Hienot sivut kotirakentajille!

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Hienot sivut kotirakentajille!

Viesti Kirjoittaja JTH »

Taitaa olla seuraava projektini LWB EZ-Clone!

http://www.recycledrecumbent.com/

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samoihin ohjeisiin aikoinaan törmäsin. Tuon ajamisen varmaan omaksuu helpoiten pystypyörän jälkeen. Selkänoja pystyssä ja jalat alhaalla.
Aikoinaan kun tein tuota ensimmäsitä kolmipyörääni, niin joku kommentoi että jalat on liian alhaalla penkkiin nähden, jotta polkemiseen saisi maksimaalisen tehon. Tuossa on sama ongelma.
Selkänojaa on myös helppo kallistaa, kun vain siirtää ohjaustankoa taemmas. Aika pian tulee kuitenkin vastaan ongelma, että kuljettajan paino siirtyy käänettäessä liikaa ulkokurviin päin, eikä kääntyminen onnistu.
Näistä syistä johtuen valitsin työmatkapyörän esikuvaksi Rans Formula 26:n. 26" renkaaseen on myös laajempi kumivalikoima.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nuo ohjeet ovat vähän muunnellut Easyracer Tour easyn ohjeet. Sanoisin että originaali on parempi.

Tour Easya on valmistettu lähemmäs 30 v, minusta se kertoo että kyseessä on erittäin onnistunut malli. Jenkeissä se on kulttipyörä fanaattisine omistajineen.

Seikkaperäiset TE-clone piirustukset olivat vielä jokin aika sitten verkossa, onneksi ehdin ottaa talteen
:wink:
LWB maailmassa näyttää olevan kaksi pääsuuntausta: Easyracerin pysty selkänoja ja lyhyehkö ohjaustanko sekä Rans -tyyppinen kallistettu noja ja pitkä heilurimainen ohjaustanko (tiller).

Itsekin olen alkamassa rakentaa LWB:tä joka näyttää muistuttavan Jukan ekaa pitkärunkoista mitoitukseltaan. 26x2 pyörät olisi kyllä siistit mutta käytettävissä olevat osat ohjaavat valintaa 20x26 versioon. Minulla keskiö tullee olemaan 10-15 senttiä alle istuimen koron joka tuntuisi parhaalta ainakin mulle.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Jarcco kirjoitti:

Seikkaperäiset TE-clone piirustukset olivat vielä jokin aika sitten verkossa, onneksi ehdin ottaa talteen
:wink:

Löysin myös linkin niihin piirrustuksiin, mutta olivat jo kadonneet.
Jos Sulla Jarcco on tallessa ne sähköisessä muodossa, et viittis lähettää niitä mulle? Osoite: dilligaf<at>elisanet.fi

Kovasti on kehuja noista Ez-cloneista, olen kyllä kallistunut rakentamaan ko vehkeen. Ellei Jarccolta löydy parempaa :wink:

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Itsekin olen alkamassa rakentaa LWB:tä joka näyttää muistuttavan Jukan ekaa pitkärunkoista mitoitukseltaan. 26x2 pyörät olisi kyllä siistit mutta käytettävissä olevat osat ohjaavat valintaa 20x26 versioon. Minulla keskiö tullee olemaan 10-15 senttiä alle istuimen koron joka tuntuisi parhaalta ainakin mulle.

Kyllähän tuo vanha liikkeelle lähdöissä tuntui vakaammalta ja varmemmalta, kuin tuo uudempi pitkärunkoinen. Itse ajossa ei voi sanoa kumpi ois parempi, vaikka tuntuvat toki eriltä. Nopeudessa tuo uus on selkeästi parempi. Pitäisi tuosta uudesta ottaa kuva nyt kun siinä on uusi penkki, sekä selkänojan ja ohjauksen kulmat on säädetty viimeisen päälle kohdilleen. Nyt nettisivuilla olevat kuvat ovat kaikki vähän "hassun" näköisiä, kun ovat rakennus ja kasaus vaiheissa kuvattuja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kuvat uudesta suunnitelmasta sekä 20" että 26" etupyörällä:
http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm
Kommentoida saa :D


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Javelin!
:D
Hyvältä näyttää! 26/26 ehkä hieman paremmalta... :wink:

Stongaksi kun laitat TourEasy-tyyppisen ja matalan stemmin, niin WOW!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kumpikin näyttää siltä, että eteen ei saa lokasuojaa ja vannejarrua, koska polkimet ottaisivat niihin polkiessa ja/tai käännettäessä kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Kumpikin näyttää siltä, että eteen ei saa lokasuojaa ja vannejarrua, koska polkimet ottaisivat niihin polkiessa ja/tai käännettäessä kiinni.

Jukka

Eivät polkimet ota kiinni muuten kuin todella suurella kääntökulmalla mikä ei käytännössä haittaa mitään. Kävin kokeilemassa asian käytännössä. Myöskään v-jarrut eivät osu renkaaseen missään vaiheessa. Lähellä oloa ei lasketa :wink:

26-26 versio kuulemma näyttää siltä kun menisi koko ajan ylämäkeen :lol:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jaa, projekti jo niin pitkällä, että voi kokeilla asioita?
Itse tein ehkä vähän liiankin varman päälle tuon etupään mitoituksen, koska olisi ollut äärettömän ikävää jos tuon vuoksi valmis pyörä ei olisikaan ollut käyttökelpoinen.
Mun silmää tuo 26/26 kans miellyttää enempi. Eikä juurikaan poikkea mitoitukseltaan tuosta Rans formula 26:sta. Tässä sivukuvam koska sellaisen ovat sivuiltaan poistaneet:

Kuva

Minä taivutin etuhaarukkaa jarrukiinnikkeiden yläpuoleta, näin jarruosien suhde vanteeseen säilyy samana kuin pystypyörässä. Liekö sillä kuitenkaan mitään väliä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kokeilussa käytin haarukkaa 20" joka oli valmiina, laitoin sen vanhaan runkoon ja kiinnitin keskiön kampineen uuteen kuvan mukaiseen paikkaan. Runkoa en ole tehnyt vielä. Kotoa tuli kommentti että 20-26 on nätimpi. Voi tätä valinnan vaikeutta!:?

Ransilla on muuten uusi V3 jossa on suora ketjulinja vetopuolella kuten sullakin taitaa olla? Olisi muuten mukava nähdä tuoreempia kuvia pyörästäsi.

Jos käyttää v-jarruja niin tappien paikka suhteessa vanteeseen ei saa muuttua paljon.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kokeilussa käytin haarukkaa 20" joka oli valmiina, laitoin sen vanhaan runkoon ja kiinnitin keskiön kampineen uuteen kuvan mukaiseen paikkaan. Runkoa en ole tehnyt vielä. Kotoa tuli kommentti että 20-26 on nätimpi. Voi tätä valinnan vaikeutta!:?

Eihän sitä heti tarvi valita. Jos tekee rungosta sellaisen, että siihen voi vaihtaa sekä 20" että 26" etupään, niin voi kokeilla molempia.

Jarcco kirjoitti:

Ransilla on muuten uusi V3 jossa on suora ketjulinja vetopuolella kuten sullakin taitaa olla? Olisi muuten mukava nähdä tuoreempia kuvia pyörästäsi.

Niimpä näkyy, äkkiä näyttää just samalta kuin v2, mutta kun kahtoo teknisiä tietoja niin lähes kaikki mitat poikkeaa.
Uusi kuva lisätty kotisivulleni:
http://kotisivu.dnainternet.fi/ninajukk/26lwb.htm
Pyörä on mielestäni huomattavan paljon virtaviivaisemman ja matalemman näköinen, kun selkänoja ei ole ylipitkä.

Jarcco kirjoitti:

Jos käyttää v-jarruja niin tappien paikka suhteessa vanteeseen ei saa muuttua paljon.

Itseasiassa en ole vielä saanut etujarrua asennettua, enkä kertaakaan ole sitä kaipaillut :D Kuvastaa aika hyvin olosuhteita joissa pyöräilen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Vastaa Viestiin