KUVITETTU PIKAOPAS RISTEYSPYÖRÄILYYN

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: KUVITETTU PIKAOPAS RISTEYSPYÖRÄILYYN

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Täytyy kyllä sanoa etten jaksanut huolellisesti käydä materiaalia läpi. Tuskin kukaan käy, edes autokoulussa.

Ja totta on että kun tyttärelle olen sekä pyöräillessä että autolla ajaessa kerrannut miten pyörällä pitää eri tilanteissa käyttäytyä niin välillä ei tule itseltäkään vastausta kuin apteekin hyllyltä vaan menee pohdinnaksi.

Kivekäs tuo sen heti alussa hyvin esille että ajamalla reilusti muun liikenteen mukana on säännöt yhtenäiset kaikille. Vain aroille pyöräilijöille (ja jalankulkijoille) olevat poikkeukset ajaa risteyksen yli ja sitten vasemmalle on ne poikkeukset. Heti kun mukaan otetaan 1997 laadittu uusi väistämissäännöstö ja pyörätiet / kevyen liikenteen väylät ja niillä ajo, muuttuu homma todella kimurantiksi.

Tuo suositeltu ohjeistus:

Kokonaisuudessaan ne säännöt, joita uskaltaa suositella noudatettavaksi ovat

  1. Älä oleta, että kukaan osaa väistämissäännöt. Autoilijat eivät osaa niitä sen paremmin kuin pyöräilijätkään.

  2. Väistä oletusarvoisesti kaikkia: älä luota siihen, että joku on väistämisvelvollinen.

  3. Jos joku väistää ja osoittaa selvästi väistävänsä, mene ensin vaikka olisitkin väistämisvelvollinen.

Tuohonkin ohjeistukseen pitäisi lisätä pyöräilijän järjen käyttö, esimerkkinä hiljattain kun lähestyin hyvine valoineen sateessa korotettua pyörätien jatketta niin oikealta tuleva auto hiljensi ja pysähtyi, hiljentelin aikani mutta jatkoin sitten jatkeen yli ja melkein kohdalla huomasin että tuon auton perässä tullut mopoauto ajoi melkein perään, oli vissiin kesärenkaat ja ei osannut olettaa että edellä oleva antaa tietä vaikkei tarvis. Mun olis pitäny hokasta tuo ja viittoa auto jatkamaan matkaa eikä pysähtyä, itse kun olin jo hiljentänyt reippaasti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin