Myyty: M5 Shockproof 451

Nojapyörien kauppapaikka.
KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Myyty: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Myyn minulla pari vuotta olleen M5 Shockproof 451 nojapyörän, koska en ole tullut sen kanssa sinuiksi. Nyt se täyttää turhaan pyörävajaani. Pyörällä pystyy ajamaan, mutta etuvaihtaja ei toimi kunnolla, koska etuvaihtajan tolpasta puuttuu oikea adapteri. Asiaa on yritetty korjata vääntämällä etuvaihtajan tolppaa sopivaan asentoon, mutta etuvaihtajan säädöt eivät pysy pitkään paikalla. Tämän saa kyllä korjattua ostamalla M5-ligfietsenilta uuden etupuomin kaikkine osineen. Pari viikkoa sitten kysyin Bram Moensilta tuon osan hintaa ja vastaus oli 195€.
Pyörässä on takana 9-rattainen Deore XT vaihtaja ja takapyörän koko on ERTO 451. Takavanne on Alexrims DA22, mikä on aero-tyyppinen. Takana on ilmajousitus. Edessä on myös jousitus. Eturengas on kokoa ERTO 406.
Pyörässä kaikki muu, paitsi etuvaihde toimii ongelmitta. Osasarjat ovat pitkälti Deoren osia. Se ehkä ei ole parhain valinta pieni pyöräiselle nojapyörälle. Ostin pyörän kaksi vuotta sitten käytettynä eBay Kleinanzeigenista. Tuosta ostosta ja yhdestä huollosta Toni&Toni luona löytyy kuitit.
Pyörän myyntihintaa on vaikea arvioida, koska kyse ei ole täysin toimivasta pyörästä. Ajattelin kuitenkin pyytää 400€, mikä on kohtuuhinta. En suosittele pyörää ensimmäiseksi nojapyöräksi, sillä kyse on nopeasta pyörämallista, joka hitaalla nopeudella on hivenen epävakaa.

Yhteydenotot:
Sähköposti: klaus.saksa at gmail piste com

20170818_122013749_iOS.jpg
20170818_122013749_iOS.jpg (96.63 KiB) Katsottu 8530 kertaa
Pyörässä on etujousitus
Pyörässä on etujousitus
20170818_122109270_iOS.jpg (59.93 KiB) Katsottu 8530 kertaa
Ilmajousitus takana
Ilmajousitus takana
20170818_122116942_iOS.jpg (64.44 KiB) Katsottu 8530 kertaa
20170818_122150801_iOS.jpg
20170818_122150801_iOS.jpg (86.84 KiB) Katsottu 8530 kertaa
Etuvaihtajan tolppaa on väännetty
Etuvaihtajan tolppaa on väännetty
20170818_122059563_iOS.jpg (77.84 KiB) Katsottu 8530 kertaa
Viimeksi muokannut KlausS, 20 Elo 2017, 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja wwhv »

googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jviirret »

wwhv kirjoitti:

googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?

Ei valehtele. Tuumakoot on hepreaa, ei niitä voi maalaisjärjellä ymmärtää. Kannattaa opetella käyttämään millikokojan. Ne on yksinkertaisia. Ensimmäin lukema on kumin nimellishalkaisija ja toinen kumin sisähalkaisija.

Vielä parempi esimerkki tuumakokojen järjettömyydestä on 26", niitä on 559, 584 ja 590mm vanteille, mutta esim. tämä uusi muoti maastopyöräkoko 27,5" menee myös 590mm vanteelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja PW »

wwhv kirjoitti:

googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?

Ei valehtele kuva, tuumat kannattaa unohtaa. 406mm ja 451mm on vanteen halkaisijat, sieltä kohtaa, mihin rengas asettuu.
Onkohan tuo alkujaan ollu 406mm etukiekko?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?

Nuo 406 ja 451 ovat vanteen mittoja. Siltä kohdalta, jolle renkaan reuna istuu. Tuumamitta on epämääräinen mitta, joka mitataan renkaan ulkokehältä, eikä sitä kannata käyttää mihinkään polkupyörähommissa. Vanteiden mitoissa on siis eroa 45 mm halkaisijassa.
Kuva

Jotenkin näyttää kovin pystyltä tuo ohjauskulma. Olisikohan joskus vaihdettu alkuperäisen 451-kokoisen sijaan tavallisempi 406-kokoinen etupyöräksi. Tuo muutos saman paksuisilla renkailla laskee keulaa tuon 45 mm ja siis jyrkentää ohjauskulmaa 2,5 astetta. Jyrkkä ohjauskulma tekee ajosta "herkkää" ja epävakaan tuntuista. Ei ole nojapyörässä tarve kovin pystyyn ohjauskulmaan. Kilpapystäreissä niitä käytetään, paremman peesigeometrian aikaansaamiseksi.

Minä harkitsisin alkuperäisen rengaskoon laittamista eteen, tai jopa 507, kun kerran muuttamaan ruvetaan. 507 saa paremmin renkaita kuin 451-kokoon. Keulan nostaminen parantaa pyörän vakautta ja isompi eturengas rullaa paremmin ja tasaa myös töyssyjä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Jotenkin näyttää kovin pystyltä tuo ohjauskulma. Olisikohan joskus vaihdettu alkuperäisen 451-kokoisen sijaan tavallisempi 406-kokoinen etupyöräksi. Tuo muutos saman paksuisilla renkailla laskee keulaa tuon 45 mm

Renkaan yläreuna laskeutuu 45mm, mutta etuakseli ja koko keula vain puolet tuosta ;)
Asentovirheen voinee säätää josuituksella kuorma päällä oikeaksi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Mahdollisesti alkuperäistä pidempi takaiskari myös jyrkentää keulakulmaa. Ja onhan tuossa säätövaraa iskarin yläpään kiinnityksessä myös, jos on vaikka haluttu penkkiä pystympään. Saksan nojapyöräfoorumilla näitä on muuten muutama 559 konversioksi tehtynä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jotenkin näyttää kovin pystyltä tuo ohjauskulma. Olisikohan joskus vaihdettu alkuperäisen 451-kokoisen sijaan tavallisempi 406-kokoinen etupyöräksi. Tuo muutos saman paksuisilla renkailla laskee keulaa tuon 45 mm

Renkaan yläreuna laskeutuu 45mm, mutta etuakseli ja koko keula vain puolet tuosta ;)

Niin minäkin ensin ajattelin, kunnes huomasin, että haarukkahan ei ole sama ja haarukka ulottuu koko kiekon yli. Haarukan kruunun ja renkaan väli on sama, joten kruunun korkeus muuttuu halkaisijaeron verran. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jori »

Pentti M Reku kirjoitti:

Mahdollisesti alkuperäistä pidempi takaiskari myös jyrkentää keulakulmaa. Ja onhan tuossa säätövaraa iskarin yläpään kiinnityksessä myös, jos on vaikka haluttu penkkiä pystympään. Saksan nojapyöräfoorumilla näitä on muuten muutama 559 konversioksi tehtynä.

559-konversio voisi ratkaista useammankin tuon pyörän ongelman. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka? Tuotahan on myyty uutena sekä yksipuolisella että kuvan kaltaisella kaksipuolisella joustohaarukalla: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _451_CrMo/ Noissa kuvissa yksipuolinen haarukka, mutta teknisissä tiedoissa kolme eri vaihtoehtoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka? Tuotahan on myyty uutena sekä yksipuolisella että kuvan kaltaisella kaksipuolisella joustohaarukalla: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _451_CrMo/ Noissa kuvissa yksipuolinen haarukka, mutta teknisissä tiedoissa kolme eri vaihtoehtoa.

Jarrutapeista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka?

Jarrutapeista.

Mjaa, saattaa jarrupalat saada osumaan vanteeseen vaikka vanteen säde parikymmentä milliä muuttuukin.
Mutta anyway, kyllä tuo ihan ajettava pyörä on tuollaisenaankin, kunhan säätää perän niin ettei keula ole ihan noin pystyssä. Aika pysty keulainen tämä on vakio osillakin.

Tarvi heti ostajia karkoitella osienvaihtoruballa ku jollakin on edulisempaa nojapyörää tarjolla ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Myydään: M5 Shockproof 451

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka?

Jarrutapeista.

Mjaa, saattaa jarrupalat saada osumaan vanteeseen vaikka vanteen säde parikymmentä milliä muuttuukin.
Mutta anyway, kyllä tuo ihan ajettava pyörä on tuollaisenaankin, kunhan säätää perän niin ettei keula ole ihan noin pystyssä. Aika pysty keulainen tämä on vakio osillakin.

Tarvi heti ostajia karkoitella osienvaihtoruballa ku jollakin on edulisempaa nojapyörää tarjolla ;)

Jukka

Tuo 406-451-kokojen ero on lopultakin melko iso. Jarrupalat eivät todellakaan osu ristiin. Korkeuseroahan on lähes tuuma, eikä jarrupala tietenkään voi normaalisti olla säätövaransa laidassa. Säätövaraa tarvittaisiin siis vähintään 30 mm, mikä vaikuttaisi jo vipusuhteisiin niin, ettei kyllä toimisi samat jarrut molemmilla vanneko'oilla.

Tiedän kyllä, että tuo on pystykeulainen alkujaankin. Siksi juuri suosittelin sitä loiventamista etupyörää suurentamalla. Jousituksella se tietenkin ensisijaisesti kannattaa tehdä, muttei se riitä kunnon kulmille. Ensisijaisesti jäykempi jousi eteen ja ilmaa vähemmäksi takaa, mutta isompi etupyörä parantaa muutenkin ajovakautta.

Liitteet
M5.jpg
M5.jpg (67.96 KiB) Katsottu 8363 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin