Rakenteluketjujen tiivistelmät aloitusviesteihin

Kerro mielipiteesi sivustosta.

Valvojat: Pastori, lowrides, Henkka

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Rakenteluketjujen tiivistelmät aloitusviesteihin

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuulin taas kerran, miten Nojapyöräfoorumi on sekava ja vaikea löytää etsimiään asioita. Olen aiemminkin esittänyt, ja viimeeksi se johti "nojakkiwiki" sivun perustamiseen. Muutaman kerran yrittäneenä en kuitenkaan ole vakuuttunut wikin soveltuvuudesta näin monipuolisesti dynaamisen rakenteluohjeiston laatimiseen. Kuvien saaminen wikin puolelle on työlästä ja joka kerta niin tehdessäni käy mielessä, miten helppoa se olisi foorumin omaan ketjuun.

Mitenkäs se aikanaan meni. Onko niin, että viesteihin ei saa editointioikeutta laajennettua niin, että halukkaat nimimerkit voisivat yhdessä editoida samaa viestiä. Ideanahan olisi editoida viestiketjuista pois kehittelyosio ja kirjata vain olennaiset tulokset –lähinnä kuvat– ohjeenomaiseksi kokonaisuudeksi ensimmäiseen viestiin.

Olen tätä osittain jo yrittänyt ajaa yllyttämällä rakentelijoita päivittämään ensimmäiseen viestiin vähintäänkin kuvan projektin nykytilanteesta. Jos tuohon viestiin lisättäisiin ikäänkuin referaatti ketjun merkittävimmistä oivalluksista ja niiden tuomista muutoksista pyörään, saataisiin rakenteluosiosta paljon mielenkiintoisempi aiheeseen tutustuville.

Onhan se työtä, mutta jos tuon työn voi jakaa useamman editoijan kesken, maksaa se varmasti vaivan myös vakiokäyttäjien kannalta, kun muutosvaiheiden kuvia ei tarvitse etsiä kymmeniä sivuja pitkää ketjua läpi kahlaamalla.

Ensisijaisesti kaipaan siis kuvia tuohon ensimmäiseen viestiin, jolloin kuvat siis olisivat vain linkkejä alkuperäisiin kuviin, eikä niitä tarvitsisi etsiä tai ladata muualta kuin siitä viestistä itsestään. Joitain selventäviä tekstinpätkiä sinne väliin tietenkin voisi työntää, ja kas, meillä olisi kiva sarjakuva ketjun ensimmäisessä viestissä tekemässä juonipaljastuksia siitä, mitä tuleman pitää. Foorumiin tutustuvan aloittelijan ei tarvisisi rullailla ja availla uusia sivuja nähdäkseen mistä on kyse ja vanhemmat konkarit löytäisivät etsimänsä kuvan viitteksi uuteen viestiinsä helpommin suoraan aloitusviesteistä. :D

Jos olisi bittinikkari, tekisin koodin, joka tekisi tuon kuvalinkkien lisäämisen ensimmäiseen viestiin automaattisesti. Valitettavasti en ole. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kuulin taas kerran, miten Nojapyöräfoorumi on sekava ja vaikea löytää etsimiään asioita.

Totta! Keskustelufoorumi on kuin essonbaarin pöytä jossa kaikki kirjaa puheenvuoronsa ylös. Sellaiseksi foormi softat on tehty ja sellaista käyttöä palvelevat hyvin.
Itseasiassa jos yhdellä napilla löytäisi kaikki 10v aikana käydyt keskustelut niin se tappaisi ainakin puolet uusista keskusteluista. Joku voisi jopa jättää kyseenalaistamatta vanhentuneita faktoina pidettyjä asioita. Osa uusista harrastelijoista jäisi ehkä jopa pimentoon kun tiedon saamiseksi ei tarvitsisi kysyä ;)

jori kirjoitti:

Olen aiemminkin esittänyt, ja viimeeksi se johti "nojakkiwiki" sivun perustamiseen. Muutaman kerran yrittäneenä en kuitenkaan ole vakuuttunut wikin soveltuvuudesta näin monipuolisesti dynaamisen rakenteluohjeiston laatimiseen. Kuvien saaminen wikin puolelle on työlästä ja joka kerta niin tehdessään käy mielessä, miten helppoa se olisi foorumin omaan ketjuun.

Wiki kuolee/kuoli tylsyyteen. Vaikka tuollaista tietokantaa kokoaisi useampi ihminen, niin se on tylsää työtä josta ei saa palutetta eikä se synnytä keskustelua. Ihan ku kirjoittaisi tietosanakirjaa naapurin tai vaimonsa kans. Tai kotisivun pitäminen. Itse aloitin omat kotisivut ennen kuin foorumia edes oli, mutta paljon mukavempi projekteista on tänne kirjoittaa kun se aiheuttaa rönsyilevää keskustelua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuulin taas kerran, miten Nojapyöräfoorumi on sekava ja vaikea löytää etsimiään asioita.

Totta! Keskustelufoorumi on kuin essonbaarin pöytä jossa kaikki kirjaa puheenvuoronsa ylös. Sellaiseksi foormi softat on tehty ja sellaista käyttöä palvelevat hyvin.
Itseasiassa jos yhdellä napilla löytäisi kaikki 10v aikana käydyt keskustelut niin se tappaisi ainakin puolet uusista keskusteluista. Joku voisi jopa jättää kyseenalaistamatta vanhentuneita faktoina pidettyjä asioita. Osa uusista harrastelijoista jäisi ehkä jopa pimentoon kun tiedon saamiseksi ei tarvitsisi kysyä ;)

jori kirjoitti:

Olen aiemminkin esittänyt, ja viimeeksi se johti "nojakkiwiki" sivun perustamiseen. Muutaman kerran yrittäneenä en kuitenkaan ole vakuuttunut wikin soveltuvuudesta näin monipuolisesti dynaamisen rakenteluohjeiston laatimiseen. Kuvien saaminen wikin puolelle on työlästä ja joka kerta niin tehdessään käy mielessä, miten helppoa se olisi foorumin omaan ketjuun.

Wiki kuolee/kuoli tylsyyteen. Vaikka tuollaista tietokantaa kokoaisi useampi ihminen, niin se on tylsää työtä josta ei saa palutetta eikä se synnytä keskustelua. Ihan ku kirjoittaisi tietosanakirjaa naapurin tai vaimonsa kans. Tai kotisivun pitäminen. Itse aloitin omat kotisivut ennen kuin foorumia edes oli, mutta paljon mukavempi projekteista on tänne kirjoittaa kun se aiheuttaa rönsyilevää keskustelua.

Jukka

Näin juuri, mutta eikö tuossa ensimmäisen viestin "juonipaljastukset sarjakuvana" -ideassa olisi markkinointipotentiaalia niille, jotka käyvät vain katsomassa eivätkä jaksa lukea pitkiä jaarituksia, eivätkä uskalla kysyä –tai edes rekisteröityä käyttäjäksi voidakseen kysyä. Ensimmäisen viestin kuvasarja antaisi maistiaiset ja motiivin rekisteröitymiseen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja PW »

Teeppäs Jori meille malliksi semmonen viesti - pakoputkipyörästä jos myökin sitt osattas;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Näin juuri, mutta eikö tuossa ensimmäisen viestin "juonipaljastukset sarjakuvana" -ideassa olisi markkinointipotentiaalia niille, jotka käyvät vain katsomassa eivätkä jaksa lukea pitkiä jaarituksia, eivätkä uskalla kysyä –tai edes rekisteröityä käyttäjäksi voidakseen kysyä. Ensimmäisen viestin kuvasarja antaisi maistiaiset ja motiivin rekisteröitymiseen. :D

Jos jollekkin koodaus, editointi/muokkaus, linkitys ja kopiointi on se juttu niin mikä ettei. Ite en jaksa, roikun täällä siksi että voin keskustella muiden harrastajien kans ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä roikun täällä ja kirjoitan viestejä, jotta maailmasta tulisi parempi paikka elää meille kaikille. Keskustelu muiden harrastajien kanssa on vain yksi tie tähän tavoitteeseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

http://forum.atomiczombie.com/gallery/ AZ kuvagalleria on mielestäni hyvä juuri asiaan tutustumiseen ja inspiraation hakemiseen. Vielä kun kuvat olisivat linkkejä rakennusketjuun.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No, jos tätä ideaa sitten jatkokehitellään foorumisoftan puitteissa niin kävisikö tällainen:

-Uusi viestialue johon kirjoitusoikeus vain Jorille ja muille jotka haluaa tiedonkeruuseen osallistua. Viestialueen nimeksi "valmistuneet nojapyörät" tms.
-Tänne sitten "tiedonkerääjät" tekevät jokaisesta pyörästä oman viestiketjun, johon ei tule kuin yksi viesti. Viestiketjun otsikoksi pyörän rakentajan antama nimi ja lyhyt kuvaus pyörästä. Esim. "SH16 sähköavusteinen delta trike". Viestin sisältö Jorin ehdotuksen mukainen.
-Jos joku rakentelija haluaa helpottaa tedonkerääjien työtä hän muokkaa oman viestiketjunsa ensimmäisen viestin vaatimuksien mukaiseksi ja tiedonkerääjät kopioivat sen sitten valmistuneet pyörät alueelle.
-Kaikki keskustelu pyörästä siis käytäisiin edelleen "Nojapyörän rakentaminen" alueella, mutta pyörän valmistuttua siitä keskustelusta ja kuvista koostettaisisiin ytimekäs viesti omalle alueelleen. Tällä "valmistuneet nojapyörät"-alueella ei keskusteltaisi yhtään mitään, vaan keskustelua jatketaan pyörän omassa keskusteluketjussa.

Näin toimien valmiit projektit pysyisivät vaikka aika järjestyksessä, eivätkä painuisi alas "kampilaakerin killotus" ja "taka-akselin pidentäminen" kysymyksien vuoksi. Nythän viime kesänä valmistuneet pyörät löytyvät rakenteluosion sivulta 3, jos niistä ei ole uutta keskustelua keksitty.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Uusi alue lisätty. Koska mä olen nyt ollut vähän ittekseni tän moderoinnin kanssa. Mustasudenkorento on vissiin ollu puntilla tai jossain.

Tehdään niin että se uusi alue näkyy - mutta viestejä editoivat vain moderaattorit.

Kokeillaas nyt semmoista myös - tästä ei oo ny t neuvoteltu kenenkään kanssa = joten mä voin saada turpaan tästä. Mutta mä annan nyt Jorille ja Jukalle moderointioikkarit. Te ootte kuiteskin aktiivisia muutenkin ja osaatte toimia tätä asiaa edistäen.

Etkös ookkin Teppo samaa mieltä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mutta mä annan nyt Jorille ja Jukalle moderointioikkarit.

Älä mulle! En mä halua tommosta taakkaa ja vastuuta kannettavakseni :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mutta mä annan nyt Jorille ja Jukalle moderointioikkarit.

Älä mulle! En mä halua tommosta taakkaa ja vastuuta kannettavakseni :)

Jukka

Kymmenentuhannen viestin massa painoi sut tähän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kompaktisti yhteen viestii

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos vain moderointioikeuksista. :D Tiedä sitten osaanko käyttää niitä. Minä en tosiaan ole mikään bittinikkari. :oops:

Rakensin malliksi Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä -ketjuun tällaisen teaseri-aloituksen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kompaktisti yhteen viestii

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lyhyt toimintaohje:

  1. Etsi valmis pyörä ketjusta Nojapyörän rakentaminen
  2. Klikkaa sivun alalaidasta - valvojan työkalut kilkettä.
  3. Valitse - kopioi viestiketju
  4. Valitse - Valmiit nojapyörät ketju
  5. Editoi jos on tarpeen - usein on.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kompaktisti yhteen viestii

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Kiitos vain moderointioikeuksista. :D Tiedä sitten osaanko käyttää niitä. Minä en tosiaan ole mikään bittinikkari. :oops:

Rakensin malliksi Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä -ketjuun tällaisen teaseri-aloituksen.

Tää on nyt kopioitu. Eli pikkuhiljaa tästä eteenpäin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rakenteluohjeiden editoiminen kopaktisti yhteen viestiin

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Uusi alue lisätty. Koska mä olen nyt ollut vähän ittekseni tän moderoinnin kanssa. Mustasudenkorento on vissiin ollu puntilla tai jossain.

Tehdään niin että se uusi alue näkyy - mutta viestejä editoivat vain moderaattorit.

Kokeillaas nyt semmoista myös - tästä ei oo ny t neuvoteltu kenenkään kanssa = joten mä voin saada turpaan tästä. Mutta mä annan nyt Jorille ja Jukalle moderointioikkarit. Te ootte kuiteskin aktiivisia muutenkin ja osaatte toimia tätä asiaa edistäen.

Etkös ookkin Teppo samaa mieltä.

Ok.
Haluaisin kuitenkin, ennen kuin enemmän aletaan touhuta yhdessä mitettiä, tarvitaanko me uutta aluetta, jos meillä on editointioikeudet projektiketjuen aloitusviestiin. Eikös tuon teaseriosuuden voi modet lykätä rakenteluketjun aloitusviestin jatkeeksi.

Eikös olisi helpompi vain keräillä valmiita projekteja yhteen viestiin linkkiklistaksi, joka helpottaa etsimistä. Samalla muodostuisi tekstimuotoinen dokumentti valmistuneista rakenteluprojekteista.

Ei noita foorumialueita minun mielestäni ainakan liian vähän ole. Päinvastoin, minä haluaisin yhdistää pois turhan jaon kinnereiden ja nojapyörien väliltä ja muutenkin siivota pois liian tarkkaa jakoa samojen alueiden sisään.

Ehkä tuo "valmistuneet rakenteluprojektit" voisi olla perusteltu alue, vai onko sittenkään tarpeen, jos sen sijaan tehdään vain yksi viesti rakenteluosioon... Apua, en osaa hahmottaa mitä näiden vaikutusten erot olisivat foorumin luettavuuteen. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin