Kate Jorille - työpajaideointia

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Syväri kirjoitti:

Mitenkähän tuon 3-pyöräohjauksisen etuvedon ny sitte toteuttais ettei tulis liikaa tekniikkaa. Vetonivelillä varmaan pakko pelata etupyörissä. Takapyörän pitää olla tiukasti paikallaan suoraan ajaessa pienistä ohjausliikkeistä huolimatta, mutta sen pitäis kuitenkin vapautua kevyesti kun käännetään enemmän. Pitäs keksiä yksinkertainen systeemi. :)

Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Yleispätevään ratkaisuun tekisin kuitenkin tylsästi kiinteän puomin ja erikseen kääntyvät pyörät. Ei ole kenen tahansa ajettavissa, jos on sekä käsi että jalkaohjattu :wink:
Erikoisjutut sitten erikseen, niinkuin mun koe-python-delta, jossa jalat ohjaa keulaa ja kädet perää.
Jori piirsi jo johonkin ketjuun periaatepiirroksen yhdistetyn etu- ja takaohjauksen mahdollisesta toimintaperiaatteesta. Yhdestä ohjaustangosta kääntämällä vain keula kääntyy aluksi ja perä lopuksi. Z-mallisella vivulla tuo oli mahdollista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Yleispätevään ratkaisuun tekisin kuitenkin tylsästi kiinteän puomin ja erikseen kääntyvät pyörät. Ei ole kenen tahansa ajettavissa, jos on sekä käsi että jalkaohjattu :wink:
Erikoisjutut sitten erikseen, niinkuin mun koe-python-delta, jossa jalat ohjaa keulaa ja kädet perää.
Jori piirsi jo johonkin ketjuun periaatepiirroksen yhdistetyn etu- ja takaohjauksen mahdollisesta toimintaperiaatteesta. Yhdestä ohjaustangosta kääntämällä vain keula kääntyy aluksi ja perä lopuksi. Z-mallisella vivulla tuo oli mahdollista.

Jää vaan helposti tekemättä koko peli, kun vaatii CNC-työstökeskuksen erikoisosia varten. Joustavakampiakselinen tuplakeulapython onnistuu melkein hierojan työkaluilla :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Suoravetoko? :shock:
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
Kuva
Tuo yhden tai kahden asteen ohjauskulma siirtää rengasta vain viisitoista milliä keskiasennostaan sivuun, joten tuon suuruinen kääntökulma mahtuu tapahtumaan umpikatteen, jopa lokasuojan sisällä, jolloin aerodynamiikka säilyy täydellisenä. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Jää vaan helposti tekemättä koko peli, kun vaatii CNC-työstökeskuksen erikoisosia varten. Joustavakampiakselinen tuplakeulapython onnistuu melkein hierojan työkaluilla :wink:

Koneistettuja osia minun tekeleissäni. Älkää hyvät miehet pelotelko. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.

No niinhän se olikin. Eihän sitä loputtomiin muista, kun on kulunut jo viikkoja tuosta keskustelusta :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Suoravetoko? :shock:
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
Kuva
Tuo yhden tai kahden asteen ohjauskulma siirtää rengasta vain viisitoista milliä keskiasennostaan sivuun, joten tuon suuruinen kääntökulma mahtuu tapahtumaan umpikatteen, jopa lokasuojan sisällä, jolloin aerodynamiikka säilyy täydellisenä. ;)

Joo, ketju sietää kulmanmuutoksia kyllä, mutta miten se voima käytännössä siirtyisi ilman että polkeminen heiluttaa ohjausta? Pidon riittävyyden kannalta 2 vetävää pyörää olis kova juttu.

Vetarilla olis toteutettavissa tämäntyyppinen voimansiirron ratkaisu. Takapyörän vetoa en näe tarpeelliseksi..
Kuva
Kuva

Jos miinuksia hakee, niin mitään sikamatalaa ei voi tehdä noin suoralla vetarin kulmalla.. Samoin ketjuvaihde raapii maata mutta sen voi siirtää muuallekkin.

Seuraavaa projektia jo tässä pohdin :roll: :)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Syväri kirjoitti:

Vetarilla olis toteutettavissa tämäntyyppinen voimansiirron ratkaisu. Takapyörän vetoa en näe tarpeelliseksi..
Kuva
Kuva

Jos miinuksia hakee, niin mitään sikamatalaa ei voi tehdä noin suoralla vetarin kulmalla.. Samoin ketjuvaihde raapii maata mutta sen voi siirtää muuallekkin.

Seuraavaa projektia jo tässä pohdin :roll: :)

Tämä projekti vaatii juuri em. CNC-työstökeskuksen :wink:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nii, mietinki mikä se vaihtoehto on todellisuudessa? Jos hyväksyy sen, että vain yksi pyörä vetää niin kampiakseli ja sivuveto olis varmaan helpoin ratkaisu. Vois käyttää aika pitkälti standardi osia. Nää on näitä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Aikooko Vilijami tehdä sarjan näitä vai onko tarkoitus perustella CNC-koneen ostaminen :mrgreen: Korkeintaan sorvin tuossa tarvii. Loput voi tehdä käsinkin :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Aikooko Vilijami tehdä sarjan näitä vai onko tarkoitus perustella CNC-koneen ostaminen :mrgreen: Korkeintaan sorvin tuossa tarvii. Loput voi tehdä käsinkin :wink:

No ekakerran ku käytin CNC-konetta niin taivas aukesi, mahdollisuudet ovat rajattomat. Sillä saa tehtyä mitä tahtoo, eikä mitä sattuu tulemaan. :D
Jos joku tekee kaikki kuvassa näkyvät osat manusorvilla, niin siihen näytökseen ostan vaikka kalliimmatkin liput :!:

Liitteet
olka-akseli.jpg
olka-akseli.jpg (12.48 KiB) Katsottu 4337 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Me katotaan tuota kuvaa erilailla :lol:
Mulle se on periaatepiirros ja ainoa hankala osa on vetävä jarrullinen napa. Olkatapin ja vetonivelen saa kaupasta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Viesti Kirjoittaja jori »

Keräsin tähän vähän linkkejä tuohon jokapyöräohjattuun liittyviä linkkejä, jotta ei sitten kun inspiraatio iskee, tarvitse etsiä, mitä on aiemmin ajatellut. :roll: Ovat käänteisessä aikajärjestyksessä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 05&#p85176 Ohjaus ketjuvedon toleransseissa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 57&#p84057 Ohjauksen käyttöliittymä
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 23&#p84023 Perusteet numeroina
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 73&#p65073 Kandintyö valmis ja hieno kuva virtuaaliohjauksesta
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 135#p53780 Etuohjauksen tarve tulee kaarteeseen lähdössä
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 44&#p54744 Tavoitteet
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 165#p54700 Kandintyön aloitus
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =45#p53142 Runko-ohjaus työkoneessa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =30#p53098 Pelkän takaohjauksen ongelma 2
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =15#p53076 Ongelman välttelykeinoja
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =15#p53073 Pelkän takaohjauksen ongelma

stabiliteettiohjaus, stabilointiohjaus, etu-taka-ohjaus, jokapyöräohjaus, jokapyöräohjattu, asteen puolelleen, kääntyy vain hiukan, ohjattavuus, ketteryys, ketteryysohjaus, minimaalisesti kääntyvät

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin