Nojapyöriä Facebookissa

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja tm »

Näppärästi kiinnitetty jarrukahvat rattiin :) . Tuommoinen ratkaisu voisi toimia jossain "polkuautotyylisessä" kinnerissäkin, johon ratti sopii tyylin puolesta ohjaustankoa paremmin.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Anni kirjoitti:

Minä liityin tänään ja ihmettelin kans monta kertaa kun ei tule aktivointiviestiä ja tilasin jo uudenkin ja sittenhän niitä löytyikin kaksin kappalein roskapostista. Että Gmailissa menee ainakin suoraan roskapostiin.

Taitaa liittyä siihen, josta täällä jo aiemmminkin keskusteltiin: foorumin lähettämät meilit eivät tule oikeasti sieltä, mistä ne väittävät tulevansa... Siksi Gmail heittää ne roskapostiin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kinneristä nousu muka vaikeeta - pyh;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Nojapyöräryhmässä tuommonen valmiste.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kuva
Nojapyöräryhmässä tuommonen valmiste.

Mukavaa, että näitä tehdään myös omin päin. Silti en jaksa olla ihmettelemättä, miksi ensimmäisenä pyöränä ilman apuja päädytään lähes poikkeuksetta rakentamaan tadpolekolmipyörä, joka on työläin ja vaikein saada toimimaan kunnolla.

Tähän ansaan menevät kyllä ammattimaisetkin kolmipyörän valmistajat, mutta tässä erityisesti on tehty suora ohjaus erittäin pitkillä ja painavilla ohjainvarsilla, jotka siirtävät kääntyvän etupyörän osakokonaisuuden painopisteen kauas renkaan nivellinjan taakse ja tekevät ohjauksesta tästä syystä yliohjaavan ja varsinkin käsivarsien painolla lisättynä rauhattoman ajettavan. Vähänkään pidempivartinen suorahohjaus vaatii ohjausvaimentimen. Toinen vaihtoehto on painopisteen kannalta hallitusti tehty epäsuora ohjaus. Suora ohjaus on kuitenkin korjattavissa käyttökelpoiseksi lisäämällä ohjausvaimennin, joka on helpoimmillaan mahdollista tehdä narusta. Laita Risto kuva siitä, kun näet tämän viestin.

Toinen ongelma tässä pyörässä on istuimen etureunan korkeus. Tuolla istuimella ei voi kunolla polkea, ellei sitä vähän sivuilta ja alaetureunasta niistetä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Samoja huomioita tein, pyörää ei kait ole paljoa viel ajettu - penkin muokkauksen tarve tulee varmaan vastaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Samoja huomioita tein, pyörää ei kait ole paljoa viel ajettu - penkin muokkauksen tarve tulee varmaan vastaan.

Narurakenteinen ohjausvaimenninkin olisi helppo toteuttaa –paljon helpompi kuin tässä selittää. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tämä protoversio 0.1 syntyi puhelinkeskustelussa ja tapaamisessa Jorin kanssa Ecotripiä edeltävänä iltana ja osoittautui reissulla ihan käteväksi. Tämä naruvaimennus toimii vain painamalla narua peukalolla kahvan vierestä. Seuraavaan 0.2-versioon otetaan vähän löysiä pois ja 0.3-versioon viritetään kuminauhanpätkä esijännitykseen. Hihnakitka tekee ihmeitä kuin kosketuskulmaa on noin kierros, aika pienellä voimalla painamalla ohjaus lukittuu kokonaan.

Performerini ohjaus on aika hutera, sitä tehostaa vielä väljäksi kulunut takahaarukan nivellaakeri. Ohjauksen väpätys rauhoittuu jonkin verran siirtämällä kädet kahvoista niiden päälle, eli käsien painolla on iso merkitys värähtelyherkkyyteen.

Sinivalkoista lippunarua, tietysti...
Sinivalkoista lippunarua, tietysti...
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten tuo naru vaikuttaa ohjausvoiman tarpeeseen? Entä yksikätiseen ajoon kaksipyöräisellä alaohjatulla? Houkuttaa, jos on no brainer. Tekeminen on helppoa kai.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Kaksipyöräisellä ei voi ohjausta lukita, etupyörähän hakee tasapainoa koko ajan. Trikessä ei ole pelkoa kaatumisesta. Tällä rakenteella (ainakin nykyisessä muodossaan 0.1) se lukittuminen tapahtuu aika äkkiä. Varsinainen vaimennus ei ole ihan helppoa, se vaatii herkkää kättä, mieluummin kuminauhan. 0.1-mallissa on liikaa löysää: kun narun kiristää toiselta puolelta, tahtoo ohjaus samalla kääntyä, yleensä liikaa. Kokeilu jatkuu... löysät pois tai naruun lisää/vähemmän kosketuskulmaa. Jos naru on juuri sopivan kireällä, se vaimentaa, mutta ei merkittävästi lisää ohjausvoimaa. Performerin ohjaus on keskialueella hyvin herkkä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ohajusken lukittamista en halua, joten sen herkästi tapahtuminen ei kuullosta hyvältä, gummikokeilun tulokset olisi hyvä saada, jos se tekisi ilman jumiin lukittamista vain hieman lisäkitkaa ohjuaksse, se voisi olla hyvä varsinkin yksikätisesti epätasaisella alustalla ajaessa. Sanoo täysjousitetun 60-406/50-559 ajaja :roll:

sompi
Viestit: 82
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja sompi »

Tommonenhan täytyy virittää myös omaan Performeriin. Mites jos tuon narun tilalle laittaisi "mustekalan"? Silloinhan siinä olisi pieni jännitys kokoajan?

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva

Nelipyörä tandem. Vai onko tuo moottori vehje, pakoputki? Kuinka mahtuu polkemaan? Hyvän näkönen kumminkin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Pannaan vielä toinen kuva, kun on ihan nätti tekele.

Leffe Nilsson.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkemmin katsoen taitaa olla tietokonegrafiikkaa. Ainakaan etupyörien ohjauksen toimintaa ei ole mahdollista hahmottaa, eikä vetoakselien paksuus riitä todellisella materiaalilla oikeaan ajeluun. Hienosti on kyllä tehty. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin