Kinnerin päälyste

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerin päälyste

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Painonnostajien foorumille eksyin pitoaineita tutkaillessa ja en muista, miten retee karju tarvittiin kokistölkin aukaisuun päälle astumalla. Arvaus 140 kg täysi tölkki pystyssä. Tyhjä tölkki "hieman" hötömpää tavaraa, eli yllättävän tymäkkää tavaraa on limu kuoritettuna. Aiemmilla resepteillähän viemäritukokset avattiin kiitos elohopean kuulemma. Kaverin exän perhe käytti kokiksen Espanjan aiemman version limua vuosituhannen vaihteessa, kun oli tehokkaampaa eri säädöksistä johtuen kuin varsinaiset viemärin avaajat - ja halvempaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin päälyste

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mutt tarteeko sitä kinneriä lekalla mennä takomaan? :wink:

Eikös tuo lekalla lyönti vastaa suunnilleen pylvääseen törmäämistä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinnerin päälyste

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mutt tarteeko sitä kinneriä lekalla mennä takomaan? :wink:

Eikös tuo lekalla lyönti vastaa suunnilleen pylvääseen törmäämistä?

Jukka

Ei kai sitä pylvääseenkään tarvi ajaa? :mrgreen:
Kivahan se olisi että ajopeli kestäisi mitä vaan, mutta onko sen hintasize=85 liian kova :?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerin päälyste

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jatkolinkkejä Wackyn viestin tokasta videosta tuli jännä idea vaihtoehdoksi purjeelle whikessä:

http://www.youtube.com/watch?v=2OSrvzNW9FE

Videossa kerrottiin lentokoneen lentäneen ilman siipiä pyörivän sylinterin avulla, joka tuottaa siipeä suuremman nosteen, mutta ilmanvastuksen olleen ongelman. Kuinkahan homma menisi nojakissa, jos vielä olisi kasaan pakattava sylinteri tuulen suunnan ja määrän mukaan? En ole ekana ilmoittautumassa rakentajaksi :-D

Eikö sylinteri purjehdusvälineenä olisi helpompi operoida maalla ja merellä kuin purje, kun luovinnasta voisi luopua tuulen suuntien vaihdellessa?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kinnerin päälyste

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

https://youtu.be/pVtgmm0cnoI
Tässä kaveri pistää lekalla paukutellen lekaharkkoja joissa on pinnoitetta vain toisella puolella

Niinku näkyy, pinnoite ei suojaa harkkoja vaikka ehyenä pysyykin. Varoo lyömästä kahta kertaa samaan kohtaan, läpi menisi kun takana ei ole enää ehyttä tiiltä. Saman suojan antaisi kumimatto.

Jukka

Pointti ei kai liene niinkään lekankestävyys tukirakenteelle kuin pinnan kesto tuossa videossa. Onko kumin spraylevitys yhtä helppoa ja entä paksuus sekä paino pinnoitteella polymeeri vs kumi? Saisiko kumista tai lateksista siveltimellä tai telalla yhtä sileää ulkonäkösyistä? PW linkitti teaterikilpikonnan, jossa oli kai aika sileä pinta lateksipinnoitteella kankaan päällä. Pieni epätasaisuus saattaa olla jopa hyvästä aerodynamiikalle, joten sivellintyökään ei ehkä ole muuta kuin silmän kipeäksi tekevää.

Jos metallisuojakaaren tekee kilpa-auton tapaan kolarin kestäväksi hirvittävällä painokustannuksella, samaan konkurssiin menisi kai tuollainen kumimatto tai muovipinnoite, kun allaoleva runkokaan ei mene pikkukolarista solmuun. Ja voi jättää eloon rekankin kanssa, jos suoraan eteen ei jää.

Liittyen rungon kestoon pinnan jäädesä ehjähköksi, en muista teknologian lyhennettä, mutta joskus tokan maailmansodan jälkeen kai Britit kehittivät panssarintorjunta-ammuksen (oisko nimi ollut tyyliin HESH?), joka osuessaan panssariin levisi tahnana kaliiperia suuremmaksi kakuksi panssarin pinnalle ennen räjähtämistä. Räjähdys aiheutti paineaallon, jonka tarkoitus oli luoda efekti nimeltään spalling, jossa panssarilevyn toiselta puolelta murtuu ja irtoaa metallin siruja suurella vauhdilla rei'ittäen kaiken panssarin takana. Lienee ollut Israelin pelastaja joissain ensimmäisistä sodista, joissa käyttivät Brittitankkeja muiden muassa.

Luultavasti panssarien valmistustavat on muutettu tuosta brittitekniikasta johtuen murtumatomiksi monikerrosmetalli/keramiikka/ties mitä honeycomb systeemeiksi. Englanninkielisessä kirjallisuudessa käytetään nimeä honeycomb, vaikka ei se varmaan missään suoraan mehiläisiltä varastettua arkkitehtuuria muodoltaan olekaan. Jenkit muuten ovat käyneet parit viime sotansa Brittien keksimällä Chobham panssarilevyllä varustetulla päätankilla, jossa on nimenomaan honeycomb rakenteen yksi ilmentymä. Eivät monta ole menettäneet ja nekin, jotka ovat hajonneet, ovat pääasiassa alta päin räjäytettyjä.

Tokassa persiin lahden rähinässä Bagdadin lähettyvillä kärkitankki hajosi väijyssä miinaan ja useaan singon osumaan, jolloin polttoainesäiliö syttyi sekä vaunu paloi pitkään. Jenkeiltä meni tunteja raivata vastus, jotta pääsivät vaunulle ja miehistö kyseli, mikä kesti häh tankin avattuaan? Selkisi, kun näkivät, minkälaista höykytystä tankki sai, pinta oli palanut hiilenpalasen näköiseksi. Ennen palanut tankki oli kuolut tankki ja kyseinen tankki näytti varmalta tapaukselta vanhan kokeumuksen perusteella. Irakilaiset olivat luulleet tuhonneensa tankin miehistöineen, tankki maksoi korjata toki, miehistölle jäi hyvä kaljanpummaustarina.

Vastaa Viestiin