Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei
1
4%
kyllä
18
75%
ehkä
4
17%
en halua vastata
1
4%
 
Ääniä yhteensä: 24

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10534
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jori » 09 Marras 2019, 20:10

jooseha kirjoitti:Ei ruosteesta ole tarvis stressata. Kukaan ei ole tainnut koskaan nähdä pilalle ruostunutta runkoa. Ei edes ne 40-luvulla navetan räystään alle jätetyt pyörät ;) Mutta saahan sen silti suojata.
Nojanalle kirjoitti:Mutteri terva on yksi hyvä vaihtoehto tähän hommaan .

Eipä ole tullut ajateltua tuolta kantilta. Autossa tulee käsiteltyä kaikki alustan ja pyörän pultin tervalla avaamisen helpottamiseksi :)

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin. Aina saa vastauksen, vaikkei kysyisikään mitään. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4081
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 09 Marras 2019, 22:09

jooseha kirjoitti:Ei ruosteesta ole tarvis stressata. Kukaan ei ole tainnut koskaan nähdä pilalle ruostunutta runkoa. Ei edes ne 40-luvulla navetan räystään alle jätetyt pyörät ;) Mutta saahan sen silti suojata.
Nojanalle kirjoitti:Mutteri terva on yksi hyvä vaihtoehto tähän hommaan .

Eipä ole tullut ajateltua tuolta kantilta. Autossa tulee käsiteltyä kaikki alustan ja pyörän pultin tervalla avaamisen helpottamiseksi :)

Kaverin Härmä ruostu ainaskin lähes poikki . Homma oli sellainen yksinkertainen syy , rungossa ei ole mitään henkitysreikiä .

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2391
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 09 Marras 2019, 22:10

Nojanalle kirjoitti:Kaverin Härmä ruostu ainaskin lähes poikki . Homma oli sellainen yksinkertainen syy , rungossa ei ole mitään henkitysreikiä.

Tämän triken runkoon on ainakin porattu vähän liiaksikin hengitysreikiä (penkin kiinnikkeen reiät). :evil: Liekkö niiden umpeen hitsaamisesta hyötyä, mutta tuota kohtaa rungosta ajattelin vahvistaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & SpecBike Trike (03/19-)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4081
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 09 Marras 2019, 22:25

Pääsekö kondesiovesi poistumaan . 8)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2391
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 09 Marras 2019, 23:03

Nojanalle kirjoitti:Pääsekö kondesiovesi poistumaan . 8)

Onhan tuossa kunnon tyhjennysventtiili - taittumisen mahdollistava nivel. 8)

Hmm, olkavarressa olevan kierre on tuohon akseliin melko väljä (milli tai pari). Se ei liene normaalia? Varsin outoa, koska mulla on M14x1,0 kierretappi. Senkin takia hieman epäilen kiinnitystä pelkästään tuon kierteen varaan.

Kuva
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & SpecBike Trike (03/19-)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jooseha » 09 Marras 2019, 23:44

Eikai se kahta milliä väljä ole? Muutenhan se mahtuu liikkumaan kiertämättäkin.
Miten teit kierteet? Ainakin itselläni meni ensimmäiset vapaasti käsin väännetyt kierteet väljiksi. Sekin taito piti opetella.
jori kirjoitti:Tätä, lähinnä ylemmän kuvan, ideaa tavoittelin.
Kuva

Eikös tuohon riitä ihan maalin hiominen kartion keskeltä pois? Silloin se kantaa vain laidasta. Toisaalta sorvarillehan nämä olivat menossa, niin samalla tulee oikeaoppinen ja irrotuksia kestävämpi korjaus.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2391
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 10 Marras 2019, 00:02

jooseha kirjoitti:Eikai se kahta milliä väljä ole? Muutenhan se mahtuu liikkumaan kiertämättäkin.
Miten teit kierteet? Ainakin itselläni meni ensimmäiset vapaasti käsin väännetyt kierteet väljiksi. Sekin taito piti opetella.

Joo ei siis poikittain väljä 1-2mm vaan akselin päästä kun heiluttaa, niin akselin pää ehkä menee millin pari suuntaansa. Selvä välys kuitenkin. Tein käsin kierteet. Sinänsä hankaloittaa lisää, jos nuo meni pilalle. :( Harjoittelin parit ensin, mutta tuo olka on aika pehmeetä tavaraa.

Kuva
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & SpecBike Trike (03/19-)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Marras 2019, 00:16

Jonkin verran sen kuuluu heiluakin - kierre on aina hieman väljä. Kartio on siinä poistamassa väljyyden eli siitä ei tarvitse välittää kunhan kierre vaan kestää vedon.
Tuli mieleen kun lukituksen haluat, niin akselin päähän voisi kierteyttää reiän ja lukita siitä pultilla.

Väljyyttä voit verrata tehtaan kiinnitysmuttereihin. Kierrä akselia mutteriin yhtäpaljon kuin sulla on kierrettä ja heiluta siinä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2391
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 10 Marras 2019, 00:21

jooseha kirjoitti:Jonkin verran sen kuuluu heiluakin - kierre on aina hieman väljä. Kartio on siinä poistamassa väljyyden eli siitä ei tarvitse välittää kunhan kierre vaan kestää vedon. Tuli mieleen kun lukituksen haluat, niin akselin päähän voisi kierteyttää reiän ja lukita siitä pultilla.

Kokeilin akseliin tarkoitetulla mutterilla ja välys oli suurinpiirtein samaa luokkaa, joten ehkäpä se sitten on normaalia. Toivotaan, että kestää vedon. Ilman kartioprikkaa ei voi kokeilla kiristystä kunnolla. Hmm, pultilla akselin päästä... miksipäs ei.

Kuva
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & SpecBike Trike (03/19-)

torneol
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja torneol » 10 Marras 2019, 00:31

Kyllä sen vähän pitää olla väljä, mutta 2 mm päittäisvälystä kuulostaa vähän reilulta.
Olli ja TW Bents Mustang (ex. KMX Venom)
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Marras 2019, 00:38

torneol kirjoitti:2 mm päittäisvälystä kuulostaa vähän reilulta.

Etenkin millin nousulla olevalle kierteelle :roll: Tuossa ylempä janx sanoo akselin toisen pään heiluva sivuunnassa tuon 1-2 milliä. Normaalia mutteria lyhyemmän kierteen ja pitkän akselin kanssa tämä on helppo kuvitella.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2391
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 10 Marras 2019, 01:38

Sanoisin, että olassa olevassa kierteessä on enemmän väljää kuin mutterilla kokeillessa. Hieman hankala tuota on tarkasti määritellä. Molemmissa on yllättävän paljon. Noh, tehty mikä tehty. Ei voi kun toivoa, että kartioprikka pelastaa tilanteen. Sitä suuremmalla syyllä pitää saada akseli myös olkaan jotenkin kiristettyä sisäpuoleltakin. Ehkä tosiaan kierteytetty reikä päähän.

Laittelin jarrua kiinni, jos saisi jonkun mitoituksen kartioprikan tekoon. Vaan homma tyssäsi heti, kun näköjään mun jarrusatulaan (BR-MT400) tuo eteen tarkoitettu adapteri (SM-MA-F180P/S) on vähän liian pieni. :lol: Pitäisköhän se sittenkin olla takapään malli (SM-MA-R180P/S). Jarrulevy on 180 mm. Vai asennusvirhe? No eipä ihme olis sekään...

Jarrusatulan kiinnitys ja adapteri.JPG
Jarrusatulan kiinnitys ja adapteri.JPG (329.23 KiB) Katsottu 148 kertaa


Jarrulevyn adapterin voisi liimata tuohon? Tuon syvemmälle se ei mene, kun jarrulevy on paikallaan. Pitää saada jarrusatulat kiinni, niin uskaltaa liimata.

Jarrulevyn kiinnitys.JPG
Jarrulevyn kiinnitys.JPG (430 KiB) Katsottu 148 kertaa
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & SpecBike Trike (03/19-)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3189
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja tm » 10 Marras 2019, 11:42

janx kirjoitti:...Laittelin jarrua kiinni, jos saisi jonkun mitoituksen kartioprikan tekoon. Vaan homma tyssäsi heti, kun näköjään mun jarrusatulaan (BR-MT400) tuo eteen tarkoitettu adapteri (SM-MA-F180P/S) on vähän liian pieni. :lol: Pitäisköhän se sittenkin olla takapään malli (SM-MA-R180P/S). Jarrulevy on 180 mm. Vai asennusvirhe? No eipä ihme olis sekään...

Asennusvirhe on helppo testata: käännä adapteri toisinpäin, se ei ole symmetrinen. Jos on väärinpäin, niin jarrusatulaa ei ainakaan saa kiinni.

EDIT: ja adapterin pulttien kierteisiin ruuvilukitetta, ei liimaa. Liiman käyttöä kadut siinä vaiheessa, kun syystä tai toisesta joudut myöhemmin kuitenkin irrottamaan adapterin...

EDIT2: luin väärin, kyse olikin jarrulevyn eikä jarrusatulan adapterin liimaamisesta... -> ok

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3189
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja tm » 10 Marras 2019, 12:09

Tuohon jarrulevyn adapterin liimaamiseen liittyen tuli mieleen mahdollinen pinnojen vaihtaminen: jos sattuu katkeamaan, niin saako uuden pinnan pujoteltua paikalleen, jos adapteri on paikoillaan? Voi toki olla epätodennäköistä, että tuollaisesta bmx-kiekosta menee koskaan yhtään pinnaa poikki...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2391
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

ViestiKirjoittaja janx » 10 Marras 2019, 12:19

tm kirjoitti:Asennusvirhe on helppo testata: käännä adapteri toisinpäin, se ei ole symmetrinen. Jos on väärinpäin, niin jarrusatulaa ei ainakaan saa kiinni.
EDIT: ja adapterin pulttien kierteisiin ruuvilukitetta, ei liimaa. Liiman käyttöä kadut siinä vaiheessa, kun syystä tai toisesta joudut myöhemmin kuitenkin irrottamaan adapterin...
EDIT2: luin väärin, kyse olikin jarrulevyn eikä jarrusatulan adapterin liimaamisesta... -> ok

Tarkoitus siis lukita tuo alumiininen rinkula napaan, johon tulee jarrulevy kiinni.

Heh, väärinpäin tuo adapteri oli. Uskomaton ero, vaikka näyttää, että eihän se voi toisinkaan päin riittää. Up -nuoli piti laittaa osoittamaan kuskiin päin. Kieroja nämä nojapyörät. :lol:

Jarrusatulan adapteri oikein päin.jpg
Jarrusatulan adapteri oikein päin.jpg (256.91 KiB) Katsottu 92 kertaa
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & SpecBike Trike (03/19-)


Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa