Myyty osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Nojapyörien kauppapaikka.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Myyty osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tuli ostettua Samagagan tuplavapaaratassysteemi deltan tai nelipyörän vetoakseliksi mutta rakenteluinnon hiivuttua voisin myydä sen jollekulle pellepelottomalle.

Tuossa on siis akselin keskelle tuleva napa jossa on vapaaratas molemmille akselinpuoliskoille -> jos toinen pyörä pyörii nopeammin se pyörii vapaasti eikä vedä, ja se pyörä vetää jolla on parempi pito.

Tarkennan listaa ja napsin kuvat illemmalla kun pääsen kotiin, mutta ainakin seuraavat löytyy:

Jotta tuon akseliston saa kasaan pitää pystyä katkaisemaan akselit sopivaan mittaan ja sorvaamaan päihin reiät johon tuo hubisovite solahtaa ja hitsataan paikalleen (valmistajan ohje). Jotain koneistamista vaatii kuitenkin, voinee käyttää rakentelijan mielikuvitusta...

Osat käyttämättömiä.

Hinta vois olla 150 € koko läjästä sisältäen kuljetuskulut kotimaassa. En myy yksittäisiä palikoita.

Viimeksi muokannut Mahe, 22 Helmi 2018, 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voiko vapaaratas-tasauspyörästössä olevaa jarrulevyn kiinnikettä tosiaan käyttää jarruttamiseen? Eikö vapaarattaat hypi silloin yli?
Tästähän tulis vaikka vankkuriakseli-MBB. Vois käyttää vakio kampia ja lukkopolkimia.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Jos Viljamin kanssa ei kauppa synny niin voisin olla kiinnostunut.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vilijami kirjoitti:

Voiko vapaaratas-tasauspyörästössä olevaa jarrulevyn kiinnikettä tosiaan käyttää jarruttamiseen? Eikö vapaarattaat hypi silloin yli?
Tästähän tulis vaikka vankkuriakseli-MBB. Vois käyttää vakio kampia ja lukkopolkimia.

Tietääkseni ei, jarru siellä tekis vaan polkemisesta raskaampaa :D

Napa-adaptereihin saa jarrulevyt kiinni, eli jarrut tulis pyörien päähän. Tästä on se lisäetu että jarrulevyt jää runkoon kun pyörän irrottaa, vähän kuin autossa.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Voiko vapaaratas-tasauspyörästössä olevaa jarrulevyn kiinnikettä tosiaan käyttää jarruttamiseen? Eikö vapaarattaat hypi silloin yli?

ETG N DM not available for disc brake

Eli tuskin voinee käyttää :?
Teknisesti tuollainen olisi kyllä mahdollista. Toimiihan maastoautojen automaattiset lukkoperätkin molempiin suuntiin ja vielä moottorijarrutuksessakin. (Lockright, Detroitlocker, Aussielocker) Nämä eivät sitten ole tasauspyörästöjä vaan vapaarattaita.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

eemeli kirjoitti:

Jos Viljamin kanssa ei kauppa synny niin voisin olla kiinnostunut.

Osta pois vaan. Itse olisin jo lyönyt kaupat lukkoon, mikäli tämä olisi kasettipakalle tarkoitettu malli.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Teknisesti tuollainen olisi kyllä mahdollista. Toimiihan maastoautojen automaattiset lukkoperätkin molempiin suuntiin ja vielä moottorijarrutuksessakin. (Lockright, Detroitlocker, Aussielocker)

Mutta miten? Yritin ehkä 15 vuotta sitten selvittää miten detroitlocker toimii peruuttaessa, mutta vastausta tai piirrosta ei löytynyt?

Muoks.
https://youtu.be/3U3Mse8mW34
Eikä tämä video selittänyt asiaa yhtään enempää. Joo,
lukituspalikka liikkuu sivulle, mutta mistä ihmeestä se tietää että milloin käännytään ja milloin kiihdytellään eteen tai taakse? :shock:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kaikki osat

P2220011.JPG
P2220011.JPG (260.98 KiB) Katsottu 6334 kertaa

Tästä näkee tuon akselin pään & hubiadapterin. Tuo adapterin parin tuuman mittainen ohuempi pää pitäisi siis saada menemään akselin sisään, pitää siis sorvata akselin pää ontoksi että menee sisäkkäin. Tähän tökkäsi itsellä, en saanut aikaiseksi etsiä sorvaria paikkakunnalta.

P2220012.JPG
P2220012.JPG (163.59 KiB) Katsottu 6334 kertaa

Tässä näkyy noi eri kokoiset laakeripesät. Toinen siis keskiön päähän akselia ja sopii akselin ympärille, toinen on taas mitoitettu niin että se menee toisessä päässä mahdollisimman lähelle hubia.

P2220013.JPG
P2220013.JPG (208.58 KiB) Katsottu 6334 kertaa

Hubi on kiinni yhdellä pultilla, sen avaamalla pyörä lähtee akselin päästä vetämällä ja se aiemmissa kuvissa näkynyt musta adapteri jossa on mm. jarrulevyn laippa jää tietenkin pyörään, kun se on akselissa kiinni. Hubit tais olla 36-reikäiset, en tullut laskeneeksi äsken.

P2220014.JPG
P2220014.JPG (95.34 KiB) Katsottu 6334 kertaa

Oliko Vilijamilla ostohousut jalassa vai meneekö eemelille?:)

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: M: osia (taka-akseli tuplavapaarattaalla)

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jaa tuolla se lukikin ylempänä, laitan YV:n eemelille

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin