Sähköpyöriä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Juu mun tadpole-kokeilut talvella ovat jääneet 2 kertaan,
tänä talvena en ole edes kokeillut, sen verran karvaat muistot
viime talvesta......tosin ilman talvirenkaita ja sähköä.
Kyllä täristi ikävästi.....hanuri ei tykännyt.

Täällä on tänä talvena ollut monta semmoista alamäkeä,
että on pitänyt taluttaa fillari...sähköavun kanssa.....

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Stapani kirjoitti:

Täällä on tänä talvena ollut monta semmoista alamäkeä,
että on pitänyt taluttaa fillari...sähköavun kanssa.....

No joo, täytyy myöntää että talvikunnossapito siellä on varmaan vähän huonommalla mallilla kuin täällä.
Silloin kun on lunta niin paljon että joutuu taluttamaan, niin ei se ajaminen oikein alamäkiinkään onnistu. Tasapainon pito on vaikeaa vaikka vauhtia saisikin. Ei näytä isopyöräisillä mopoillakaan ajo silloin helppoa olevan, pääsevät toki etenemään jotakin 15-20km/h nopeutta, mutta melko kurvailua ja horjumista se on. Huonoimissakin mopoissa on kuitenkin vähintään 1kW takapyörätehoa, eli paljon aiemmin se pyörän 250w loppuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kuten Jukka totesi tuo tasapainon pito on yllättävänkin vaikeaa,
jos on paljon lunta.
Vaikeaa se liikkuminen on näillä lumisilla kevyen liikenteen väylillä
ollut täällä muillekin, esim. vanhuksille ja lastenrattaita
työntäville......

Laitetaanpa linkki : Ilmeisesti kevein sähköpyörä
(ja melko varmasti yksi kalleimmista):
http://www.cytronex.com/bikes/supersix.html

Hmmm, tuo Cannondale on jonkinlaisessa omistussuhteessa tuohon Schwinn:n,
oisi voineet sitäkin keventää hieman.....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Stapani kirjoitti:

Yep

Tervetuloa tänne pääkaupunkiseudulle kokeilemaan
ajamaan näissä lumikeleissä tavallisella fillarilla
tai sähköpyörällä, keskinopeudet
pyörivät lähinnä 10-15 km välissä ja juuri tuossa nopeudessa
on tuo sähköapu tarpeen, molemmat pyörät vetävät.
Ja se juuri ylittää tuon kynnyksen, miksi mieluummin menen sillä kuin autolla töihin,
tai jään sisälle veivaamaan crosstraineria.

Aivan eri asia jos te siellä Oulussa haluatte käyttää sitä vain kokouksiin menemiseen,
ettei haisisi hielle.

Ja en hae sähköllä kevennysta, vain motiivia näillä keleillä.
Kesällä en varmaankaan sillä juurikaan aja.

Tapani

Kyllä sitä lunta täälläkin riittää, ei tartte tulla sinne kattoon. En myöskään käy kokouksissa ja haisen välillä aika tuhdistikin hielle :D

En kyllä vieläkään hoksaa sun ideaa sähköpyörästä, tyhmä kun olen. Et hae kevennystä ajoon, tykkäät kun molemmat pyörät vetää, eli moottori avustaa. Eikö tuo ole juuri sitä ajamisen kevennystä :shock: Vai pitäisikö sanoa, että haluat talvipyöräilyn olevan yhtä rasittavaa kun kesäpyöräily ja siksi käytät talvella avustusta. Mistä muusta se motiivi sähköpyörän käyttöön tulee jos ei moottorin avustuksesta/kevennyksestä? Tuskin uutuuden viehätyksestä :D

Nojaillaan!

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Ilmeisesti ei puhuta samaa kieltä, aika monessa yhteydessä
olen mielestäni kertonut asiani.
Lopetan asian jauhamisen tässä tähän, sulla ilmeisesti on
tuommoinen perusnegatiivinen asenne sähköpyöräilyyn,
mikään vastaus ei tunnu miellyttävän.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Tiiä ny siitä negatiivisuudesta, sanompahan vaan mielipiteeni.

Suomessahan tuo sähköavusteinen polkupyörä on profiloitunut lähinnä vanhusten ja heikkovoimaisten ajokiksi, eräänlaiseksi "vammaispyöräksi". Liekö tuo syy, miksi ei haluta avustuksesta ja sen vaikutuksesta pyörän hankintaan/käyttöön puhua.

Mielestäni tuo sähköavusteinen polkupyörä on kokonaan uusi ajoneuvoluokka, jotain polkupyörän ja mopon välistä, eikä sen ideaa ole täällä kokonaan ymmärretty. Sähköavusteinen polkupyörä on loistava laite heikkovoimaisille, mahdollistaa muuten mahdottoman pyöräilyn. Mutta myös loistava laite "normaaleille" pyöräilijöille, jotka haluavat edetä kohtuullista vauhtia pienillä ponnistuksilla. Ainut asia missä en näe järkeä, on ajaa sähköavusteisella polkupyörällä ilman avustusta. Sehän on sama kun laittaisi tarakalle lisäpanon ja vetäis laakerit pikkasen liian kireälle :D

Ja olet oikeassa, puhumme eri kieltä. Tai ainakin sana kevennystä saa pääkopissamme erilaisen merkityksen :wink:

Lopetan myös osaltani tämän "jauhamisen", kiitos ja anteeksi.

Viimeksi muokannut Trek r200, 11 Tammi 2011, 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojaillaan!

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eikö se nimi sähköpyörä ole vähän harhaanjohtava. Eikö ennenkin pitäist käyttää nimikettä sähköavusteinen. Sähköpyörä viittaa enemminkin samaan suuntaan , kuin moottoripyörä. Jonka päävoimalähde on sähkö ja näin ei erelytä tätä polkemista lainkaan. Tälläinen on esim. sähkömopo. Sähköavusteisen polkupyörän tarpeelisuudesta varmaan ollaan montaa mieltä. Tärkeintä varmaan on se että saamme liikkeele nekin jotka tuntevat saavuttavan tällä kulkimella hyötyä liikkumisessaan. Jotkut väkivahvat urhot varmaan kokevat sen turhakkeeksi, mutta onneksi aika tekee heihinkin vielä rajottavia tekiöitä ja tulevat huomaamaan sen toisenkin kannan tähän sähkö apuun. :evil:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Eikö se nimi sähköpyörä ole vähän harhaanjohtava. Eikö ennenkin pitäist käyttää nimikettä sähköavusteinen. Sähköpyörä viittaa enemminkin samaan suuntaan , kuin moottoripyörä. Jonka päävoimalähde on sähkö ja näin ei erelytä tätä polkemista lainkaan. Tälläinen on esim. sähkömopo.

No eikös se pedelec kytkin, eli polkemisen tunnistava laitteisto ole se ensimmäinen asia joka näistä heitetään pois? Eli halutaan siitä pyörästä enempikin mopo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Sähköavusteisen polkupyörän tarpeelisuudesta varmaan ollaan montaa mieltä. Tärkeintä varmaan on se että saamme liikkeele nekin jotka tuntevat saavuttavan tällä kulkimella hyötyä liikkumisessaan. Jotkut väkivahvat urhot varmaan kokevat sen turhakkeeksi, mutta onneksi aika tekee heihinkin vielä rajottavia tekiöitä ja tulevat huomaamaan sen toisenkin kannan tähän sähkö apuun. :evil:

Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.

Samoin on suhtautuminen sähköapuun, 'ei sitä tarvi'. Eikä tarvikkaan, jos ajaa vain tasamaata kesäkelillä, eikä ole kiire. Itse pidän huomattavasti parempana sitä, että sähköavun kanssa ajaa melkein aina, kuin sitä että optimiolosuhteissa ilman. Sähköavulle keksin ainakin seuraavat käyttökohteet:

  • Takaamaan kohtuullinen etenemisnopeus talvella tai mäkisessä maastossa. Kiireisellä (ruuhkavuosia elävä) ei vaan aika riitä puurtamiseen lumihangessa tai mäkisessä maastossa ilman sähköapua jos matkaa on enemmän kuin muutama hassu kilometri
  • Iän, sairauden tai vähäisen aiemman liikunnan heikentämä pääsee pyöräilemään sen sijaan että istuisi bussissa
  • Mahdollisuus liikkua pyörällä ilman hikoilua

Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.

Totta. Tämän takia rihtasinkin jopooni Sachs Duomatic navan, pääsee ainakin alikulkujen mäet ylös ja jos paukkuja riittää vähän lujempaa tasamaalla.
Eipä jopolla ole tullut ajeltua yhtään nojakin saamisen jälkeen... on muun perheen vähässä käytössä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Sähköavulle keksin ainakin seuraavat käyttökohteet:

  • Takaamaan kohtuullinen etenemisnopeus talvella tai mäkisessä maastossa. Kiireisellä (ruuhkavuosia elävä) ei vaan aika riitä puurtamiseen lumihangessa tai mäkisessä maastossa ilman sähköapua jos matkaa on enemmän kuin muutama hassu kilometri
  • Iän, sairauden tai vähäisen aiemman liikunnan heikentämä pääsee pyöräilemään sen sijaan että istuisi bussissa
  • Mahdollisuus liikkua pyörällä ilman hikoilua

Tismalleen samat voisi kirjoittaa henkilö joka ajaa mopolla polkupyörän sijaan :roll: Mopolla vain pääsee liikkumaan vielä silloinkin kun sähköpyörä hyytyy(kovassa pakkasessa, tosi paksussa lumessa), toimintasäde on pidempi ja saa ajaa liki tupla nopeutta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:

Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.

Mutta nykyisinhän on sinkulat ja fiksitkin kovasti muodissa. Ja täytyy kyllä sanoa, että mun tasamaalla ajettavaan työmatkaani sinkula on juurikin sopiva talvipyörä. Ei tarvi miettiä vaihteiden jäätymistä, kun niitä ei ole. 8)

tavasti kirjoitti:

Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.

Jos katuhuolto on tehnyt hommansa niinkuin pitää eikä pakkasta ole kymmentä astetta enempää, niin eihän tuo ole kuin 35min/suunta, yksivaihteisella pyörälläkin. (+ suihkussa käynti, mutta aamullahan tulee muutenkin käytyä pesulla. Käy vain sitten peseytymässä vasta työpaikalla). Autolla aamuruuhkassa tuohon matkaan menee lumien poiston ja parkkipaikalle hieromisten kanssa n. 20 minuuttia. Lisäksi 8,5 litran keskikulutuksella bensoihin menee 15km:n työmatkalla ja 1,5€:n litrahinnalla (30km5päivää46viikkoa /100km * 8,5l/100km * 1,5€/l) suurinpiirtein 880€, eli sillä rahalla saa jo ihan asiallisen työmatkapyöränkin. Kaiken lisäksi työmatkoista saa niin paljon treeniä, että iltaisin ei tarvitse lähteä lenkille vaan voi touhuilla perheen kanssa.

Nämä toki ovat sillä reunaehdolla, että joko päiväkoti on lähellä omaa kotia jolloin lapset voi heittää pyörän peräkärryssä hoitoon taikka autoa käyttävä osapuoli parisuhteessa kuljettaa lapset päivähoitoon.

Olipas off-topicia, mutta pointtina kait on sellainen, että työmatkapyöräily on hienoa hyötyliikuntaa, jonka avulla voi säästää rahaa ja saada jopa hieman enemmän yhteistä aikaa perheen kanssa. Jos joku tarvitsee sähköpyörän motivoituakseen ajamaan talvella pyörällä, niin siitä vain. Eikös pääasia ole, että pyöräillään eikä autoilla?

Omasta mielestäni mopot ovat rumia, haisevat pahalle ja pitävät ärsyttävää ääntä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Trek r200 osui ilmeisen oikeaan kirjoittaessaan, että "sähköavusteinen polkupyörä on kokonaan uusi ajoneuvoluokka, -- eikä sen ideaa ole täällä kokonaan ymmärretty."

Monella sähköpyörä tuntuu olevan vain 'yhden konstin laite', jolla voi 'oikeaoppisesti' ajella vain sillä yhdellä ja ainoalla oikealla tavalla ja tarkoituksella.

Mutta eiköhän jokaisella ole kuitenkin täysi oikeus, ilman sen kummempia perusteluja, käyttää härveliään mielensä mukaan kaikilla lain ja ympäristörauhan sallimilla tavoilla. Itse voisin kesähelteellä ilman pienimpiäkään tunnontuskia värkätä vetävän pyörän pinnohin tuulettajan siivet, jotka paikalleen tuetussa rungossa sähköavusteisesti pyöriessään kivasti viilentäisivät lepotuolilöhöilyäni. ;)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.

Jos katuhuolto on tehnyt hommansa niinkuin pitää eikä pakkasta ole kymmentä astetta enempää, niin eihän tuo ole kuin 35min/suunta, yksivaihteisella pyörälläkin.

No silloin joskus alta 30v kun kaupungissa asuin ja pyörällä töihin kuljin meni siihen 9.5 km matkaan hyvässä talvikelissä 35 minuuttia, huonossa melkein tunti.
Nastarenkaat katsoin pakolliseksi alamäissä pärjäämiseen, ja toisaalta mäkien kiipeämiseen. Lukkopolkimia minulla ei ollut, mutta ihan tosissaan polkemalla aikaa meni tuo, ja veikkaan, että ero ei ollut pelkästään kuskissa. Kesällä samaa pätkää ajoin 22-25 minuuttia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Sähköpyöriä

Viesti Kirjoittaja RTA »

Sähköpyörää olen koittanut kaupata, vaikka aika on ilmeisen huono siihen. Nyt voisin tällä foorumilla luvata hintaan 780€.
Otan jo tässä takkiin, mutta minkäs voin kun haluan tehdä uutta ja päästä edellisestä ensi pois=)

http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... /165255116

Jos ei tee kauppansa niin laitan kevveemmällä uudestaan kaupan huuto.nettiin.

Vastaa Viestiin