Longabike

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1678
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Longabike

ViestiKirjoittaja Jarcco » 26 Touko 2018, 13:33

Spezissä oli esillä kallistuva deltatrike: http://www.longabike.com/
Kuva
Näyttäisi että siinä vapaasti kallistuva mutta jousella keskittävä mekanismi. Ohjaustangolla ei ole vaikutusta kallistukseen. Bryan kehuu helpoksi ajaa: http://www.bentrideronline.com/?p=11960#more-11960
Korkea trike ei oikein muuten toimi kuin kallistuvana. Tätä voisi vielä kehittää muuttamalla etuvetoiseksi. Viljamilla olisi sopiva aihio, Eurolava Twisteri: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5113
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Longabike

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Touko 2018, 15:40

Twisterissä on vaihdettava perä. Just sillä ajatuksella että vois tehdä erilaisia takapääratkaisuja. Jos mulla ois kaks kättä käytössä, niin olisin jo kokeillut ilean perää. Sen kallistusta vois hallita oikealla kädellä, koska ohjaus on vasemmalla. Saiskohan tehtyä joystick mekanismin, kallistus ees-taas ja ohjaus sivuttain? :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9762
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Longabike

ViestiKirjoittaja jori » 26 Touko 2018, 15:46

Jarcco
Väittäisin, ettei voi olla jousella keskittävä, sillä tuollainen tekee tasapaino-ohjausliikkeistä vaikeampia, eikä jousi kuitenkaan voi olla niin jäykkä, että se pitäisi pysytyssä. Jos kuitenkin saisi kallistumaan, pitäisi kallistuskulman olla tuon jousivoiman verran lisää kallistusvoimaa tuottava, jotta yläosa pysyy kaarteessa kallistuneena. :?
Epäilen siksi, että kokeilin tätä vuonna 2002 ja totesin täysin mahdottomaksi ajaa.

Kaksi erillistä stopparia vasten esikiristettyä melko löysää jousta voisi toimia, mutta ei pelkkä jousivoima. Jousivoimahan alkaa nollasta, eikä pyörä siis pysy pystyssä, vaan kallistuu, kunnes pystyssä pitävän jousen voima kasvaa suuremmaksi, kuin kallistuvan kaatomomentti, joka sekin kasvaa kallistuskulman sinin muotoisesti. :?

Videolta vaikuttaa siltä, että tuo pysyy pystyssä kahden stopparia vastaan kiristetyn löysän jousen varassa vain ilman kuskia. Muuten olisi kyllä videota valoihin pysäyttämisestä ja suoraan ilman kiemurtelua ajamisesta.

Tai kyllähän tuolla ajetaan suoraan, mutta kovin varovaisen näköisesti. :?
Taitaa olla tehty niin, että jousitus on säädetty vain sisään joustavaksi stopparia vasten, jolloin pysyy varovasti ajaen pystyssä, mutta kallistuu, kun rajusti vastaohjaa. Kohdassa 57 sekuntia näkyy lähdössä ongelma, kun vauhtia ei vielä ole ja joutuu ohjaamaan suuntaa ilman vastaohjausta. Muistan tuon tunteen vieläkin 15 vuoden takaa. :)


Vilijami
Lentokoneen ohjaussauva toimii juuri noin. Liikuttaa kahta erillistä ohjausta eri suuntiin kallistettaessa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Longabike

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Touko 2018, 16:00

Minä kans kokeilin Flevotrikessä kallistuksen keskitystä jousilla. Ei toimi. Joko löysät jouset ei pidä pystyssä tai jäykät estää kallistuksen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Longabike

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Touko 2018, 16:03

jori kirjoitti:Lentokoneen ohjaussauva toimii juuri noin. Liikuttaa kahta erillistä ohjausta eri suuntiin kallistettaessa.

Nyt kun tarkemmin mietin, niin Topi moottorilapiossa oli juuri tuollainen hydrauliventtiilien hallinnassa.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1678
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Longabike

ViestiKirjoittaja Jarcco » 26 Touko 2018, 17:03

https://vimeo.com/37269356
Toisessa videossa vähän enemmän suoraan ajamista. Vaikuttaa sellaiselta kuin Jori kommentoi. Ei siis uusia keksintöjä tehty. Ilmeisesti muistuttaa ajoltaan eniten kaksipyöräistä Lwb:tä joka selittää helppouden. Päädytäänkö tässä taas siihen että kallistuva kolmipyörä toimii, kun se tehdään käyttäytymään kuin kaksipyörä. Mutta samalla menetetään hyödyt... :roll:
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9762
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Longabike

ViestiKirjoittaja jori » 26 Touko 2018, 19:24

Lukitus mahdollistaa molemmat toimintamoodit. Lukituksen pitää kuitenkin olla kevyt ja kestävä ja sitä pitää voida säätää niin, että pyörä saadaan vinolla pinnalla ajaessa suoraan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Linkkivinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija