Venäläisiä etuvetodeltoja ja keskustelua katteista

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Venäläisiä etuvetodeltoja ja keskustelua katteista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viimeksi muokannut jviirret, 03 Tammi 2007, 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Paljo muutakin, ku vaan klikkailee. mm. peilinkautta ajettava täyskatettu nojakki:
http://www.velomobil.nm.ru/russian_experience/delfin/
Pitkästä aikaa jotakin todella uutta, ja jopa valmiiksi tehtynä, eikä pelkkiä suunnitelmia ja/tai unelmia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näkysyys riippuu eturenkaan koosta, istumakorkeudesta ja selkänojan kaltevuudesta. Nämä taas riippuu rakentajan tekemistä valinnoista. Ihan hyvin arkiliikenteessä näkee tuossa mun 26" eturenkaalla varustetusta hipparion kopiosta, istumakorkeus n.20cm. Jos haluaa parantaa näkyvyyttä voi istumakorkeutta nostaa(heikentää pyörän vakautta ja lisää ilman vastusta) tai pienentää eturengasta(lisää vierintävastusta, varsinkin lumessa). Nämä on aina valintoja, joita jokainen pyöränsä itse tekevä joutuu tekemään käyttötarkoituksen tai jonkun muun ohjaamana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on joku asenteellinen vamma noita täyskatettuja nojakkeja kohtaan. Näkyvyys on heikompi(ei ainoastaan eteen, vaan myös sivuille ja taakse). Ei kuule mitään ulkopuolisia ääniä(lähestyviä autoja, skootterita yms.). Ei voi keskustella kanssa pyöräilijöiden kanssa(onnistuu kyllä aika huonosto tuollaisella tosi matalalla nojakilla muutenkin). Kevytrakenteisen kopin melu on varmasti melko ärsyttävä. Kesällä tuonne paistuu, talvella ikkunat ja tekniikka jäässä, kun henkitys höyryt jäätyy joka paikkaan. Taluttaminen mahdotonta. Painavampiakin ovat, tästä kärsii jo muutenkin vaatimaton mäennousukyky.
Huoh, toivottavasti joku korjaa edes osan virheellisistä käsityksistäni
:)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kokeilinhan minä tuollaista kattamatonta takaveto deltaakin( http://kotisivu.dnainternet.fi/ninajukk/trike.htm ), mutta voimansiirrosta tulee väkisinkin voimaa hukkaava ja monimutkainen :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Roll On kirjoitti:

Mainitsit myös python deltasta. Tuossa oli japanilaisella paljon kuvia sellaisesta, missä hirveän pieni eturengas, kuitenkin isot takarenkaat. Näytti todella kätevältä ja yksi kuva vielä python galleriasta löytyykin tuosta deltasta. Tuosta oli myös koeajovideo, jossa myös vaikutti kivalta menopeliltä.
http://f.hatena.ne.jp/telaviv/
http://python-lowracer.de/pics/gallery/ ... 0Delta.jpg

Tuosta oli juttu python-listalla silloin kun hän rakensi sitä. Ilmeisesti kyllästyi opettelemaan kaksipyöräisellä pythonilla ajoa ja muutti sen sitten kolmipyöräksi. On muuten huikean tarkkaa työtä tuolla japanilaisella.
Itse kutsun näitä mieluummin hipparion kopioiksi, koska hipparion on ollu olemassa paljon ennen pythoneita. Vaikka eipä sillä nimellä väliä, toiminta ja rakenne kuitenkin samoja. Eikä nuo python listan kolmipyöräläiset olleet kuulleet koko hipparionista ennen kuin laitoin linkkiä eskon sivuille. Eli mistään idean kopioimisesta ei ole kyse.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kädensijojen kiinnitys on liian edessä, videosta ei nää miten hän menee pyörän kyytiin tai siitä pois. Homma olisi paljon helpompi jos saisi kantapäät ihan penkin viereen(voit kokeilla nousta työtuolistasi ylös pitämällä kantapäitä 20cm tuolin reunaa edempänä).
Yhtä paljon se kääntyy isokin rengas. Polkimet ovat tuossakin ohjausnivelestä yhtä etäällä kuin muissakin, eli sivusuunnassa liikkuvat ohjattaessa yhtä paljon. Pienen renkaan saa lähemmäs niveltä, jolloin kääntäminen hitaassa vauhdissa on keveämpää. Mitäkähän muuta vaikuttaa ajossa jos jättö on pienempi(rengas lähempänä ohjausniveltä). Mulla on hipsussa jättö lähes 30cm, toimii hyvin, isommissa mäissä polkeminen pistää pyörän hieman kiemurtelemaan. Eskolla on hipsussa jättö n.20cm ja siinä pitää olla ohjauksessa iskunvaimennin. Tuossa Japanilaisen pythonissa ei jättö ole kuin 16cm. Videolta ei nää kuin päämäärätöntä kiemurtelua hitaassa vauhdissa, eli ei voi tietää miten käyttäytyy jos polkaisee rajummasti, ajaa kaltevalla tasolla, tekee tiukempaa mutkaa vauhdissa tai jarruttaa voimakkaasti...
Mutta hieno laite on kuitenkin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Roll On kirjoitti:

Ei tuollaisella 16" etupyörällä olekkaan tarkoitus polkea, kuin melko rauhallisesti taajamassa, eikä erityisen lujaa rajatussa tilassa.

No tuollaiseen käyttöön tuo kai soveltuu ihan hyvin, kuten useimmat villinkin näköiset "tekeleet" mitä netistä löytyy.

Roll On kirjoitti:

Tuo päämäärätön video ei poikkea yhtään vaikka deltawolfin koeajovideosta.

Samaa mieltä. Videosta voi päätellä, että ajokki soveltuu hyvin:
-kesäkelille
-olosuhteisiin joissa on runsaasti tilaa kääntyä
-olosuhteisiin joissa pyörän painolla ei ole merkitystä
-hupiajeluun, kun nopeudella ei ole mitään merkitystä
Nämä samat johtopäätökset tein omalla takaveto deltallani syksyllä -04

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ettei annettaisi väärää kuvaa, deltatrikestä täytyy sanoa että ei se niin toivoton ole kuin edellä annetaan ymmärtää. Se VOI olla myös kevyt ja ketterä kuten Hase Kettwiesel. Sopii myös talviajoon mikäli varustetaan lukittavalla tasauspyörästöllä. Maksimaalista nopeutta kyllä kannattaa etsiä ihan toisentyyppisistä pyöristä.

Mitäs muuten meinaatte, onkohan tässä tulevaisuuden delta-konsepti?
http://www.recumbentbikeshop.com/downloads/tox.wmv
Vihdoinkin hyvästit öljyiselle housunlahkeelle
:) !

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Ettei annettaisi väärää kuvaa, deltatrikestä täytyy sanoa että ei se niin toivoton ole kuin edellä annetaan ymmärtää. Se VOI olla myös kevyt ja ketterä kuten Hase Kettwiesel. Sopii myös talviajoon mikäli varustetaan lukittavalla tasauspyörästöllä.

Delta-trikehän se on hipparionkin, tosin etuvetoinen. Tuo kettwiesel lienee parhaiten onnistunut kaupallinen takaveto delta joka markkinoilla on. Renkaat on turhan pienet talviajoon ja voimansiirrossa on "herkän näköisiä" ratkaisuja.

Jarcco kirjoitti:

Mitäs muuten meinaatte, onkohan tässä tulevaisuuden delta-konsepti?
http://www.recumbentbikeshop.com/downloads/tox.wmv
Vihdoinkin hyvästit öljyiselle housunlahkeelle
:) !

Tuon tapaisen etupyörän oli joku värkännyt pythoniin, harmi kun siitä ei ole tuolla pythonin kotisivulla kuvaa. Mahdollistaa ainakin suuren eturenkaan käytön, vaikka olisi lyhyt kuski. Tuollaisella ohjauksella ja jätöllä tuskin koskaan toimii, ei kenelläkään riitä voima kammeta käsillä polkemista vastaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin