Sivu 1/1

Ketjuton voimansiirto

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 08:43
Kirjoittaja Hopea

Onko tämä jo ollut täällä?

Idea näyttää hienolta, mutta edes mainoskuvassa ei näytetä vaihtamisen toimintaa. Hyötysuhde 99% kuulostaa ihan vähän yli arvioidulta. Samoin se, että koko systeemi olisi vikaantumaton. Nyt jo näyttää, että esittelykuvassa vetohammasratas ei osu rullille, vaan enimmäkseen niiden kehikolle.

Ehkäpä tästä vielä tulee jonkinlainen käyttöversio...


Re: Ketjuton voimansiirto

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 09:37
Kirjoittaja kuparinen

Vuosisadan ikäinen keksintö, akselivetoinen polkupyörä, herätetty jälleen kerran henkiin... uutena ideana ilmeisesti hiilikuituinen akseli. Kartiopyörästön korvaaminen jo kolmisen sataa vuotta tuulimyllyissä käytetyllä tappipyörällä - no, onhan siinä ilmeisesti vierintälaakerit tappeina. Keskiörattaan hammasmuodon suunnittelussa olisi voinut lukea vaikka Tekniikan käsikirjaa vuodelta 1911, tuo muoto ei kestä kulutusta kauaa ja veto voi olla nykivää. Mitenkähän vaihteet on toteutettu?

Tuossa rakenteessa ei varmaan ole saatu vanhasta akselivetorakenteesta pois laakereita eikä hammasvälityksiä, joten ei se hyötysuhde käytännössä muutu miksikään. Ecotrippiläiset voivat katsella parin päivän päästä Väätsan polkupyörämuseossa sata vuotta vanhempaa akselivetoista pyörää.

Tyypillinen esimerkki rakenteesta joka tulee esille kovan mainoshypen kanssa parinkymmenen vuoden välein, kun uusi sukupolvi rahastettavia on kypsynyt maksukykyiseksi :twisted:


Re: Ketjuton voimansiirto

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 14:19
Kirjoittaja jviirret

Kampivoima siirretään yhden hampaan kautta vähän atomia suurempaa kuulalaakeria käyttäen :lol:

Jukka


Re: Ketjuton voimansiirto

Lähetetty: 13 Heinä 2018, 16:26
Kirjoittaja Wacky

Tällä youtube videolla on tietoa ja kuvaa toiminnasta:
Kohdasta 1m57s löytyy vaihteistollinen versio.


Re: Ketjuton voimansiirto

Lähetetty: 13 Heinä 2018, 19:38
Kirjoittaja kuparinen

Tuon "rataspakan" vaihtamistapahtuma olisi ollut kiva nähdä... Vain muutamassa kohdassa per kierros voi vierekkäisten rattaiden kaksi hammaslovea olla samassa kohdassa, että pikkupyörä mahtuu siirtymään hammaskosketuksesta toiseen. Tai sitten joka vaihteen välissä on "välivapaa", eikä voi vaihtaa polkiessa kuten ketjuvaihdetta.

Jotenkin tulee mieleen Tekniikan Maailman yleisöpalstan vaihteistokeksinnöt 60-70-luvuilta. Terävähampaisten rattaiden pitää olla jotain yksikiteistä terganiumia, että kestävät yhtään kulumista, ainakin noin avoimina ja kuralle alttiina.