Navaton

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Navaton

Viesti Kirjoittaja PW »

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja jori »

Jättö nolla. :shock: Nähtävästi näitä höpöideoita kokeilevat ihmiset, joita ei turhat toiminnallisuusehdot pidättele. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Ovat intomuotoilijat menneet vielä lisäämään navattomuus-efektiä, vanteen kehän kokoinen takaratas takapyörässä ja välitykset riittävätkin ihan 2.4 mailiin tunnissa... kävellen olisit jo perillä, mutta onhan se cool. :roll: Eikö navattomat etupyörät olisi riittäneet?

Tuo on ihan vastaavantasoinen idea kuin käyrät kammet ja muut kotkotukset, n. 20 vuoden välein pulpahtaa esiin uudelleen.

Menevät muuten vannejarrujen palat aika lähellä maanpintaa... :mrgreen:

Viimeksi muokannut kuparinen, 13 Helmi 2015, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sivukuvasta näkee että aavistuksen voisi jättöä olla. Välitykset on järkyttävät, takahammasrattaan kokoa ei ilmoiteta hampaina vaan tuumina(20"?) :D
Mutta mukava että on tehty eikä vain suunniteltu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin no, miten siihen pienempää takaratasta laittaa jos ei oo napaa :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tuohon on saatu kootuksi melkoiset tehohäviöt pieneen tilaan...

Useampiportainen ketjuvälitys, 2x ylöspäin- 2x ylöspäin (ja vielä puuttuukin joku 3x-ylöspäin porras) ja sitten viimeinen 5x alaspäin. Väliakseleita ja rattaita monta turhaan. Siinä viimeinen ketjujänne pitäisi saada kiihdytetyksi likimain ajonopeuteen, kun ulosottokehä on noin iso.

Kun ajattelee normaalin polkupyörän noin 26-tuumaisen vannekehän ja jonkun 22-hampaisen takarattaan kokoeroa, niin siinä on vielä aika iso välitysuhde ylöspäin takapyörässäkin.

Lisäksi nuo kuudella pienellä vierintärullalla kannatellut vanteet, varmaan vielä sivuohjausrulliakin. tuossakin on ainakin 15-kertaiset häviöt normaaleihin pyörän napoihin verraten. Vierintärullat alkavat kohta hiertää alumiinivanteista hienoa mustaa hitua... mukavan likaantuva paikkakin lähellä maanpintaa. Noin suurikehäinen tiiviste olisi jo levyjarrun veroinen tehohävitin.

Mutta onhan se cool... :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja jori »

kuparinen kirjoitti:

Tuohon on saatu kootuksi melkoiset tehohäviöt pieneen tilaan...

Useampiportainen ketjuvälitys, 2x ylöspäin- 2x ylöspäin (ja vielä puuttuukin joku 3x-ylöspäin porras) ja sitten viimeinen 5x alaspäin. Väliakseleita ja rattaita monta turhaan. Siinä viimeinen ketjujänne pitäisi saada kiihdytetyksi likimain ajonopeuteen, kun ulosottokehä on noin iso.

Kun ajattelee normaalin polkupyörän noin 26-tuumaisen vannekehän ja jonkun 22-hampaisen takarattaan kokoeroa, niin siinä on vielä aika iso välitysuhde ylöspäin takapyörässäkin.

Lisäksi nuo kuudella pienellä vierintärullalla kannatellut vanteet, varmaan vielä sivuohjausrulliakin. tuossakin on ainakin 15-kertaiset häviöt normaaleihin pyörän napoihin verraten. Vierintärullat alkavat kohta hiertää alumiinivanteista hienoa mustaa hitua... mukavan likaantuva paikkakin lähellä maanpintaa. Noin suurikehäinen tiiviste olisi jo levyjarrun veroinen tehohävitin.

Mutta onhan se cool... :mrgreen:

Ai jaa, siellä oli takapäässä jotain tuollaista. Minulle etupään rakenne teki täydellisen psykoanalyysin suunnittelijan mielen rakenteesta. En tarvinnut (halunnut) tarkennusta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja MM »

PW kirjoitti:

Niin no, miten siihen pienempää takaratasta laittaa jos ei oo napaa :roll:

Etupään osalta rakenteessa on järkeäkin, kun ohjaus- ja jarruvoimat saadaan lähelle maanpintaa. Vanteeseen ei silloin kohdistu kovia vääntörasituksia. Takapäässä ovat ideat loppuneet. Vanteen kiinnitys pitäisi viedä kello kuuteen, kuten edessäkin, ja toispuoleisesti, kuten ilmeisesti nytkin on. Toiselle puolen sitten aukon peittävä, pyörivään vanteeseen kiinnitetty alumiinilevy, johon ketjurattaat keskelle. Silloinkaan rakenteen eduksi pinnavanteeseen nähden ei jäisi kuin tukivoimien vieminen alas. Nythän tuolla ei voi ajaa kuin linoleumilattialla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

MM kirjoitti:

Silloinkaan rakenteen eduksi pinnavanteeseen nähden ei jäisi kuin tukivoimien vieminen alas.

Vetävä takarengas ei ole kovin yksiselitteinen, koska ketjut tarvii tukivoiman myös.
Veto pitäisi siirtää myös alas tukipisteen viereen, jolloin voimat kohdistuisivat mahdollisimman lähekkäin. Tällöin riittäisi aika paljon hennompi vanne.

Tällaiseen konseptiin olisi oikeastaan kuulunut myös rungon uudelleen suunnittelu. Erikoisuuden tavoitteluahan tämä on tekstin mukaan, niin mahdollisimman kummalliset ratkaisut on toivottuja :mrgreen: Eturenkaiden tuentatapa olisi mahdollistanut rungon pudottamisen mahdollisimman alas, jolloin runkokin näyttäisi kummallisemmalta.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Navaton

Viesti Kirjoittaja MM »

jooseha kirjoitti:

Vetävä takarengas ei ole kovin yksiselitteinen, koska ketjut tarvii tukivoiman myös.
Veto pitäisi siirtää myös alas tukipisteen viereen, jolloin voimat kohdistuisivat mahdollisimman lähekkäin. Tällöin riittäisi aika paljon hennompi vanne.

Totta pagiset. Jos pyörivää vannetta kontrolloivan kiinnityspalikan saisi riittävän jämäkäksi, ei kiinteää ja ohjaavaa vannetta tarvittaisi koko kierrokselle, koska eihän pyörää ylempänä mikään rasita.

Vastaa Viestiin