Viestintämetodit ja niiden käyttö

Kerro mielipiteesi sivustosta.

Valvojat: Pastori, lowrides, Henkka

Avatar
OzQu
Viestit: 186
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 09:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja OzQu »

tm kirjoitti:

... Yhteydenpito hoidetaan tilanteen mukaan sähköpostilla ja muilla netin mahdollistamilla tavoilla, perinteistä puhelintakaan tarpeen tullen unohtamatta. Ja jokunen konkreettinen tapaaminen olisi hyvä pitää. Ideointi kasvotusten kun on monessa asiassa tehokkaampaa kuin sähköpostiviestien heittely.
...

Ehdotan hyväksi kokemaani viestintäkanavaa Slackia. Slack on tiimiviestintäsovellus, joka toimii selaimessa, työpöytäsovelluksella, kännykkäsovelluksilla (ios, android, windows phone) ja IRC-gatewayn kautta irc-clienteillä kuten irssi tai weechat. Eli luultavasti kävisi useimpien tarpeisiin. Slackiin oman tiiminsä kesken voi perustaa kanavia, niin monta kuin itse haluaa tai voi keskustella privaatisti tai muutaman hengen kesken. Ilmainen versio slackista muistaa keskusteluhistorian 10000 viestin verran ja siihen saa muistaakseni 9 integeraatiota muihin palveluihin, kuten rss-feed, strava tai vaikkapa trello, joka on projektihallintatyökalu. Voisi soveltua meidänkin tarpeisiimme.

Nämä kokemukset siis töiden kautta it-hommissa ja sittemmin olen myös käyttänyt pitkälti kaikkia näitä mainitsemiani kaveriporukkani tarpeisiin. Töissä slackissa on karvan alle 200 käyttäjää ja ei ole tarvinnut maksullista versiota, joten RRFI tarpeisiin riittäisi varmasti ilmainen. Jos kuulostaa yhtään soveltuvalta tarpeisiimme niin ehdotan että kokeilemme, ei maksa kuin aikaa.

OzQu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nordic Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

OzQu kirjoitti:
tm kirjoitti:

... Yhteydenpito hoidetaan tilanteen mukaan sähköpostilla ja muilla netin mahdollistamilla tavoilla, perinteistä puhelintakaan tarpeen tullen unohtamatta. Ja jokunen konkreettinen tapaaminen olisi hyvä pitää. Ideointi kasvotusten kun on monessa asiassa tehokkaampaa kuin sähköpostiviestien heittely.
...

Ehdotan hyväksi kokemaani viestintäkanavaa Slackia. Slack on tiimiviestintäsovellus, joka toimii selaimessa, työpöytäsovelluksella, kännykkäsovelluksilla (ios, android, windows phone) ja IRC-gatewayn kautta irc-clienteillä kuten irssi tai weechat. Eli luultavasti kävisi useimpien tarpeisiin. Slackiin oman tiiminsä kesken voi perustaa kanavia, niin monta kuin itse haluaa tai voi keskustella privaatisti tai muutaman hengen kesken. Ilmainen versio slackista muistaa keskusteluhistorian 10000 viestin verran ja siihen saa muistaakseni 9 integeraatiota muihin palveluihin, kuten rss-feed, strava tai vaikkapa trello, joka on projektihallintatyökalu. Voisi soveltua meidänkin tarpeisiimme.

Nämä kokemukset siis töiden kautta it-hommissa ja sittemmin olen myös käyttänyt pitkälti kaikkia näitä mainitsemiani kaveriporukkani tarpeisiin. Töissä slackissa on karvan alle 200 käyttäjää ja ei ole tarvinnut maksullista versiota, joten RRFI tarpeisiin riittäisi varmasti ilmainen. Jos kuulostaa yhtään soveltuvalta tarpeisiimme niin ehdotan että kokeilemme, ei maksa kuin aikaa.

Onkos tämä salassa pidettävää viestintää, kun ei voi yhteistä foorumia käyttää, vaan on sotkettava jos jonkinlaista lisäteknologiaa yhteen. Olen jo aiemminkin sanonut, että pelkkä Facebook ja IRC ovat aiheuttaeet jo nyt sekaannuksia viestinnässä, kun kyseistä sovellusta seuraavat luulevat, että kaikki muutkin seuraavat. Puhumattakaan Twittereistä ja muista harvinaisemmistä viestintäsovelluksista. Viestinnän hajauttaminen hajauttaa yhteisömme, joka perustuu yhteiseen viestintään. Jos hajauttaminen ja kuppikuntaistaminen on tavoitteena, keksikää vain vaikka mitä uusia viestintäsovelluksia ja ruvetkaa käyttämään niitä. Kuppikuntaisuuden rakentamiseen ei paljoa tarvita. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nordic Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Onkos tämä salassa pidettävää viestintää, kun ei voi yhteistä foorumia käyttää, vaan on sotkettava jos jonkinlaista lisäteknologiaa yhteen. Olen jo aiemminkin sanonut, että pelkkä Facebook ja IRC ovat aiheuttaeet jo nyt sekaannuksia viestinnässä, kun kyseistä sovellusta seuraavat luulevat, että kaikki muutkin seuraavat.

Ei varmaankaan mitään salaisuuksii oo. Keskimäärin olen samaa mieltä - ymmärtääkseni tästä FB:n nojapyöräily jutusta on ollut lähinnä haittaa enemmän kuin hyötyä. Ymmärrän toki - sitä kun muutenkin käyttää, niin jotenkin moni luulee että se on kätevää. Tässä tapauksessa vaikuttaisi olevan päinvastoin - tähän hommaan tämä foorumisofta toimii oikein hyvin.

Jos ajattelee sitä järjestelytoimikuntaa - niin ei varmaan tommoinen nopeampi kommunikointityökalu ole haitaksi. Esim. "mulla on ne pitovoiteet - mä tuon ne samalla kun otan tosta noi haravat" tyyppisille jutuille. Kaikkeen semmoiseen järjestelyn pikkusälään toi vois olla ihan hyvä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nordic Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Jos ajattelee sitä järjestelytoimikuntaa - niin ei varmaan tommoinen nopeampi kommunikointityökalu ole haitaksi. Esim. "mulla on ne pitovoiteet - mä tuon ne samalla kun otan tosta noi haravat" tyyppisille jutuille. Kaikkeen semmoiseen järjestelyn pikkusälään toi vois olla ihan hyvä.

Nuo on tuollaisia "kahdenkeskisiä" viestejä, joiden suhteen voi menetellä miten haluaa –vaikka soittaa– :shock: Ei niistä mitään erityistä viestintäpoliittista päätöstä tarvitse tehdä ainakaan ennen kuin sellaisen tekeminen on oikeasti tarpeen. Siltikin olen sitä mieltä, ettei avoimmuudella tässä ainakaan mitään pahaa saada aikaan –päinvastoin. Sisäpiiri muuttuu sitä sisäpiirimmäksi, mitä rajatumpi on sen viestintä. Sitten saa mitä tilaa, eli joutuu tekemään asiat pienen piirin kesken ja isompi piiri ympäriltä haihtuu hiljaa pois. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nordic Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Jos ajattelee sitä järjestelytoimikuntaa - niin ei varmaan tommoinen nopeampi kommunikointityökalu ole haitaksi. Esim. "mulla on ne pitovoiteet - mä tuon ne samalla kun otan tosta noi haravat" tyyppisille jutuille. Kaikkeen semmoiseen järjestelyn pikkusälään toi vois olla ihan hyvä.

Nuo on tuollaisia "kahdenkeskisiä" viestejä, joiden suhteen voi menetellä miten haluaa –vaikka soittaa– :shock: Ei niistä mitään erityistä viestintäpoliittista päätöstä tarvitse tehdä ainakaan ennen kuin sellaisen tekeminen on oikeasti tarpeen.

Joo, en miekään oikeen ymmärrä, miks pitää olla eri systeemejä missä keskustellaan samasta aiheesta. Pitäs seurata eri sivustoja ym. Eikös se ole sama, se viesti pitää kuitenkin kirjottaa, omin pikku kätösin?
Olen kyllä itsekin sortunut käyttämään facea, osin siks ett houkuttelisin sieltä väkee tänne mutta saattanu lähtee välillä käsistä :? Ulkomaisilla facenojasivuilla huomaa, niitä on monta mutt jutut ja kuvat on samoja, joka sivulla :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nordic Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Facebookin ongelma on se että se on semmoista pikakeskustelua = kukaan ei oikeasti vastaa ja keskustele. Katelkaapa jotain viestiketjua - vaikka viiden vuoden takaa. Kuinka sen löydätte ja mitäpä siinä on juteltu. Siksi tämä foorumi voittaa satanolla facebookin - tässä asiassa.

Avatar
OzQu
Viestit: 186
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 09:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nordic Recumbent Championships 2017 -keskustelua

Viesti Kirjoittaja OzQu »

Foorumi on ja tulee jatkossakin olla paikka johon kaikki tärkeä ja muistiin jäävä pitää viestiä. FB, irc, slack, ovat vain pikaviestintään sopivia. Ehdottaisin itse irciä itse pikaviestintäkanavaksi tälläiseen, mutta kun tiedän sen olevan liian tekninen kapistus useimmille... Siksi slack, jota voisin käyttää irc-sovelluksen kautta ;) FB:ssä en ole itse, eikä suunnitelmissa ole sinne liittyä.

Slack ei itsessään rajaa mitään salaiseksi, sinnehän voisi kukin tehdä tunnuksen samaan tiimiin, joko täysin avoimen liittymisen kautta tai siten että admin hyväksyy liittymisen. Slack sisällä voi tehdä eri keskusteluille kanavia, jos on tarpeen.

Foorumit eivät koskaan ole soveltuneet kovin hyvin pikaviestintään, eikä niitä sellaiseksi tarvitse mielestäni pakottaa.

Summaten: En halua sulkeutuneisuutta, vaan haluan paremman viestintäkeinon tarpeisiin joihin sitä kaivataan. Jos kaivataan.

Lisäys: Slack ehkä paremminkin pystyisi korvaamaan IRC:n jos jotain. Ei foorumia. Tälläkin hetkellä käytän irciä ja foorumia. Irc päivittäiseen paskanjauhantaan tuttujen kanssa, foorumi sitten taas jostain tietystä asiasta kysyttäessä tarkemmin tai ostaessa / myydessä jotain tai vaikkapa pyörän huoltoon liittyvien keskustelujen etsimistä.

OzQu

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Täällä kukkuu moni lähettäen viestejä monena tuntina päivässä. Feisfukkiin en halua liittyä.

Avatar
OzQu
Viestit: 186
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 09:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja OzQu »

Noin yleisestikin vertaisin foorumia enemmän ilmoitustauluun, johon ihmiset kiinnittävät viestinsä lapuilla. Joku toinen tulee paikalle ja lukee lapun ja kirjoittaa oman vastineensa. Laput voivat olla organisoitu ilmoitustaululla järkevästi, siten että toisiinsa liittyvät laput huomaa selkeästi.

Slack, Irc ja muut pikaviestintäkanavat ovat sitten taas enemmänkin sitä että ihmiset keskustelevat kasvotusten, hieman venytettynä. Eli ei ole tarkoituskaan että jokainen viesti tulee luetuksi jokaisen puolesta, vaan ainoastaan keskustelussa juuri mukana olevien puolesta.

Lisäys: Eli molemmat ovat tarpeelliset omassa tilanteessaan.

Viimeksi muokannut OzQu, 10 Elo 2016, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

OzQu

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla olikin toi Slack tutustumislistalla. Aika kätsyn oloinen. Eritoten tää Trello integraatio - se olikin jo käytössä. Ajattelin opiskelijoiden kanssa ottaa sen käyttöön. Jääpi watsuppi yksityiskäyttöön.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Facebook ei sovi oikein hyvin mihinkään (käytän sitä toki itse). Minkään näkymisestä kaikille ei voi olla varma. Mitään edes kuukauden vanhaa ei ole luotettavasti mahdollisuutta löytää.

Slack sopii nopeaan keskusteluun, jossa osapuolet ovat läsnä jokseenkin samaan aikaan. Näkisin, että näiden kisojen järjestämisessä ei tuollaista keskustelua taida olla, eli äänestän foorumin käyttämistä.

Slack sopisi irc-korvikkeeksi / liitännäiseksi, jossa kaverukset keskustelevat monenlaisista asioista, joskus jopa nojapyöristä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja janx »

Foorumihan on ja pysyy(, niin kauan kun joku maksaa kulut). Pikaviestimeksi voisi riittää myös WhatApp-ryhmä (etenkin siis kisojen aikana), jos kaikki järjestystoimikunnassa olevat sellaista suostuvat käyttämään tai käyttävät jo. Tuskin koko foorumia kiinnostaa ja on sulkeutunutta, jos kesken pahimman kisakiireen kysellään lisänäytön tarvitseman adapterin perään.

Jotkut tuntuvat edelleen sotkevan foorumin ja pikaviestimet (IRC, Slack, WhatsApp...). IRC on minulle foorumin jatke, eikä sen korvike. IRC:ssä ei #nojakki-kanavalla keskustella kokoajan nojapyöristä tai foorumin aiheista.

Lisätty: Esim. olen perustanut WhatsApp:iin ryhmän Etelä-Suomen nojapyöräkokoontumisia varten, joka on selvästi minulle vielä niin tuore (asensin WhatsApp:in pari vk sitten), että jäi tänään kokonaan käyttämättä. Se on hyvä, jos sitä ryhmässä käytetään, kun pitää saada porukka kiinni kesken kaiken. Sitä on helppo käyttää puhelimella tien päältä. Foorumia ei ole (TAPATALK!).

Lisätty: Omassa kaveripiirissä WhatsApp-ryhmä on käytännössä lähes korvannut aiemmin käytetyn erään IRC-kanavan, koska puhelimella sen käyttö ei ole niin vaivatonta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja janx »

Nämä kehitystarpeet varmaan riippuvat tavoitteista. Oleellista on minusta yhdistyksen ja tm:n taakan jakaminen.

Jäävätkö SM-kisat kokonaan pois? Kiertävätkö PM-kisat koskaan Suomen ulkopuolelle, ja kuinka kauan PM-kisat jatkuvat etenkin, jos paikalla on vain suomalaisia? Tarjotaanko meille MM-kisoja ja olemmeko valmiita ottamaan haasteen vastaan? MM-kisojen organisointiin ei foorumi ja sähköposti ehkä riitä ellei tasoa pidetä samanlaisena kuin nyt. En tiedä, mutta näin arvioin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja tavasti »

janx kirjoitti:

Pikaviestimeksi voisi riittää myös WhatApp-ryhmä (etenkin siis kisojen aikana), jos kaikki järjestystoimikunnassa olevat sellaista suostuvat käyttämään tai käyttävät jo.

Whatsapp toimii johonkin lyhyeen pakolliseen, mutta koska se on sidottu pelkkään puhelimeen, niin eipä sinne viitsi mitään suuria pohdiskeluja kirjoitella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Viestintämetodit ja niiden käyttö

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:
janx kirjoitti:

Pikaviestimeksi voisi riittää myös WhatApp-ryhmä (etenkin siis kisojen aikana), jos kaikki järjestystoimikunnassa olevat sellaista suostuvat käyttämään tai käyttävät jo.

Whatsapp toimii johonkin lyhyeen pakolliseen, mutta koska se on sidottu pelkkään puhelimeen, niin eipä sinne viitsi mitään suuria pohdiskeluja kirjoitella.

Kyä mää käytän watsuppii tietokoneella. Ei ole puhelimeen sidottu. En mä jaksa näpytellä mitään tekstejä luurilla.

Vastaa Viestiin