Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja Stapani » 12 Loka 2015, 13:08

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 946
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja Hopea » 12 Loka 2015, 13:32

Voi raato. Miksi juuri mun työmatkareitti on valittu suolattavaksi? Ainoa ongelmani on talvella ollut vaijerien jäätyminen, eikä se tällä tempulla ainakaan vähene. :cry:

Onneksi korvaavia reittejä löytyy, eikä matkakaan juuri pitene. Ehkä kokeilen pystypyörällä. Ehkä sittenkään en...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14510
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja PW » 12 Loka 2015, 15:46

Onhan hienoa ett aletaan tutkia eri mahollisuuksia ja otetaan käyttäjien mielipiteet huomioon.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja juuva » 12 Loka 2015, 20:16

Suolalitkussa pääsee näköjään ajamaan. Ihan perinteistä hiekoitusta voisi kokeilla paikoissa joissa jäätä on (sillat/mäet). Sopivasti karhea lumikerros auttaisi kanssa sitten kun se muodostuu joskus vuodenvaihteen jälkeen.. jos ei kaikkea meinata sulauttaa :|

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1276
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja ajarmala » 13 Loka 2015, 01:04

Epäilen kovasti, että tuo suolaus ei tepsi pyöräteillä niin kuin se tehoaa autoteillä. Mutta saas nähä. Jos siis talvisin vielä tulee lunta... ja jos ei tule, niin silloinhan tämä ongelma ratkeaa melkein itsestään.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2989
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja Wacky » 13 Loka 2015, 05:43

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja jori » 13 Loka 2015, 08:59

Wacky kirjoitti:Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Minäkin innostuin harjauksesta, kunnes mietin, miten se sopii yhteen vieressä kulkevan suolatun ajoradan kanssa ja ennen kaikkea pitkäpiimäisen lumenpoiston aloittamisen kanssa. Harjaushan ei enää kunnolla toimi, kun tiellä on ajettu tai viereisen ajojadan suolaiset lumet on aurattu pyörätielle. Harjaushan olisi aivan erinomainen lumenpoistokeino erilliselle pyörätielle, jos se hoidettaisiin heti, kun lumi sataa maahan. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2989
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja Wacky » 13 Loka 2015, 10:43

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Minäkin innostuin harjauksesta, kunnes mietin, miten se sopii yhteen vieressä kulkevan suolatun ajoradan kanssa ja ennen kaikkea pitkäpiimäisen lumenpoiston aloittamisen kanssa. Harjaushan ei enää kunnolla toimi, kun tiellä on ajettu tai viereisen ajojadan suolaiset lumet on aurattu pyörätielle. Harjaushan olisi aivan erinomainen lumenpoistokeino erilliselle pyörätielle, jos se hoidettaisiin heti, kun lumi sataa maahan. :?

Koe pätkä ei olekkaan ajoradan vieressä vaan junaradan varressa eli tuota ongelmaa ei tule koepätkällä syntymään ja tuosta tavasta aurata ajoradan paskat pyörätielle pitäisi jo luopua.
Lisäksi ennen harjausta pätkillä pitäisi käydä aura hoitamassa enimmät lumet pois.
Viimeksi muokannut Wacky, 14 Loka 2015, 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja mhelander » 13 Loka 2015, 10:55

Wacky kirjoitti:Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Täällä Oulussa, maailman talvipyöräilyn pääkaupungissa, on joillakin pätkillä hommat tehty kunnolla. Parasta ajaminen on ollut pari talvea sitten Oulu-Kiiminki välillä jossa yrittäjä oli ottanut asiakseen käydä auraamassa lumet pois kun niitä tuli. Siis samoin tein, ei seuraavan päivänä tai sen jälkeen.

Tulos oli melkein kuin harjattu mutta parempi. Lunta oli juuri sen verran ettei asfaltti tullut näkyviin. Pohja oli kova mutta silti pitävä kunnon (talvi-) renkaille. Ei tullut lauhalla pöperöä kun suli pois. Ajamaan pystyi myös pakkasella ihan maantienojakilla kunhan alla oli edes vähän kuvioidut renkaat.

Mutta valitettavasti täälläkin standardit vaihtelee, ja joo on kokeiltu myös pyörätien suolausta ja jopa sen kanssa sveitsiläisiä kutterin lastuja.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2989
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja Wacky » 14 Loka 2015, 08:56

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Täällä Oulussa, maailman talvipyöräilyn pääkaupungissa, on joillakin pätkillä hommat tehty kunnolla. Parasta ajaminen on ollut pari talvea sitten Oulu-Kiiminki välillä jossa yrittäjä oli ottanut asiakseen käydä auraamassa lumet pois kun niitä tuli. Siis samoin tein, ei seuraavan päivänä tai sen jälkeen.

Tulos oli melkein kuin harjattu mutta parempi. Lunta oli juuri sen verran ettei asfaltti tullut näkyviin. Pohja oli kova mutta silti pitävä kunnon (talvi-) renkaille. Ei tullut lauhalla pöperöä kun suli pois. Ajamaan pystyi myös pakkasella ihan maantienojakilla kunhan alla oli edes vähän kuvioidut renkaat.

Mutta valitettavasti täälläkin standardit vaihtelee, ja joo on kokeiltu myös pyörätien suolausta ja jopa sen kanssa sveitsiläisiä kutterin lastuja.

Täällä ei ole toivoakaan että pyöräteitä aurattaisiin heti kun lumi tulee vaan suosiolla keskitytään ajoratoihin ja annetaan pyöräteiden ensin talloutua vähintään puoli päivää. Sen lisäksi täällä käydään suojan puolella usein kun lunta tulee joten aivan pohjasta ensin sulaa kerros maahan ja sitten vasta alkaa kertyä lunta päälle joka tuottaa kerroksen jäätä ja sohjoa lumen alle.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3070
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Loka 2015, 10:10

Ja tuossa ei kai ollut vielä kaikki haitat. Eränkin kerran olen nähnyt pystärikuskien jalkojen putoavan polkimilta sivuille, kun tien pinta pettää alta ja keula kääntyy ilman kuskin vaikutusta. Ei joka pätkää joka kuussa taideta siivota täällä.

Sinänsä on ok, että edes kokeillaan jotain ja yritetään kehittää parempia tapoja, mutta jo nyt olisi toimiva tapa olemassa ja se on useampien väylien tiheämpi siivous. Paljon tiheämpi.

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 946
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja Hopea » 15 Loka 2015, 11:48

Wacky kirjoitti:Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.


Minulla on ollut niinä lumisina talvina oikea ongelma työmatkapyöräilyssä se, että Oulunkylä-Kehä I -välin pyörätietä ei aurata. Eikä harjata tai muutenkaan avata. Sen sijaan joku #¤(¤%&! ajaa siitä kuormaajalla kauha ylhäällä läpi ennen kuin kukaan työmatkalainen on edes herännyt. Joten parhaimmillaan väylällä oli puoli metriä syvät kuormaajan jäljet ja niiden välissä se puoli metriä tallaantunutta sohjoa. Aja siinä sitten 80 cm leveällä pyörällä. Nou kän duu. Ja korvaavaa katuyhteyttä ei ole lähellä, joten käänny Savelasta sillalta takaisin ja etsi uusi reitti.

_Jos_ tänä talvena tulee lunta ja tämä sama jatkuu, etsin taatusti jonkin kanavan, jota kautta homma saadaan järjestykseen. Olen taas eilen kouluttanut Tieturvakurssilla Tieliikennelain poikkeussääntöjä. Niissä ei mainita sitä, että pyörätietä saa ajaa kuormaajalla, jos se on lyhin reitti työmaalle... :evil:
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

ViestiKirjoittaja jori » 15 Loka 2015, 13:07

Hopea kirjoitti:[Sen sijaan joku #¤(¤%&! ajaa siitä kuormaajalla kauha ylhäällä läpi ennen kuin kukaan työmatkalainen on edes herännyt. Joten parhaimmillaan väylällä oli puoli metriä syvät kuormaajan jäljet ja niiden välissä se puoli metriä tallaantunutta sohjoa. Aja siinä sitten 80 cm leveällä pyörällä. Nou kän duu. Ja korvaavaa katuyhteyttä ei ole lähellä, joten käänny Savelasta sillalta takaisin ja etsi uusi reitti.

_Jos_ tänä talvena tulee lunta ja tämä sama jatkuu, etsin taatusti jonkin kanavan, jota kautta homma saadaan järjestykseen. Olen taas eilen kouluttanut Tieturvakurssilla Tieliikennelain poikkeussääntöjä. Niissä ei mainita sitä, että pyörätietä saa ajaa kuormaajalla, jos se on lyhin reitti työmaalle... :evil:

Eikös pyörätiellä ajaminen työkoneella ole sallittua vain, jos se on työn kannalta välttämätöntä. Tuota sääntöä pitäisi (poliisin valvonnan tasolla) tarkentaa niin, että se koskee juuri sitä kohtaa, jota ajetaan. Eihän tuota sääntöä muuten ole mahdollista valvoa, jos se koskee mitä tahansa työtä missä tahansa. Tällä muutoksella olisi pyörätielläajo-oikeuden saadakseen pakko painaa kauha alas ja aurata. :twisted:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Linkkivinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa