Noin se sumu nousee. Ilman lämpötila (kuivalämpötila) ja kastepiste (märkälämpötila) kohtaavat, ilman suhteellinen kosteusprosentti nousee sataan ja lmaan kerääntynyt kosteus tiivistyy sumuksi. Tavallaan pilven olosuhteet tulevat maan pinnalle ilman jäähtyessä. Pilvessä jäähtyminen johtuu nousevan ilmavirtauksen korkeuden mukana laskevasta paineesta, maassa kostean ilman jäähtymisestä maan pinnalla.
Liitteet
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Väittää keksineensä pyörän uudelleen. Insinöörit tyrmäämään tämä uusi pyörä - väittää olevan nopein ja muutenkin paras. Onko pinnoja turhaan kiristetty? Katsoin vain muutaman minuutin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Noin se sumu nousee. Ilman lämpötila (kuivalämpötila) ja kastepiste (märkälämpötila) kohtaavat, ilman suhteellinen kosteusprosentti nousee sataan ja lmaan kerääntynyt kosteus tiivistyy sumuksi...
Juu. Olihan mahtava keli. Sumu jähmettyi ilmasta suoraan silmälaseihin. Vastaantulevien autojen valot poistavat senkin vähän mitä pisaroiden välistä tyhjällä tiellä näkyi. Kahdeksan kilometrin työmatkalla piti kolmesti pysähtyä siivoamaan näköala, että uskalsi edetä.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Väittää keksineensä pyörän uudelleen. Insinöörit tyrmäämään tämä uusi pyörä - väittää olevan nopein ja muutenkin paras. Onko pinnoja turhaan kiristetty? Katsoin vain muutaman minuutin.
Katsoin läpi, mutten ymmärtänyt miksi tuosta joku kuvittelee tulevan bisnestä. No, onhan tietysti mahdollista, että nuo menevät kaupaksi vain siksi, että näyttävät hassuilta, vaikka toimivat kuten suoratkin pyörät. Kyllä tuossa voisi olla hieman ideaakin siinä mielessä, että tuolla muodolla on mahdollista saada kiekko joustamaan hieman enemmän kuin materiaali suoraan joustaisi. Tämä jousto on kuitenkin erilainen kiekon eri kohdissa, joten kovin suuriin nopeuksiin se ei täristämättä sovellu.
Saattaisi tuossa olla jujua myös vierintävastuksen kannalta. Vierintävastushan muodostuu valtaosaltaan mikroliukumasta, joka johtuu pyöreän renkaan muuttumisesta maata vasten suoraksi. TUollainen vinossa maata vasten puristuva rengas puristuu pidemmältä matkalta kosketuskulmaansa verrattuna, jolloin mikroliukmaa aiheuttava painumakulma on ainakin teoriassa ajoittain kierroksen matkalla pienempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eikö tuo iso juju ole nimenomaan tuossa suuressa kontaktipinta-alassa maahan? Ja ilmaan tulee sitten turpaan sitä kautta. Mutta dirtillä on turvallisempi, kun ei uppoa niin helposti ja nakkaa kuskin renkaan jumitettua. Läskipyörän ideaa pintapaineen vähentämisellä. Tiedä sitten läskiä ajamatta, missä vaiheessa läski vetelee ohjausta ja olisiko kärmes yhtä isolla pinta-alalla paremmin ohjaava?
En usko että noissa on mitään muuta etua läskeihin nähden kuin mahdollisesti vähemmän painoa. Ilmanvastus on varmaan samaa luokkaa ja pitoa luultavasti vähemmän samoin pintala jää melkein varmasti pienemmäksi. Valmistus on takuulla hankampaa -> kalliimpia valmistaa.
Mitenkähän tuo venkurapyörä vaikuttaa tasapainoon kaksipyöräisellä? Tukipiste siirtyilee sivuittain, ainakin kovalla pinnalla ja kovilla renkailla. Vaatisiko suurilla kiekoilla ja pienillä nopeuksilla korjaavia ohjausliikkeitä? Kovemmassa vauhdissa ei varmaan ehdi huomata, jos ei tule jotain resonanssia korjausliikkeen (tai rungon jouston) ja tuen siirtyilyn kesken.
Mitenkähän tuo venkurapyörä vaikuttaa tasapainoon kaksipyöräisellä? Tukipiste siirtyilee sivuittain, ainakin kovalla pinnalla ja kovilla renkailla. Vaatisiko suurilla kiekoilla ja pienillä nopeuksilla korjaavia ohjausliikkeitä? Kovemmassa vauhdissa ei varmaan ehdi huomata, jos ei tule jotain resonanssia korjausliikkeen (tai rungon jouston) ja tuen siirtyilyn kesken.
Aivan varmasti vatkaa melkoisesti. Ties minkä woblingin herättää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma