mhelander kirjoitti:Laittelen tänne lisää tietoa kunhan projekti etenee. Jos olisi vaikka jollekin hyödyksi.
Statuspäivitystä pukkaa...
mhelander kirjoitti:Näyttää siltä että joudun mokoman huoltamaan. Tyttären muutaman vuoden vanha Nexus 7 tyyppiä SG-7C18 kuulemma hyppii välillä 3-vaihteella. Napa on irrallaan kun auto paukautti pyörän kylkeen ja siitä vääntyi vanne sekä ketjurattaan puoleinen kampi.
Maasturin tekoon käytetyistä romupyöristä jäi takakiekko jossa muistaakseni SG-7C21 napa joka on tyttären pyörässä kunnes uusi vanne saapuu. Tuossa oli erilainen vaijerin kiinnityslaippa joten jouduin jo vaihtamaan ne napojen kesken, yllätykseksi ovat ainakin noilta osin 100%:sti yhteensopivia.
Tarkoitus on vannetta odotellessa purkaa napa, tarkastaa mahdolliset vauriot ja läjätä takaisin ainakin rihtausta varten. Lopullinen läjäys vasta kun sisuskalut on liotettu ATF-automaattiöljyssä ja liiat valutettu pois, sekä laakeroinnit puhdistettu ja voideltu grafiitti-molybdeeni vaseliinilla.
Tytär oli riittävän aktiivisesti liikenteessä Tunturillaan joten pääsin vasta ihan loman viimeisellä viikolla asentamaan kiekon jossa huollettu napa ja uusi vanne rihdattuna vanhoilla pinnoilla. Parin lenkin jälkeen tuli mukavaa palautetta, nyt toimii napa täydellisesti, myös parittomat vaihteet jotka ennen kolaria takkuilivat (kuten myös sijaisnavassa).
Navan purin noiden aikaisemmin linkattujen kuvitettujen ohjeiden mukaan. Päädyin lopulta purkamaan myös akselin paljaaksi, siinähän noissa ohjeissa jäi vielä paikalleen vaihteiden siirtomekanismit. Planeettarattaat jätin kehilleen ja CRC Quickleen ja Brakeleen spray-litkuilla pahvin päällä käyttäen hammasharjaa ja -tikkua puhdistin kaikki osat ihan metallille.
Sitten menikin yksi iltapäivä kokonaan että sain akselin läjättyä toimivaan kuntoon. Ei helppo rasti mutta jopa kuivana vaihteiden siirto tuntui toimivan jouhevammin kuin purkaessa kokeiltuna. Seuraavana päivänä läjäsin sitten navan nippuun poislukien vetopuolen viimeinen kehä jossa kuorta vasten tuleva kuulalaakerikehä makaa sekä jarrulaipan puoli. Katkaisin litran Masinol-pullon kahtia, pistin korkki alaspäin jeesusteippirullan sisään ja navan sisuskalut sisälle ja perään Neste ATF-X automaattivaihteistoöljyä. Annoin muhia melko tovin ja sitten ripustin tippumaan.
Odotellessa voitelin kuoren sisäpuolelta ATF-X:llä, laakerikehien pesät molybdeeni-grafiitti vaseliinilla kuten laakerikehät ja jarrupannan. Sitten rojut kuoren sisään ja löysät pois. Kehän rihtaus osoittautui helpoksi nakiksi vaikka riittävän pinnan kireyden saamiseksi perus 2mm:n pinnoilla ottikin tovin.
Nyt tätä napaa sitten pitää käyttää kausirengasta vaihtaessa auki ja uittaa ATF-X:ssä sekä voidella laakerikehät. Pikku juttu jos sillä napa pysyy notkeana ja vedet ulkopuolella pois pilaamasta toimintaa.
Ehkä suurin parannus lopulta tuli siitä että pesin erittäin huolellisesti myös vetorattaan ulkopuolelle tulevat vaihteen siirtomekanismit joihin vaijeri siis tulee kiinni. Ne kun kasaa oikein niin onhan helppoa säätää vaijeri veto kohdalleen ja vaihteet toimii taatusti.
Pyörään tuli samalla uusi vastaava kampisetti ja raaskin laittaa PW:n avustuksen jäljiltä jääneen yksinäisen SRAM PC-870 ketjun tähän. Nyt on ehkä parempi kuin uusi peli tytöllä.