Sivu 4/11

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 01 Elo 2016, 00:30
Kirjoittaja tm

Näppärästi kiinnitetty jarrukahvat rattiin :) . Tuommoinen ratkaisu voisi toimia jossain "polkuautotyylisessä" kinnerissäkin, johon ratti sopii tyylin puolesta ohjaustankoa paremmin.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 01 Elo 2016, 02:53
Kirjoittaja ajarmala
Anni kirjoitti:

Minä liityin tänään ja ihmettelin kans monta kertaa kun ei tule aktivointiviestiä ja tilasin jo uudenkin ja sittenhän niitä löytyikin kaksin kappalein roskapostista. Että Gmailissa menee ainakin suoraan roskapostiin.

Taitaa liittyä siihen, josta täällä jo aiemmminkin keskusteltiin: foorumin lähettämät meilit eivät tule oikeasti sieltä, mistä ne väittävät tulevansa... Siksi Gmail heittää ne roskapostiin.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 02 Elo 2016, 08:30
Kirjoittaja PW

Kinneristä nousu muka vaikeeta - pyh;)


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 08:59
Kirjoittaja PW

Kuva
Nojapyöräryhmässä tuommonen valmiste.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 11:27
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kuva
Nojapyöräryhmässä tuommonen valmiste.

Mukavaa, että näitä tehdään myös omin päin. Silti en jaksa olla ihmettelemättä, miksi ensimmäisenä pyöränä ilman apuja päädytään lähes poikkeuksetta rakentamaan tadpolekolmipyörä, joka on työläin ja vaikein saada toimimaan kunnolla.

Tähän ansaan menevät kyllä ammattimaisetkin kolmipyörän valmistajat, mutta tässä erityisesti on tehty suora ohjaus erittäin pitkillä ja painavilla ohjainvarsilla, jotka siirtävät kääntyvän etupyörän osakokonaisuuden painopisteen kauas renkaan nivellinjan taakse ja tekevät ohjauksesta tästä syystä yliohjaavan ja varsinkin käsivarsien painolla lisättynä rauhattoman ajettavan. Vähänkään pidempivartinen suorahohjaus vaatii ohjausvaimentimen. Toinen vaihtoehto on painopisteen kannalta hallitusti tehty epäsuora ohjaus. Suora ohjaus on kuitenkin korjattavissa käyttökelpoiseksi lisäämällä ohjausvaimennin, joka on helpoimmillaan mahdollista tehdä narusta. Laita Risto kuva siitä, kun näet tämän viestin.

Toinen ongelma tässä pyörässä on istuimen etureunan korkeus. Tuolla istuimella ei voi kunolla polkea, ellei sitä vähän sivuilta ja alaetureunasta niistetä.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 11:32
Kirjoittaja PW

Samoja huomioita tein, pyörää ei kait ole paljoa viel ajettu - penkin muokkauksen tarve tulee varmaan vastaan.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 11:47
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Samoja huomioita tein, pyörää ei kait ole paljoa viel ajettu - penkin muokkauksen tarve tulee varmaan vastaan.

Narurakenteinen ohjausvaimenninkin olisi helppo toteuttaa –paljon helpompi kuin tässä selittää. :oops:


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 14:12
Kirjoittaja kuparinen

Tämä protoversio 0.1 syntyi puhelinkeskustelussa ja tapaamisessa Jorin kanssa Ecotripiä edeltävänä iltana ja osoittautui reissulla ihan käteväksi. Tämä naruvaimennus toimii vain painamalla narua peukalolla kahvan vierestä. Seuraavaan 0.2-versioon otetaan vähän löysiä pois ja 0.3-versioon viritetään kuminauhanpätkä esijännitykseen. Hihnakitka tekee ihmeitä kuin kosketuskulmaa on noin kierros, aika pienellä voimalla painamalla ohjaus lukittuu kokonaan.

Performerini ohjaus on aika hutera, sitä tehostaa vielä väljäksi kulunut takahaarukan nivellaakeri. Ohjauksen väpätys rauhoittuu jonkin verran siirtämällä kädet kahvoista niiden päälle, eli käsien painolla on iso merkitys värähtelyherkkyyteen.

Sinivalkoista lippunarua, tietysti...
Sinivalkoista lippunarua, tietysti...

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 18:56
Kirjoittaja vaaka

Miten tuo naru vaikuttaa ohjausvoiman tarpeeseen? Entä yksikätiseen ajoon kaksipyöräisellä alaohjatulla? Houkuttaa, jos on no brainer. Tekeminen on helppoa kai.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 19:45
Kirjoittaja kuparinen

Kaksipyöräisellä ei voi ohjausta lukita, etupyörähän hakee tasapainoa koko ajan. Trikessä ei ole pelkoa kaatumisesta. Tällä rakenteella (ainakin nykyisessä muodossaan 0.1) se lukittuminen tapahtuu aika äkkiä. Varsinainen vaimennus ei ole ihan helppoa, se vaatii herkkää kättä, mieluummin kuminauhan. 0.1-mallissa on liikaa löysää: kun narun kiristää toiselta puolelta, tahtoo ohjaus samalla kääntyä, yleensä liikaa. Kokeilu jatkuu... löysät pois tai naruun lisää/vähemmän kosketuskulmaa. Jos naru on juuri sopivan kireällä, se vaimentaa, mutta ei merkittävästi lisää ohjausvoimaa. Performerin ohjaus on keskialueella hyvin herkkä.


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 20 Elo 2016, 23:47
Kirjoittaja vaaka

Ohajusken lukittamista en halua, joten sen herkästi tapahtuminen ei kuullosta hyvältä, gummikokeilun tulokset olisi hyvä saada, jos se tekisi ilman jumiin lukittamista vain hieman lisäkitkaa ohjuaksse, se voisi olla hyvä varsinkin yksikätisesti epätasaisella alustalla ajaessa. Sanoo täysjousitetun 60-406/50-559 ajaja :roll:


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 27 Elo 2016, 19:38
Kirjoittaja sompi

Tommonenhan täytyy virittää myös omaan Performeriin. Mites jos tuon narun tilalle laittaisi "mustekalan"? Silloinhan siinä olisi pieni jännitys kokoajan?


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 09 Syys 2016, 14:48
Kirjoittaja PW

Kuva

Nelipyörä tandem. Vai onko tuo moottori vehje, pakoputki? Kuinka mahtuu polkemaan? Hyvän näkönen kumminkin :mrgreen:


Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 09 Syys 2016, 14:56
Kirjoittaja jori

Pannaan vielä toinen kuva, kun on ihan nätti tekele.

Leffe Nilsson.jpg

Re: Nojapyöriä Facebookissa

Lähetetty: 09 Syys 2016, 15:01
Kirjoittaja jori

Tarkemmin katsoen taitaa olla tietokonegrafiikkaa. Ainakaan etupyörien ohjauksen toimintaa ei ole mahdollista hahmottaa, eikä vetoakselien paksuus riitä todellisella materiaalilla oikeaan ajeluun. Hienosti on kyllä tehty. :)