Myyty ! Käsinojapyörä

Nojapyörien kauppapaikka.
saass
Viestit: 116
Liittynyt: 13 Maalis 2009, 08:50
Paikkakunta: Kärkölä

Myyty ! Käsinojapyörä

Viesti Kirjoittaja saass »

Vuosi sitten hankin tällaisen hyväkuntoisen SOPUR käsinojapyörän.
Tarkoituksena oli modata sitä niin, että lisäisin toiset polkimet jaloille, mutta aika ei ole vaan riittänyt!
Olen tyytynyt kelailemaan kotinurkilla pelkillä käsillä, mutta nyt pitäisi saada toisenlainen pyörä.... joten tämä pitää myydä alta pois.
Ostin paremman penkinkin joka tietty kuuluu kauppaan....hp.450€

Liitteet
Penkki.JPG
Penkki.JPG (31.54 KiB) Katsottu 2572 kertaa
Käsinoja2.JPG
Käsinoja1.JPG
Käsinoja1.JPG (37.7 KiB) Katsottu 2572 kertaa
Viimeksi muokannut saass, 28 Touko 2015, 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Käsinojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistäs tommosia penkkejä saa ostaa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Käsinojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Toinen kysymys, miten meinasit poljin systeemin rakentaa tuohon?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

saass
Viestit: 116
Liittynyt: 13 Maalis 2009, 08:50
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Käsinojapyörä

Viesti Kirjoittaja saass »

Ostin tuon penkin aikoinaan Loimaan nojapyörän Pentti Karikolta... sama penkki mitä on Savenmaan pyörissä.
Maksoin tuosta muistaakseni 80€.

Sen verran olen ehtinyt sovitella osia tuohon, että idea on periaatteessa selvillä ja ensimmäiset osat sahailtu.
Vanha Nishiki maantiepyörä luopui kampisarjastaan sekä takahaarukasta.
Sïtä olen sommitellut aika ylös kiekon kehälle noin klo. 13.00 kohtaan.
Lisäksi ystävällisen naapurin avustuksella olen saanut lainata tosi hyvää BigBent putkentaivutus työkaluja.
Sillä olen taivutellut noiden säädettävien jalkatukien tilalle U-muotoisen lenkin johon toinen pää keskiöstä tuetaan.....jotenkin? :lol:
Uusi takahaarukka tulee näppärästi kiinni juuri sopivaan kohtaan alkuperäisen keskiön etupuolelle.
Ongelmaksi tulee kyllä se että kun polvi on ylhäällä ja kädet alhaalla niin ne leikkaa toisiaan.
Sitä helpottaa hieman se jos molemmissa käyttäisi lyhyitä kampeja....ehkä?
Olen yrittänyt päästä sellaiseen ratkaisuun, että alkuperäistä pyörää ei tarvitsisi rikkoa vaan se olisi helposti palautettavissa alkuperäiseen asuunsa.

Koko homma helpottuisi roimasti jos tuossa käyttäisi pienempää kiekkoa, koska silloin jalkojen polkimet voisi siirtää alemmas jolloin ei tapahtuisi käsien ja jalkojen yhteentörmäystä.
Pienemmän kiekon käyttö tuo taas ongelmia jarrujen sovitteluun (nyt 26 tuumainen kiekko edessä ja 20 tuumaiset takana joiden kulmaa voi säätää)
Penkin taakse mahtuisi vielä mukavasti Bilteman kypärälaukku kal... eväitä varten. 8) 8)

saass
Viestit: 116
Liittynyt: 13 Maalis 2009, 08:50
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Käsinojapyörä

Viesti Kirjoittaja saass »

Lisäksi voisi kokeilla ns. flipflop napaa jossa on kierteet rataspakalle molemmilla puolilla napaa.
En tunne, enkä ole koskaan niitä sen paremmin päässyt hypistelemään... joten en osaa sanoa mihin suuntaan kierteet menee....eli onko edes mahdollista rakentaa niistä
sellaista pakettia, että vapaarattaat toimii samaan suuntaan.
Sitten olen nähnyt verkkokaupoissa myynnissä kampisarjoja, joissa on myös vapaaratas.
Sellaiseen voisi lisätä toiset ketjut uusilta polkimilta, eli kiekon keskiössä sekä kampisarjassa olisi vapaarattaat, jolloin käsi ja jalkapolkimien ei tarvitsisi mennä samassa rytmissä. :mrgreen:

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Käsinojapyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Käsikämmen ja polvien yhteentörmäystä voisi estää laittamalla käsikampien akseli sen verran pidemmäksi ja siitä lähtevät kammet vinosti ulospäin siten, että ne pyörisivät reisien ulkopuolelta. Onhan olkanivelet huomattavasti lonkkaniveliä leveämmällä, joten järjestelyllä polvet saattaisivat sopia heilumaan käsikahvojen välissä kohiintumatta. Polkuakselin nosto pyörän yläpintaan ja eteen tuo jalat näkölinjalle, mutta tämä Esko Meriluodon sivuilla oleva linkki ja sen poljinjärjestelmä saattaisi olla ajattelemisen arvoinen. Esim. niin, että joka toisella käsikammen kierroksella ojennetaan käsien vetovaiheessa toinen jalka ja joka toisella toinen (tai siis ensimmäinen).

http://www.pedersenbicycles.com/vacuum.htm

Vastaa Viestiin