HSL kaupunkipyörä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Kohta pitäisi alkaa saamaan Hesassa noita "kaupunkipyöriä" ajoon.
Olikos näitä jo aikaisemmin ja jos oli, niin kuinka se toimi?
25€ koko kausi, ei ole ollenkaan paha hinta.
Saas nähdä kuinka suosittua homma tulee olemaan -riittääkö pyörät jne.
Enpä ole vielä fillaroinut Hesassa...

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja yaana »

Viime vuonna oli ekaa kertaa. Moni kehui paljonkin. Itse en kokeillut, kun asemat eivät olleet mun liikkumisalueella. Tänä vuonna on laajemmin, niin vois ollakin hyötyä. Lähin teline ois 100 m päässä työpaikalta.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Reippailija kirjoitti:

Kohta pitäisi alkaa saamaan Hesassa noita "kaupunkipyöriä" ajoon.
Olikos näitä jo aikaisemmin ja jos oli, niin kuinka se toimi?
25€ koko kausi, ei ole ollenkaan paha hinta.
Saas nähdä kuinka suosittua homma tulee olemaan -riittääkö pyörät jne.
Enpä ole vielä fillaroinut Hesassa...

Pari asiaa jäi mietityttämään.

Miksi matkakortin rekisteröinti on pantu tehtäväksi pyörän ohjaustangon käyttöliittymään. Eikö HSL tietojärjestelmät osaa lukea matkakorttitietoa rekisteröitymisen yhteydessä, jolloin pelleily seitsennumeroisen pyöräilijätunnuksen kanssa olisi tarpeetonta. Käyttöohjeista tulee monimutkaiset, kun niitä pitää olla kahdet erilaiset. Tuo on yksi käyttöönottohalukkuutta rajoittava ominaisuus ja tulee karsimaan osan ainakin iäkkäämmistä käyttäjistä.

Hinnoittelu oli sekin luotu niin, että vain kaikkein vakavahenkisimmät pyöränkäyttäjät tekevät kaiken tuon: Rekisteröityvät, initoivat matkakorttinsa ja maksavat yhden päivän käytöstä puolen tunnin välein parkkeeraten 5 euroa. Noilla ehdoin en näe mitään järkeä käyttää kaupunkipyörää keskikaupungilla, jossa voi kulkea ratikalla ja bussilla. Mistä kokeilijakäyttäjä edes tietää, missä noita parkkipaikkoja on, jottei kulu nouse kahdella eurolla jokaista tuntia kohti, kun pyörää ei saa palautettua.

Viikon hinnoittelussa on jo jotain järkeä erityistapauksessa, jolloin tarve on kulkea useampana päivänä sattumoisin juurikin pyöräparkkien väliä. Koko kauden käyttöhinta 25 euroa on jo aivan järkevä, mutta vain sellaiselle käyttäjälle, jonka matka kulkee pyöräparkkien väliä lähes päivittäin.

Eli kömpelöllä järjestelmäsuunnittelulla ja ylihinnoittelulla on varmistettu, ettei käyttäjiä kerry liiaksi rasittamaan pyöräjärjestelmän ylläpitoa = Kallis järjestelmä joka ei maksa itseään takaisin milloinkaan. Kun käyttäjämäärä jää vähäiseksi edellä kuvatuin syin, ei järjestelmää koskaan laajenneta niin suureksi, että pyöräparkki löytyisi riittävän läheltä, ettei tarvitse lainapyörää jättää kilometrien päähän ja kävellä viimeisiä kilometrejä, jottei joudu maksamaan kaksi euroa tunti parkkisakkoa.

Jos tuollainen järjestelmä halutaan toimivaksi ja siis riittävän laajaksi, pitää lyhyet käytöt mahdollistaa ilman kausimaksua, jolloin ihmiset käyttävät pyöriä mielijohteesta ajaakseen vain yhden parkkipaikkavälin. Nyt noin voivat tehdä vain kausimaksun 25 maksaneet entusiastit. :(

Hinnoittelun pitäisi olla palvelun kustannusvaikutusten mukaan. Nyt ne, joilla sattuu olemaan pyöräparkit oikein sijoittuneet saavat pyörän käyttöönsä lähes ilmaiseksi kausimaksulla, muut maksavat pyörän käytöstä enemmän kuin joukkoliikenteen käytöstä. Uusia asiakkaita ei hevin kerry.

Tolousessa Ranskassa ja Karlsruhessa Saksassa oli systeemit, jotka avasivat lukot ja laskuttivat puhelimen avulla pyörän käytöstä euron tunti. Täsmälleen käytön mukaan. Olisiko tällainen ollut liian hyvä, vai miksi sellaista ei toteutettu. Eihän ensi kertaa käyttävä (ainakaan periaatteessa) kuluta tuota järjestelmää yhtään enemmän kuin vakiokäyttäjäkään. Tuollainen lisää käyttöä ja mahdollistaa systeemin laajentamisen niin suureksi, että sen ylläpito on kannattavaa. Päivä-viikko-kausi-hinnoittelulla tuo ei laajene kannattavaksi, sillä se leikkaa satunnaiset käyttäjät pois. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Itseäni kiinnostaa voisiko auton jättää "edulliseen" parkkiin ja lähteä siitä fillaroimaan asioille.
Kuinkas paluureissu -löytyykö pyörää läheltä enään? No, niitähän voi katsoa netistä, jos osaa.
Kovan paineen alla järjestelmä tulee olemaan. Jos pyöriä on paljon tarjolla, voidaan osoittaa että käyttöaste on kovin alhainen. Jos käytöstä tulee suosittua, niin pyöriä ei riitä joka paikkaan ja matkaa ei voi varmuudella toteuttaa suunnitellusti.
Aika näyttää...

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja yaana »

Viime vuonna pyörien käyttöaste oli paljon suurempi kuin odotettiin, joten ei se kauhean hankalaa ole ollut. Tyhjää pyörätelinettä tuskin ehtii tulla vastaan, koska pyöriä kuskataan autolla asemien välillä tasaten käyttöä.

25 euroa kaudesta on mun mielestä kohtuullinen. Se on vähemmän kuin kahden viikon kausilippu tai 12 matkaa Helsingin sisällä matkakortilla. Jos kulkis bussilla Porvoosta töihin, kannattais käyttää kaupunkipyörää jatkoyhteyteen Helsingin sisällä ettei tarvis lisäksi Hgin kausilippua.

Edullisesta auton pysäköinnistä pyöräasemien lähellä en tiedä. Juna- ja metroasemilla on liityntäpysäköintejä, mutta ne on usein aika täynnä.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

yaana kirjoitti:

25 euroa kaudesta on mun mielestä kohtuullinen. Se on vähemmän kuin kahden viikon kausilippu tai 12 matkaa Helsingin sisällä matkakortilla. Jos kulkis bussilla Porvoosta töihin, kannattais käyttää kaupunkipyörää jatkoyhteyteen Helsingin sisällä ettei tarvis lisäksi Hgin kausilippua.

Varmasti noin, jos pyöräparkkeja on sopivilla paikoilla, tai kokonaisuutena yhtä tiheässä kuin julkisen pysäkkejä. Jos ei, pitää laskea kävelylle lisäkustannus, eikä satunnainen käyttäjä saa hommasta siltikään hinnaltaan kohtuullista.

Kovasti ihmettelen, miksi halutaan vain näitä koko kauden käyttäviä. Miten vakiokäyttäjä poikkeaa kustannuksiltaan satunnaisesta. Mitä haittaa olisi siitä, että jo ensimmäisellä käyttökerralla saisi vuokrata samalla hinnalla. Mitä lisäarvoa on palvelun tarjoajalle siitä, että palvelua käyttää vain suppea aktiivikäyttäjien joukko. Minusta euron tunti kaikille on parempi, eikä aiheuta sen enempää kustannuksia. Käyttäjiä kylläkin tulee valtavasti enemmän ja palvelua on varaa laajentaa niin, että pyöräparkkeja on järkevällä etäisyydellä.

No, jos käyttäjiä ei haluta, tyyliin VR, vaan ainoa tarve on esittää tekevänsä jotain mediaseksikästä liikenneprojektia, nykyinen tapa on oikein hyvä. Ei tule liikaa käyttäjiä ja pysyy hommat leppoisina. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: RE: Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja juuva »

yaana kirjoitti:

Viime vuonna pyörien käyttöaste oli paljon suurempi kuin odotettiin, joten ei se kauhean hankalaa ole ollut. Tyhjää pyörätelinettä tuskin ehtii tulla vastaan, koska pyöriä kuskataan autolla asemien välillä tasaten käyttöä.

...

Edullisesta auton pysäköinnistä pyöräasemien lähellä en tiedä. Juna- ja metroasemilla on liityntäpysäköintejä, mutta ne on usein aika täynnä.

Tämän vuoden osalta pyöriä saa 150:stä asemasta jotka on sijoiteltu Munkkivuori-Vanhankaupunginkoski -akselin eteläpuolelle. Vain Lauttasaari sai asemia, muut saaret jäivät ilman.. lisäksi kymmenen asemmista lainattiin Espoolle. Sijainnit näkee kartalla esim täältä https://dev.hsl.fi/kaupunkipyorat/

Liityntäpysäköintejä tai ilmaisia/halpoja parkkeja en noista tunnistanut - mutta en autoa omistakaan..

Mitä käyttöasteeseen/hinnoitteluun tulee, niin eihän julkinen liikenne edes yritä olla taloudellisesti kannattavaa - vaan tuottaa liikkumisen palveluja pääasiassa kuntalaisten saavutettavaksi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jorin nurinoista huolimatta järjestelmä toimii ja hyvin toimiikin jos katsoo käyttöastetta viimevuodelta. Mitä hinnoitteluun tulee niin se on mun mielestä just oikean suuntainen. Se ei toki ole satunnaisen käyttäjän eduksi vaan suosii rankasti niitä jotka käyttävät enemmän ja siitä ryhmästä helposti jää käyttämään pyörää myös muutekin ehkäpä hankkien oman pyörän. Asemapaikkoja riittää hyvin ja niille on käynnykkään karttaohjelma josta löytää helposti lähimmän paikan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minkälaiset renkaat nuissa kaupunkipyörissä on? Tarkoitan puhkeamisen kannalta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Jorin nurinoista huolimatta järjestelmä toimii ja hyvin toimiikin jos katsoo käyttöastetta viimevuodelta. Mitä hinnoitteluun tulee niin se on mun mielestä just oikean suuntainen. Se ei toki ole satunnaisen käyttäjän eduksi vaan suosii rankasti niitä jotka käyttävät enemmän ja siitä ryhmästä helposti jää käyttämään pyörää myös muutekin ehkäpä hankkien oman pyörän. Asemapaikkoja riittää hyvin ja niille on käynnykkään karttaohjelma josta löytää helposti lähimmän paikan.

Käyttöaste on korkea, kun palvelu mitoitetaan riittävän niukaksi. Kun vakiokäyttäjät ostavat oman pyörän, jää tuo palvelu turhaksi ja kuihtuu pois. Tuohon hinnoitteluun on siis rakennettu itsetuho valmiiksi. :(

Miksi kukaan jatkuvasti pyöräilevä paikkakuntalainen pitkään jatkaisi vuokrapyörän käyttöä? Tuollaista palvelua tarvitsevat nimenomaan satunnaiset käyttäjät ja turistit. Nyt hinnoittelu estää sen. Sevillassa oli sama asia toteutettu vuokrapyörillä siten, että hinnoittelu ja käyttöönotto oli helppoa ja edullista, mutta aivan lopuksi systeemi totesi, ettei vuokrapyöräoikeutta anneta "ulkomaalaiselle". Onkohan tuo edes laillista EU-maassa. :(

Nykyisellään tuo on mahtava etu niille muutamalle pääkaupunkiseutulaiselle, joiden kulkemien paikkojen lähistöllä on vuokrapyöräparkki ja jotka eivät osaa pumpata rengasta tai muutenkaan pitää omaa pyörää. Heille tuo on erinomainen palvelu. Palvelua käyttämällä eivät he kyllä opikaan oman pyörän käyttäjiksi. Nämä samat ihmiset ajavat vajailla renkailla pyörän rikki. Mistäpä he olisivat oppineet huolehtimaan tekniikan toimivuudesta. Heidän pyöräilyttämiseensä ei 25 euroa kausi varmasti riitä, vaikka hinnoittelu on tehty juuri heille. Aktiivisesti pyöräilyä harrastava ja pyörän kunnosta huolehtimaan kykenevähän ajaa tietenkin omallaan, paitsi kun on turistina, jolloin hinnoittelu estää palvelun käytön.

Kysymys kuuluu: Miten satunnainen turisti tai mikä tahansa tilapäisesti pyörää tarvitseva voisi aiheuttaa enemmän kustannuksia kuin nämä omaa pyörää käyttämään kykenemättömät kultapossut, joille tämä palvelu nyt on räätälöity?

Ei pidä ymmärtää väärin. En ole vuokrapyöriä vastaan –päinvastoin. Olen vastaan hölmöä hinnoittelua, joka ohjaa tuon palvelun kaupungille kalliiksi ja lopulta kustannuksiinsa kuolevaksi. Euron tunti tjsp. on oikea tapa hinnoitella, eikä asuinpaikalla saa olla vaikutusta, jos takuut on kunnossa! Tuolla tavalla palvelu saa lisää käyttäjiä ja muuttuu vuosi vuodelta kannattavammaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: RE: Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja juuva »

Vilijami kirjoitti:

Minkälaiset renkaat nuissa kaupunkipyörissä on? Tarkoitan puhkeamisen kannalta.

Käytännössä puhkeamattomat. En muista tarkkaan, mahdollisesti joitan pistosuojattuja marathoneja ne oli.

Hinnoittelusta vielä: paikallisliikenteen kuljettajalta ostettava lippu on nyt 3,20e (kai). Sillä saa matkustaa noin tunnin. Kaupunkipyörällä on 5e/päivä lähtöhinta. Jos pyörää pitää maksimiajan 5h saa sen tässä tapauksessa 3e/tunti hintaan käyttöönsä.. jos taaskin vaihtaa pyörän kerran puolessa tunnissa hintaa tulee samassa ajassa hintaa 1e/tunti. Kumpikin näistä käyttäytymismalleista toki on järjestelmän ajatuksen vastainen, joka pyrkii pitämään pyörät käytettävissä eikä johonkin satunnaiseen telineeseen parkkiin laitettuna tai muutoin pitkäaikaisessa lainassa.

5e aloitusmaksu ei varmasti kannusta pyöräilemään usein, mutta sen kohtuullisuudesta voi olla montaa mieltä. Tuolla summalla tuskin kovin suuria elämyksiä saa turistina tai liikkuu muulla kulkuneuvolla montaa kertaa. Ja löytyihän tuosta myös se turistihinnoittelu viikolle 10e..

Pitää tosin mainita että itse en oikein kohderyhmään kuulu suhteellisen aktiivisena pyöräilijänä..

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jotkut Marat tosiaan oli viime vounna ja yhtään tyhjärenkaista en nähnyt telineissä viime vuonna. Telineet olivat paikoin lähes tyhjiä, mutta koskaan en nähnyt pyörätöntä telinettä viime vuonna. Jo viime vuonna kantakaupunki oli melko tiheään katettu ja tänä vouna pyöriä tulee kai lisää ja asemia on lisätty. Koko ajan kaupungilla näkyi vuokrapyöriä, ne olivat osa kaupunkikuvaa. Ei voinut välttyä niiltä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eilen napattu kuva renkaasta kaupunkipyörässä, ei näkynyt Marathon nimeä pikavilkaisulla kadulla. Eli peli-illasta samein silmin, joten pakko olla kuvassa, eikö?

Liitteet
PicsArt_05-03-09.57.07.jpg
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kuviosta voisi päätellä paljon vaikka nimeä ei renkaan kyljessä näy, mutta siitä ei saa mitään selvää tuosta kuvasti. Eiköhän niistä saada sopiva kuva joka kertoo renkaasta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HSL kaupunkipyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Illalla otettu kännykkäkuva ja pienennetty foorumia varten. Alkuperäisestä kuvasta saa hyvin selvää kuviosta. Ei natsaa minkään Schwalben sivuilla olevan Marathon renkaan kuvan kanssa. Sivuilla olevat kuviot ovat Big Applesta, mutta "salmiakkeja" on harvempia rivejä. Keskellä on Centuryn tapaan yhtenäinen pätkä, mutta Centurystä poiketen siinä on hyvin ohuet viistot urat, jotka eivät ylety keskelle kohokuviota.

Kun renkaassa on Schwalben kuvioita, luultavasti kyseessä on heidän renkaansa, vaikkei Schwalben sivuilta löytynyt yhtään identtistä rengasta. Kurkkasin Continentalin sivutkin löytämättä vastaavaa.

Vastaa Viestiin