Sivu 1/1

Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 12 Loka 2015, 13:08
Kirjoittaja Stapani

Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 12 Loka 2015, 13:32
Kirjoittaja Hopea

Voi raato. Miksi juuri mun työmatkareitti on valittu suolattavaksi? Ainoa ongelmani on talvella ollut vaijerien jäätyminen, eikä se tällä tempulla ainakaan vähene. :cry:

Onneksi korvaavia reittejä löytyy, eikä matkakaan juuri pitene. Ehkä kokeilen pystypyörällä. Ehkä sittenkään en...


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 12 Loka 2015, 15:46
Kirjoittaja PW

Onhan hienoa ett aletaan tutkia eri mahollisuuksia ja otetaan käyttäjien mielipiteet huomioon.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 12 Loka 2015, 20:16
Kirjoittaja juuva

Suolalitkussa pääsee näköjään ajamaan. Ihan perinteistä hiekoitusta voisi kokeilla paikoissa joissa jäätä on (sillat/mäet). Sopivasti karhea lumikerros auttaisi kanssa sitten kun se muodostuu joskus vuodenvaihteen jälkeen.. jos ei kaikkea meinata sulauttaa :|


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 13 Loka 2015, 01:04
Kirjoittaja ajarmala

Epäilen kovasti, että tuo suolaus ei tepsi pyöräteillä niin kuin se tehoaa autoteillä. Mutta saas nähä. Jos siis talvisin vielä tulee lunta... ja jos ei tule, niin silloinhan tämä ongelma ratkeaa melkein itsestään.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 13 Loka 2015, 05:43
Kirjoittaja Wacky

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 13 Loka 2015, 08:59
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Minäkin innostuin harjauksesta, kunnes mietin, miten se sopii yhteen vieressä kulkevan suolatun ajoradan kanssa ja ennen kaikkea pitkäpiimäisen lumenpoiston aloittamisen kanssa. Harjaushan ei enää kunnolla toimi, kun tiellä on ajettu tai viereisen ajojadan suolaiset lumet on aurattu pyörätielle. Harjaushan olisi aivan erinomainen lumenpoistokeino erilliselle pyörätielle, jos se hoidettaisiin heti, kun lumi sataa maahan. :?


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 13 Loka 2015, 10:43
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Minäkin innostuin harjauksesta, kunnes mietin, miten se sopii yhteen vieressä kulkevan suolatun ajoradan kanssa ja ennen kaikkea pitkäpiimäisen lumenpoiston aloittamisen kanssa. Harjaushan ei enää kunnolla toimi, kun tiellä on ajettu tai viereisen ajojadan suolaiset lumet on aurattu pyörätielle. Harjaushan olisi aivan erinomainen lumenpoistokeino erilliselle pyörätielle, jos se hoidettaisiin heti, kun lumi sataa maahan. :?

Koe pätkä ei olekkaan ajoradan vieressä vaan junaradan varressa eli tuota ongelmaa ei tule koepätkällä syntymään ja tuosta tavasta aurata ajoradan paskat pyörätielle pitäisi jo luopua.
Lisäksi ennen harjausta pätkillä pitäisi käydä aura hoitamassa enimmät lumet pois.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 13 Loka 2015, 10:55
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Täällä Oulussa, maailman talvipyöräilyn pääkaupungissa, on joillakin pätkillä hommat tehty kunnolla. Parasta ajaminen on ollut pari talvea sitten Oulu-Kiiminki välillä jossa yrittäjä oli ottanut asiakseen käydä auraamassa lumet pois kun niitä tuli. Siis samoin tein, ei seuraavan päivänä tai sen jälkeen.

Tulos oli melkein kuin harjattu mutta parempi. Lunta oli juuri sen verran ettei asfaltti tullut näkyviin. Pohja oli kova mutta silti pitävä kunnon (talvi-) renkaille. Ei tullut lauhalla pöperöä kun suli pois. Ajamaan pystyi myös pakkasella ihan maantienojakilla kunhan alla oli edes vähän kuvioidut renkaat.

Mutta valitettavasti täälläkin standardit vaihtelee, ja joo on kokeiltu myös pyörätien suolausta ja jopa sen kanssa sveitsiläisiä kutterin lastuja.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 14 Loka 2015, 08:56
Kirjoittaja Wacky
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Täällä Oulussa, maailman talvipyöräilyn pääkaupungissa, on joillakin pätkillä hommat tehty kunnolla. Parasta ajaminen on ollut pari talvea sitten Oulu-Kiiminki välillä jossa yrittäjä oli ottanut asiakseen käydä auraamassa lumet pois kun niitä tuli. Siis samoin tein, ei seuraavan päivänä tai sen jälkeen.

Tulos oli melkein kuin harjattu mutta parempi. Lunta oli juuri sen verran ettei asfaltti tullut näkyviin. Pohja oli kova mutta silti pitävä kunnon (talvi-) renkaille. Ei tullut lauhalla pöperöä kun suli pois. Ajamaan pystyi myös pakkasella ihan maantienojakilla kunhan alla oli edes vähän kuvioidut renkaat.

Mutta valitettavasti täälläkin standardit vaihtelee, ja joo on kokeiltu myös pyörätien suolausta ja jopa sen kanssa sveitsiläisiä kutterin lastuja.

Täällä ei ole toivoakaan että pyöräteitä aurattaisiin heti kun lumi tulee vaan suosiolla keskitytään ajoratoihin ja annetaan pyöräteiden ensin talloutua vähintään puoli päivää. Sen lisäksi täällä käydään suojan puolella usein kun lunta tulee joten aivan pohjasta ensin sulaa kerros maahan ja sitten vasta alkaa kertyä lunta päälle joka tuottaa kerroksen jäätä ja sohjoa lumen alle.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 15 Loka 2015, 10:10
Kirjoittaja vaaka

Ja tuossa ei kai ollut vielä kaikki haitat. Eränkin kerran olen nähnyt pystärikuskien jalkojen putoavan polkimilta sivuille, kun tien pinta pettää alta ja keula kääntyy ilman kuskin vaikutusta. Ei joka pätkää joka kuussa taideta siivota täällä.

Sinänsä on ok, että edes kokeillaan jotain ja yritetään kehittää parempia tapoja, mutta jo nyt olisi toimiva tapa olemassa ja se on useampien väylien tiheämpi siivous. Paljon tiheämpi.


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 15 Loka 2015, 11:48
Kirjoittaja Hopea
Wacky kirjoitti:

Jännä miten kaikki keskittyi suolaukseen vaikka tuossa on jotain paljon suurempaa. Suolausta on meinaa harrastettu Helsingissä jo epäsuorasti pyöräteillä, mutta rakennusviraston aina vastustanut harjausta kun se ei muka toimi lumen poistoon hyvin. Kaikkia tekosyitä sen käyttämättömyyteen en jaksa alkaa edes luottelemaan tässä, mutta koko kirjoa on käytetty ja vähän päälle.

Minulla on ollut niinä lumisina talvina oikea ongelma työmatkapyöräilyssä se, että Oulunkylä-Kehä I -välin pyörätietä ei aurata. Eikä harjata tai muutenkaan avata. Sen sijaan joku #¤(¤%&! ajaa siitä kuormaajalla kauha ylhäällä läpi ennen kuin kukaan työmatkalainen on edes herännyt. Joten parhaimmillaan väylällä oli puoli metriä syvät kuormaajan jäljet ja niiden välissä se puoli metriä tallaantunutta sohjoa. Aja siinä sitten 80 cm leveällä pyörällä. Nou kän duu. Ja korvaavaa katuyhteyttä ei ole lähellä, joten käänny Savelasta sillalta takaisin ja etsi uusi reitti.

Jos tänä talvena tulee lunta ja tämä sama jatkuu, etsin taatusti jonkin kanavan, jota kautta homma saadaan järjestykseen. Olen taas eilen kouluttanut Tieturvakurssilla Tieliikennelain poikkeussääntöjä. Niissä ei mainita sitä, että pyörätietä saa ajaa kuormaajalla, jos se on lyhin reitti työmaalle... :evil:


Re: Talvipyöräilyn testireitit Helsingissä

Lähetetty: 15 Loka 2015, 13:07
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:

[Sen sijaan joku #¤(¤%&! ajaa siitä kuormaajalla kauha ylhäällä läpi ennen kuin kukaan työmatkalainen on edes herännyt. Joten parhaimmillaan väylällä oli puoli metriä syvät kuormaajan jäljet ja niiden välissä se puoli metriä tallaantunutta sohjoa. Aja siinä sitten 80 cm leveällä pyörällä. Nou kän duu. Ja korvaavaa katuyhteyttä ei ole lähellä, joten käänny Savelasta sillalta takaisin ja etsi uusi reitti.

Jos tänä talvena tulee lunta ja tämä sama jatkuu, etsin taatusti jonkin kanavan, jota kautta homma saadaan järjestykseen. Olen taas eilen kouluttanut Tieturvakurssilla Tieliikennelain poikkeussääntöjä. Niissä ei mainita sitä, että pyörätietä saa ajaa kuormaajalla, jos se on lyhin reitti työmaalle... :evil:

Eikös pyörätiellä ajaminen työkoneella ole sallittua vain, jos se on työn kannalta välttämätöntä. Tuota sääntöä pitäisi (poliisin valvonnan tasolla) tarkentaa niin, että se koskee juuri sitä kohtaa, jota ajetaan. Eihän tuota sääntöä muuten ole mahdollista valvoa, jos se koskee mitä tahansa työtä missä tahansa. Tällä muutoksella olisi pyörätielläajo-oikeuden saadakseen pakko painaa kauha alas ja aurata. :twisted: