Pystyisikö hpv scorpionin tapaisen korkeamman penkin laittamaan periaatteessa mihin tahansa tai useammanlaiseen trikeen jos vaan onnistuu hankkimaan sopivan
Useimmissa itseäni kiinnostaneissa trikeissa penkki on ollut erillinen komponentti (vs. Gekkossa kiinteä osa runkoa), jolloin vaihtoehtoiset penkit tai korotuspalat ovat ainakin mahdollisuuksien rajoissa ja loppu riippuu rungon rakenteellisista vaatimuksista ja markkinavoimista. Sattumoisin juuri eilen lisävarusteasioita haahuillessani tuli vastaan ICE:n joihinkin malleihin sopiva korotuspala, think of it what you will: https://shop.icletta.com/de/seat-riser- ... re-hd.html
ki kirjoitti:
vai onko hpv scorpionin runko myös erityisesti korkeammalle istuimelle sopiva?
Lähinnä se HPV:n liikuntarajoitteisille profiloima runkomalli eli plus on jonkin verran leveämpi kuin loput scorpparimallit ja sen johdosta vähemmän herkkä kaatumaan suomalaisille pyöräteille tyypillisen 30-45° ulkokurviin päin viettävän kallistuksen osuessa kohdalle. Korkeampi penkki, painopiste korkeammalla, painopisteen siirtyminen tukipinnan ulkopuolelle aiheuttaa kaatumisen, ja loppu on triviaalia geometriaa, jonka voi johtaa runkojen mitoista, jotka tyypillisesti ovat hyvin selkeästi valmistajien sivuilla tarjolla.
pystykolmipyörällä kuulemma tosi harva pysyy ylipäätään ajamaan, tietty ihmiset on yleensä tottuneet kaksipyöräisiin jota osaa ajaa automaattisesti kaarteissa.Mielestäni pystykolmipyörässä on valuvika ja se pitäisi alunperinkin suunnitella vähän nojaavaksi kuten yllä yhdessä kuvassa jolloin siitä tulisi matalampi ja vakaampi.Kai mikä hyvänsä kolmipyörä on aina vaikeampi kaarteessa kuin kaksipyöräinen?
Joo, kyllä sääliks käy kun näkee ihmisiä pystytrikellä liikkeellä. Niitä myydään ihmisille, joilla on lievää liikuntavammaa tai tasapaino-ongelmaa, kuitenkin nää pyörät on painavia ja helposti kaatuvia
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuo MOBO-cruiser on ilmeisesti vaihteeton, eBay-sivuilla puhutaan vain vapaanavasta. Siinä tarvitaan kunnon kadenssia, jos meinaa 20-tuumaisella suoravedolla johonkin ehtiä.
Tuollaista suoraan poljinakselille tehtyä vaihdenapaa on odotettu jo 120 vuotta... alkaen korkeapyöräisistä.
Näen välillä pystytrikellä ajavaa ja niin hitaasti menee, ettei kallistus lisää kaatumisvaaraa paikallaan oloon nähden. Tilannenopeus merkkaa paljon ja kyseisellä kuskilla tosiaan kestää reissussa. Niillä jaloilla ei paljon kävellä, joten reippaan kävelyn nopeudella ajo ei päätä huimaa, mutta tekee hänestä ainakin osin vapaan liikkumaan. Sporttius ja helppous ei ole pääpointti, mutta ei myös ole järkeä tehdä kolhituille ja vammaisille kaatumaherkkää raskaasti etenevää pyörää. Tässä käytössä invamobilisoijana vamma määrää, miten korkeaan ja minkä muotoiseen satulaan tai penkkiin edes pääsee ja voiko jalkoja nostaa noja-asentoon istuimelle päästyä. Normaaleista säännöistä osa ei päde. Voi nojakistakin korkean tehdä. Pääseekö kaikkien vammojen kärsijät sellaiseen, kun osalle jalat eivät taivu matalalle tai keskikorkeudelle istumiseen. Jos ei jotain innovaatiota käytä. Tikkaat, hissi tjms.
Tuo MOBO-cruiser on ilmeisesti vaihteeton, eBay-sivuilla puhutaan vain vapaanavasta. Siinä tarvitaan kunnon kadenssia, jos meinaa 20-tuumaisella suoravedolla johonkin ehtiä.
Tuollaista suoraan poljinakselille tehtyä vaihdenapaa on odotettu jo 120 vuotta... alkaen korkeapyöräisistä.
...
Mobossa takapyörät ohjaa, hidas nopeus on siten tärkeä turvallisuustekijä! Takaohjattavat muuttuvat usein suurilla nopeuksilla epävakaiksi, sanovat.
Eikös Sakarin SH31 -mallista voisi kehitellä ratkaisua. Eräänlainen delta, mutta kyytiinmeno ja polkimille asettuminen eivät vaadi jalkojen nostoa keskiputken yli. Taluttaakin ehkä voi pyörän "sisältä", jos ohjainlaakerin jatkeena olisi lisävarusteena siihen tökättäväT-tanko. Ehkä ajattelisin poistumista jalkakäytävän puolelle, eli "sivuvaunu" olisi oikealla. Molempien takapyörien vedon saisi ainakin siten, että tukisi takapyörät ( ja istuimen) hevoskilpakärrimäisellä kaarella yksipuoleisesti ulkopuolelta 14 mm akselivahvuudella, jolloin pyörien väliin voisi sijoittaa vapaasti putkiakselin vapaaratas- tahi yksisuuntalaakeritasauspyörästöllä. Tämän ratkaisun etu oikeaan differentiaaliatasauspyörästöön on siinä, että hitaammin pyörivä pyörä vetää, eikä voima karkaa esim. luistavan pyörän kautta. Jos haluaisi että vaikka ojanpuoleinen pyörä vetää normaaliajossa enemmän, voisi sen järjestää pienellä pyörän halkaisijan erolla.