Myyty: Sähkönojapyörä CLWB BikeE FX + Crystalyte 400 W, 845 Wh, 400€

Nojapyörien kauppapaikka.
Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Myyty: Sähkönojapyörä CLWB BikeE FX + Crystalyte 400 W, 845 Wh, 400€

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Myyty.

DSC_0385-1280px.JPG
PIC_20171114_143058-1280.jpg

Nojapyörä BikeE FX vuodelta 2002 + moottori Crystalyte ("406") 400W v. 2008 + akku Li-ion ("OEM") 48V x 17,6Ah = 845 Wh v. 2015
Käytännöllinen, ketterä ja nopea.
Vaatii liikennevakuutuksen: Sähköpyörä alle 1kW.
Huippunopeus tasaisella kaasu pohjassa polkien 40 km/h.
Ajomatka 60 km keskinopeudella 30 km/h hikoilematta. (Ajomatka on mitattu kauan sitten. Pitäisi mitata uudestaan.)
Seisontatuki (kiinnitetty takahaarukkaan, ei kuvissa).
Helppo lähteä liikkeelle myös ylämäessä, koska moottori ei vaadi polkemista toimiakseen. (Pyörimisanturi löytyy, mutta ei ole asennettu. Polkuvoimaan reagoiva kaasu olisi kätevä - en tiedä onko mahdollinen liittää tuohon moottoriohjaimeen.)
Kaasupainike (portaaton) on ergonomisesti oikean peukalon alla. Kyytiin noustessa on vaara tökätä kaasua polvella.
(Kaasuvivun vieressä olevan aluslevyn tarkoitus on pitää välimatkaa vaihteenvalitsimeen, koska siinä on kiinnitysruuvin kannan kohdalla muhkura, johon kaasuvipu takertuu ilman aluslevyä.)
(Kaasuvivun aksiaalisen välyksen takia moottoriin menee jatkuvasti noin 1% teho tuhlaten sähköä aina kun virta on päällä. Mahdolliset korjaukset välykseen:
Leikkaa muovilevystä C-muotoinen pala, ja kiinnitä se liimalla tai kaksipuolisella teipillä vaihteenvalitsimeen. C:n kolo tulisi muhkuran kohdalle. Kaasuvivun liikkuva osa pantaisiin nojaamaan C:n kylkeä vasten.
tai
Löydä puolisen milliä paksu aluslevy, joka sopii kaasuvivun liikkuvan osan ja sen rungon väliin akselille. Sisä- ja ulkohalkaisija ovat lähellä toisiaan. Vaikeutena on painaa se putkella akselille, joka on jaettu väkäsiin, jotka pitävät liikkuvaa osaa akselilla.
)

Lyhyet 130 mm kammet. Ei sovellu pitkäjalkaisille: polvet osuvat ohjaustankoon, ja tarakka estää siirtämästä penkkiä taaksepäin. Ajajan maksimipituus ehkä noin 175 cm tarakan ollessa paikallaan. En muista onko ohjainkannattimessa säätövaraa ylöspäin. (On periaatteessa mahdollista rakentaa tarakka penkin runkoon teräksestä hitsaamalla, tai asentaa tarakka runkoputken sisään, jolloin runkoputken yläreunan kisko vapautuisi penkille. Perälaukun voisi myös asentaa keulaan sitä varten jätettyyn alumiinilevyyn, mikä parantaisi painojakaumaa.)

Ohjaustangossa on kännykkäteline, pulloteline ja lampputeline. Mukaan toinen samanlainen lampputeline toiseen polkupyörääsi.
Kirkas 900 lm lamppu, 3 akkukennoa (18650) ja 1-2 akkukennon laturi/USB-varavirtalähde. Lampussa on "zoom" eli valokeilan leveyden säätö, kolme tehoa, nopea vilkku (näkyy hyvin liikenteessä päivänvalossa varsinkin kun valokeila on levein) ja SOS-vilkutus, joiden läpi selataan painelemalla virtanappia. (Lamppu alkaa hypellä tehojen välillä jo 60% varaustilassa, kun virtanapin kosketus ei ole paras mahdollinen. Nappia hieromalla asettuu tai menee vahingossa seuraavaan tilaan.)
(Ajovalon kiinnikesovittimen kuminen kiristyspanta on uudelta autonrenkaalta haisevaa kiinakumia, joka hikoilee nokea. Olen pessyt sen saippualla muutaman kuukauden välein vuodesta 2016 asti, mutta nokea tulee pintaan edelleen...
https://www.quora.com/Why-do-many-plast ... John-11434 )
Kännykän kamera näkee telineestä esteittä eteenpäin, mutta ohjaustanko tärisee ajossa sen verran, ettei ajovideosta tule laadukasta. Tilapäisena apuna tärinään voi toki laskea etujousen ja -renkaan paineet niin vähäisiksi, että se pehmentäisi tärinän pois, ja lisämassa pullotelineessä todennäköisesti auttaisi myös.
Paras paikka etukameralle olisi rungon etupuolelle ulottuvassa osassa akun kiinnityslevyä, jonka siihen tarkoituksella jätin tavaratelineen tms. kiinnittämistä varten.

Vaijerilukko Abus Millennio rungossa yltää esimerkiksi takapyörän läpi. Vaijeri on paksua ja jäykkää, joten lukko on kuin vetojousi. Kannattaa varoa otteen lipsahtamista venyttäessä, koska lukko lähtee käsistä vauhdilla.

Käyttöjännite 48 V (virtakytkimen jälkeen) on johdotettu rungon sisälle GPS-varaspaikantimen sisäisen akun lataamista ajatellen.

Akussa on takavalo, varausnäyttö ja kantokahva. Paino 8 kg. Akun lukko/virtalukko on alapuolella etupäässä. (Akun avaimen ja muiden avainten välinen liitin vaatii ulkoputken laipasta vetämisen sekä yhteen liittäessä että irrottaessa. Vaatii sorminäppäryyttä.)
Latausliitin on akun päällä etupäässä. Takavalo kytketään päälle varausnäytön napin pitkällä painalluksella.
Pikalaturi 5 A, 250 W, LTX LT250-13M, jossa on äänekkäästi kohiseva jäähdytyspuhallin. Kytke akku ensin, tai akun liitin kipinöi jännitteisenä. Laturi lataa akun aivan täyteen (54,6 V), mikä ei ole hyvä talven yli säilytykseen. Akussa on 13 kennoriviä sarjassa, joten sopiva säilytysjännite on noin 51 V +-1,5 V. Paras säilytyslämpötila on +10°C.
Li-ion-akun hoito-ohje: https://fi.quora.com/Miten-puhelimien-j ... K-Hiltunen
Koska Li-ion-akku tuhoutuu mennessään tyhjäksi, ja koska se vajuu hitaasti ilman kuormaa, tyhjäksi ajamisen jälkeen akku kannattaa ladata mahdollisimman pian. Moottoriohjaimen minimijännite 42,5 +- 0,5 V, eli 3,27 V/kenno. Ilman sähköä polkeminen on raskasta mm. vapaakytkimettömän suoravetomoottorin takia.
Akun irrottamiseksi avainta pitää painaa sisään ja kääntää samaan aikaan. Tämä ominaisuus estää vahingossa irrottamisen virtaa päälle-pois käännellessä. Tässä tapauksessa se ei irtoa vahingossa, vaan vaatii jalalla tönäisyn lähteäkseen liikkeelle, koska käytin sähköteippiä molemmin puolin kiinnityskiskon välyksen poistamiseen, ja se teippi tarraa kiinni itseensä ollessaan paikallaan.
Vara-akkuja: https://www.delongbattery.com/48V-E-Bik ... 90313.html

Täysjousitus, tosin etujousen liikevara on vain 40 mm, mikä riittää käärmeenpuremien estoon. Takajousitus on erittäin pehmeä ja pitkäiskuinen. (Takajousen yläpään kiinnityksessä on välys, jota ei kuule kuin töyssystä hypätessä, joten en ole vaivautunut poistamaan sitä.)
Ilmajouset vuotavat rasvaa ja ilmaa hitaasti. Olen pumpannut väärää rasvaa (kylmässä kohmettuvaa valkovaseliinia, joka muuttuu juoksevaksi auringon paahteessa pysäköidessä) ilmaventtiilistä sisään. Tämä on toiminut vuosia, koska en aja kylmällä säällä. Takajousi on tavallinen ja sen voi helposti avata tai vaihtaa. Etujouseen myydään tiivistesarjaa: https://store.bicycleman.com/collection ... repair-kit
Pieni käsikäyttöinen pumppu kaasujousille. Takajousen painetta on säädettävä, jos kuorma muuttuu paljon. Pohjauskumin lisääminen on harkinnassa, jotta ilman kuormaa ajamiseen optimoitu jousipaine riittäisi myös kahden ostoskassin kanssa ilman että takajousi pohjaa.
Painojakauma 25/75 % etu/taka 60 kg ajajalla, eli puskee soralla helposti. Etujousituksen ohjausnivelten välys pahentaa taipumusta. Takajarru ja painonsiirtymä pelastavat tilanteessa.
(Takavanne on saanut kolhun, joka aiheuttaa jarrutuksen voimistumisen, kun jarrupalat osuvat siihen kohtaan - takajarru nytkyttää. Sellainen kuhmu kuluu pois käytössä. Jarruvaijerit tuntuvat tahmeilta. -> Vaihtoon.)
Ajoturvallisuuden kannalta kannattaisi siirtää perälaukku keulaan, koska paino perälaukussa huonontaa painojakaumaa entisestään. Silloin pitäisi tietenkin lisätä laukkuun valkoiset heijastimet etupuolelle.

Irrotettava perälaukku Givi Simply Monolock, 45 litraa muistaakseni. Sadetiivis kumitiivistein. Vaatii avainta mennäkseen lukkoon, etteivät avaimet unohtuisi sisään. Vaikean näköinen murtaa auki. Pikakiinnitys tarakkaan. Joitakin naarmuja. Alapuolikkaan pohjassa etuvasemmalla on porattu reikä. Kaipaa pehmustekerrosta sisäpintaan kolinan vaimentamiseksi - annan mukaan palan sinistä mattoa sitä varten. En ole varma perälaukun muovilaadusta, eli mitä liimaa kannattaisi käyttää.
Kun perälaukku on tupaten täynnä, lukko ei aukea normaalisti nappia painamalla, vaan napin painamisen jälkeen pitää painaa kantta kiinni päin, jotta salvan jousi pystyy irrottamaan sen kannesta.
Tarakka on lämpökäsitelty lauta. (Kannattaisi asentaa perälaukku alemmaksi jollakin paremmalla menetelmällä, ettei kansi avattaessa osuisi selkänojaan.)

PIC_20171114_145858-1280.jpg

Ethän nosta pyörää perälaukusta, koska siten rikoin alkuperäisen alumiinisen kiinnikkeen BikeE:n rungon kiskoon. Tein uuden paksummasta materiaalista, ja panin sen tarakan etupäähän kantamaan painoa, ei nostoa. Pyörää on tarkoitus nostella penkin istuinosan takareunasta ja ohjainkannattimesta.
Perälaukkuun on enää yksi alkuperäinen avain - yksi on katkennut - pitäisi teettää kopio.

Eturengas Michelin Diabolo 44-305 (16 x 1.75in).
Takarengas Michelin Country Jack 47-406 (20 x 1.75in).
Kumpaankin renkaaseen lisätty pistosuojanauha.
Uudet vararenkaat eteen ja taakse.
(Takarenkaalla on paljon kuormaa kokoonsa nähden, ja lisäksi raskas suoravetomoottori jousittamattomana massana lisäämässä käärmeenpureman todennäköisyyttä, joten oikea rengaspaine on 4-5 bar, mitä joutuu pumppailemaan melko usein, koska 20-tuumaisen renkaan tilavuus on pieni ja paine on suuri joten normaali vuoto ehjän kumin läpi vajuuttaa sitä nopeammin kuin tavallisen pyörän 26-tuumaista rengasta 3 barin paineella.
Takavanteen venttiilin reiän reunat pitäisi pyöristää, koska olen kerran puhkaissut venttiilinvarren käsipumpulla nitkuttaessa. Kannattaa käyttää letkulla varustettua pumppua, ja varoa vääntelemästä venttiiliä, vaikka se onkin hankalaa tilan puutteessa moottorin ja vanteen välissä.)

Selkänojan nojaamisvoiman muuttuessa kuuluva natina johtuu käsittääkseni alkuperäisen ja uuden reunaputken sisäkkäisen liitoskohdan hitsauspisteiden liian vähäisestä määrästä. (Porasin reikiä ja hitsasin ne umpeen migillä.) Helpoin hiljennys olisi ohut nestemäinen liima täyttämään ahdas 10 cm pituinen rako putkien välissä, pursotettuna paineella ulkoputkeen porattavasta reiästä. Lisähitsailu vaatisi maalin poiston ja uusimisen.

Myyty hintaan 400 € tammikuussa 2024.

Harri K. Hiltunen
harri.k.hiltunen@gmail.com
+358-50-5250759 (Signal, Telegram, Whatsapp)
Skype: live:harri.k.hiltunen
Line ID: factoryfactory

Viimeksi muokannut Tehdastehdas, 26 Helmi 2024, 09:20. Yhteensä muokattu 31 kertaa.
Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Re: M: Sähkönojapyörä CLWB BikeE + Crystalyte 400 W, 845 Wh

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Hintaa laskettu.

Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Re: M: Sähkönojapyörä CLWB BikeE + Crystalyte 400 W, 845 Wh, 800€

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Hintaa laskettu.

Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Re: M: Sähkönojapyörä CLWB BikeE + Crystalyte 400 W, 845 Wh, 500€

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Hintaa laskettu.

Vastaa Viestiin