Lipputangon kuljetus

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lipputangon kuljetus on sitten kiellettyä polkupyörällä :D
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Polk ... 5257643704

Vaan mites jos lipputangon sitoo pyörään kiinni ja sitten taluttaa pyörää niin onkohan se sallittua?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

elias
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Loka 2009, 23:29

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja elias »

terppa kirjoitti:

Lipputangon kuljetus on sitten kiellettyä polkupyörällä :D

Ettei kukaan vaa vahingossa erehdy moisee pahuuteen ryhtymään :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Liian lyhyt pyörä. Jos lipputanko on 8m pitkä ja polkupyörälle sallitaan etuylitystä 1m ja takaylitystä 2m niin lipputankoa saa kuljettaa 5m pitkällä pyörällä. Onko maksimi korkeutta määrätty, eli jos pystyssä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos tangon päähän ruuvaisi esim. apupyörät tms. ja laittaa tangon tarakkaan kiinni. Tällaiseen peräkärryynhän vois sitten lastata jotain kuormaa? Vai onko polkupyörän peräkärrylle maksimimittoja olemassa.

Ko. jutusta paljastui että olen pahanlaatuinen rikollinen.

"Sadan kilon raja koskee esimerkiksi tavarankuljetuspyörää. Lisäksi pelkällä etulavalla ei saa kuljettaa lapsia."

Tämähän tarkoittaa että tällä pyörällä lasten kuskaaminen on laitonta? (Huom. tässä ei ole lapsia kyydissä, edes tavaroiden alla tai laatikossa - pelkkiä työvälineitä. Heh.)

Liitteet
kuorma.jpg
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja irakas »

Juttua seuranneessa keskustelussa oli myös tällainen kommentti:

"Onpas hyvä tietää tämä niin en turhaan naapurin tankoa lähde viemään kaniin ennen kuin saan kuorma-auton lainaksi."

Itse olen kuljetellut 90-luvun alussa n. 6 m kajakkiani tekemässäni pyörän peräkärryssä tietämättä rajoituksista mitään. Onneksi eivät kiiltävänappiset sattuneet paikalle. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja terppa »

"peräkärrynä" lipputankoa varmaan voisi kuljettaa. Puoliperävaunun maksimimitta tais olla 13.6 metriä. Otetaan 13.6 metriä pitkä putki ja laitetaan pyörät alle, heijastimet kiinni yms. ja siihen kuormataan lipputanko ja kun peräylitystä saa olla 2 metriä niin 15.6 pitkää yhtenäistä kappaletta saisi kuljettaa? Oisko hyvä keino saada näkyvyyttä nojapyöräilylle :D siitä vaan jonkun isohkon kaupungin keskustaan kruisailemaan :D

Jos laittaisi tangon pystyyn niin kissalanpojat vetoaa ajoneuvon maksimikorkeuteen joka saa olla 4.2 metriä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja jori »

Poliisi ja Liikenneturvan tyyppi jutteli omiaan. Ei ollut olemassa lakia, joka tämän olisi kieltänyt. Henkilöauton määräysten soveltaminen polkupyörään on aivan älytön ajatus. Pelkkää mielivaltaa.
Oletteko huomanneet, että meneillään on varsinainen rynnäkkö polkupyöräilyä vastaan. Ainakin Hesarissa, Aamulehdessä ja Iltalehdessä on kaikissa tällä viikolla polkupyöräilyyn kriittisesti suhtautuvia juttuja. Tampereella poliisi järjestää erityissakotusta pyöräilijöille jo toista kertaa tänä keväänä. Mistähän tässä on kyse. Onko sattunut onnettomuuksia, joihin tämä on reaktio, vai onko kyseessä autoalan lobbausoperaatio.

Olen yhä sitä mieltä, että jalkakäytävällä pyöräily pitäisi sallia yleisesti, vain nopeus pitäisi rajoittaa kävelytiellä kävelynopeuteen. Siitä jalkakäytävällä pyöräilyn vaarallisuudesta on aika vähän todisteita. Paljon vaarallisempaa on ylläpitää vihaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välillä vahtimalla lakia, jota ei järkevästi voi noudattaa missään.

Kuulin juuri työpaikan kahvipöydässä, että tämä paikallisen omatoimisheriffin pyörätieltä bussin alle tuuppaama tyttö sittenkin selvisi törmäyksestä vain muutaman vuoden sairaslomalla ja kohtalaisen vähäisillä pysyvillä vammoilla. Kyseessähän oli sittenkin kevyen liikenteen väylä eikä jalkakäytävä, jota tämä yksityissheriffi ei tiennyt. Eikä mikään ihme, niin sekava on tampereen pyöräilyverkko.

Laki pitää tehdä niin, kuten suurin osa ihmisistä tekee, eikä pakottaa ihmisiä käyttäytymään "keksityn" lain mukaan. Valtaosa ihmisistä pyöräilee jalkakäytävällä, jos vaihtoehto on mahdoton. Tuossa vielä linkki tuonne manifestiosastoon.http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... tie#p13030

Jori

Viimeksi muokannut jori, 18 Kesä 2010, 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Poliisi ja Liikenneturvan tyyppi jutteli omiaan. Ei ollut olemassa lakia, joka tämän olisi kieltänyt. Henkilöauton määräysten soveltaminen polkupyörään on aivan älytön ajatus. Pelkkää mielivaltaa.
Jori

Minulla on semmoinen muistikuva, että lakitekstissä puhutaan ajoneuvosta kun määritellään kuinka paljon kuorma saa ylittää ajoneuvon mitat eli sen perusteella kuorma-auto ja fillari on samalla viivalla. Arvoisa komisarius puhui kuorma-autosta jossa peräylitystä saa olla neljä metriä, minä taas uskaltaisin lyödä vetoa, että maksimiylitys on kaksi metriä ja jos mennään yli niin hypätään sääntöviidakossa erikoiskuljetuksen puolelle.

Sinänsä innovatiivinen ja kustannustehokas kuljetustapa ja sai mut repeämään :D tosin kun olen turvallisuusvinksahtanut niin kuljettaisin tuon taluttamalla tai "peräkärrynä".

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ei kai tuossa olisi ollut ongelmaa jos olisivat taluttaneet pyöriä?

minustakin tuo poliisin selitykset oli vähän kummallisia...

Teoriassa kai tuolla pastorin pyörälläkin voisi kuskata lapsia kun pulttaisi lasten istuimen tuonne koriin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Teoriassa kai tuolla pastorin pyörälläkin voisi kuskata lapsia kun pulttaisi lasten istuimen tuonne koriin...

Tottakai sillä saa lapsia kuljettaa. Ei siinä ole "pelkkä lava". Siinä on laatikko. Jos tuo olisi laitonta, Hollannissa niitä rikollisia sitten todella piisaisi.

Oletko Pastori ollut tyytyväinen ajopeliisi. Naapuri osti sellaisen tanskalaisen kolmipyöräisen lasten kuljettamiseen. Hyvin näyttää sekin toimivan. Vanerilaatikko siinäkin. Hollantilainen pyöräilydynamiikkaan erikoistunut proffa kävi kylässä. Oli tehnyt stabiilisuustestejä erilaisille tavarapyörille. Ylivoimainen voittaja oli ollut tuo sinun mallisi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Oletko Pastori ollut tyytyväinen ajopeliisi. Naapuri osti sellaisen tanskalaisen kolmipyöräisen lasten kuljettamiseen. Hyvin näyttää sekin toimivan. Vanerilaatikko siinäkin. Hollantilainen pyöräilydynamiikkaan erikoistunut proffa kävi kylässä. Oli tehnyt stabiilisuustestejä erilaisille tavarapyörille. Ylivoimainen voittaja oli ollut tuo sinun mallisi.

Jori

Mä tutkin asiaa aika tiiviisti silloin kun olin vuosia sitten tuota hankkimassa. Luin kaikenlaiset jutut niinkuin kunnon friikki konsanaan. Valitsin tuon Bakfietsin noiden lukuisten joukosta. Pyörään ollaan oltu tyytyväisiä, muutamaa pikkujuttua lukuunottamatta (esim. miksi ihmeessä takakiekon piti olla kokoa 590 - sepeliä sietävämpiä renkaita tuohon ei esim. saa). Lapset ovat erityisen tyytyväisiä ja istuisivat tuntitolkulla kyydissä, kauppakassit kulkee hienosti. Siinähän on siis istuimet turvavöineen tuolla boksissa. Päätarkoitus, eli autoilun vähentäminen on onnistunut, Jos nyt jotain haluaisin toisin, niin ehkä hankintaprosessin voisin tehdä toisella viisiin. Hankkisin varmaan laitteen suoraan esim. tuolta Henryltä http://www.workcycles.com

Toinen vastaavanhenkinenhän oli männäviikolla konkkaan menneen Fietsfabriekin pyörä - mitenkähän niitä vielä saa? http://www.fietsfabriek.nl/index_eng.htm
Silloin kun meidän pyörään hankittiin ei tästä Bullit merkistä tiedetty vielä mitään: http://www.larryvsharry.com/english/
Tuota vanhempaa lähinnä meikäläistä kuormakonstruktiota Longjohnia en kyllä harkinnut, jotenkin olin jo tuo van Andelin koukussa http://www.esimex.dk/

Btw. siellä Tampereen velonäyttelyssä ihan vähän ihmettelin miten kuormapyöriä ei ollut sattunut haaviin ja joutunut olleskaan esille. Näyttelyhän oli muuten mainio :)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Siis jos eteenpäin saa ylitystä olla eturattaasta mitattuna metri, niin tarkoittaa se taaksepäin ylitystä sitten myös eturattaasta laskettuna? Eli taaksepäin saa mennä eturattaasta laskettuna 2m, jolloin oma scorpion+ peräkärry -yhdistelmä olisi laiton vai? Vai tarkoittaako se taaksepäin menevä ylitys siis takarenkaasta laskettavaa ylitystä 2m?

Onko oikeasti niin, että kolmipyöräisellä saa kuljettaa 100kg tavaraa? Itse kun kuvittelin/muistin/luulin että koko yhdistelmän paino on joku x-kg, josta vähennetään ajajan, pyörän ja esim. peräkärryn paino, ja sen verran saa ottaa tavaroita kyytiin?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Siis jos eteenpäin saa ylitystä olla eturattaasta mitattuna metri, niin tarkoittaa se taaksepäin ylitystä sitten myös eturattaasta laskettuna? Eli taaksepäin saa mennä eturattaasta laskettuna 2m, jolloin oma scorpion+ peräkärry -yhdistelmä olisi laiton vai? Vai tarkoittaako se taaksepäin menevä ylitys siis takarenkaasta laskettavaa ylitystä 2m?

Joo siis takaylitystä saa olla 2 m ja se mitataan siitä alkaen mihin pyörä loppuu, eli jos on vaikka 1.9m pitkä pyörä ja etuylitystä saa olla metri ja takaylitystä 2 metriä niin sillä voi laillisesti kuljettaa 4.9 metriä pitkää kappaletta. Peräkärryyn nämä ei päde kun se on tavallaan hinattava ajoneuvo eli sulla on kyllä ihan laillinen yhdistelmä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja terppa »

Rupesin huvittamaan itseän lukemalla lakitekstiä (voiko poikamiehellä lauantai-iltana olla parempaa tekemistä?) :D ja tommosta löyty:

"Polkupyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka leveys on enintään 1,25 metriä ja kytkentämassa enintään 50 kg."

Eli siis kärry tavaroineen max 50 kg?

"Kaksipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 50 kg tavaraa. Vähintään kolmipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 100 kg tavaraa"

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lipputangon kuljetus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:

"Kaksipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 50 kg tavaraa. Vähintään kolmipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 100 kg tavaraa"

Erittäin rasittavaa. Bakfiets on esim. suunniteltu aika isolle kuormalle. Kysyin asiaa huvikseni polliisilta aikanaan ja vastaus tässä:

"Asetukseen ajoneuvojen käytöstä tiellä on kirjattu nimenomaan kysymääsi
painorajoituksia ja tavaran kuormausta koskeva osuus. Lainsäätäjä on säätänyt
maassamme voimassa olevat lait monet eri näkökulmat huomioon ottaen. Tällaisia
näkökulmia ovat mm. liikenneturvallisuus, soveltuvuus maamme olosuhteisiin,
EU:n säädökset, direktiivit ja asetukset sekä erilaiset standardit.

On totta, että polkupyöräsi saattaa kestää huomattavasti suuremmankin
tavaramäärän kuin säädetyn 50 kg, mutta laki yksiselitteisesti määrää sen
ylimmäksi sallituksi painoksi, aivan kuten laissa määritellään ajoneuvojen
suurimmat sallitut painot akselilukumäärä huomioon ottaen.

Toimivien ja lainvalvonnan kannalta selvien liikenneolosuhteiden luomiseksi
meillä on oltava yksiselitteinen lainsäädäntö jota noudatetaan ja valvotaan."

Suomennos: lainsäätäjä säätää monia asioita ilman parempaa tietoa mutu arvion ja keskimääräisyyden perusteella.

Vastaa Viestiin