Kevyt velomobiili

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Protoilussa laadukkaat osat, kuten kiekot ovat mielestäni nimenomaan tärkeitä, jotta saa ko. tekeleestä kuten rungosta mahdollisimman tarkka kuva. Tietää missä ominaisuuksissa on onnistunut ja missä ei.

Toki, jos on laadukkaisiin ja keveisiin maantieosiin tottunut ja vertaa luomustaan muihin vastaavilla osilla oleviin.
Kyllä ne samat erot saa esiin halvemmallakin. Jos rakentaa "lowracerin" halvoilla maastopyörän ja lastenpyörän osilla ja vertaa sitä saman tasoisista osista tehtyyn swb:n niin samat erot suorituskyvystä löytyy kuin vatsaavista kalliimmalla tehdyistä pyöristä.

lowrides kirjoitti:

Ei, jos suurinta osaa se ei kiinnosta. Monet jättää osallistumatta keskusteluun, jos muutama käyttäjä vaatii heti kaavoja. Ja liika meteli kaavoista peloittelee lisäksi monet uudet käyttäjät pois. Esim. rakentelu-osioon voi aloittaa ketjuja koskien kaiken maailman kaavoja ja sieltä niitä mielellään kaikki varmasti lukevatkin, ainakin minä.

Tämä on oma, tukeva moderaattorin mielipiteeni... siivoilen nämä oftopiciksi menneet viestit tuonne johonkin palautetta sivustosta -osion alle.

Minusta taas edullisemmin harrasteeseen mukaan pyrkivien mollaaminen moderaattorin taholta on omiaan ajamaan uusia käyttäjiä muiden harrastusten pariin. Ei näy kaipaamiasi nuoria ja naisia missään harrastuksessa jonka kokeilemiseksi on sijoitettava heti tuhansia euroja.

Mutta tuo 3,5% eron saaminen pelkkien kiekkojen painossa on merkittävä. Kun tähän lisätään kapeampien ja parempien kumien pienempi viereintävastus ja muista osasista tulevat yksittäiset prosentit niin alkaapa näkyä. Jopa niin että laadukkalla maantiepyörällä peittoaa raskaan omavalmiste nojakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Minusta taas edullisemmin harrasteeseen mukaan pyrkivien mollaaminen moderaattorin taholta on omiaan ajamaan uusia käyttäjiä muiden harrastusten pariin. Ei näy kaipaamiasi nuoria ja naisia missään harrastuksessa jonka kokeilemiseksi on sijoitettava heti tuhansia euroja.

(Offtopic, mutta niin on ollut jo pitkään.)

Ei naisväkeä myöskään rakentelu kiinnosta. Naisia voisi kiinnostaa nojapyörän terveellisyys ja mukavuus. Ei vauhti, mutta ei rakentelukaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jviirret kirjoitti:

Minusta taas edullisemmin harrasteeseen mukaan pyrkivien mollaaminen moderaattorin taholta on omiaan ajamaan uusia käyttäjiä muiden harrastusten pariin. Ei näy kaipaamiasi nuoria ja naisia missään harrastuksessa jonka kokeilemiseksi on sijoitettava heti tuhansia euroja.
Jukka

Eihän edullisemmin harrasteeseen mukaan pyrkimisessä ole mitään vikaa, vaan asenteessa joka monilla tälläisillä ihmisillä on, mutta ei mielestäni ainakaan sinulla Jukka jos sitä luulet.

Jos pyöräilyfoorumin tasoa tarvitsee tietoisesti laskea kaikenlaisilla olemattomilla huomautuksilla kuinka hyvät kompenentit ovat silmänlumetta ja plaa plaa plaa, niin ei se ainakaan auta lajin kehittymistä. Omasta mielestä kannattaisi välillä ajatella mitä on kirjoittamassa ennen kuin kirjoittaa.

Nojapyöränhän saa jo reilusti alle tonnilla ja väitän että juuri esim Savenmaan pyörillä moni kyvytön, mutta haasteeseen tarttunut rakentaja, pääsisi lajiin paremmin mukaan.

Ja tuota en ole väittänyt että pitäisi sijoittaa tuhansia euroja. Vaikka itse tällä hetkellä sellaisella ajan, ei se tarkoita että se on ainoa oikea tapa. Olen aloittanut romuosilla kasatulla, vanhalla metalli nojapyörällä, mutta siitä taistellut tieni ylöspäin. Ehkä silloin halveksuin huippupyöriä mielessäni en muista, mutta onneksi olen henkisesti kehittynyt niistä ajoista. Maantiepyöräilynikin aloitin vanhalla 12 vaihteisella, tuubikumi kilpurilla, mutta nyt ajan evoluution huipulta olevalla hiilikuitu pyörällä. Ja kisa menestystäkin tulee paremman pyörän ja kasvaneen motivaation takia.

Joten kaikille hyvien ja kalliiden pyörien halveksijoille voin sanoa että kokeiltu ollaan!

Lisäksi tähän mennessä tänne foorumille on houkuttunut keskustelemaan pääasiassa itserakentajia, varmaankin keskustelun teknisestä painotuksesta johtuen, joten pikkuhiljaa toivottaisiin muitakin harrastajia, joita suurin osa ihmisistä kuitenkin on. Itserakentajat ovat jokatapauksessa vähemmistö nojapyöräilyssä. Vääristää vaan osaltaan kuvaa lajista kun ovat muita aktiivisempia kirjoittajia verkossa. Ja tästä on turha ruveta marttyyroimaan että lopetanko sitten kirjoittamisen...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Lisäksi tähän mennessä tänne foorumille on houkuttunut keskustelemaan pääasiassa itserakentajia, varmaankin keskustelun teknisestä painotuksesta johtuen, joten pikkuhiljaa toivottaisiin muitakin harrastajia, joita suurin osa ihmisistä kuitenkin on. Itserakentajat ovat jokatapauksessa vähemmistö nojapyöräilyssä. Vääristää vaan osaltaan kuvaa lajista kun ovat muita aktiivisempia kirjoittajia verkossa.

Tämä on tismalleen totta. Huomattavan moni kyselee ja osallistuu keskusteluun siinä vaiheessa kun nojapyörän ostoa(tai valmistamista) suunnitellaan ja malleja vertaillaan. Sitten kun pyörä on hankittu, tulee viesti "noudin ja kasasin pyörän tänään, tuntuu hyvältä" ja tsup, ihminen häviää. Ei tule kokemuksia, oliko valinta oikea, lisääntyikö ajomäärät, mitä kannattaa muiden ottaa huomioon jos samaan malliin päätyy, ei mitään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja tavasti »

lowrides kirjoitti:

Nojapyöränhän saa jo reilusti alle tonnilla ja väitän että juuri esim Savenmaan pyörillä moni kyvytön, mutta haasteeseen tarttunut rakentaja, pääsisi lajiin paremmin mukaan.

Ehdottomasti. Ja muutenkin pidän Savenmaan mukaantuloa positiivisena asiana.

lowrides kirjoitti:

Joten kaikille hyvien ja kalliiden pyörien halveksijoille voin sanoa että kokeiltu ollaan!

En tiedä mahtaako kukaan vihata hyviä ja kalliita pyöriä. Huonoja pyöriä voi niillä ajava vihata.

Valitettavasti keskusteluun on nyt päässyt muita hulluna pitävä sävy. Toisella laidalla 'Kuka hullu maksaa pyörästä XXXX€' ja toisaalta taas 'Hullut pilaavat nojakkien maineen kehnoilla romuillaan'. Kukin omalla tyylillään ja omista lähtökohdistaan.

lowrides kirjoitti:

Lisäksi tähän mennessä tänne foorumille on houkuttunut keskustelemaan pääasiassa itserakentajia, varmaankin keskustelun teknisestä painotuksesta johtuen, joten pikkuhiljaa toivottaisiin muitakin harrastajia, joita suurin osa ihmisistä kuitenkin on. Itserakentajat ovat jokatapauksessa vähemmistö nojapyöräilyssä. Vääristää vaan osaltaan kuvaa lajista kun ovat muita aktiivisempia kirjoittajia verkossa.

Rakentelemisesta ja suunnittelemisesta on niin paljon enemmän sanottavaa. Tehdaspyöristä keskustelemisessä loppuu asia melko pian, jos jätetään uskonsodat pois.
Sotia siitä onko trike parempi kuin 2-pyöräinen, tai racer parempi kuin retkipyörä voi toki jankuttaa. Tehdaspyörät on tehty ajamiseen, valtaosan ei tarvitse keskustella niistä.

Vielä kun joku aikaansaava ja aktiivinen keräisi tehdasnojakeista ja niiden eroista johonkin wikiin koosteita.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja lowrides »

tavasti kirjoitti:

Rakentelemisesta ja suunnittelemisesta on niin paljon enemmän sanottavaa. Tehdaspyöristä keskustelemisessä loppuu asia melko pian, jos jätetään uskonsodat pois. Sotia siitä onko trike parempi kuin 2-pyöräinen, tai racer parempi kuin retkipyörä voi toki jankuttaa. Tehdaspyörät on tehty ajamiseen, valtaosan ei tarvitse keskustella niistä.

Vielä kun joku aikaansaava ja aktiivinen keräisi tehdasnojakeista ja niiden eroista johonkin wikiin koosteita.

Tämäkään ei pidä paikkaansa, sillä ala ja laji on niin nuori että kehittyy koko ajan. Ei pystytä esimerkiksi vielä yksimielisesti tai joskus sovussakaan kertomaan nojapyörän hankintaa suunnittelevalle mikä olisi paras pyörä hänen tarkoitukseensa.

Nojapyöräilystä puuttuu vielä kehittynyt ja vakiintunut ajamisen kulttuuri. En tarkoita pyörien osalta rakenteellisia ratkaisuja, vaan ei pystytä sanomaan miten nojapyörää pitäisi ajaa ja tätä kautta kehittää siihen ihanteellisin pyörä.

Tehtaatkin tekevät prototyypin ja ajavat sillä tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä ja viivaalat samalla protoa oikeaan suuntaan. Se että moni rakentaa vaikka pythonin (taitaa olla yleisimpiä) ja ajaa sillä alle 100 km ja julistaa että se on hyvä siinä ja siinä, mutta surkea nousemaan mäkeä ja epästabiili alamäessä, ei auta kauheasti lajia eteenpäin. Eri asia jos pythoni viilattaisiin vaikka tuhannen kilometrin aikana siihen kuntoon että se olisi varteenotettava menopeli ja vaihtoehto kulkemiseen.

Tässä on karrikoidusta ongelma mitä tarkoitan (liittyen tähän foorumidebaattiin):

Jos vaikka minä tykkään ajaa helevetin kovaa rataolosuhteissa, niin en mene python-ketjuun sanomaan että tuo on ihan paska kun sillä ei pääse 7-kymppiä.
Ja python rakentajan ei tarvitse valistaa minua kovaa ajajaa että hiljaisessa nautiskeluajelussa piilee homman salaisuus.
Sitten siihen väliin jäävään valtavirta nojapyöräilyyn liittyvään asiaan ja sitä käsitteleviin viestiketjuihin kummankin osapuolen kannattaa miettiä mitä kirjoittaa ja monesti jättää kirjoittamatta, tai ainakin tuoda selvästi esille että kyse on oma kohtaisesta kokemuksesta.

Nämä ääripää käyttäjät aloittavat yleensä sitten sen viestiketjun ojaan suistamisen

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

lowrides kirjoitti:

Jos vaikka minä tykkään ajaa helevetin kovaa rataolosuhteissa, niin en mene python-ketjuun sanomaan että tuo on ihan paska kun sillä ei pääse 7-kymppiä.
Ja python rakentajan ei tarvitse valistaa minua kovaa ajajaa että hiljaisessa nautiskeluajelussa piilee homman salaisuus.

Nämä ääripää käyttäjät aloittavat yleensä sitten sen viestiketjun ojaan suistamisen

Onko tässä joku kulttuuriraja kun jatkuvasti tunnutaan ymmärrettävän väärin? :)

Minäkin olen kirjoittanut leppoisasta pythonalelustani, mutten ainakaan tarkoituksellisesti ole ollut vähättelemässä tai tuomitsemasta jonkun toisen ajotaipumuksia tai välinevalintoja.

Olen ilmaissut oman subjektiivisen mielipiteeni omista ajokokemuksistani, mutta en ala vänkäämään, että se olisi ainoa oikea ja kelvollinen. Olen jopa varma, että suurimmalle osalle nykyinen linjani olisi täysin älytön. Parinkymmenen vuoden aikana olen harrastanut muitakin hitaita lajeja, kuten taijia, jonka hitaaseen, mutta hallittuun liikehdintään pythonin "mielenliikkeillä" ohjailu sulautuu oikein mukavasti. Runnon kyllä pyörääni välillä paljon väkevämminkin.

Mieluisia kilometrejä kaikille halujensa mukaan. :)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

pdf kyseisestä otsikon mukaisesta kapistuksesta

http://liggecykelforeningen.dk/uploads/ ... meufel.pdf

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kopioin tähän laitteen tekniset tiedot omalla luvalla:
"
Technical data
215 cm long, 68 cm wide, 173 cm wheelbase, 97 cm
high.
7 speed derailleur gear.
Weights:
Frame and seat unit: 3400 gr. / Frontwheel 16 “: 630
gr. / Rearwheel 20” left: 1470 gr. / Rearwheel 20”
right: 830 gr. / crankshaft and pedals: 1200 gr. /
chain: 650 gr. / Brakes: 280 gr. / fork: 350 gr. /
Derailleur: 250 gr. / street legal light, dynamo and
reflectors: 290 gr. / Foamshell and canopy: 1210 gr.
/ Wheelcases: 320 gr. / Steering: 590 gr.
Total weight in reality: 11,6 kg
Note that another 150 gr. at least could be easily
saved if those bloody expensive lightweight chains
would be used.
"

Runko ei ole mitenkään mielettömän kevyt, minun teräsputki delta suunnitelmassa (ei optimoitu, ts. laskettu mitään lujuuksia) rungon paino on 8200 gr, mikä lienee vertailukelpoinen kun sisältää penkin. Kiekot ovat melkein puolet keveämmät kuin mulla. Samoin muut rakenneosat ovat todella keveitä. Siitähän se tulee, suunnittelu aloitetaan puhtaalta pöydältä, ettei jää mitään vanhoja kiviriippoja mukaan roikkumaan, sitten jätetään ensin kaikki turha pois ja jäljellejääneet komponentit valitaan huolella. Silti, tuo on kyllä varsinainen "kevytkulkuneuvo"!

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Olisko 10 kiloinen mahdollinen ?

http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-39.html

http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-48.html

Luulen että katettu voisi olla kevyempi jos se on tehty kevyistä materiaaleista.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyt velomobiili

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

pdf kyseisestä otsikon mukaisesta kapistuksesta

http://liggecykelforeningen.dk/uploads/ ... meufel.pdf

Luulin lukeneeni väärin prepeller kohadssa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Vastaa Viestiin