Ukrainan velofestarit 2010

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sm kisa tai ei, niin onhan se lauantai on ollut hengailuhenkinen silti.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja terppa »

Wacky kirjoitti:

Nokian tapahtuma on nykyisin SM-kilpailut eli se keskittyy kilpa-ajoon. LowRide tapahtuma on taas enemmän sitä varten että voidaan ihmetellä toisten nojakkeja ja värvätä uusia kuskeja mukaan. Ennen Nokian tapahtuma kulki nimellä LowRide, mutta ei enää.

irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Nykyiset kokoontumisajot ovat niin kovavauhtisia, ettei monetkaan itserakentajat lähde niille mukaan.

Toiset ovat hyväkuntoisia ja toiset huonokuntoisia ajamaan ja toiset itetehyt nojakit ovat nopeita ja toiset hitaita. Siksi tuollainen Nokia-tapahtuma on hyvä, kun siellä voi ajaa tai olla ajamatta, sinne voi tuoda itetehdyn nojakin olkoon se sitten kuinka hyvä tai huonokulkuinen. Tapahtumaa voisi laajentaa kilpailun ohella erilaisten nojapyörien esittelyksi, jolla saataisiin lisää yleisöä ja huomiota ja ennen kaikkea lisää nojailijoita. :mrgreen:

Mun mielestä SM-kisan lauantai on just sellainen päivä milloin on runsaasti aikaa pyörien esittelyyn ja koeajoon, eikä kisassakaan kaikki aja verenmaku suussa :)

Pyörätyyppejä (mun mielestä sillä ei paljoa ole merkitystä onko kulkine kotipajasta vai tehtaasta, kotipajojen taso Suomessa on aika kova :wink: ) ja kuskien kuntoja on niin monen tasoisia, että oli reissu/matka/kokoontuminen millainen hyvänsä niin se ei täydellisesti istu kaikille mutta esim. viimekesänä Hämeenlinnassa taisi lauantaina olla kolme eri pituista matkaa ja silti esim. taukopaikat oli niin, että niissä oltiin porukalla. myös nopeusryhmiä oli erilaisia eli kun on paljon väkeä niin erilaisia nopeusryhmiä syntyy luonnostaan. Käsittääkseni myös aika hyvin porukka huolehti, että seuraava perässä tuleva osaa kääntyä risteyksissä oikein tai sitten jälkiporukalla oli gps/oma kartturi, eli rohkeesti vaan Sakari Vaasaan mukaan :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos mie sen suorahan sanon, syy siihen, miksi olen jäänyt pois viime vuosien yhteisajoista on nivelrikko oikeassa polvessa. Ei juuri uskalla lähteä pitempään ajoon, kun se jo muutaman kilometrin jälkeen alkaa vaivata. Olen saanut pysymään sen osittain kurissa Nivelteho- ja Comfora-nimisillä tableteilla.

Vuosia sitten loukkasin vasemman olkapään, joka ei vieläkään ole kunnolla parantunut. Pari viikkoa sitten viimeisillä liukkailla kaaduin ja loukkasin oikean olkapään. Röngenkuvassa ei ilmennyt murtumaa, mutta ultraäänikuvauksessa ilmeni selvä kiertäjäkalvosimen repeämä. Odotan tällä hetkellä sovittua puhelinsoittoa terveyskeskuksen omalta lääkäriltä ja pähkäilen pitäisikö lähteä yksityiselle. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Kyllä tulee tuota videota katsellessa ikävä meidän vanhoja Eco-trippejä, joissa oli mukana erilaisia omatekoisia laitoksia. Nykyiset kokoontumisajot ovat niin kovavauhtisia, ettei monetkaan itserakentajat lähde niille mukaan.

Näin on! Eco-Tripeillä oli tunnelmaa, varsinkin Olli Kuusiston järjestämillä Saaristokierroksilla. Mukana oli (onneksi) viritelmiä, jotka rajoittaivat ajonopeutta. 60 km päivämatkat olivat juuri sopivia, jäi aikaa kahvitteluun ja seurusteluun.

En ole enää pahemmin osallistunut edes HePon pyöräilykauden alkulenkeille, joiden pituus on vain 30 km. Viimeksi vuosi pari sitten jäin ensimmäisessä pitkässä mäessä niin paljon joukon jälkeen, että en enää nähnyt joukkoa. Jatkoin ilmoitettua reittiä Kehä I:n tuntumassa Bembölen kahvituvalle, jonne pääsin ennen kuin muu pystypyöräjoukko tuli. Olivat muuttaneet reitin kesken kaiken Kehä III:lle.

Keskiviikkona Helsingin Musiikkitalon nojapyörätapaamisen lopussa lähdin pohjoiseen suuntaavan joukon perässä Töölönlahden rantaa. Kundit ajoivat kohtalaisessa sivutuulessa Musiikkitalolta Töölönlahden pohjoispäähän ehkä n. 20 km/h nopeudella, mutta minä hengästyin niin perusteellisesti, että erosin joukosta omille rauhallisemmille reiteilleni.

Ikä tekee tehtävänsä hitaasti, mutta varmasti. Sähköapumoottorit alkavat kiinnostaa yhä enemmän. Vika ei ole Hipparionissa vaan ajajassa. Olen juuri vaihtanut uuden ketjun, takarattaan, rullajarrun ja rasvannut takalaakerit, joten Hipsu on matkakunnossa (lähtö huomenna laivalla Travemündeen). Tietysti kolme pyörää, ei-niin-kovat rengaspaineet, Nexus-rumpuvaihde, rullajarru ja viiri aiheuttavat ylimääräistä vastusta ratasvaihteiseen kaksipyöränojakkiin verrattuna. Kolmipyörän mukavuus korvaa vaivat ja helpointa on liikkua omalla rytmillä ja vauhdilla. Vanhan Eco-Tripin kaltaiselle retkelle kyllä lähtisin mielelläni.

Esko

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Esko M kirjoitti:

Kyllä tulee tuota videota katsellessa ikävä meidän vanhoja Eco-trippejä, joissa oli mukana erilaisia omatekoisia laitoksia. Nykyiset kokoontumisajot ovat niin kovavauhtisia, ettei monetkaan itserakentajat lähde niille mukaan.

Näin on! Eco-Tripeillä oli tunnelmaa, varsinkin Olli Kuusiston järjestämillä Saaristokierroksilla. Mukana oli (onneksi) viritelmiä, jotka rajoittaivat ajonopeutta. 60 km päivämatkat olivat juuri sopivia, jäi aikaa kahvitteluun ja seurusteluun.

Onko näkemystä miksei näitä enään järjestetä tai miksi nykyisille retkille osallistuu vain vääränlaisilla pyörillä ja väärin ajavia pyöräilijöitä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
Esko M kirjoitti:

Kyllä tulee tuota videota katsellessa ikävä meidän vanhoja Eco-trippejä, joissa oli mukana erilaisia omatekoisia laitoksia. Nykyiset kokoontumisajot ovat niin kovavauhtisia, ettei monetkaan itserakentajat lähde niille mukaan.

Näin on! Eco-Tripeillä oli tunnelmaa, varsinkin Olli Kuusiston järjestämillä Saaristokierroksilla. Mukana oli (onneksi) viritelmiä, jotka rajoittaivat ajonopeutta. 60 km päivämatkat olivat juuri sopivia, jäi aikaa kahvitteluun ja seurusteluun.

Onko näkemystä miksei näitä enään järjestetä tai miksi nykyisille retkille osallistuu vain vääränlaisilla pyörillä ja väärin ajavia pyöräilijöitä?

Jukka

Ei ole vääränlaisia pyöriä eikä väärinajavia pyöräilijöitä. On vain nopemmin ja hitaammin ajavia ajaja-nojakki yhdistelmiä, joiden nopeuserot ovat vuosien mittaan monestakin syystä kasvaneet. Sen vuoksi yksi utopia voisi olla erikseen omat Eco-trippinsä esim. yli 20 km/h keskinopeudella-ajaville ja omat sen alle ajaville.

Toinen mahdollisuus olisi jakaa porukka joukossa ajaviin ja yksin ajaviin. Itse olen viimeisillä tripeillä ajanut pääosin yksin omia reittejä suunnistaen oman kartan avulla. Yhdessä ajamisessa, niin kuin Esko kertoi, saattaa ajaa itsensä piippuun, ja sehän ei ole yhtään mukavaa.

Olen noilla Eco-tripeillä ihmetellyt, miksi reitti pitää olla merkitty tai joku vetää edessä tietäen minne mennään. Olisi hyvä, jos jokaisella olisi oma kartta ja kompassi, ja tietenkin nykyään vaikka navigaattori. Onhan se matkanteko silloin paljon itsellisempää ja mielekkäämpää.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja jori »

Näillä nomadityyppisillä retkillä 60 km päivämatkat riittävät hienosti tiheästi asutulla seudulla. Niitä ei vain suomessa ole kovin paljon. Kiinnostavien paikkojen välimatka toisistaan tahtoo olla suurempi. Osittain siitä syystä siirryttiin näihin Lowride-tapahtumiin, joissa asutaan samassa paikassa ja pyöräillään eri mittaisia reissuja päivän aikana palaten aina leirinuotiolle samaan paikkaan. Tuollainen nomadireissu onnistuu kyllä myös ruuhkasuomessa, vakkasuomessa, eteläpohjanmaalla tai ahvenanmaalla, mutta muualla suomessa sopivia yöpymispaikkoja on liian harvassa ja välillä pelkkää metsää.

Keskieuroopassa tekevät vuoristopyöräilyretkiä pikkubussilla, jossa on pyöräperäkärry perässä. Hitaampi pyöräilyväki ajetaan näillä busseilla ylämäen päälle, niin pysyvät kyllä nopeamman väen vauhdissa sitten alamäessä ja tasaisella. Olisiko tällaisessa ideaa. Vaatii tosin sen bussin ja kärryn. Pahus, meillä oli sitikan Jumper bussi, mutta vaimo kolaroi sen lunastukseen. Ehkä tuollaisen voisi vuokratakin. :roll:

Ihan tavallisella henkilöautollakin auttaisi melkoisesti, kun ajaisi jonkun mäen useaan kertaan. Hitaampien pyöräilijöiden matka nopeutuu rajusti, kun ylämäen rasitus ja siinä viivytelty aika katoavat. Tämä voisi olla se keino, jolla vanhat herrat ja rouvat voisivat taas osallistua yhteisajoihin. Huoltoautohan on muutenkin lähes välttämätön.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitää järjestää niin ett kaikki saa polkea ja omaa vauhtiaan. Hiljenee se vauhti ite kullakin, pikku hiljaa ja sitten poletaan "pikku hiljaa" :wink: mutta se ei sais olla este osallistumiselle.
Sähköä kannattaa käyttää apuna se vois olla yks ratkasu, Heikki ajoi viimevuonna Eco-tripin virossa sähköavulla ja kovaa sai polkea ett pääsi ohi :wink: Virtaa riitti käsittääkseni joka päivä loppuun asti.
Pitäskö tää Eco-trip haaveilu siirtää omaksi keskustelukseen vai ollaanko lähdössä "Oi Odessaan" ? Helmi Mustanmeren :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ukrainan velofestarit 2010

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä voisin lisätä vettä myllyyn ja kertoa että Ilpo oli kysynyt hänen käyttämältä virolaiselta matkan järjestäjältä että mihin kannattaisi mennä niin hän oli suositellut just Ukrainaa :mrgreen:

EcoTripillä on jo kaksi nopeusryhmää tarjolla ettei siitä pitäisi olla kiinni. Risto vetää hitaampaa joukkoa n. 16 km/h keskivauhdilla ja mä vedän sitten nopeampaa 20+ km/h keskivauhdilla.

Vastaa Viestiin