Uusia kinnereitä

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Myös Greenspeed on julkistanut kinnerinsä: http://www.greenspeed.com.au/Glyde.htm
Kumma miten kaikki velomobiilit ovat kovin toistensa näköisiä tulivat sitten mistä tahansa. Mitoiltaan ne ovat myös hyvin samanlaisia. Glyde eroaa muista erillisen ristikkorunkonsa ansiosta, kuoripaneelit eivät ole kantavaa rakennetta mikäli oikein ymmärsin. Mielenkiintoista muuten lukea tekijöiden kommentteja, kinnerin kehittäminen tuotantovalmiiksi on ollut ilmiselvästi mittava projekti. Sivuilla on myös kuvia eri kehitysvaiheista. Mukava nähdä vaihteeksi sivusto jossa on keskitytty itse asiaan eikä sorruttu tekniseen kikkailuun josta yleensä on vain haittaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tyylikkäästi dokumentoitu projekti Greenspeedillä. Tästä saisi harjoitustyönä jo hyvät pisteet :)
Erityisesti huomiota kiinnitti asiallinen vaatimusluettelo:

Critical criteria we wanted this vehicle to meet include:

Koodi: Valitse kaikki

* a full, three-wheel suspension system for pleasurable handling and noise reduction (there is nothing worse than a VM that sounds like a wheelie bin!)
* smooth streamlining - with a coefficient-of-drag (Cd) figure less than 0.12
* total vehicle weight of less than 70 lbs (including either SRAM DualDrive or Rohloff SPEEDHUB)
* quick-adjust for different leg lengths (must be just as easy as for a car)
* a large X-seam range of 36" to 53" (using vertical wall measurements)
* optional 'head inside' or 'head outside' fairing design
* adjustable vents for riding in any conditions
* large luggage capacity
* reversing capability
* wheels isolated from rider (to minimize muck and noise inside the vehicle)
* mid-sized opening hatch (small enough to avoid risk of the wind catching it as it is opened, yet large enough to make for an easy entrance)
* a wide gear range with disc brakes

Tuossa vielä linkki kehitystyön sivulle, mistä vaatimusluettelo löytyy
http://www.greenspeed.com.au/Glyde.Dev.htm

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Tuo greenspeedin runko näyttää aika fiksulta:
Kuva
Luulisi, että tuommoisella rakenteella saisi hyvinkin kevyen ja jäykän rungon aikaiseksi.... perhana, kun osaisi hitsata.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Tuo greenspeedin runko näyttää aika fiksulta:
(Kuva poistettu)
Luulisi, että tuommoisella rakenteella saisi hyvinkin kevyen ja jäykän rungon aikaiseksi.

No näin voisi kuvitella. Hiukan kyllä mietityttää miten vehkeeseen pääsee sisälle?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Luulisi, että tuommoisella rakenteella saisi hyvinkin kevyen ja jäykän rungon aikaiseksi.... perhana, kun osaisi hitsata.

Tuo on avaruusristikko, joten liitokset eivät varsinaisesti kanna momentteja. Siksi tuollaisen voi vallan hyvin rakentaa myös liimaamalla vaikkapa hiilikuituputkista. Yksi yhteen tuota häkkyrää ei kannata kopioida, sillä siinä näyttää olevan turhia tikkuja.
Oikein rakennettuna varmasti jäykän rungon siitä saa. Silti rohkenen epäillä, että kovin kevyttä ei kuitenkaan. Putkipinta-alaa on aika paljon. Putken paino on riippuvainen sen halkaisijasta ja seinämän paksuudesta. Jos asetat edestä taakse kulkevat putket rinnakaain ja mittaat syntyneen leveyden, saat sen halkaisijan, jollaista putkea tämä rakenne voisi olla yhtenä putkena painon pysyessä samana. Edestä taakse kulkee keskimäärin neljä putkea. Putki näyttää n. 15 milliseltä, joten vastaavan painoinen rakenne yksiputkisena voisi olla 60 mm putkesta. Jos tuo on 12 mm putkea, 48mm. Lisäksi sinne on pitänyt laittaa poikkiputkia ja kampikeskiötä ja ketjuvoimia varten oma puomi, jotka yksiputkisessa rungossa ovat samaa rakennetta. Liitoksia on myös paljon. Tekipä nen millä keinolla hyvänsä, työmäärä on yksiputkiseen verrattuna aika paljon suurempi.

Tavasti; Kaikkiin kinnereihin pujottaudutaan kuin kylpyammeeseen: ensin varovasti pohjalle seisomaan ja sitten reunoista kiinni pitäen pujotetaan jalat keulaan ja istuudutaan. Pois samalla tavalla takaperin. Ei siis kaikkein sujuvinta, mutta pitää kuskin vetreänä :)

Jori

PS. Huomasitteko, kuinka pienet pyörät tässä laitteessa on. Suurempi takapyörä on 20 tuumainen 406 ja etupyörät outoa kokoa 349mm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Tuo greenspeedin runko näyttää aika fiksulta:
(Kuva poistettu)Luulisi, että tuommoisella rakenteella saisi hyvinkin kevyen ja jäykän rungon aikaiseksi.

No näin voisi kuvitella. Hiukan kyllä mietityttää miten vehkeeseen pääsee sisälle?

Tuossahan on 16" eturenkaat, joten ei tarvitse korkealle harpata, että pääsee niiden väliin seisomaan. Siinä taitaa nääs olla tyhjää tilaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

PS. Huomasitteko, kuinka pienet pyörät tässä laitteessa on. Suurempi takapyörä on 20 tuumainen 406 ja etupyörät outoa kokoa 349mm.

Joo. Greenspeedillä on vahva usko oman talon renkaiden rullautuvuuteen (mikä onkin hyvä) ja jousituksen toimintaan (mistä en tiedä mitään), kun ovat lähteneet noin pieniin pyöriin.

Jos olisi ylimääräinen kymppitonni, niin tuollainenhan pitäisi heti saada.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Tavasti; Kaikkiin kinnereihin pujottaudutaan kuin kylpyammeeseen: ensin varovasti pohjalle seisomaan ja sitten reunoista kiinni pitäen pujotetaan jalat keulaan ja istuudutaan. Pois samalla tavalla takaperin. Ei siis kaikkein sujuvinta, mutta pitää kuskin vetreänä :)

Jotenkin vaan tuosta kuvasta tuli olo, että tuonne pitäisi päästä niin keskelle astumaan, ettei onnistu, mutta ehkä se ei ole sen mahdottomampi kuin waw tai mango.

Leitra kai aukeaa niin paljon, että sinne pääsee helpommin (ainakin kuvista päätellen). Samoin Ped-3, Leiba ja Cab-Bike taivat olla helposti lähestyttäviä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuolla lisää kuvia: http://www.greenspeed.com.au/Newsletter11.htm
Yleisesti kinnerit eivät ole mitään "pappamalleja", vaan ne on yritetty tehdä mahdollisimman pieniksi ja sitä kautta keveiksi ja nopeiksi. Kääntöpuolena on sitten pienet tavaratilat ja usein hankalampi sisäänmeno.
Tässä esimerkki toisenlaisesta lähestymistavasta: http://www.lightfootcycles.com/rainshadow.htm
"kuva poistettu"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Uusia kinnereitä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Uutuuksia kinneri osastolta: Sivulta http://www.ligfiets.net/ löytyy mm. seuraavat linkit:
Duoquest, 2-paikkainen rinnakkainistuttva 2000-luvun Velocar:
http://en.velomobiel.nl/nieuws/
BeWAW, parannettu WAW. Kevyimmillään 24 kg!
http://www.fietser.be/en/news/2009/bewawen.html

Saksan kinneri foorumilta:
Go-onen uusi versio jossa takapää on katettu:
http://www.velomobilforum.de/forum/show ... hp?t=19433

VeloVision lehdestä:
Leitran tadpoleen tarkoitettu yleismalli kate on hyvä vaihtoehto meille tumpeloille jotka eivät osaa itse tehdä moista. Hinta ei ole aivan kauhea, 1000 €. Tuolla keulakatteella saa suurimman osan kinnerin eduista murto-osalla "oikean" hinnasta.
http://www.velovision.co.uk/cgi-bin/sho ... rynum=1004

Vastaa Viestiin