Sivu 1/1

Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 13:33
Kirjoittaja Jarcco

Spezissä oli esillä kallistuva deltatrike: http://www.longabike.com/
Kuva
Näyttäisi että siinä vapaasti kallistuva mutta jousella keskittävä mekanismi. Ohjaustangolla ei ole vaikutusta kallistukseen. Bryan kehuu helpoksi ajaa: http://www.bentrideronline.com/?p=11960#more-11960
Korkea trike ei oikein muuten toimi kuin kallistuvana. Tätä voisi vielä kehittää muuttamalla etuvetoiseksi. Viljamilla olisi sopiva aihio, Eurolava Twisteri: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5113


Re: Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 15:40
Kirjoittaja Vilijami

Twisterissä on vaihdettava perä. Just sillä ajatuksella että vois tehdä erilaisia takapääratkaisuja. Jos mulla ois kaks kättä käytössä, niin olisin jo kokeillut ilean perää. Sen kallistusta vois hallita oikealla kädellä, koska ohjaus on vasemmalla. Saiskohan tehtyä joystick mekanismin, kallistus ees-taas ja ohjaus sivuttain? :?


Re: Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 15:46
Kirjoittaja jori

Jarcco
Väittäisin, ettei voi olla jousella keskittävä, sillä tuollainen tekee tasapaino-ohjausliikkeistä vaikeampia, eikä jousi kuitenkaan voi olla niin jäykkä, että se pitäisi pysytyssä. Jos kuitenkin saisi kallistumaan, pitäisi kallistuskulman olla tuon jousivoiman verran lisää kallistusvoimaa tuottava, jotta yläosa pysyy kaarteessa kallistuneena. :?
Epäilen siksi, että kokeilin tätä vuonna 2002 ja totesin täysin mahdottomaksi ajaa.

Kaksi erillistä stopparia vasten esikiristettyä melko löysää jousta voisi toimia, mutta ei pelkkä jousivoima. Jousivoimahan alkaa nollasta, eikä pyörä siis pysy pystyssä, vaan kallistuu, kunnes pystyssä pitävän jousen voima kasvaa suuremmaksi, kuin kallistuvan kaatomomentti, joka sekin kasvaa kallistuskulman sinin muotoisesti. :?

Videolta vaikuttaa siltä, että tuo pysyy pystyssä kahden stopparia vastaan kiristetyn löysän jousen varassa vain ilman kuskia. Muuten olisi kyllä videota valoihin pysäyttämisestä ja suoraan ilman kiemurtelua ajamisesta.

Tai kyllähän tuolla ajetaan suoraan, mutta kovin varovaisen näköisesti. :?
Taitaa olla tehty niin, että jousitus on säädetty vain sisään joustavaksi stopparia vasten, jolloin pysyy varovasti ajaen pystyssä, mutta kallistuu, kun rajusti vastaohjaa. Kohdassa 57 sekuntia näkyy lähdössä ongelma, kun vauhtia ei vielä ole ja joutuu ohjaamaan suuntaa ilman vastaohjausta. Muistan tuon tunteen vieläkin 15 vuoden takaa. :)

Vilijami
Lentokoneen ohjaussauva toimii juuri noin. Liikuttaa kahta erillistä ohjausta eri suuntiin kallistettaessa.


Re: Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 16:00
Kirjoittaja Vilijami

Minä kans kokeilin Flevotrikessä kallistuksen keskitystä jousilla. Ei toimi. Joko löysät jouset ei pidä pystyssä tai jäykät estää kallistuksen.


Re: Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 16:03
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Lentokoneen ohjaussauva toimii juuri noin. Liikuttaa kahta erillistä ohjausta eri suuntiin kallistettaessa.

Nyt kun tarkemmin mietin, niin Topi moottorilapiossa oli juuri tuollainen hydrauliventtiilien hallinnassa.


Re: Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 17:03
Kirjoittaja Jarcco

https://vimeo.com/37269356
Toisessa videossa vähän enemmän suoraan ajamista. Vaikuttaa sellaiselta kuin Jori kommentoi. Ei siis uusia keksintöjä tehty. Ilmeisesti muistuttaa ajoltaan eniten kaksipyöräistä Lwb:tä joka selittää helppouden. Päädytäänkö tässä taas siihen että kallistuva kolmipyörä toimii, kun se tehdään käyttäytymään kuin kaksipyörä. Mutta samalla menetetään hyödyt... :roll:


Re: Longabike

Lähetetty: 26 Touko 2018, 19:24
Kirjoittaja jori

Lukitus mahdollistaa molemmat toimintamoodit. Lukituksen pitää kuitenkin olla kevyt ja kestävä ja sitä pitää voida säätää niin, että pyörä saadaan vinolla pinnalla ajaessa suoraan.


Re: Longabike

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 08:59
Kirjoittaja PW


Fasessa mainittu hinnaksi 4500,-


Re: Longabike

Lähetetty: 09 Joulu 2018, 20:26
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti:


Fasessa mainittu hinnaksi 4500,-

Kas, tämä nousi esille: mikä idea on tehdä noin monimutkainen ja hankala rakenne trikeen? Tuon saman hoitaa bike ihan itsestään ja automaattisesti. Jooko? Se kallistuu ihan itsestään ilman, että siinä on mitään vartavasten kallistusta varten suunniteltuja rakenteita.

Jos haluaa tehdä triken, niin silloin se ei kallistu. Se on triken ominaisuus ja kallistumattomana antaa mahdollisuuden käyttää moderneja vyörenkaita, jotka ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan ylivoimaisia ristikudosrenkaisiin verrattuna. Ainiin, polkupyöriin ei sittenkään taida vielä/enää saada vyörenkaita...


Re: RE: Re: Longabike

Lähetetty: 09 Joulu 2018, 21:19
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:

Jos haluaa tehdä triken, niin silloin se ei kallistu.

Trikestä voi tehdä kallistuvan, yksinkertaisen ja vieläpä sellaisen joka ei jätä lumeen kuin yhden rengasuran

21-16-23-inline3ross2.jpeg
21-16-23-inline3ross2.jpeg (51.23 KiB) Katsottu 5677 kertaa

Jukka