Sähköpyöriä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa tuli uusi asia eteen, eli tuo momentin tunnistin kun aikaisemmin on ollut noita liiketunnistimia.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikä ihme näissä sähköpyörissä maksaa? Halvin pyörä tuossakin liikkeessä 1000Euroa, sillä rahalla saa kaksi moposkootteria :shock:
http://glanspower.fi/tuote/884
Itse asiassa ei taida suomesta saada edes pelkkää sähköpyörän tekniikkaa mopon hinnalla, vaikka siinä mopossa on polttomoottorin lisäksi sähkötekniikkaa paljon enenmpi kuin pyörässä(Startti, laturi, akku, kunnon valot, vilkut...)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Se maksaa kun niitä niin moni haluaa ja luulee että se on eko josta kasvaa ego.
Jahka noita oikeesti tehdää runsain määrin ja varhaisen madon nappaajat on ylihintansa maksaneet, niin sitten hinta putoo.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Voisin kuvitella että pyörään kaikkein käyttökelpoisimmat osat ovat kalliimpia kuin mopossa.

Niiden pitää olla keveitä, etenkin tehoonsa nähden. Samoin parhaat akut ovat todella kalliita. SIis sellaiset jotka ovat sekä keveitä että omaavat suuren varauskapasiteetin ja järjellisen latausajan.

Itse en ole isommin innostunut napamoottori tyyppisistä ratkaisuista vaikka ne ensituntumalta vaikuttavat käteviltä. Napa painaa todella paljon, eivät mahdu välttämättä helpolla kaikkiin vannekokoihin ja sitten tulee vielä polkupuolen vaihteiston kanssa kompromissit vastaan.

Tässä yksi aika hyvältä vaikuttava hanke: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=3552 eli Warrenin #2 sähköpyörä. Tähän on evoluution kautta moottoriksi valikoitunut muistaakseni RC-vekottimesta ja akkupuolta kuten power-kontrolleria on tullut kokeiltua moneen otteeseen.

Tämäkään ei ole paha: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=2510. Minua kiinnosti tässä lähinnä se että miten saisi tehtyä triken joka kelpaisi vaimolle ja tyttärelle, edelliselle vielä jopa auton korvikkeeksi.
Tarve on silloin e-assist että jaksaa talvisinkin kulkea, pitää latautua näppärästi ja pystyä kuljettamaan myös pari kauppakassia. Tuon triken runko on tosi kätevä ja jousitettu joka tulee myös tarpeeseen.

Molemmissa on vakio-osaa rattaat, vaihteistot jne. Apumoottori on joko omalla vedolla tai sitten samassa ketjulinjassa vapaarattaan kanssa. Näillä lääkkeillä pitäisi pystyä rakentamaan sellanen sähköapu ratkaisu jonka käyttöarvo on kohdallaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Voisin kuvitella että pyörään kaikkein käyttökelpoisimmat osat ovat kalliimpia kuin mopossa.

Tuon tasoiset pyörän osat ei kyllä käytännössä maksa "mitään". Ainakin mitä minä olen luonnossa noita tehdastekoisia 1000euron sähköpyöriä nähnyt niin samat komponentit löytyy näistä 200euron biltema/marketti pyöristä.

mhelander kirjoitti:

Samoin parhaat akut ovat todella kalliita. SIis sellaiset jotka ovat sekä keveitä että omaavat suuren varauskapasiteetin ja järjellisen latausajan.

Kai se on sitten tuo akku mikä maksaa :roll: Mopon moottori sähköosineen erikseen ostettuna maksaa n.200e: http://glanspower.fi/tuote/805 ja pyörän shkömoottorit alkaen 180e: http://www.kuetron.fi/hinnasto.htm

Paljokohan kiveä pitää louhia, murskata, kuljettaa, jalostaa jotta saadaan yhteen pyörän akkuun riittäävä määrä Lithiumia? Onko nämä niin ympäristöystävällisiä vehkeitä kuin mainostetaan?

mhelander kirjoitti:

Tämäkään ei ole paha: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=2510. Minua kiinnosti tässä lähinnä se että miten saisi tehtyä triken joka kelpaisi vaimolle ja tyttärelle, edelliselle vielä jopa auton korvikkeeksi.
Tarve on silloin e-assist että jaksaa talvisinkin kulkea, pitää latautua näppärästi ja pystyä kuljettamaan myös pari kauppakassia. Tuon triken runko on tosi kätevä ja jousitettu joka tulee myös tarpeeseen.

Ongelmaksi talvikelissä muodostuu riittävän pidon saaminen takapyörälle :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Paljokohan kiveä pitää louhia, murskata, kuljettaa, jalostaa jotta saadaan yhteen pyörän akkuun riittäävä määrä Lithiumia? Onko nämä niin ympäristöystävällisiä vehkeitä kuin mainostetaan?
Jukka

Kemistiniä minua ihmetytttää kovasti se, miksi pitää käyttää kallista litiumia, kun halpaa natriumiakin olisi saatavilla. Maailma kaipaa natriumioniakkuja kalliiden litiumioniakkujen sijaan. Eikö?

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Kemistiniä minua ihmetytttää kovasti se, miksi pitää käyttää kallista litiumia, kun halpaa natriumiakin olisi saatavilla. Maailma kaipaa natriumioniakkuja kalliiden litiumioniakkujen sijaan. Eikö?

Oisko syynä niiden korkea toimintalämpötila (satoja asteita) ja jatkuva latauksen tarve? Näin ainakin päättelin tästä sähköautojutusta: http://www.iltalehti.fi/autot/2009090610155508_at.shtml

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tossa yksi päivä tuli uutispätkä Kiinasta ja heidän sähköautoista. Siinä mainittiin jokin rautasulfidiakut , aivan tuntematon minulle. Onko tietoo? Antoivat hurjasti pitemmän ajomatkan kun nykyiset akut . Lupasivat kaksinkertaisia ajomatkoja. :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tossa yksi päivä tuli uutispätkä Kiinasta ja heidän sähköautoista. Siinä mainittiin jokin rautasulfidiakut , aivan tuntematon minulle. Onko tietoo? Antoivat hurjasti pitemmän ajomatkan kun nykyiset akut . Lupasivat kaksinkertaisia ajomatkoja. :oops:

Oisko kuitenkin ollut Lithium rautafosfaatti akku: http://fi.wikipedia.org/wiki/Litium-rautafosfaattiakku Vielä kalliimpi kuin lithium ioni akut :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Voinee olla. Kehuivat sitä kuitenkin uuden akkutekniikan tulevaisuureksi. Halvaksi valmistaa ja tällähetkellä tehokkaimaksi akuksi. Siittä en tierä. Puhuvatko enemmän ylistys sanoja , vai pelkää peetä. :roll:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä lisää e-assist hapatusta: http://www.recumbents.com/wisil/tetz/e-assistmetric/.

Tuossa korostetaan miten hyödyllistä on kunnollisilla komponenteilla rakentaa 100-150 W apusysteemi joka vetää ketjun paluupuolelta ja näin vaatii myös polkemaan.

Tässä on mielestäni yksi järkevimmistä ajatuksista, joilla 2-pyöräistä painavamman triken saa liikkumaan keveämmin, etenkin talvella. Tai jos päämoottori on vanhempi/kuluneempi/nainen jne.

Kun on tuo auton korvaaminen kaupunkikäytössä agendalla muutenkin... muullekin perheelle kuin pelkästään itselle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Tässä on mielestäni yksi järkevimmistä ajatuksista, joilla 2-pyöräistä painavamman triken saa liikkumaan keveämmin, etenkin talvella. Tai jos päämoottori on vanhempi/kuluneempi/nainen jne.

Kun on tuo auton korvaaminen kaupunkikäytössä agendalla muutenkin... muullekin perheelle kuin pelkästään itselle.

Entäpä sitten kaikki liikkuvat sähköavusteisilla kinnereillä? Jokaisella perheenjäsenellä on omansa, kinneriruuhkat ja kolarit(kinnerien väliset ja törmäykset muihin ajoneuvoihin) ovat arkipäivää. Aika äkkiä kysymykseen tulee kinnerien kolariturvallisuus, tätä parannettaessa paino nousee, tehon ja akkukapasiteetin tarve suurenee ja ollaankin aika lähellä sähköautoa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No joo, onhan tuokin riski olemassa.

Minulla vaimo ajelisi mielellään pyörällä kuten nuorempana mutta aikuisiällä saatu astma estää enemmän hengästymistä aiheuttavan liikunnan. Ja talvella ei lähde 2-pyöräisellä lipsumaan, ja jos laitetaan rengastus kuntoon niin sama vaiva vähäisellä tehon tuotolla.

Mutta jos pyörä olisikin trike jossa kevyt sähköapu muuttuisi tilanne täysin. Voisi laittaa täydellä nastoituksella gummit alle, värkin voi pysäyttää mihin vain kaatumatta ja ei silti olisi mikään kivireki polkea.

Näitä ajatuksia taustalla... On näille ihan perusteltujakin käyttötapoja olemassa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tässä on mielestäni yksi järkevimmistä ajatuksista, joilla 2-pyöräistä painavamman triken saa liikkumaan keveämmin, etenkin talvella. Tai jos päämoottori on vanhempi/kuluneempi/nainen jne.

Kun on tuo auton korvaaminen kaupunkikäytössä agendalla muutenkin... muullekin perheelle kuin pelkästään itselle.

Entäpä sitten kaikki liikkuvat sähköavusteisilla kinnereillä? Jokaisella perheenjäsenellä on omansa, kinneriruuhkat ja kolarit(kinnerien väliset ja törmäykset muihin ajoneuvoihin) ovat arkipäivää. Aika äkkiä kysymykseen tulee kinnerien kolariturvallisuus, tätä parannettaessa paino nousee, tehon ja akkukapasiteetin tarve suurenee ja ollaankin aika lähellä sähköautoa :roll:

Jukka

Aika kaukana taidetaan olla tuosta kauhuskenariosta, ajattelisin kyllä positiivisemmin mahdollisesta kinnerien ym. lisääntymisestä :) . Sitäpaitsi ainahan sieltä liikenteestä tippuu autoja pois sitä mukaa kun joku siirtyy poljettavaan vehkeeseen.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin