Pyörävarkauksista

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Alkuun pientä tilastoa:
12 vuotta - 6 varastettua polkupyörää.
Mm. kokoontaitettava runkolukolla pyörävarastosta, ruosteinen jopo haponkestävällä kettingillä ja munalukolla poliisilaitoksen vierestä, maastopyörä vaijerilukolla omakotitaloalueelta, miesten vaihteeton U-lukolla metroasemalta.

Nyt on ollut vuosia rauhallisempaa mutta jos tässä jossain vaiheessa tulisi hankittua kalliimpi fillari kun kaikki aikaisemmat yhteensä,
niin alkaa taas kummasti kiinnostaa miten pitää fillari paikoillaan.
Mutta tuntuu että aina se voidaan pölliä, oli lukko millainen vain.

Tuli mieleen että onhan niitä gps systeemejä joihin saa gsm yhteyden ja kun aihetta ihmettelin löysin tämän:
http://atuubi.yle.fi/fillariseurannan_abc

Gps/gsm tracker/locator systeemi fillariin jemmaan ja tsygä löytyy naapurin pihasta!

Tässä halvin paikannin mitä onnistuin löytämään:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=41751
Etsin vain suomalaisista liikkeistä, parempi takuuhuolto/palautus, jos ei homma pelitä luvatulla tavalla.

Tuolta tietoa miten vekotin pelittää:
http://tinyurl.com/holux-tracker

Akut ei kauaa kestä mutta napadynamo ja jemmatut lisäakut edesauttavat asiaa.

Viimeksi muokannut TeemuN, 14 Heinä 2009, 09:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hauska ohjevideo http://tr.im/l8WA

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja TMS »

Onko joltain varastettu nojapyörää? Luulisi kynnyksen varastamiseen olevan hiukan suurempi, kun on outo kapine...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Minulta ei ole varastettu yhtään pyörää sen jälkeen kun lapsena laitoin (isommat) kaverit hakemaan varastetun pyörän joukolla takaisin. Oliskohan sama efekti kun ei ole käynyt kertaakaan Jehovia sen jälkeen kun en päästänyt yhtä paria pariin tuntiin pakoon...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja ukram »

Meriluodon Eskon nojis on viety (tuhottu?).

Videosta tuli mieleen että 20 tuuman pyöriä ei ehkä tarvitse lukita kun niille on erittäin vähän käyttöä.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mielestäni moottoripyöriin on myynnissä kettinkejä, jotka on suojattu myös rälläkkää (kulmahiomakonetta) vastaan. Tälläinen lukko voisi auttaa pyörässäkin aika tehokkaasti.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Haihattelua asian tiimoilta.
pyörä pitäisi lukita johonkin kiinteään esineeseen.
Pyörään voisi laittaa samanlaisen hälyttimellä varustetun ratas lukon kuin moottori pyörissä.
Gps paikantimesta voisi olla iloa sitten jos sen kuitenkin joku vie.

Epäilen kyllä että tällä hetkellä nojapyöriä ei kukaan varasta muuta kuin uteliaisuuttaan ja ehkä osien ja renkaiden vuoksi.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Itse olen dsumpannut kiltisti kaikki fillarit aina nojakista tandemiin sisälle. Kaverilla myös. Onneksi kaverilla on autotalli jonne voi piilottaa nojakin.. Mutta pystypyörän vien kaverille sisälle. Tandemi on kanssa ollut kaverilla sisällä... Harmi sinänsä, mutta se on pakko.

En myöskään jätä Nojakkia mihinkään vartioimatta. Olen poissa näköpiiristä vain minuutin-kaksi. Pari kertaa olan jäänyt kytikselle lähistölle..
Sairastahan tuommonen kyttäily on, mutta niin on varastaminenkin...

120dB:n hälytin voisi olla kova ratkaisu tuohon. SE huutaa jos hälytin liikkuu 1-5 sekunnin ajan (säädettävissä) 3 sekuntia riittää fillarin asennon muuttamiseen. Jos nyt vahinko käy, että se huutaa niin oma on pyörä ja sen voi todistaa avaamalla lukon :)

Mitähän tommonen maksaa? GPS-jäljitin maksaa vissiin halvimmillaan 150 euroa.. joten ihan hetke päähänpisto ei oikein riitä...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja janx »

Esimerkki hälyttimistä: http://www.dealextreme.com/search.dx/se ... ke%20alarm

ja GPS-paikantimista: http://www.dealextreme.com/search.dx/se ... %20tracker

Hinnat tuolla on melko edullisia.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Laitetaanpas jatkoa aiheeseen.
Mikä on suomeksi "locking skewers" eli sellanen pikalinkun korvaava renkaan tms. pöllimisen estävä systeemi?
Siis esim. tällainen:
http://www.pitlock.de/en/
http://www.peterwhitecycles.com/pitlock.asp
http://www.urbanbiketech.com/

Parempia tarjolla?
Onko kokemusta tälläsistä? Vaikka "kummallinen" pyörä ei kenellekään kelpaisikaan, osat saattaisivat lähteä ripeästikin.

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Yritin tilata Kick Biken ilman pikalinkkuja eli perinteisillä muttereilla. Ei onnistunut, mutta kauppias kertoi monien laittavan nippusiteen pikalinkun jatkoksi. Silloin varas tarvitsee jo puukkoa. Pikalinkun rei'ästä sopi menemään myös muutaman millin koneruuvi. Taivuttelin sille kaveriksi pellistä pienen U:n muotoisen palan etu-/takahaarukan ympärille. Ruuvi menee peltipalan läpi ja pysyy paikallaan lukkomutterilla. Eihän tuo pommia kestä, mutta saa sitä hetken näivertää irti. Melkoisen typerää, että arkipyörääkään ei meinaa löytää ilman pikalinkkuja.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

TeemuN kirjoitti:

Laitetaanpas jatkoa aiheeseen.
Mikä on suomeksi "locking skewers"

eiks noi oo yhen sortin "lukkomuttereita" niin kuin autoissakin on käytössä?
vaikka suora käännös kai olisi "lukitus tikku" mutta ei se oikein sovellu tähän...

Kuva

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Toni »

TeemuN kirjoitti:

Laitetaanpas jatkoa aiheeseen.
Mikä on suomeksi "locking skewers" eli sellanen pikalinkun korvaava renkaan tms. pöllimisen estävä systeemi?
Siis esim. tällainen:
http://www.pitlock.de/en/
http://www.peterwhitecycles.com/pitlock.asp
http://www.urbanbiketech.com/

Parempia tarjolla?
Onko kokemusta tälläsistä? Vaikka "kummallinen" pyörä ei kenellekään kelpaisikaan, osat saattaisivat lähteä ripeästikin.

Tässä threadissä heitin vinkin noista Bilteman viisikulmaisista akselilukoista (tosin linkki meni ihan muualle, nyt korjattu).

Itse pähkäilin tuossa eilen illalla, että miten saisi itse tehtyä murtovarmoja muttereita. Lähtökohta on, että mutterin poikkileikkaus on ympyrän mallinen jotta siihen ei pääse jakoavaimella käsiksi. Karskimpi karju tuommoisenkin tietty vääntää putkipihdeillä auki, mutta oletetaan toistaiseksi, että heillä on parempaakin tekemistä.

1) Eräs mieleen tullut seikka olisi lähteä liikkeelle kuusiokoloavaimella toimivasta mutterista (sikäli kun tuollaisia jossain on...) Rautasahalla/rälläkällä tehdään mutterin kantaan syvä viilto, johon hitsataan kiinni viillon levyinen pala rosterilevyä. Näin meillä on siis halkaistun kuusikulmion muotoinen kanta mutterissa. Tämän jälkeen ei sitten muuta kun tehdään samalla sahalla vastaava viilto kuusiokoloavaimeen, tarkasti oikeaan kohtaan niin siinähän on eikä varmasti ole varkaalla vastaava taskussaan.

2) Matalamman kynnyksen ohje olisi liimata epoxilla kuusikulmaiseen mutteriin hylsyavain kiinni jolloin sen saisi ainoastaan räikkävääntimellä auki (oletuksena se, että pyörävarkaat kuljettava jakoavaimia eivätkä räikkiä mukanaan).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toimisiko nojapyörissä "naamiointi", eli liimaisi alkuperäisten tarrojen paikalle aidon näköiset Biltema-Yosemite tarrat?
Yhdesti olen tuollaiset tarrat nähnyt pyörässä joka ei taatusti ollut aito Yosemite :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pyörävarkauksista

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jaa, vai että naamionti.. :lol:
miksipäs ei..

aihetta sivuten näytti Halpahallissa olevan polkupyörä hälyyttimiä alta 10e.
koodattava kapistus joka huutaa kuin syötävä jos pyörää käpistelee syöttämättä oikeaa koodia sisään..,

mutta veikkaan että jos joku tahtoo tollasen pyörän niin se tulee ja lyö vasaralla ensimmäisenä tuon hälyyttimen niin liekkö ehtii hälyyttämään... :shock:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin