Hienot sivut kotirakentajille!

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse en kuoppien sietokyvyssä huomannut mitään merkittävää eroa erikokoisilla eturenkailla. Kokemuksia 47-406, 37-559 ja 47-559 renkaista. Yleensäkkin monttujen vaikutus tuollaisessa LWB:n eturenkaassa on pienempi kuin pythonissa ja SWB:ssä. Näissä kun 2cm:n pomppu eturenkaan kohdalla aiheuttaa jaloissa 3cm ylös alas liikkeen. Tai ei nyt ihan, mutta liike on kuitenkin suurempi kuin renkaan tekemä liike.
LWB:ssä taas takarenkaan töyssyt tuntuvat suuremmilta, kuin SWB:ssä tai pythonissa. Oikeastaan niin, että Pythonissa mieluummin ottaa iskut takarenkaaseen ja tuossa LWB:ssä eturenkaaseen. SWB:llä aika vähän ajokokemusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Roll On kirjoitti:

Yksi selkeimmistä ohjeista oli sellainen toureasy ohje .pdf muodossa, monen sivun mittaisena, jotka löysin vielä toisessa muodossa, tosin paljon lyhyempänä ja erikielinen, kuin alkuperäiset, jotka muistaakseni löytyi alunperin http://www.flash.net/~staudt/bike.htm

Itselle ei jäänyt talteen kyseisiä ohjeita, vaikka kopioin ja tulostinkin piirrustukset. Linkki ei joko toimi enään, tai on tilapäisesti poissa käytöstä, kuten muutama muukin jenkkisivu näyttää olevan parhaillaan.

http://www.free4web.pl/Klikomierz/Kliknij.jsp?id=14282
http://www.free4web.pl/Klikomierz/Kliknij.jsp?id=14280

ER:n uudet omistajat ovat ilmeisesti poistattaneet TE-ohjeet verkosta. Ehkäpä pelkäävät että kiinassa aletaan tehdä kopioita. Tuskin muutaman rakentelijan tekemät kopiot aiheuttavat suurta haittaa.

Puolalaiset ovat näemmä kehitelleet version jossa rungon pituutta voi säätää. Puolan kielestä ei kyllä ymmärrä sanaakaan. Onneksi kuvat ovat hyviä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Itse ottaisin LWB:n ennemmin kuin triken tai SWB:n jos ajetaan enempi kuoppaista soratietä kuin sileää maantietä. Tämä perustuu helpompaan hallittavuuteen ja pitkärunkoisen mukavuuteen. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

Roll On
Viestit: 26
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 17:49

Viesti Kirjoittaja Roll On »

...

Viimeksi muokannut Roll On, 07 Tammi 2007, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Roll On kirjoitti:

Useimmissa pitkärunkoisissa on taaksepäin taittuva ohjaus, eli tilt steering, joissakin on kuitenkin täysin suora ohjaus, eli samassa kulmassa, kuin etuhaarukka, tai erillinen ohjaus, tai alta ohjaus, joten kyllä pitkärunkoisissa on joitakin eroja, joka voi osaltaan vaikuttaa helpompaan hallittavuuteenkin.

Tilting ei välttämättä ole helpoin mahdollinen ohjaus pitkärunkoiselle.

Nyt olen kokeillut suoraa ohjausta, alta ohjausta ja taittuvaa ohjausta.
Suora-ohjaus lähes pakottaa valitsemaan pienen eturenkaan ja etuhaarukan kulma menee siltikin vähän liian loivaksi.
Altaohjaus vaatii ohjaukseen niveliä, eli tekee rakenteesta monimutkaisemman ja lisää kuluvia osia. Tällaisen taluttaminen on vaikeaa ja minusta rumemman näköinen :)
Nyt on käytössä tuollainen taittuva ohjaus. Selkänojaa kun nostaa riittävän pystyyn, saa sen lähemmäs suoraa ohjausta.
Mikään valittu ratkaisu ei ole koskaan automaattiesti paras vaihtoehto kaikille. Tuo toimii mulla tähän asti kokeilluista parhaiten. Ehkä josku jostakin syystä päädyn johonkin toiseen vaihtoehtoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin