http://www.soininvaara.fi/2010/08/05/ot ... steykseen/
Joskus vuosia sitten pyörän ja auton välinen väistämisvelvollisuus oli kovin yksinkertainen asia. Polkupyörä oli ajoneuvo, jolla oli tasa-arvoisessa risteyksessä väistämisvelvollisuus, jos auto tuli oikealta ja päin vastoin. Paljon syntyi onnettomuuksia ja eduskunta päätti muuttaa lakia niin, että pyörä on väistämisvelvollinen silloin tällöin ja joskus taas ei. Sen jälkeen risteysajo on mennyt hankalaksi.
1) Fillari on väistämisvelvollinen, jos se pyörätietä ajaen tasa-arvoisessa risteyksessä risteää keskellä korttelia autotien kanssa, tuli auto mistä tahansa. Jos pyörätie näyttää pyörätieltä, mutta siinä ei ole liikennemerkkinä pyörätie vaan moottoriajoneuvolla-ajo kielletty, ajetaan kuten tasa-arvoisessa risteyksessä ajetaan. Näitä on paljon. Usein niissä on lisäkilpenä joko tontille ajo sallittu tai huoltoajo sallittu. Pyöräilijä tietää, että hänellä on täydet oikeudet, mutta auto ei voi tietää sitä mitenkään.
2) Jos pyörätien ja ajoradan välissä on viisi senttimetriä leveä väli ja auto kääntyy oikealle pyörän eteen, auto väistää. Jos pyörätie kulkee 20 metriä ajoradasta ja auto on jo kääntynyt oikealle, pyörä väistää. Jossain tässä viiden sentin ja 20 metrin välissä on raja, jossa väistämisvelvollisuus muuttuu. Missä se on, on ratkaisematta. Jonkun pyöräilijän pitäisi uhrautua ajamaan kolari tällaisessa epäselvässä paikassa, jotta korkein oikeus pääsisi määrittelemään rajan.
3) Kiertoliittymässä fillari menee aina ensin, jos kulkee pyörätietä pitkin. Jos auto on tulossa kiertoliittymään, kiertoliittymässä olevaa pitää väistää. Jos auto on poistumassa kiertoliittymässä, se on kääntymässä risteyksessä oikealle, ja kääntyvän auton on väistettävä suoraan menevää fillaria. Kerrankin selkeä sääntö. Harmi vain, ettei kukaan ole kertonut sitä autoilijoille.
4) Jos pyöräilijä ylittää tien suojatietä pitkin, hänen on talutettava fillariaan. (Silloin taas ei tarvitse väistää autoja koskaan!) Näin ei tarvitse tehdä, jos suojatien viereen on katkoviivoilla merkitty pyörätie. Ei myöskään, jos katkoviivoja ei ole käytetty, mutta pyörätie jatkuu heti risteyksen toisella puolella. Mitä on heti? Joskus merkki on vasta kymmenen metrin päässä. Ei kuitenkaan ole tarkoitus, että pyörä menee ensin ajoradalle, ehkä toiselle puolelle tietä ja sen kymmenen metrin jälkeen ylittää tien ja palaa pyörätietä. Taas pitäisi jonkun ajaa kolari ja viedä tämä korkeimpaan oikeuteen.
5) Helppoja tapauksia ovat ne, joissa auto tulee kolmioin takaa. Auto väistää, vaikka pyörä kulkisi tien vasemmalla puolella olevaa pyörätietä. Autoilijoiden älykkyyden tällainenkin tilanne usein ylittää.
6) Jos sinusta tuntuu, että pyöräilijänä on vaikea väistämisvelvollisuuden vuoksi päästä risteyksen yli, älä käytä pyörätietä vaan ajoradan reunaa. Se on kiellettyä, mutta väistämissääntö muuttuu taas.
Siis jos aiot lähestyä risteystä, ota juristi mukaan.
Ainoa asia, jota minusta olisi pitänyt muuttaa, oli tilanne, jossa pyörätie on tien vasemmalla puolella. Silloin pyörän pitäisi minusta väistää, koska autoilija katsoo väärään suuntaan. Sitä taas ei muutettu. Nyt vasemmalla puolella ajava fillari menee ensin, koska lähes aina tällaisessa tapauksessa autolla on kolmio