainless, drive shaft) on nyt tarjolla joiltakin pyörävalmistajilta.

Osia ainakin olisi tarjolla, esim: http://www.alibaba.com/product-gs/20490 ... _bike.html

t. Pekka

Tuntuu nuo osat olevan lähinnä yrityksille. Hintaa ei tahdo löytyä ja yhteyttä pitää ottaa jos kiinnostusta osiin on, muutamalla sivulla sanotaankin suoraan että useampi pitäisi tilata ja katsotaan sitten paljonko hintaa. Pyörien valmistajia löytyi sitten useampiakin mutta ei oikein sitäkään kautta tahdo löytyä varaosia.
Eihän tässä tietenkään ole koko päivää aikaa ollut netissä noita etsiä joten jos joku on löytänyt paikan jossa selkeästi sanotaan että täältä saa tilattua osia ja näin paljon maksaa.

Itseäni ei tuo kiinnosta pyörää varten, vaan tarkoitus olisi väsätä talvella "noja"polkuvene. No, enpä tarvitse kuin puolikkaan tuosta mutta joitain ideoita sain tuostakin. Melkein kaiken meinasin rakentaa itse (penkkiä ei tarvi kun triken mukana tuli vara penkki) mutta tuo pyörimissuunnan muuttaminen / vaihteet on se mikä arveluttaa, ideoita on paljon mutta tuohon jos löytyy sopiva valmis viimeistelty tuote riittävän edukkaasti niin olisi varmaan tehokkaampi kuin joku itse rattaista väsätty.

-Tero-

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja pketola »

Mielessäni on etuvetoinen konstruktio (yksi pyörä edessä, ohjaus takapyörissä). Kardaani olisi siisti ja tilaa säästävä ratkaisu, eikä tarvittaisi kuin yksi suora voimansiirtokytkös polkimista vetävään pyörään. Tämä myös (ehkä) mahdollistaisi polkimien korkeuden säädön kätevästi.
Tehohäviötä toki on jonkin verran, mutta liekö se merkittävää?

Keskustelusta voinee päätellä ettei moista ole vielä kokeiltu.

Osien vähittäismyyjiä en ole itsekään löytänyt. Täytynee ostaa kokonainen pyörä ja hajottaa se. :D

Pekka

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Yhden etupyörän etuvedossa ketjulla saa kyllä harvinaisen siistin ratkaisun, joten siinä kardaanista ei juuri ihmeempää iloa ole?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kieltämättä tuommoinen tadpole-tyyppinen pyörä olisi hienompi, jos veto olisi kardaanilla ja se menisi etupuomin sisällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Strombringer
Viestit: 45
Liittynyt: 15 Touko 2009, 15:22
Paikkakunta: Ohkola/Mäntsälä

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Strombringer »

Osaakohan joku kertoa miten kardaanin pituus syö tehoa, joku näppärä kaava ja pieni oppikirja selostus tilauksessa.
Akselia ei varmaankaan voi myöskään venyttää vaan myös halkaisiaa täytyisi kasvattaa, tästä seurannee raskaampi rakenne ja lisää tehonhäviötä.
Pitkä kardaani nostaisi mielestäni väkisinkin penkin korkeutta ,jollei mutkaa tee ja itse ainakin haluan pysyä mahdollisimman alhaalla.
Jossain kaupunki pyörässä tuollainen ei kylläkään haittaisi tai maastopyörässä (sotkeutuukos maastossa paljon risuja ketjuihin?).

Mutta etuvetoisessa tuo mielestäni voisi toimiakkin. Itselle tuli mieleen että soveltuisi hyvin lasten pyöriin.

-Tero-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä kai puolen metrin putki pyörii samalla voimalla kuin viiden metrin putkikin, kunhan saa ensin pyörimään. Punoutuuhan se pitkä enempi kuin lyhyt samalla voimalla, mutta ei sen yhtään kestävempi tarvi olla, paitsi jos on niin pitkä että painuu notkolle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Strombringer kirjoitti:

...

Itseäni ei tuo kiinnosta pyörää varten, vaan tarkoitus olisi väsätä talvella "noja"polkuvene. No, enpä tarvitse kuin puolikkaan tuosta mutta joitain ideoita sain tuostakin. Melkein kaiken meinasin rakentaa itse (penkkiä ei tarvi kun triken mukana tuli vara penkki) mutta tuo pyörimissuunnan muuttaminen / vaihteet on se mikä arveluttaa, ideoita on paljon mutta tuohon jos löytyy sopiva valmis viimeistelty tuote riittävän edukkaasti niin olisi varmaan tehokkaampi kuin joku itse rattaista väsätty.

-Tero-

Ketjulla voi tehdä 90 asteen suunnanmuutoksen yhdellä taittopyörällä, samoin kuin kiila- tai hammashihnalla. Vaihteita et tarvitse, potkuri mitoitetaan yhdelle optimikierrosluvulle, jossa on paras hyötysuhde ja välityksellä haetaan (itselle) sopivin poljinkierrosluku. Hakusanoilla human powered boat löytyy tarinaa.

pketola
Viestit: 111
Liittynyt: 11 Elo 2009, 10:54
Paikkakunta: Hervanta, Tampere
Viesti:

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja pketola »

Tässä sidewinderissa (http://www.sidewindercycle.com/images/p ... G_7815.jpg) kardaani olisi kovasti rakennetta yksinkertaistava ratkaisu, varsinkin jos etupyörillä oli yhteinen vetävä akseli!
Vielä kun löytäisi noita osia jostain...

================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700

Vastaa Viestiin