Monorail kinneri

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Monorail kinneri

Viesti Kirjoittaja drag »

Onkohan tää jo ollut täällä?

http://www.gizmag.com/the-shweeb-human- ... rail/9678/

Hyvin mielenkiintoinen lihaskäyttöinen monorail. Tavallaan metallikiskolla roikkuva kinneri. Jossain kuvassa oli mielestäni montayksikköä samassa ja jossain yksittäin? Tuossa yhdistyy nojapyörän ilmanvastusedut, metallikiskon pieneen kitkaan, jolloin voi helposti painella viittäkymppiä tai ylikin. Kaveri on kehittänyt ja rakentanut konseptia 6 vuotta ja tällä hetkellä prototyyppirata toimii jonkinlaisena huvipuistona. Olisikohan tuollaista mahdollista rakentaa paikallisesti esim. johonkin vilkkaasti liikennöityyn paikkaan. Optimaalinen paikka olisi varmaan jokin liityntäliikenne, laivasta juna-asemalle tmv. Kun ei oikein kätevästi voisi fillaria raahata muuten mukana. Auraus, hiekoitus ja valaistuskustannusten vähentyminen, sekä onnettomuuksien vähentyminen ja lisääntynyt hyötyliikunta lisäisivät varmasti kannattavuutta.

Ohittamisen järjestäminen ehkä hankalaa, samoin liittymät. Mutta tuossa videolla selitettiin, ettei ohittaminen ole siksi välttämättä edes tarpeellista, että saavuttaessaan hitaamman polkijan nämä fillarit muuttuvat ikäänkuin yhdeksi aerodynaamiseksi yksiköksi, jolloin kokonaisilmanvastus "jaetaan puoliksi". Toisin sanoen takimmaisen polkijan ilmanvastus häviää lähes kokonaan. Eli vaikka hitaampi edessä oleva polkija hidastaa nopeamman kulkua voi ilmanvastuksen puolittuminen kompensoida tämän lisävastuksen jopa kokonaan. Kitkakin on tässä normipyörää pienempi.

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Monorailkinneri

Viesti Kirjoittaja drag »

Olisi varmaan kohtuullisen edullista rakentaa tuollainen raide umpimetsään, sen sijaan että pitäisi rakentaa sinne pyörätie.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Monorailkinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hiki tulis kesällä ja talvikäytössä tulee heti mieleen VR ja vaihdeongelmat :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Monorailkinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Hiki tulis kesällä ja talvikäytössä tulee heti mieleen VR ja vaihdeongelmat :D

Eiköhän tämä ole nimenomaan huonoihin ja vaihteleviin olosuhteisiin omiaan. Onhan tuossa mahdollisuus varjostaa auringon suunta vaikka kirkkaalla metallipinnalla ja tehdä niin hyvä ilmanvaihto, kuin vain kukaan keksii tarvita. Massiivisiin vaihdeongelmiin en usko riippukiskorakenteessa, jos se on oikein suunniteltu ja rakennettu. Harvoinhan lumi ylös päin sataa.

Riippukiskopalkin melu on kuitenkin aika kova, jos käytetään hyvin rullaavia kovia pyöriä, eikä sen vaimentamiseen erityisesti kiinnitetä huomiota. Samoin kaarteiden kallistukset täytyy rakentaa yhdelle ajonopeudelle ja siis muilla nopeuksilla kaarteessa ajon vierintävastus kasvaa. Teräskiskolla kova pyörä vierii kuitenkin aina paljon paremmin, kuin kuirengas asfaltilla.

Systeemiin on erittäin helppo asentaa sähkön syöttö, joten liikkuminen ei välttämättä tarvitse olla pelkällä lihasvoimalla toimivaa, vaan ylämäissä voidaan helposti avustaa erillisellä vetäjällä, joka hiihtohissin tapaan vetää riippukelkan mäelle. Keinomäkiähän voisi käyttää tämän laitteen kuljettamiseen ilman erityisiä maastosta johtuvia tarpeitakin. Tehdään tasaisin välein keinomäki, jota pitkin vedetään kelkka ylemmäs ja jonka päältä se pääsee taas aloittamaan pitkän loivan alamäen. :roll:

Minusta riippukuljettimessa on potentiaalia pohjoisten kaupunkien kevyen liikenteen järjestämiseksi paikkoihin, joissa suoran reitin rakentaminen muuten vaatisi siltoja tunneleita ja suuria maansiirtotöitä. Tuolla systeemillähän autotien ylittäminen vaatii vain korkeammat tolpat ja vaikka sähköisen vetolaitteen helpottamaan kabiinin nousua tien yläpuolelle laskeakseen taas vauhdikkaasti alamäkeen kohti auringonlaskua. :D
Kuva
Niin, ja lyhyempiä kampia tietenkin pitäisi käyttää näissä, eikä noin pitkiä, kuin kuvassa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Monorail kinneri

Viesti Kirjoittaja drag »

Kiitos Jukalle kriittisemmistä ja Jorille optimistisemmista kommenteista. Tän foorumin pohdinta on välillä todella koukuttavaa ja nielenkiintoista. sähköapu olisi varmaan omiaan tuossa ja juuri talvella tuo olisi houkutteleva. Toinen kiehtova konsepti olisi tähän tai tavanomaiseen pyöräilyyn sovellettuna katettu yksisuuntainen pyörätie jossa nopeuksia voitaisiin lisätä ilmanvastusta pienentävillä tuulettimilla. Tosin veisi paljon sähköä. Olisiko mahdollista saada tuulesta oikean suuntaista ilmavirtausta tunnelin sisään esim. Vinoilla ilmanottoaukoilla, "savupiipuilla" tms ? Itse asiassa oletin että käyttäisi metallipyöriä, mutta ei taidettu mainita...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Monorail kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos aiot putkiliikennettä, niin olet ajan hermolla. Tässä jutussa esitellään tyhjiöputkijuna, joka kulkee tyhjiöksi imetyssä putkessa 6500 km/h todella vähällä energialla. Paha vain polkemalla saavuttaa noin suurta nopeutta ja tyhjiössä hengittäminen raskasta. :mrgreen:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/h ... sa/a794582

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Monorail kinneri

Viesti Kirjoittaja drag »

Heh, en ihan noin scifiä ajatellut, vaikka hienohan tuokin olisi. Taitaa vaan olla turhan kallis systeemi pyöräilynopeuksiin. Tesla motorsin Elan Musk taisi esittää samantapaista visiota jokin aika sitten. Eikös nuo riippukiskokulkimen kaarrekiskopalat muuten voisi olla suoran kohdan kiskoja leveämmät ja myös vertikaalisesti kaarevat jolloin Vierintävastuskin pysyisi pienenä ?

Vastaa Viestiin